Curatorium, tijd voor verandering?????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2004 16:09

TheKeimpe schreef:
Aragorn schreef:
Wat is een roeping precies? En wat als je wel bekeerd bent, goed kunt (s)preken, een onberispelijk leven leidt en geen roeping hebt?

Goeie vragen Aragorn.

Om met de laatste te beginnen, dat is dus inderdaad mogelijk, niet ieder kind van God hoef inmmers predikant te worden? Daarbij is het niet ondenkbaar dat ook kinderen van God op onzuivere gronden menen geroepen te zijn. (Een niet volledig dekkend voorbeeld, maar ik moet er even aan denken: David wilde iets goeds doen, de tempel bouwen, zelfs de profeet was het er mee eens, maar toch mocht hij het niet)

Maar wat roeping precies is, die vraag is nog niet helemaal beantwoord denk ik. Misschien stof voor een nieuw topic?

Hm, bij het laatste had ik eigenlijk nog moeten zeggen "en je wilt predikant worden". Is dat dan niet de roeping zelf? God werkt het willen (en het werken). Als je het verlangen hebt om predikant te worden en aan alle overige voorwaarden voldoet, what else do you need?

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 21 apr 2004 17:38

hijwel, dus nu ligt het opeens aan de gemeente dat sommige dominee´s niet worden doorgelaten??? wat een nonsens joh! dus als wij met zn allen te weinig bidden zal God ons wel even straffen door geen dominees meer te laten komen?
Ik ben ervan overtuigd dat er zat mensen zijn in de ger.gem die heel hard bidden voor een Herder in de gemeente...

columbus, ik ben naar zat kerken geweest. ik heb zelfs een aantal maanden in de ogg in ned gekerkt...
ik ben van mezelf hervormd confessioneel, en alles ertussenin heb ik al eens gezien.
ik vind die toon idd ook erg oneerbiedig. ik geloof niet dat God wil dat we hem op zo´n manier aanspreken. maar dat is persoonlijk.
Engaged @ 07-01-2005

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 apr 2004 19:17

M@rije schreef:hijwel, dus nu ligt het opeens aan de gemeente dat sommige dominee´s niet worden doorgelaten??? wat een nonsens joh! dus als wij met zn allen te weinig bidden zal God ons wel even straffen door geen dominees meer te laten komen?
Ik ben ervan overtuigd dat er zat mensen zijn in de ger.gem die heel hard bidden voor een Herder in de gemeente...

ik denk toch dat we vooral moeten bidden, ook al kan het hebben gelegen aan de dominees. God kan hun echt wel doorstromen met Zijn Geest hoor! dat wil natuurlijk niet zeggen dat we er niets van moeten zeggen
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 22 apr 2004 18:23

hijwel, je zoekt een oplossing voor een probleem. je zoekt het echt overal behalve bij ''mannenbroeders'' zelf. zeker zullen ze niet allemaal zo zijn, maar het hele idee erachter is zo vaag.
je bent toch een gemeente? je beslist dingen toch met z'n allen?
stel nou dat de hele gemeente graag een jonge dominee wil horen met een wat minder behoudende visie. dat is reeel want de ene gergem is de andere niet.
doordat er dan een paar mannen vinden dat zoiets niet kan, volgens hun eigen visie, is dat toch grandioos fout?
de bijbel schrijft hier heel mooi over:
de hand kan niet zeggen tegen de voet: jij bent onnodig...enzenz.
je kent t gedeelte zelf wel neem ik aan. zo zijn wij met zn allen als leden van de kerk verantwoordelijk voor de gehele kerk. niet een aantal mannen in t zwart die denken dat ze dat kunnen beslissen, zonder de rest van God's kinderen.
kunnen die dan ''alleen maar '' bidden?
ik vind dat ze mee moeten kunnen beslissen over dit soort belangrijke dingen.
Engaged @ 07-01-2005

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 apr 2004 21:34

ik zoek het ook wel bij de mannenbroeders. ik vindt het systeem opzich goed. dat een aantal dienaren van God kijken of iemand geschikt is voor zijn ambt. (alleen moeten hun dan wel geleid worden door door Heilige Geest) Daar moet de gemeente om bidden, en de dominees moeten daar voor open staan.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 23 apr 2004 18:01

natuurlijk moet niet jan & alleman kunnen spreken, maar t gaat me echt te ver op deze manier. het hart kan niet door mensen worden gezien, maar slecht door God.
Engaged @ 07-01-2005

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 23 apr 2004 18:08

M@rije schreef:natuurlijk moet niet jan & alleman kunnen spreken, maar t gaat me echt te ver op deze manier. het hart kan niet door mensen worden gezien, maar slecht door God.

