geloof?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 21 apr 2004 08:08

hijwel schreef:
Het Weermannetje schreef:Dat fout zou ik maar weglaten Aragorn! Het is te hopen dat we het ware geloof door Jezus Christus recht bezitten mogen. Geloven in God doet een mens niet zo gauw. Daar is een Ander voor nodig. Het ware geloof wordt gekenmerkt door hetgeen hiervoor al eerder is geciteerd uit de Heidelbergse Catechismus.

oke een vraag aan jou:

is een wedergebore mens altijd in zijn geloof? en als hij geloof bezit voldoet zijn leefwijze dan aan het ware geloof?

Nee, dat heb ik volgens mij al eens eerder ergens gezegd. Geeft niet. Een wedergeborene kan zo aangevochten worden door de duivel dat hij op dat moment bijvoorbeeld het geloof eigenlijk niet heeft.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 apr 2004 12:33

charlie schreef:
Christa schreef:Weet je wat de Bijbel zegt over het geloof?

Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.

Kijk, dat is geloven!

wat is het toch heerlijk te zien dat als je een vraag stelt over geloven, allerlei mensen een zinnetje op dreunen! (niet verkeerd bedoeld hoor, maar het zegt zo veel!!!)
(k ben niet zo goed in duidelijk formuleren, maar probeer toch even mee te denken:)
Ik vind het onwijs interessent, dat punt van 'moet het je gegeven worden, of mag je het pakken'
Niet dat we hier een welles-nietes wedstrijd moeten houden van rechts tegen links, maar dit is volgens mij wel belangrijk!
Of is dit niet precies wat hijwel bedoelde met zijn vraag?
Je mag het pakken :D (het moet je alleen gegeven worden dat je wilt pakken) (was dat diplomatiek genoeg geformuleerd :wink: :shock: )
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 21 apr 2004 12:58

Het wordt je gegeven en je moet/mag het met beide handen aanpakken!!!

(en daarvan staan hele mooi voorbeelden weer in de bijbel, sorry... Maar kijk eens naar Ruth en naar Rachab! Twee vrouwen die het geloof dat ze krijgen zo met beide handen vastpakken, dat is toch enorm!)
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 21 apr 2004 13:28

charlie schreef:wat is het toch heerlijk te zien dat als je een vraag stelt over geloven, allerlei mensen een zinnetje op dreunen! (niet verkeerd bedoeld hoor, maar het zegt zo veel!!!)

Jah. Als het daarbij blijft, slechts het opdreunen van een bijbeltekst en een cliche-opmerkingen...doet dat mij wel eens pijn.
Ik wou dat mensen zich niet zo camoufleerde achter de Heidelbergse Catechismus (die heel waardevol is, daar niet om) of uitspraken van oudvaders (wijze mannen, die rijke dingen hebben nagelaten) of clichematige uitspraken van predikanten of gangbare opmerkingen uit bepaalde gezindten.......maar dat je eens echt, eerlijk en puur zegt wat voor jou 'Geloven' is. Niet ingekadert in wat mensen boven je zeggen..maar heel persoonlijk alleen jij en de bijbel.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 apr 2004 14:33

Pak de kantekeningen er eens bij:

oke dat doen we :wink:

1) is een vaste grond
een vaste grond: dat het vast staat dat dingen die God belooft ook zullen gebeuren.

2) een bewijs
een overtuiging in je hart, waar geen enkele ander bewijs tegenop kan

3) der zaken, die men niet ziet.
geloven in iets dat niet tastbaar is.

beetje verkort anders snap ik het toch niet
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 apr 2004 14:45

charlie schreef:Ik vind het onwijs interessent, dat punt van 'moet het je gegeven worden, of mag je het pakken'
Niet dat we hier een welles-nietes wedstrijd moeten houden van rechts tegen links, maar dit is volgens mij wel belangrijk!
Of is dit niet precies wat hijwel bedoelde met zijn vraag?

nee niet direct, maar dit is denk ik wel een onderdeel er van.

Geloven kan iedereen! Geloven is eigenlijk een vertouwen/toevertrouwen. Als je nu wil gaan zitten op een stoel dan vertrouw je er op dat die stoel sterk genoeg is en dat je er niet door heen zal zakken. Je vertrouwt jezelf toe aan die stoel.
Jij kan je zelf ook toevertrouwen aan God, je wordt niet behouden omdat jij zo sterk geloof hebt. Maar omdat Degene op wie je vertrouwt zo sterk is!

geloof moet je wel gegeven worden, zelfs de wil om te zoeken moet je gegeven worden. (maar daar heb jij niks mee te maken, volg zijn uitnodiging)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 08:32

hijwel schreef:
Pak de kantekeningen er eens bij:

oke dat doen we :wink:

1) is een vaste grond
een vaste grond: dat het vast staat dat dingen die God belooft ook zullen gebeuren.

2) een bewijs
een overtuiging in je hart, waar geen enkele ander bewijs tegenop kan

3) der zaken, die men niet ziet.
geloven in iets dat niet tastbaar is.

beetje verkort anders snap ik het toch niet

Heb je het wel goed verkort? :wink:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 apr 2004 12:30

Het Weermannetje schreef:Heb je het wel goed verkort? :wink:

als je meer dingen weelt toevoegen dan mag dat hoor.
(ik gebrijp het zo iig wel :wink: )

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 12:32

Sorry, bij welke tekst horen deze kanttekeningen?

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 22 apr 2004 12:37

Sorry, bij welke tekst horen deze kanttekeningen?

Deze kanttekeningen horen bij Hebreen 11:1

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 12:44

Dank je, en hijwel, wat wil je met die kanttekeningen aangeven?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 apr 2004 12:53

Het Weermannetje schreef:Dank je, en hijwel, wat wil je met die kanttekeningen aangeven?

wat geloven precies inhoud

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 12:56

Daar ben ik het dan helemaal mee eens. Daar kan ik amen op zeggen.

wieb83zd
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor wieb83zd » 22 apr 2004 12:56

Laat die kanttekeningen nu niet jullie zicht op de werkelijke discussie verbloemen. Niet dat ik iets tegen de kanttekeningen heb, hoor. Maar het ging er hier om wat geloven voor jou betekent, niet over wat Hebr. 1:11 betekent.

Als het goed is, komt er namelijk toch wel ongeveer hetzelfde antwoord uit. Geloven betekent voor mij persoonlijk dat ik mag weten dat God bestaat, en dat Jezus voor mijn zonden gestorven is. En dat het door zijn opstanding nog niet afgelopen is met het verhaal.

Dat alles geeft mij een stukje relativering t.o.v. de drukte van elke dag.
Reageren is geen kunst, begrijpen wel.
Afbeelding

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 22 apr 2004 12:58

Het Weermannetje schreef:Dank je, en hijwel, wat wil je met die kanttekeningen aangeven?

Niet zo in de aanval op hijwel... weermannetje... rustig! :roll:

Ik zal het je wel ff uitleggen. Ik had deze tekst genoemd, toen vroeg hijwel wat het betekende... toen zei ik dat hij de kanttekeningen erbij moest nemen. Dat heeft hij dus ff samengevat.... Dan moet je niet direct gaan zeuren ed. Ok?

We gaan nu weer on-topic.

Geloven doe je volgens mij in iets dat je niet ziet. Anders is het geen geloof. Geloven is een vast vertrouwen. Het oorspronkelijke Griekse woord voor geloven betekent vertrouwen. Dit is dus de echte betekenis.

En dan kun je er hele verhalen bij gaan houden, maar je moet dichtbij het woord blijven....

Terug naar “Archief”