De kinderdoop een gevolg van de vervangingstheologie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2004 10:08

Het antwoord is denk ik niet zo moeilijk. Hele jonge kinderen kunnen net zomin als anderen die nog nooit van God en Zijn Gebod gehoord hebben veroordeeld worden op laten wij zeggen de Mozaïsche wetten, die kennen ze immers niet! Ik denk dus dat volwassenen uit deze groepen door God geoordeeld worden op dezelfde wijze als waarop Hij de mensen die voor Mozes leefden oordeelde. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan Adam en Eva enzo. Van de kinderen heb ik de overtuiging, dat als God hun Geboorte en sterven bepaalt, dat het mij erg zou bevreemden als Hij deze mensen ter wereld zou laten komen om ze te kunnen veroordelen, net zoals Mozes bemekte dat God niet Zijn volk uit Egypte bevrijdt kon hebben om ze in de woestijn te vernietigen, dat geeft namelijk een heel ongepast beeld van God.

Helemaal mee eens. In psalm 139 staat zelfs dat God mensen zelf heeft gemaakt, met eigen hand... en in de schoot van de moeder geweven. Zou God dat doen als hij weet dat dat kind toch jong gaat sterven en zonder te hebben kunnen kiezen verloren zou gaan?

God kennende is Hij zo niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 21 apr 2004 11:10

Het antwoord is denk ik niet zo moeilijk. Hele jonge kinderen kunnen net zomin als anderen die nog nooit van God en Zijn Gebod gehoord hebben veroordeeld worden op laten wij zeggen de Mozaïsche wetten, die kennen ze immers niet! Ik denk dus dat volwassenen uit deze groepen door God geoordeeld worden op dezelfde wijze als waarop Hij de mensen die voor Mozes leefden oordeelde. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan Adam en Eva enzo. Van de kinderen heb ik de overtuiging, dat als God hun Geboorte en sterven bepaalt, dat het mij erg zou bevreemden als Hij deze mensen ter wereld zou laten komen om ze te kunnen veroordelen, net zoals Mozes bemekte dat God niet Zijn volk uit Egypte bevrijdt kon hebben om ze in de woestijn te vernietigen, dat geeft namelijk een heel ongepast beeld van God.

Bedoel je alleen de dadelijke zonde?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2004 11:26

Lijkt me wel. Leg mij maar eens uit waarom je als kind van gelovige ouders daar wel van vrijgesproken kan worden zonder dat je dat zelf weet, maar als kind van niet gelovige ouders niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 21 apr 2004 11:28

Nee, dat verschil is er niet, maar ik wilde het alleen even zeker weten. Dan ben ik het er wel mee eens.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 apr 2004 12:22

Marnix schreef:

Helemaal mee eens. In psalm 139 staat zelfs dat God mensen zelf heeft gemaakt, met eigen hand... en in de schoot van de moeder geweven. Zou God dat doen als hij weet dat dat kind toch jong gaat sterven en zonder te hebben kunnen kiezen verloren zou gaan?

God kennende is Hij zo niet.
Om terug te komen op het topic: ik ben het hier ook mee eens, maar de doop is nooit hiervoor als symbool gegeven. En als hij dat wel zou zijn zou je niets tegen overdopen kunnen hebben, omdat dit dan maar tot de leeftijd geldt dat je verantwoordelijk voor je zelf bent.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

MJC

Berichtdoor MJC » 22 apr 2004 08:40

Marnix schreef:Lijkt me wel. Leg mij maar eens uit waarom je als kind van gelovige ouders daar wel van vrijgesproken kan worden zonder dat je dat zelf weet, maar als kind van niet gelovige ouders niet.

Ik vind dit zelf ook niet zo'n makkelijk onderwerp maar bij de instelling van het nieuwe verbond staat dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen daden (Zie boven). Dus ik denk dat kinderen van ongelovige ouders niet zomaar verloren zullen gaan omdat de ouders niet zouden geloven. Ik nijg meer naar het idee dat alle kinderen die nog niet tot hun verstand zijn gekomen behouden zullen worden.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 09:04

Ik niet, want je hebt nog de erfsmet.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 apr 2004 11:37

Het Weermannetje schreef:Ik niet, want je hebt nog de erfsmet.
"Laat de kinderen tot mij komen en verhindert ze niet, want zodanigen is het koninkrijk God"

kunnen 2 dingen volgens mij mee bedoelt worden:
1. Gewoon als een kind komen zonder allerlei dogmatisch gezeur, maar in geloof
2. Kinderen hebben het koninkrijk Gods al

persoonlijk denk ik beide
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 11:44

Dus wij worden niet met de erfsmet geboren?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2004 12:23

Hoe staat dat ook alweer in het doopformulier. Evenals de kinderen zonder het te weten in Adam geoordeeld zijn, zo worden ze ook zonder het te weten in Christus gerechtvaardigd.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 12:31

Ja, maar dat zegt niet dat ze ook allemaal bekeerd worden.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 22 apr 2004 12:34

Het Weermannetje schreef:Ja, maar dat zegt niet dat ze ook allemaal bekeerd worden.

God zegt hierover niks in de Bijbel. Laten wij er daarom ook maar het zwijgen toe doen en de kinderen in Gods hand leggen.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 12:43

Dat doe ik ook. Alleen, voor mij wordt er gesuggereerd dat alle kinderen die jong sterven, bekeerd zijn.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 22 apr 2004 13:03

Het Weermannetje schreef:Dat doe ik ook. Alleen, voor mij wordt er gesuggereerd dat alle kinderen die jong sterven, bekeerd zijn.

Ik beschuldig je ook van niks.
De Dordtse Leerregels stellen in H.1, art. 17 dat de gelovigen er van uit mogen gaan dat hun kinderen naar de hemel gaan, krachtens het genadeverbond. Ze gronden dit op 1 Kor. 7:14: Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.

1,17:
Nademaal wij van den wille Gods uit Zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn, zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt. (Gen. 17:7; Hand. 2:39; 1 Kor. 7:14)
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 13:07

Maar dat komt niet omdat die kinderen godzalige ouders hebben!

Terug naar “Archief”