Doe dan eens een voorstel hoe het wel zou moeten Marije.
We lezen tot op heden alleen bij je hoe het niet moet.
Waar wil je bij mee beslissen?
Of ze goed kunnen preken?
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 23 apr 2004 18:19

nee, de verantwoordelijkheid ligt bij de student ( later uitvoerend dominee) zelf. hij of zij dient met een rein geweten te prediken.
de hervormde gemeente, maar ook alle andere kerkgemeenschappen, zijn onder elkaar ook best verdeeld; bij iedere gemeente past dus in principe een andere dominee.
een stom voorbeeld: in de ene hervormde gemeente is de tv nog een taboe, in de andere wordt ie gebruikt als evangelisatiemiddel onder de kerjongeren. ik bedoel maar: zo veel gemeenten, zoveel dominee's.

Een dominee kun je niet langs een meetlat leggen om te kijken of ie wel helemaal past. Er zullen altijd verschillen blijven. de gemeenten die een dominee beroepen moeten hiervoor een beroep doen op de
gemeenteleden zelf. in de gereformeerde gemeenten vind ik het een goede gewoonte dat de beroepingscommissie bestaat uit enkele kerkeraadsleden en enkele gemeenteleden. zo ontstaat er een bredere ondergrond. de gehele gemeente kan hiervoor geraadpleegd worden. denk daarbij bijvoorbeeld over het aangeven van voorkeuren. het klinkt plastisch, maar zo houd je wel de gemeente mee.

dus als je dan een dominee beroept, kijk je toch eerst of hij bij je gemeente past? of zijn visie past bij die van de meeste gemeenteleden?
op de veluwe wordt in de ger.gem heel andere gesproken dan hier in de buurt. en voor de diegenen die daar niet aan willen zou ik zeggen: probeer het maar eens uit.
het ene is echt ''zwaarder'' dan het andere.
op zich geen probleem, maar kies een dominee die bij je past. zo is er voor iedereen een plek in de gemeente. het is niet eerlijk om mensen af te schrijven omdat ze iets vrijer zijn dan jij. dat is geen eerlijke afspiegeling van de gemeente. ieder mens is anders; ieder mens heeft een andere visie.

ik kan me voorstellen dat er regelmatig gemeenteleden zijn die balen van de keuze voor een beroep op een bepaalde dominee naar hun gemeente...

reacties lijken me leuk...
Engaged @ 07-01-2005

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 24 apr 2004 14:55

M@rije schreef:nee, de verantwoordelijkheid ligt bij de student ( later uitvoerend dominee) zelf. hij of zij dient met een rein geweten te prediken.
de hervormde gemeente, maar ook alle andere kerkgemeenschappen, zijn onder elkaar ook best verdeeld; bij iedere gemeente past dus in principe een andere dominee.
een stom voorbeeld: in de ene hervormde gemeente is de tv nog een taboe, in de andere wordt ie gebruikt als evangelisatiemiddel onder de kerjongeren. ik bedoel maar: zo veel gemeenten, zoveel dominee's.

Een dominee kun je niet langs een meetlat leggen om te kijken of ie wel helemaal past. Er zullen altijd verschillen blijven. de gemeenten die een dominee beroepen moeten hiervoor een beroep doen op de
gemeenteleden zelf. in de gereformeerde gemeenten vind ik het een goede gewoonte dat de beroepingscommissie bestaat uit enkele kerkeraadsleden en enkele gemeenteleden. zo ontstaat er een bredere ondergrond. de gehele gemeente kan hiervoor geraadpleegd worden. denk daarbij bijvoorbeeld over het aangeven van voorkeuren. het klinkt plastisch, maar zo houd je wel de gemeente mee.

dus als je dan een dominee beroept, kijk je toch eerst of hij bij je gemeente past? of zijn visie past bij die van de meeste gemeenteleden?
op de veluwe wordt in de ger.gem heel andere gesproken dan hier in de buurt. en voor de diegenen die daar niet aan willen zou ik zeggen: probeer het maar eens uit.
het ene is echt ''zwaarder'' dan het andere.
op zich geen probleem, maar kies een dominee die bij je past. zo is er voor iedereen een plek in de gemeente. het is niet eerlijk om mensen af te schrijven omdat ze iets vrijer zijn dan jij. dat is geen eerlijke afspiegeling van de gemeente. ieder mens is anders; ieder mens heeft een andere visie.

ik kan me voorstellen dat er regelmatig gemeenteleden zijn die balen van de keuze voor een beroep op een bepaalde dominee naar hun gemeente...

