M@rije schreef:nee, de verantwoordelijkheid ligt bij de student ( later uitvoerend dominee) zelf. hij of zij dient met een rein geweten te prediken.
de hervormde gemeente, maar ook alle andere kerkgemeenschappen, zijn onder elkaar ook best verdeeld; bij iedere gemeente past dus in principe een andere dominee.
een stom voorbeeld: in de ene hervormde gemeente is de tv nog een taboe, in de andere wordt ie gebruikt als evangelisatiemiddel onder de kerjongeren. ik bedoel maar: zo veel gemeenten, zoveel dominee's.
Een dominee kun je niet langs een meetlat leggen om te kijken of ie wel helemaal past. Er zullen altijd verschillen blijven. de gemeenten die een dominee beroepen moeten hiervoor een beroep doen op de
gemeenteleden zelf. in de gereformeerde gemeenten vind ik het een goede gewoonte dat de beroepingscommissie bestaat uit enkele kerkeraadsleden en enkele gemeenteleden. zo ontstaat er een bredere ondergrond. de gehele gemeente kan hiervoor geraadpleegd worden. denk daarbij bijvoorbeeld over het aangeven van voorkeuren. het klinkt plastisch, maar zo houd je wel de gemeente mee.
dus als je dan een dominee beroept, kijk je toch eerst of hij bij je gemeente past? of zijn visie past bij die van de meeste gemeenteleden?
op de veluwe wordt in de ger.gem heel andere gesproken dan hier in de buurt. en voor de diegenen die daar niet aan willen zou ik zeggen: probeer het maar eens uit.
het ene is echt ''zwaarder'' dan het andere.
op zich geen probleem, maar kies een dominee die bij je past. zo is er voor iedereen een plek in de gemeente. het is niet eerlijk om mensen af te schrijven omdat ze iets vrijer zijn dan jij. dat is geen eerlijke afspiegeling van de gemeente. ieder mens is anders; ieder mens heeft een andere visie.
ik kan me voorstellen dat er regelmatig gemeenteleden zijn die balen van de keuze voor een beroep op een bepaalde dominee naar hun gemeente...
reacties lijken me leuk...
Het eerste deel van je betoog kan ik onderschrijven. Volgens mij kan en wil niemand dominee in de Gereformeerde Gezindte worden zonder overtuigd te zijn dat het God's wil is. Probeer je eens in zijn dagelijks agenda in te leven. Als je niet echt geinteresseerd bent, aangeraakt bent door God's woord, dan heb je geen zin om hier 24 uur mee bezig te gaan - voor de rest van je leven. Dus ja, ik ben met je eens dat het beoordelen of iemand wel of niet goed genoeg is absoluut niet bijbels is. De bijbelse norm is 'ben je in Christus'. Maar de kerkelijke 'wet' is zo opgezet, dat als iemand predikant wil worden, hij eerst door zijn eigen kerkenraad 'goedgekeurd' moet worden. Durft zijn kerkenraad die verantwoording niet aan, dan kun je het wel vergeten. Verhuizen of naar de NHK. Wordt je wel doorgelaten dan mag je naar het curatorium en als.... dan mag je de opleiding volgen. Dan ben je na een paar jaar dominee, maar de druk die er dan op je gelegd wordt, ik ben er niet jaloers op...