BJ schreef:Bij ons, CGK, is het ook mogelijk om het Avond Maal te vieren als iemand geen lid is.
Dit wordt bij ons als volgt geregeld. Bij de voordeur staat een lid van de kerkenraad. Meestal de predikant. Die heet iedereen welkom. Als er gasten zijn wordt verteld dat er avond is. Als die persoon dat wil mee vieren wordt die door een ander lid van de kerkenraad meegenomen naar de kerkenraadskamer waar even wordt gesproken. Er wordt dan o.a. gevraagd of hij of zij onder tucht staat. En of de belijdenisgeschriften worden onderschreven. Voor het avondmaal worden de namen van de personen die mee vieren ook aan de gemeente bekend gemaakt.
In theorie zou het dan denk ik ook mogelijk zijn voor iemand die nog geen openbare geloofsbelijdenis heeft afgelegd om mee te doen aan het avondmaal. Maar als die persoon wel de belijdenisgeschriften onderschrijft dan is dat toch hetzelfde?
Ik begrijp je goed denk ik als ik zeg dat er bij de viering van het Heilig Avondmaal alleen viedrers en evt gasten aanwezig zijn? Dus geen kerkgangers die voor zichzelf geen vrijmoedigheid hebben of diegenen die geen kerkelijk recht hebben?
Wat ik me dan afvraag, niet als kritiek, maar wel uit belangstelling, waar dan een van de doelen van het sacrament, namelijk een zichtbare prediking, net als bij de doop, blijft, als de bediening door de rest van de gemeente niet wordt gezien of bijgewoond.
En een volgende vraag: wat gebeurt er als er tijdens de dienst door de werking van Gods Geest iemand tot gelof mag komen, of door mag breken, in die zin dat hij wel vrijmoedigheid krijgt om aan het Avondmaal deel te nemen, mag deze persoon dan gewoon aangaan? (Dit naar aanleiding van de "deurwacht".