Stelling: de aarde is niet in 7 dagen geschapen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 apr 2004 17:39

Beste Invincible,

Je antwoord is er één om over na te denken. Ik lees hem eerst eens goed door en zal dan antwoorden. Het kwaad was nog niet op aarde, maar God wist al wel dat het zich zou ontwikkelen. Omdat God echter de mens niet wil dwingen van Hem te houden, of om in het -volmaakte- Jemels Rijk te zijn, laat God de mens zelf de keuze. Hij geeft elk mens voldoende tijd en middelen om het onderscheid te -leren- 'zien' en te 'erkennen'. Daarom staat er in Openbaringen dat zowel Satan én Jezus zich een volk: uit alle taal, stam natie mogen vormen.

Twee steden / Babylon en Hemels Jeruzalem
Twee Rijken / Satans Rijk -aarde en Jezus' Rijk Hemels Israël
Twee Koningen Satan en Jezus
Twee tronen Rome en Hemels Heilige der Heiligen

Ik kom nog terug op je posting!

groet

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 21 apr 2004 17:56

Is okay :wink:

Groetjes Invin.
..

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 apr 2004 18:15

Beste Invisible,

Als je zegt dat het 'in die dagen' zo was, dan heb je wel een aardig beeld van alles. Want, inderdaad de Almachtige Vader zei dat "het goed" was. In feite had Hij alles gemaakt, zodanig dat er gewoonweg niets ontbrak. Dus je idee dat het 'in die dagen" zo was is duidelijk.
Satan heeft er voor eens en altijd, zolang deze aarde bestaat dan, de boel verpest. Niet alleen heeft hij de mensen misleid en zijn zij door de zonden, slechts tot een fractie geworden, dan dat zij eertijds in die 'zondeloze' toestand waren; lichamelijk en geestelijk! Maar hij heeft door een vals Evangelie, Gods wetten misbruikt en houdt de trouwe gelovige ver weg van de geboden, die God in onze tijd zal herstellen. Wie ze dan afwijst, bewijst zichzelf en zijn medemens een slechte dienst. Ook de 10 geboden zullen in het oordeel een plaats hebben. Wie ze niet erkent of weigert ze te onderhouden; heeft zich nu al een zeer slechte dienst bewezen; hij of zij sluit zichzelf uit van het Hemels Koninkrijk.

Toen de aarde aan de eerste mens werd geopenbaard, kwam zij zondeloos en volmaakt uit de hand van de Almachtige Schepper.

De Almachtige zegt over de mens:

En God schiep de mens naar zijn beeld..man en vrouw schiep Hij hen.

Meer informatie hebben we eigenlijk niet nodig.
Tenslotte was het kwaad helemaal niet in dat Paradijs. Ook de engelen waren zich van geen kwaad bewust. Het kwaad werd niet eens herkend, juist daardoor had Satan succes. Maar ook Satan werd als "de Lichtdrager" van het Hemelse door God gerespecteerd, in zijn mening. Maar toen Satan niet wilde luisteren naar de onafgebroken reeks van waarschuwingen en terechtwijzigingen, had God geen andere keus meer dan Satan van Zijn grondgebied (uit Zijn Rijk) te verbannen.

Omdat dus God ook de mens, die Hij zojuist geschapen had, respecteerde en wilde dat zij niet persé alleen voor Hem moesten kunnen kiezen, maakte God de mogelijkheid zichtbaar om te kunnen kiezen. Want dat bewijs hadden Eva enAdam al geleverd; ze gaven ook elkaar de schuld (nadenkertje)
Net zoals de mens een bewustzijn had gekregen om de aarde te besturen, onder Gods hoede en hulp, net zo even hadden ze dus ook een keuze tussen goed en kwaad (gekregen) door de werking van de Satan.

