DE WARE BESTAAT NIET!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 29 nov 2002 13:45

Als er voor elke persoon 1 ware is dan is de kans dat men deze persoon ooit tegenkomt erg klein. Misschien niet als je handig gebruik maakt van de 6-degrees regel, maar dat zullen maar heel weinig/ geen mensen doen gezien je dat wwarcshijnlijk heel veel schaamte zal opleveren. Daar komt bovenop dat de verdeling mannen en vrouwen niet helemaal mooi 50% versus 50% is. Het bestaan van 1 ware lijkt gewoon niet zo logisch.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 02 dec 2002 11:20

surfer schreef:idealist...
of datgene wat jij denkt dat haar karakter is...

Tsssss....... niet zo kritisch jongens. Aan sommige mensen kun je een hekel hebben omdat ze je niet liggen. Anderen veroveren je hart vanwege gevoel voor humor, evenwichtig humeur, opgewektheid etc. etc. En dan is dat gewoon haar karakter.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 dec 2002 14:52

Tsssss....... niet zo kritisch jongens. Aan sommige mensen kun je een hekel hebben omdat ze je niet liggen. Anderen veroveren je hart vanwege gevoel voor humor, evenwichtig humeur, opgewektheid etc. etc. En dan is dat gewoon haar karakter.
Ja. Iets wat je prettig vind en graag in je leven wilt hebben. Heel begrijpelijk en niets mis mee. Dat willen we allemaal wel :) Maar is dat nu het wezen van liefde??

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 dec 2002 15:14

by the way:
ik zou het fantastisch vinden als er voor iedereen 1 speciale persoon zou zijn, ahw door God gereserveerd. Het idee dat we met meerdere mensen een unieke relatie zouden kunnen aangaan heeft voor mij iets ontluisterends, maar goed..

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 03 dec 2002 09:49

surfer schreef:Ja. Iets wat je prettig vind en graag in je leven wilt hebben. Heel begrijpelijk en niets mis mee. Dat willen we allemaal wel :) Maar is dat nu het wezen van liefde??

Knappe jongen die het wezen van de liefde onder woorden kan brengen. tZal mij niet lukken. Een poging: mengeling van; graag mogen, sympathie, warmte, genegenheid, geborgenheid, vertrouwen, aantrekkingskracht, beschermen. Als je het kort samenvat: WOW! Iemand met wie je wel oud zou willen worden.

....... Laat ook maar, het lukt me niet om het onder woorden te brengen. :? Maar als je als meisje de nuchtere Calvin helemaal van z'n stuk kunt brengen dan kan dat alleen liefde zijn. Zucht......

Het idee dat we met meerdere mensen een unieke relatie zouden kunnen aangaan heeft voor mij iets ontluisterends, maar goed..

Mmmm... kom al jaren niet verder dan 1 persoon. Herken het niet echt dus.

Mijn hart was toegevroren,
Mijn tranen vloeiden niet meer.
Toen trof mij haar gloeiende bliksemstraal,
En de wateren ruisten weer.

O ware ik toch verdronken
In den bitterzilten vloed!
In liefdetranen, hoe brak ook,
Te smoren, is honingzoet.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 dec 2002 10:37

Je kunt op vele verliefd worden. En op een gegeven moment is er die ene die de ware wordt. Dan wil je met die persson verder in je leven en voor God en zijn gemeente elkaar trouw beloven. Dan beleid je samen dat God je smengevoegd heeft. Dus dat God je bij elkaar gebracht heeft en dat je voor de rest van je leven bij elkaar zult blijven, want wat God samenvoegd zal niet gescheiden worden. Als je dat aan elkaar beloofd is dat nogal wat. Daarmee geef je te kennen dat die persoon dus voor jou de ware is.
Maar als je nu denkt dat je dus de rest van je leven dat gewoon maar zo blijft denken heb je het mis.
Daar heb je hulp van God voor nodig.
Want wij zondige mensen hebben nogal moeite om de wet van de liefde te volbrengen. En hoe die wet luid?
Lees dan maar eens 1 corin. 13.
De liefde is lankmoedig,
de liefde vergeeft enz.
En soms is het gewoon zo dat de trouw het wint van de liefde en dan toch geloven wij dat God ons samengebracht heeft, dus dat hij/zij de ware voor mij is. En zou ik het beter willen weten dat God?
Maar als er een einde komt door het sterven van de ander dan zou het zo kunnen zijn dat er weer een ander in je leven komt waar je van kunt houden, en waar je ook voor God en zijn gemeente elkaar trouw gaat beloven. Dus waarvan je ook dan weer beleid dat hij/zij de ware is voor jou. Anders moet je er niet aan beginnen, want dan houd je het niet vol
Dus er is 1 ware voor dat moment (en dat kan je hele leven duren, of niet) maar er kunnen wel meerdere ware in je leven komen.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 03 dec 2002 11:02

