De doop is het teken van het verbond. De doop geeft aan dat de kinderen tot het verbond horen. De doop is in de plaats van de besnijdenis gekomen. Ik wil hier graag mijn vraagtekens bij zetten:
Wij leven onder het nieuwe verbond. Waar staat dat het nieuwe verbond werd ingesteld?
Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israel en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken; Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had , spreekt de HEERE; Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israel maken zal , spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. (Jeremia 31:31-33)
Wat zijn de kenmerken van het nieuwe verbond?
1. Een ieder zal de HEERE kennen!
En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren , zeggende: Kent den HEERE! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hunner zonden niet meer gedenken. (Jeremia 31:34)
Dus iedereen die onder het nieuwe verbond valt kent God. God heeft hun ongerechtigheden en zonden vergeven. Wanneer zijn onze zonden en ongerechtigheden vergeven? Als wij geloven dat Jezus voor ons aan het kruis is gestorven.
Het doopformulier zegt: "Omdat onder het nieuwe verbond de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is, zal men de jonge kinderen als erfgenamen van het rijk van God en Zijn verbond dopen.
Dus het doopformulier zegt dat de kinderen erfgenamen zijn van het nieuwe verbond als ze gedoopt zijn en de bijbel zegt dat je pas een erfgenaam van het nieuwe verbond bent als je God kent en als God je zonden en ongerechtigheden heeft vergeven.
2. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden:
In die dagen zullen zij niet meer zeggen: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en der kinderen tanden zijn stomp geworden. Maar een iegelijk zal om zijn ongerechtigheid sterven; een ieder mens, die de onrijpe druiven eet, zijn tanden zullen stomp worden. (Jeremia 31:29 en 30)
De ouders zijn dus niet verantwoordelijk voor de daden van hun kinderen. Als ouders hun kinderen dopen dan nemen ze de verantwoordelijkheid van deze kinderen op zich. Bij de doop moeten ze beloven dat ze de kinderen voor hun rekening nemen: Belooft u en neemt u voor uw rekening deze kinderen, van wie u de vader en de moeder bent, bij het opgroeien in deze leer naar uw vermogen te onderwijzen of te laten onderwijzen?
Het doopformulier zegt dus dat de ouders verantwoordelijk zijn voor de kinderen en de bijbel zegt dat de kinderen zelf verantwoordelijk zijn. Als een gelovige zich laat dopen dan doet hij of zij dat in eigen verantwoordelijkheid.
Mijn stelling: Door de vervangingstheologie is de kerk voorbij gegaan aan de instelling van het nieuwe verbond.