Kerken ( uiterlijke verschillen...)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 22 apr 2004 09:35

Wat maakt de lengte (tijd) van de preek nou uit, als het maar waarheid is wat we horen!! We kunnen 24 uur in de kerk zitten maar dat wil niet zeggen dat we daarmee gered zijn! Een preek van 5 minuten kan ook inslaan!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 10:00

Tijd maakt ook niet uit. Maar bij sommige dominees krijg ik het idee dat ze ook echt niet langer kunnen preken dan 3 kwartier.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 22 apr 2004 10:22

Het Weermannetje schreef:Tijd maakt ook niet uit. Maar bij sommige dominees krijg ik het idee dat ze ook echt niet langer kunnen preken dan 3 kwartier.

So what?
Elke onderwijzer weet toch dat mensen niet langer dan een kwartier geconcentreerd kunnen luisteren, kinderen nog korter? Een versje zingen "ter verpozing van de gewijde aandacht" na drie kwartier biedt dus ook geen soelaas: dat zou tenminste elk kwartier moeten.
Trouwens, de psalmen zijn gemaakt met andere bedoelingen dan om er de gewijde aandacht mee te verpozen, maar dat terzijde.
Uitwijdingen, herhalingen, cliché's, ochs en achs: als dat allemaal achterwege blijft, kan de preek volgens mij wel 30% korter en is de effectiviteit 50% groter. Het zit 'm niet in de veelheid van woorden. Ik pleit voor kort en bondige preken, waar op gestudeerd is! Of eigenlijk moet ik het andersom zeggen: ik pleit voor preken waar op gestudeerd is, en die hoeven niet lang te zijn. Als de Heere er in mee wil komen, is één woord al genoeg.

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 10:26

Niet meer kunnen vertellen. Dat ze dan idd zouden gaan herhalen. Dat is bij onze dominee echt niet zo!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2004 12:28

geef mij maar een preek van 20-25 minuten... en dan 2 op een dag. Lijkt me ruim voldoende.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 12:33

Tja, nou geef mij echt maar een preek van 5 kwartier!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 22 apr 2004 12:49

Het Weermannetje schreef:Tja, nou geef mij echt maar een preek van 5 kwartier!

God zit daaboven echt niet met een stopwatch, hoor. Het gaat niet om de lengte , het gaat om de inhoud. Een preek kan 5 kwartier duren, zonder dat er ook maar een graantje leven in zit. Of een dominee kan in een half uur szoiets krachtigs zeggen, dat veel mensen bewogen naar huis gaan. En andersom natuurlijk ook!! Je kan korte preken zonder diepgang hebben , en lange preken waarin alles gezegd wordt wat gezegd moet worden.

Ik vind dat een predikant wel op mag letten wie er naar hem luisteren. Er zittenm ook kinderen bij, of mensen met lichamelijke klachten, of mensen die nu eenmaal niet zoveel kunnen verwerken. Bij ons zitten er wel eens asielzoekers in de kerk, pas hadden we een dominee en die was na een uur nog aan het praten met een droge stem. Opeens stonden er twee op en liepen weg......

Ik denk even aan JEzus, alle mensen hingen aan zijn lippen. Zou Hij altijd de vijf kwartier gehaald hebben? Soms sprak Hij in een gelijkenis, en ging weer weg!!! Als je die gelijkenissen leest, kunnen die niet veel langer dan een half uur geduurd hebben! Of de dicipelen, dat waren eenvoudige vissermannen zonder theologische studie.....

Wat een discussie , eigenlijk :shock:
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 13:02

Nee, natuurlijk niet. Maar als een dominee binnen vijf kwartier echt niet klaar komt, moet hij toch gewoon door kunnen preken? Nou en onze dominee komt echt niet klaar binnen 5 kwartier hoor! Dan moet je die man gewoon laten preken!

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 22 apr 2004 13:05

Het Weermannetje schreef:Tijd maakt ook niet uit. Maar bij sommige dominees krijg ik het idee dat ze ook echt niet langer kunnen preken dan 3 kwartier.

Wat wil je dan... de hele zondag in de kerk preken luisteren...???? God heeft slechts één woord nodig, en dat kan net zo goed in drie kwartier.

Vroompie.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 13:22

Vroompie? Gaan we schelden?

Als iemand echt bekeert is, kan hij wel dagen daarover praten. En bij sommige dominees heb ik het idee dat die dat niet kunnen.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 22 apr 2004 13:27

Het Weermannetje schreef:Als iemand echt bekeert is, kan hij wel dagen daarover praten. En bij sommige dominees heb ik het idee dat die dat niet kunnen.