Indien God dus een dictator of een alleenheerser zou zijn geweest, dan had Hij onvoorwaardelijk de mens uitgeroeid. Maar in plaats daarvan hielp Hij hen hun verkeerde keuze in te zien en hielp hen om tot een eigen keuze (herstel) om van de Paradijselijke toestand weer (in de toekomst) te kunnen genieten.

Adam en Eva hadden een vrije toegang tot de boom des levens. Wie daarvan at stierf nimmer. Doordat zij volmaakt geschapen waren zagen zij de boom van goed en kwaad helemaal niet, net zoals de engelen die ook niet zagen, toen ze door Satan misleid werden.

De Almachtige Schepper verlustigde zich in wat Hij geschapen had om de mens gelukkig te zien. Ook de Sabat was (en is) in het Paradijs een dag van rust en relatie met de Schepper geweest. Die dag (die dus eeuwig zal bestaan) werd besteed aan een samenzijnmet God en werd de Schepping bewonderd en genoot men er van. Gelukzalig, maar oom werkende in de Hof van Eden.

Welnu, de boom der kennis stond in de beurt van de boom des levens. God had de mogelijkheid van fouten en vergissingen van de mens zo veel mogelijk uit het zicht gelaten van de eerste twee mensen. God was er niet op uit om hen te verleiden! Wel was het zo dat de boom van kennis een toets was. Net zoals wij nu nog getoetst worden.
Wij worden getoetst aan de 10 geboden. De wet de geboden zijn een onvermijdelijkheden. Een Rijk zonder wet is onmogelijk, zowel in de Hemel als op de aarde. Wie kent er een Rijk zonder wet. Ook Satan hanteert wetten. Dus de 10 geboden, als teken van een verbond en trouw, zijn noodzakelijkheden, die de mens de mogelijkheid van een vrije keuze waarborgen.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 08:10

Boom van kennis van goed en kwaad impliceert dat er al kwaad was op de aarde.

Deze boom was idd ook geschapen. Zolang je er echter niet van eet, weet je niet wat het kwaad is. Het is een boom van kennis des goeds en des kwaads.
[/quote]

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 22 apr 2004 08:49

Neen, want de boom der kennsi van goed en kwaad, zal ook op de nieuwe aarde zijn (staat u in het Hemels Jeruzalem) want de keuze voor de mens blijft. De ervaring echter van de Christen, die waarlijk Christus heeft beleden, hier op aarde en gelouterd is tijdens de 1000 jaren in het Hemels Jeruzalem, zal het niet in zijn of haar hofd meer halen, om te zondigen. Bovendien, Satan is voor eeuwig uit het Hemels Rijk én van de nieuwe aarde vedwenen en tot stof vergaan.
Als God zegt dat Zijn Schepping goed was, dan was die goed en volmaakt. Satan was nog in de hemel, toen de Hof van Eden gevormd werd. Hier gaat het niet om Satan, maar om de keuze die de mens had om niet voor Satan, in eerste instantie te kiezen, maar om ZELF als MENS de heerschappij, ZONDER GODS aanwezigheid, te voeren.
Dat Satan hun Leider zou worden, wisten Adam en Eva niet. Immers Satan was wel als Slang verschenen, maar was zelf nog niet aanwezig toe Eva verleidt werd. Vanaf dat moment heerste zij Adam en Eva in de Hof van Eden en erkenden daarmee dus Gods Gezag niet meer.

We hebben een eigen keuze. Eva en Adam hadden de Slang kunnen weerstaan, maar EVa verwijderde zich uit de nabijheid van Gods aangezicht én haar man, en dat maakte de gelegenheid om te zondigen.
We kunnen niet voor alles Satan de schuld geven. Tenslotte kunnen we in Jezus overwinnen. Hij heeft het ons Zelf voorgedaan en daarom is Hij als een VOLMAAKT mens, nu in de hemel!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 09:04

Klopt, dat bedoelde ik ook.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 22 apr 2004 10:14

Het Hemels Jeruzalem

Midden op haar straat en aan weerszijden van de rivier staat het geboomte des levens, dat twaalf maal vrucht draagt, iedere maand zijn vrucht gevende; en de bladeren van het geboomte zijn tot genezing der volkeren (Openbaring 22:2)

