Mag je als christen naar de Russich-Orthodoxe Kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Mag je als christen naar de Russich-Orthodoxe Kerk?

Berichtdoor Boekenlezer » 10 apr 2004 13:38

Rudolf Meuser schreef:Wij zitten nu in Sint Petersburg en bezoeken zondag de Russisch-Orthodoxe Kerk. Het is een paasdienst. Wat vinden jullie hiervan? Kan dit?

Oosters-orthodox, dat is compleet anders dan protestants.
Preken, daar doen ze vrijwel niet aan in de oosters-orthodoxe kerken. Er wordt enorm veel gezongen, en bijbellezingen vinden er ook plaats. Er worden allerlei rituelen uitgevoerd.
Met Pasen wordt er wel altijd een oude preek van Johannes Chrysostomos (uit vierhonderd-zoveel) voorgelezen, in de paasnacht.

Ze hebben in die kerken nogal ideeën die heel vreemd zijn voor protestanten. Maria wordt er ook aangeroepen. Zij wordt trouwens doorgaans de Moeder Gods genoemd. (Johannes van Damascus, belangrijk theoloog uit het oosten, heeft beargumenteerd waarom dat zo zou moeten. Hij leefde in zevenhonderd-zoveel.)

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 12 apr 2004 14:15

Ik ben nu geweest (zaterdag- op zondagnacht): het heeft zeker blikveldverruimend gewerkt, Gandalf. Later meer details. (nog 10 minuten internettijd)
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Respect

Berichtdoor Mapleleaf » 13 apr 2004 17:53

Aragorn schreef:Hm, ik lees het soms van m'n opa. Maar goed, die mensen gingen zelf niet naar een bestaande kerk (want er was geen kerk met de ware leer), maar zaten met nog wat gezinnen zelf in een of ander gebouw. En toen haar zoon trouwde met een gereformeerd meisje zijn de ouders niet bij de kerkelijke huwelijksbevestiging geweest... :? :shock:

Hoe kortzichtig kun je zijn...

Hoewel er niet alles voor te zeggen is heb ik hier respect voor. Niet twijfelen of iets wel kan of niet, als je er niet achter kan staan ook niet doen.

jo
Verkenner
Verkenner

Re: Mag je als christen naar de Russich-Orthodoxe Kerk?

Berichtdoor jo » 13 apr 2004 19:35

Rudolf Meuser schreef:Wij zitten nu in Sint Petersburg en bezoeken zondag de Russisch-Orthodoxe Kerk. Het is een paasdienst. Wat vinden jullie hiervan? Kan dit?
    Ik weet er niet heel veel van af, maar russisch orthodox heeft erg veel trekken van het rooms katholicisme. De russen mochten vroeger niet naar een reformatorische kerk, wel naar de russisch orthodoxe, dat is een staats kerk. Dat zegt dus genoeg, veel wat daar (toen) gezegd werd was dus voorgekauwd door de regering. Maar er kunnen in zo'n kerk natuurlijk wel mensen bekeerd worden (Luther was ook rooms), maar ik denk dat je dan wel naar een andere kerk gaat zoeken als je daar woont (als God veranderd heeft).

Aragorn

Re: Respect

Berichtdoor Aragorn » 13 apr 2004 20:05

John B schreef:
Aragorn schreef:Hm, ik lees het soms van m'n opa. Maar goed, die mensen gingen zelf niet naar een bestaande kerk (want er was geen kerk met de ware leer), maar zaten met nog wat gezinnen zelf in een of ander gebouw. En toen haar zoon trouwde met een gereformeerd meisje zijn de ouders niet bij de kerkelijke huwelijksbevestiging geweest... :? :shock:

Hoe kortzichtig kun je zijn...

Hoewel er niet alles voor te zeggen is heb ik hier respect voor. Niet twijfelen of iets wel kan of niet, als je er niet achter kan staan ook niet doen.

Ligt eraan. Als je niet achter de leer van Mohammed staat ga je toch ook wel naar de moskee als je dochter een islamitische jongen trouwt en ook islamitisch wordt? (En dan gaat dit voorbeeld natuurlijk veeeeel verder dan wat hierboven door mij beschreven werd)

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 19 apr 2004 10:43

Optimatus schreef:Hier in Berkenwoude hadden we een gezin dat thuis kerkte "omdat de vier Kerken in Berkenwoude (1 NH Midden-Orthodox, 1 NH Geref. Bond, 1 GerGem en 1 GerGeminNed) niet de "ware leer zouden onderhouden en onderwijzen".

Goed, dat is een ieders goed recht om dat te denken. Maar de ellende zat 'm hierin:

Een paar jaar geleden werd het officieel bekend (middels rechterlijke uitspraak) dat de vader door de jaren heen drie van zijn dochters had misbruikt.

Je kunt een hoop zeggen, maar vader had de ware leer zelf met voeten (?) getreden.

Dan kom ik maar terug op mijn opmerking in de topic over dwaalleraars. Als je de Brief van Judas leest, zie je dat als je het een leert, maar het ander doet, je ook een dwaalleraar bent.

Je kunt van de leer ook een afgod maken. Bij sommigen vraag ik me af, of ze in de bijbel geloven, of vooral in hun interpretatie...

Ik wordt wel heel verdrietig van zoiets. Aan de ene kant werd er bij die dochters ingestampt dat pa de juiste leer had; aan de andere kant werd hun leven door hem verwoest... Wat voor Godsbeeld gaan zij overhouden aan zo'n tegenstrijdig gebeuren? Ik hoop voor hen, dat ze op een liefdevolle, werkelijk christelijke manier en met veel gebed worden opgevangen.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 21 apr 2004 15:49

Sommige mensen beweren nu dat ik afgodendienst heb bedreven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2004 16:02

Rudolf Meuser schreef:Sommige mensen beweren nu dat ik afgodendienst heb bedreven.

Serieus? En welke afgoden heb je dan aanbeden?

Sowieso maakt het nog verschil of je gewoon een dienst bijwoont of er actief een deelneemt, mocht het echt fout zijn.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 08:31

Ik vind afgoden wel idd heel ruig. Dat kun je beter niet zeggen als je het niet zeker weet.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 22 apr 2004 15:27

Ze zeggen: omdat ik daar ben neem ik deel aan de afgodendienst. Ze roepen vooral veel over Baal, etc.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 apr 2004 00:42

Rudolf Meuser schreef:Ze zeggen: omdat ik daar ben neem ik deel aan de afgodendienst. Ze roepen vooral veel over Baal, etc.

Hm, waar stond dat Baalsbeeld dan?

Hebben ze ook nog argumenten genoemd, of vond men dat weer eens niet zo heel nodig?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 apr 2004 07:50

Rudolf Meuser schreef:Ze zeggen: omdat ik daar ben neem ik deel aan de afgodendienst. Ze roepen vooral veel over Baal, etc.

Wat bedoelen ze dan met Baal?

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 24 apr 2004 18:23

Ben ik het niet mee eens.

Ik zeg niet dat de Russisch-Orthodoxe kerk dwaalleer verkondigt. Daarvoor weet ik er te weinig van. Maar ik denk dat je best met andere christenen daarheen mag gaan om God te aanbidden, als je je er prettig bij voelt om ook tijdens de vakantie je geloof in een kerk te beleven. Kijk naar de eerste (joodse) christenen. Ze waren christen, maar gingen wel op zaterdag met de niet-joden naar de Synagoge (een plek gewijd aan dezelfde God, maar waar Jezus niet erkend werd (en waar daarom dus dwaalleer verkondigd werd)).
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Terug naar “Archief”