Kom op he.... Een preek is niet iets om een bekeringsgeschiedenis te vertellen... dat hoort op gezelschappen. Er mag wel eens iets aangehaald worden, maar er hoeven geen hele geschiedenissen verteld worden. Als het goed is wordt er in de kerk hetvolgende verteld. Christus gaf de apostelen, en indirect de dominees de opdracht om het Evangelie te verkondigen aan alle creaturen! Er moet verteld worden dat mensen nog bekeerd KUNNEN worden, dat er een mogelijkheid is tot zaligheid in Christus Jezus, onze Heere. Dat er nog doen aan is voor een zondaar. Dat er genade is bij een genadig God. Dat er vergeving mogelijk is door het bloed van Jezus Christus, dat gevloeid heeft op Golgotha's heuvel! Hoe Sion door recht verlost wordt!!!! Niet een bekeringsgeschiedenis, maar de goedheid, barmhartigheid en lankmoedigheid van God voor Zijn dierbare volk!!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 13:33

Sorry, drukte me misschien wat verkeerd uit. Ik bedoel dat ze wel altijd het evangelie willen uitdragen.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 22 apr 2004 15:04

Het Weermannetje schreef:Nee, natuurlijk niet. Maar als een dominee binnen vijf kwartier echt niet klaar komt, moet hij toch gewoon door kunnen preken? Nou en onze dominee komt echt niet klaar binnen 5 kwartier hoor! Dan moet je die man gewoon laten preken!

Ja? En als er nou een groot gedeelte van de mensen dat gewoon niet aankan, zij! moeten het verwerken, een plek geven, de dominee niet. Wat heeft het voor zin om dan maar door te blijven gaan, als de meeste mensen het niet meer opnemen? Kan hij het dan niet beter wat kernachtiger zeggen, of een gedeelte bewaren voor de volgende keer? Maar anderzijds, als iemand echt iets te pakken heeft, kan je wel blijven luisteren. Dat snap ik ook wel. Maar ik wil duidelijk maken: je zit daar met veel mensen, een gedeelte zal zeker wel een paar uur volhouden. Maar er zijn ook kinderen bij, ouden van dagen, mensen met en zwak lichaam......
Een dominee die ik vaak hoort zegt heel vaak: Ik zou nog zoveel kunnen zeggen, maar neem dit maar mee naar huis. Daar gaat het toch om? Wat neem je mee naar huis.

Sorry, drukte me misschien wat verkeerd uit. Ik bedoel dat ze wel altijd het evangelie willen uitdragen.

Ik begrijp het wel. Je probeerd de lange preek te verdedigen. Misschien heb je daar kritiek op gehad. DAt vind ik okee. En ik vind het heel mooi dat die preek, al duurttie 5 kwartier, voor jou zo waardevol is om naar te luisteren. Ik geloof ook zeker dat het goede preken zijn.
Maar kijk uit dat je door iets te verdedigen, een lange preek, niet de predikanten die korte preken houden, bekritiseert. Of dat dominees die lang preken, beter zouden zijn!
Dat vind ik heel erg als je dat suggereert.
Laatst gewijzigd door meschianza op 22 apr 2004 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 22 apr 2004 15:16

Christa schreef:
Het Weermannetje schreef:Als iemand echt bekeert is, kan hij wel dagen daarover praten. En bij sommige dominees heb ik het idee dat die dat niet kunnen.

Kom op he.... Een preek is niet iets om een bekeringsgeschiedenis te vertellen... dat hoort op gezelschappen. Er mag wel eens iets aangehaald worden, maar er hoeven geen hele geschiedenissen verteld worden. Als het goed is wordt er in de kerk hetvolgende verteld. Christus gaf de apostelen, en indirect de dominees de opdracht om het Evangelie te verkondigen aan alle creaturen! Er moet verteld worden dat mensen nog bekeerd KUNNEN worden, dat er een mogelijkheid is tot zaligheid in Christus Jezus, onze Heere. Dat er nog doen aan is voor een zondaar. Dat er genade is bij een genadig God. Dat er vergeving mogelijk is door het bloed van Jezus Christus, dat gevloeid heeft op Golgotha's heuvel! Hoe Sion door recht verlost wordt!!!! Niet een bekeringsgeschiedenis, maar de goedheid, barmhartigheid en lankmoedigheid van God voor Zijn dierbare volk!!

Amen! En dan komt het niet op aan of het in 15 minuten of in 15 uur wordt verteld.

Spyg
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Spyg » 22 apr 2004 19:32

als je nu naar een lange of een korte preek wilt luisteren voor GOD maakt het niet uit. ALS je maar het WOORD van GOD opslaat in je hart en er wat mee doet
ALs het leven zo voorspelbaar is waarom geloof jij dan niet of is dat te makkelijk

Terug naar “Archief”