We spreken hier dus over het Hemels Jeruzalem, waar de verlosten dus 1000 jaren zulen vertoeven en, zoals ik al eens eerder aanduidde in een ander topic/ posting, gelouterd zullen worden van al hun ondergane ellende en zonden. Ook hier zien we dat de Heilige Vader (in de Hemel) ons niet ineens totaal veranderd, maar ons in een veranderde toestand, laat groeien tot een zekere "volwasenheid" t.a.v. het Eeuwige leven.

Precies als wij van de Heiland horen, dat we als kinderen moeten leren zijn een GROEIEN in de Gerechtigheid van Jezus; Diens wetten en geboden leren (ervaren) om het Koninkrijk in te kunnen gaan; het Hemelse Jeruzalem is dus de eerste fase, voorafgaand een de terug keer nar deze aarde, die dan wederom hereschapen zal worden tot Paradijselijke omstandigheden, en weer deeluitmakend van die onmetelijke diepte en Rijk van een Hemelse Schepper én Verlosser én een Reine Heilige Geest.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 10:31

Het enige wat ik niet met je eens ben, is dat de keus van de mens blijft. De mens heeft al gekozen. Maar goed, dat is mijn mening, go on-topic.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 22 apr 2004 10:37

Hallo Weermannetje,

Je schreef o.a.:

@@De mens heeft al gekozen.@@

We zullen zien wie tot de bokken en wie zich tot de schapen wil voegen. Zolang de genadetijd nog niet ten einde is, kan de mens nog steeds een keuze maken. Inderdaad, God weet al wie er voor en wie tegen Hem zullen kiezen. Maar dat inzicht is alleen aan de Vafer toebehouden.
Als Hij weet wie de laatste zal zijn die voor hem kiest, dan zal Hij een einde maken aan die genadetijd! ik ben mij er van bewust dat onze taak dus een verantwoordelijke is.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 10:43

Bedankt voor je reactie. Ik zou wel willen antwoorden, maar daar gaat dit topic niet over en dan krijgen we de moderators op ons dak.

Groeten.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 22 apr 2004 12:25

Wowowo :o

Ik heb even geen tijd heel inhoudelijk te reageren, maar dit:

Boudewijn schreef:Neen, want de boom der kennsi van goed en kwaad, zal ook op de nieuwe aarde zijn (staat u in het Hemels Jeruzalem) want de keuze voor de mens blijft.

is niet bijbels hoor.
Alleen de boom des Levens wordt genoemd in Openbaringen 22:2.
..

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 12:28

Dacht ik ook, maar wat zeg jij dan over mijn bericht?

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 23 apr 2004 16:36

Hoi Boudewijn & Weermannetje, bedankt voor jullie antwoorden,

Het Weermannetje schreef:
Boom van kennis van goed en kwaad impliceert dat er al kwaad was op de aarde.

Deze boom was idd ook geschapen. Zolang je er echter niet van eet, weet je niet wat het kwaad is. Het is een boom van kennis des goeds en des kwaads.

Ik moet mezelf idd even rectificeren.
Het is geen feit dat met het bestaan van de boom van kennis van goed&kwaad er ook al kwaad was op de aarde.
Het is wel een feit dat met het bestaan van deze boom er zoiezo een kwaad bestond, out there, somewhere. Want hoe kun je eten van een boom van kennis van goed&kwaad als er nog geen kwaad bestaat? Is het kwaad goed (Jes 45:7)? Ik denk het niet, en dus was niet alles goed toen die boom werd geplant in Eden.