Voor een vriendin heb ik maar één 'eis'; ze moet Christus kennen. Ik moet er niet aan denken dat dat niet zo zou zijn. Bovendien; een drievoudig snoer.....

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 03 dec 2002 15:47

Het idee dat we met meerdere mensen een unieke relatie zouden kunnen aangaan heeft voor mij iets ontluisterends, maar goed..
ik bedoel, als de ware niet zou bestaan is dit mogelijk.

Voor een vriendin heb ik maar één 'eis'; ze moet Christus kennen.
dat vindt ik wel bijzonder, dat je die 'eis' hebt. Alleen, kun je dan uberhaupt nog iemand tegenkomen, vandaag de dag??? (jij dus wel :wink: ).[/quote]

Muse
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Muse » 03 dec 2002 19:06

Calvin schreef:Voor een vriendin heb ik maar één 'eis'; ze moet Christus kennen. Ik moet er niet aan denken dat dat niet zo zou zijn. Bovendien; een drievoudig snoer.....

Poeh he! Gewaagd hoor! Iets durven te eisen! Wie weet kom je opeens, heel onverwachts, de prinses op het witte paard tegen, zonder ichtus-vis achterop! Is het dan niet zo dat jij maybe wel gebruikt word om haar met het evangelie in aanraking te laten komen?

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 04 dec 2002 00:16

Heb je een mand appelen, waarvan er 1 rot is, dan zal niet die ene goed worden maar de rest ook rot.

Het moraal van dit verhaal? De kans dat jij als christen door een niet- christen wordt beinvloed in zo'n diepgaande relatie is groter dan dat andersom gebeurt....
Credo ergo sum

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 04 dec 2002 09:37

Muse schreef:
Calvin schreef:Voor een vriendin heb ik maar één 'eis'; ze moet Christus kennen. Ik moet er niet aan denken dat dat niet zo zou zijn. Bovendien; een drievoudig snoer.....

Poeh he! Gewaagd hoor! Iets durven te eisen! Wie weet kom je opeens, heel onverwachts, de prinses op het witte paard tegen, zonder ichtus-vis achterop! Is het dan niet zo dat jij maybe wel gebruikt word om haar met het evangelie in aanraking te laten komen?

Ik weet niet of dat echt gewaagd is hoor. Ik bedoel ermee te zeggen dat ik soms echtparen zie waarvan er één al jarenlang aan het avondmaal gaat en de ander niet. Nou, als ik getrouwd zou zijn met een vrouw die onbekeerd is zou ik er niet al te best van slapen. Klinkt misschien zwaar maar als je zelf Christus kent ga je ook steeds meer de verlorenheid van de mens zien en de toorn van God daarover maar ook de genade die er bij Hem is te verkrijgen. Uberhaupt snap ik steeds minder dat veel refo's rustig onbekeerd verder kunnen leven. 't Kan mij soms aangrijpen als ik 's zondags in de kerk zit en ik zie zoveel mensen maar eerlijk onbekeerd zitten te zijn. Ik bedoelde het ook niet zozeer als eis richting een eventuele vriendin maar meer als een eis richting God; laat het er alstublieft eentje zijn die U vreest. En dat is denk ik iets wat je mag vragen. Misschien wíl de Heere daar wel om gevraagd worden. Ken Hem in al uw wegen, en Hij zal uw paden recht maken.

Bovendien heeft degene die ik op het oog heb niet alleen een ichtus-vis op d'r witte paard maar ook op haar hart!