Het eerste deel van je betoog kan ik onderschrijven. Volgens mij kan en wil niemand dominee in de Gereformeerde Gezindte worden zonder overtuigd te zijn dat het God's wil is. Probeer je eens in zijn dagelijks agenda in te leven. Als je niet echt geinteresseerd bent, aangeraakt bent door God's woord, dan heb je geen zin om hier 24 uur mee bezig te gaan - voor de rest van je leven. Dus ja, ik ben met je eens dat het beoordelen of iemand wel of niet goed genoeg is absoluut niet bijbels is. De bijbelse norm is 'ben je in Christus'. Maar de kerkelijke 'wet' is zo opgezet, dat als iemand predikant wil worden, hij eerst door zijn eigen kerkenraad 'goedgekeurd' moet worden. Durft zijn kerkenraad die verantwoording niet aan, dan kun je het wel vergeten. Verhuizen of naar de NHK. Wordt je wel doorgelaten dan mag je naar het curatorium en als.... dan mag je de opleiding volgen. Dan ben je na een paar jaar dominee, maar de druk die er dan op je gelegd wordt, ik ben er niet jaloers op...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 apr 2004 12:08

M@rije schreef:nee, de verantwoordelijkheid ligt bij de student ( later uitvoerend dominee) zelf. hij of zij dient met een rein geweten te prediken.

volgens mij is de meetlat die jij hier beschrijft niet de meetlat van Gods Geest.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 25 apr 2004 16:04

Ik denk dat binnen enkele jaren het curatorium wel zal veranderen. Er gaan steeds dominees uit, en er komen anderen voor in de plaats. Die dominees zijn mijns inziens wel positief tegenover nieuwe dominees, dwz dat ze denk ik wel meer dominees zullen toelaten. Dit zeg ik gezien hun prediking ed.

Maar heel Nederland gaat volgens mij op de kop. Het wordt nog veel erger hier met de kerkelijke verdeeldheid, maar eens zal Sion herbouwd worden uit het stof! Ik hoop dat het echt ook nog in Nederland zal gebeuren. Een kerkelijke opleving!

Laten we veel bidden voor alle mensen die worstelen met hun kerkelijke verdeeldheid ed...!

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 25 apr 2004 18:24

Pim schreef:
[delete] Stukje tekst zonder enkele onderbouwing en vol gif[/delete]

Ik vind dit veelste negatief. Ik denk dat het curatorium gewetensvol met hun taak bezig is. Waarmee ik niet zeg dat jij het met hun eens moet zijn, maar de manier waar jij erover praat, lijkt me niet op z'n plaats.

Wel heb ik het gevoel dat de beeldbepalende figuren (curatorium, opleiding, Saambinder) teveel een klein groepje predikanten is. Misschien zou daar wat aan gedaan moeten worden. Aan de andere kant, de meeste predikanten hebben het al druk genoeg...

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 25 apr 2004 18:35

M@rije schreef:euhm....ik hoor net dat ze daar een speciale theologie school hebben voor ger gem dominee´s????? hmz....ik zet er steed meer vraagtekens bij. hoe linkt met dit naar de Bijbel dan?

Voor de tijd van de afgescheiden kerken, werd iedereen bij de gewone universiteiten opgeleid. Nadat bij de afscheidingen mensen de kerk waren uitgegaan of geknikkerd, hebben de (meeste?) afgescheiden kerk een eigen opleiding gestart. Sommigen zijn tot universiteit geworden (waar ook onderzoek wordt gedaan), anderen zijn school gebleven (waar het vooral om opleiding tot predikant gaat).

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 25 apr 2004 18:49

Aragorn schreef:Hm, hoe kan zo iemand nou door het curatorium gekomen zijn dan?

Dat hoeft ook niet.

Uiteindelijk wordt iemand ook niet toegelaten als predikant door het curatorium, maar door de classis van de eerste gemeente waar de betreffende persoon predikant wordt.

Iemand die al predikant in een andere (gereformeerde?) kerk is geweest, wordt door een classis toegelaten en dat heeft verder niks met een curatorium te maken.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 26 apr 2004 17:37

nee hijwel. jij meet met de meetlat van mensen....er bestaat hierin geen duidelijk bijbelgedeelte volgens mij hoor....en als t niet in de bijbel staat, is het voor mij geen waarheid.
Engaged @ 07-01-2005

Terug naar “Archief”