(Zie ook onderaan deze post*)

Ik neem overigens aan dat het kwaad in het universum is gekomen met de val van de morgenster, Lucifer, satan, en daarmee ook de keuze tussen goed en kwaad.
(Zoals door 1 mens de zonde in de wereld is gekomen, zo ook door 1 engel het kwaad in het universum)

Boudewijn schreef:Beste Invisible,

Als je zegt dat het 'in die dagen' zo was, dan heb je wel een aardig beeld van alles. Want, inderdaad de Almachtige Vader zei dat "het goed" was. In feite had Hij alles gemaakt, zodanig dat er gewoonweg niets ontbrak. Dus je idee dat het 'in die dagen" zo was is duidelijk.
Satan heeft er voor eens en altijd, zolang deze aarde bestaat dan, de boel verpest. Niet alleen heeft hij de mensen misleid en zijn zij door de zonden, slechts tot een fractie geworden, dan dat zij eertijds in die 'zondeloze' toestand waren; lichamelijk en geestelijk! Maar hij heeft door een vals Evangelie, Gods wetten misbruikt en houdt de trouwe gelovige ver weg van de geboden, die God in onze tijd zal herstellen. Wie ze dan afwijst, bewijst zichzelf en zijn medemens een slechte dienst. Ook de 10 geboden zullen in het oordeel een plaats hebben. Wie ze niet erkent of weigert ze te onderhouden; heeft zich nu al een zeer slechte dienst bewezen; hij of zij sluit zichzelf uit van het Hemels Koninkrijk.

Toen de aarde aan de eerste mens werd geopenbaard, kwam zij zondeloos en volmaakt uit de hand van de Almachtige Schepper.

De Almachtige zegt over de mens:

En God schiep de mens naar zijn beeld..man en vrouw schiep Hij hen.

Meer informatie hebben we eigenlijk niet nodig.

Tenslotte was het kwaad helemaal niet in dat Paradijs. Ook de engelen waren zich van geen kwaad bewust. Het kwaad werd niet eens herkend, juist daardoor had Satan succes.

Hier heb je helemaal gelijk in :) (afgezien van mijn naam dan, die is Invincible=onoverwinnelijk :wink: )

Adam en Eva hadden een vrije toegang tot de boom des levens. Wie daarvan at stierf nimmer. Doordat zij volmaakt geschapen waren zagen zij de boom van goed en kwaad helemaal niet, net zoals de engelen die ook niet zagen, toen ze door Satan misleid werden.

Ik vraag me af of ze de boom niet zagen, G.d had Adam er duidelijk op gewezen van die ene boom niet te eten.
Dat ze het gevaar er niet van zagen, de consequenties, lijkt mij waar.

*)kHeb nog eens over het tijdstip van de val van Lucifer zitten dubben:

Er zijn argumenten die voor een val van hem voor de schepping spreken, en een aantal die voor een val na de schepping, ergens tussen Genesis 2:3&9 (ik kan het mis hebben, doet er niet heel erg toe), spreken.

Voor de schepping in Gen1:
*Het eerder genoemde 'woest en ledig' als een straf van G.d
*(>meer<)

Na de schepping in Gen1:
*Lucifer wandelde nog in al zijn glorie in Eden, volgens Ezechiel 28:13ev. Zijn val moest dus later geweest zijn (onberispelijk, vers 15) Eden hoorde tenslotte bij de nieuwe -huidige- schepping.
*Een val na Genesis 1:31 zou verklaren dat werkelijk alles wat G.d gemaakt was, op dat moment goed te noemen was.

>>Tegenwerping kan zijn dat Eden in de eerste schepping (Gen 1:1) ook al bestond.
>>'Nadeel' van een val na Genesis 2:3/de 7de dag = dat volgens mijn redenering in mijn laatste bericht op de vorige pagina, we zoiezo hebben te maken met 2 verschillende scheppingen van de mens (pre-Adam, Gen 1, en een latere Adam+Eva, Gen 2) voor mij geen probleem :P voor anderen waarschijnlijk wel.

Best wel gecompliceerd allemaal :lol: :mrgreen:

(Ai... wat was de topicnaam ook alweer :roll: )

Groet 8)
..

Terug naar “Archief”