Een huwelijk waarin men beide de Christus niet kent -ook al ben je nog zo reformatorisch- lijkt mij een hele wankele basis! Laatst las ik ergens dat als je de liefde van Christus niet kent je niet eens weet wat liefde is!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 04 dec 2002 13:45

Calvin,
misschien is het goed als je een gelijkgestemde vriend(in) heb.

Hoe kan je als "onbekeerde" een "bekeerde" vriendin eisen.

Ik geloof niet in een derde weg, maar ik zou toch de "geloofsworstelaar" willen noemen. Wanneer je weet dat je vriend(in) worstelt met zijn/haar onbekeerd zijn, maar niet de verzekering heeft van het geborgen in Christus zijn, en als je zelf dezelfde worsteling kent, zou je dan niet samen een verbintenis aan kunnen gaan?

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 04 dec 2002 14:31

TheKeimpe schreef:Calvin,
misschien is het goed als je een gelijkgestemde vriend(in) heb.

Hoe kan je als "onbekeerde" een "bekeerde" vriendin eisen.

Ik geloof niet in een derde weg, maar ik zou toch de "geloofsworstelaar" willen noemen. Wanneer je weet dat je vriend(in) worstelt met zijn/haar onbekeerd zijn, maar niet de verzekering heeft van het geborgen in Christus zijn, en als je zelf dezelfde worsteling kent, zou je dan niet samen een verbintenis aan kunnen gaan?

Een mooie reactie TheKeimpe! Ik denk zeker dat je in het geval wat jij schets een verbintenis aan kunt gaan. Maar wat ik vaak zie is dat men serieus is, men houdt zich aan de refo-regels, weet dat een mens bekeerd moet worden, hoort misschien wel elke zondag een ruim aanbod die je niet uitsluit en dan.........niks! Men stemt ermee in en daar blijft het bij! Onvoorstelbaar! Werkelijk onvoorstelbaar!

Ik zou bijna zeggen dat een vriend(in) die hiermee worstelt bij mij gauw aan de zekerheid komt. Niet omdat ik zo goed ben -integendeel- maar omdat God zo goed is. Wat in onze refo-kringen helemaal onderschat wordt is dat we op Zijn Woord mogen pleiten. Je mag God Zijn eigen beloften voor ogen houden en hem daar aan herinneren. Dit klinkt misschien brutaal maar het is wel zo. Boston heeft dit bijvoorbeeld ook gedaan als het ging om het heil van zijn kinderen -alle tien zijn ze tot bekering gekomen. De Heere zegt: 'doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen'. 'Al wat gij begeren zult in Mijn Naam dat zal Ik u geven'. En als je dan zekerheid vraagt voor je vriend/vriendin, vraag je dan iets fouts? Dat denk ik zeer beslist niet! Al zou er bij wijze van spreken -en ik bedoel het eerbiedig- een engel komen die je zou vertellen dat die persoon niet uitverkoren is dan zou ik toch doorgaan met het pleiten op Zijn Woord.

Christus kennen raakt het diepste in je. Of zoals een ds. het een keer zei; "dan kan je niets meer zonder Jezus, hij kan niet fietsen zonder Jezus, niet lopen, niet preken, niet werken, bij alles heeft hij Hem nodig." Hoe moet je dan ooit een 'hulpe tegenover je' vinden zonder Christus. Laat staan kinderen opvoeden etc. Een huwelijk is zo iets ingrijpends en -als het goed is- voor het leven. Als je daarover gaat nadenken en je neemt in ogenschouw hoeveel huwelijken er stuk lopen dan krijg je het gewoon benauwd. Dan denk je; hoe moet dat ooit?! Maar één troost; een christelijk huwelijk (écht christelijk) komt in de hemel tot stand. Ze zeggen wel eens 'eerst bekering dan verkering' het is natuurlijk een wat zwart/witte uitspraak maar er zit een grote kern van waarheid in.
Laatst gewijzigd door Calvin op 04 dec 2002 14:40, 2 keer totaal gewijzigd.

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 04 dec 2002 14:32

IK BEGIN ER NIET AAN. IK BLIJF VRIJGEZEL EN WEL HEEEEEL MIJN LEVEN.

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 04 dec 2002 14:33

Ik geloof wel dat de ware bestaat :D
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

Terug naar “Archief”