De kinderdoop een gevolg van de vervangingstheologie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MJC

De kinderdoop een gevolg van de vervangingstheologie?

Berichtdoor MJC » 20 apr 2004 12:52

De doop is het teken van het verbond. De doop geeft aan dat de kinderen tot het verbond horen. De doop is in de plaats van de besnijdenis gekomen. Ik wil hier graag mijn vraagtekens bij zetten:

Wij leven onder het nieuwe verbond. Waar staat dat het nieuwe verbond werd ingesteld?

Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israel en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken; Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had , spreekt de HEERE; Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israel maken zal , spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. (Jeremia 31:31-33)

Wat zijn de kenmerken van het nieuwe verbond?

1. Een ieder zal de HEERE kennen!

En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren , zeggende: Kent den HEERE! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hunner zonden niet meer gedenken. (Jeremia 31:34)

Dus iedereen die onder het nieuwe verbond valt kent God. God heeft hun ongerechtigheden en zonden vergeven. Wanneer zijn onze zonden en ongerechtigheden vergeven? Als wij geloven dat Jezus voor ons aan het kruis is gestorven.

Het doopformulier zegt: "Omdat onder het nieuwe verbond de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is, zal men de jonge kinderen als erfgenamen van het rijk van God en Zijn verbond dopen.

Dus het doopformulier zegt dat de kinderen erfgenamen zijn van het nieuwe verbond als ze gedoopt zijn en de bijbel zegt dat je pas een erfgenaam van het nieuwe verbond bent als je God kent en als God je zonden en ongerechtigheden heeft vergeven.

2. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden:

In die dagen zullen zij niet meer zeggen: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en der kinderen tanden zijn stomp geworden. Maar een iegelijk zal om zijn ongerechtigheid sterven; een ieder mens, die de onrijpe druiven eet, zijn tanden zullen stomp worden. (Jeremia 31:29 en 30)

De ouders zijn dus niet verantwoordelijk voor de daden van hun kinderen. Als ouders hun kinderen dopen dan nemen ze de verantwoordelijkheid van deze kinderen op zich. Bij de doop moeten ze beloven dat ze de kinderen voor hun rekening nemen: Belooft u en neemt u voor uw rekening deze kinderen, van wie u de vader en de moeder bent, bij het opgroeien in deze leer naar uw vermogen te onderwijzen of te laten onderwijzen?

Het doopformulier zegt dus dat de ouders verantwoordelijk zijn voor de kinderen en de bijbel zegt dat de kinderen zelf verantwoordelijk zijn. Als een gelovige zich laat dopen dan doet hij of zij dat in eigen verantwoordelijkheid.

Mijn stelling: Door de vervangingstheologie is de kerk voorbij gegaan aan de instelling van het nieuwe verbond.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 20 apr 2004 12:57

kan ik me wel in vinden ja
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 20 apr 2004 13:01

Leg het begrip vervangingstheologie is goed uit. Of is dat bovenstaande? Wat leren de kerken dan precies?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2004 13:08

Waarom, als de kinderen bij het oude verbond wel tot het verbond hoorden... zou dit bij het nieuwe verbond niet meer gelden?

Wat is het verbond? Is dat de zekerheid dat je gered wordt? Hadden de kinderen in het oude testament dan die zekerheid? Nee... God sloot een verbond met ze... Maar als ze ouder werden konden ze dat verbond verbreken, naast zich neer leggen.

Zo is het nu denk ik ook. Het verbond is niet de zekerheid dat je gered bent... Maar de zekerheid dat God je WIL redden. De vraag is dan: Wat wil jij?

Is de doop een teken dat God je redt? Ik denk het niet, dan zou ik namelijk tegen de kinderdoop zijn. Ik denk dat de doop het teken is dat God je wil redden, en als je opgroeit kun je dat aannemen... of afwijzen. En van die keuze (niet van je doop) hangt je redding af.

Worden kinderen als ze jong sterven gered? Zo niet, dan zijn ze inderdaad geen erfgenamen. Als ze dat wel zijn... zijn ze dus wel erfgenamen want ze erven dan het eeuwig leven.

Lees nog even vers 34... En stel dan de vraag of je pas bij het verbond hoort als je wedergeboren bent: Zij zullen Mij allen kennen, van hun KLEINSTE tot hun grootste toe. Jong en oud, groot en klein. Ook van de kleinste baby zal God de ongerechtigheid vergeven en hun zonden niet meer gedenken.

Met punt 2 ben ik het eens. Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden... Maar ben je ook verantwoordelijk als je dat nog niet kan zijn? Als een baby als baby sterft... is die dan zelf verantwoordelijk... wat in zou houden dat hij/zij niet gered zou worden? Of zou God de verantwoordelijkheid nemen voordat de kinderen die zelf kunnen hebben? In het oude verbond werden kinderen besneden... maar waren de ouders dan verantwoordelijk voor ze? Ik lees dat nergens.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MJC

Berichtdoor MJC » 20 apr 2004 13:31

Het Weermannetje schreef:Leg het begrip vervangingstheologie is goed uit. Of is dat bovenstaande? Wat leren de kerken dan precies?

Eeuwen lang hebben de kerken gedacht dat God Israel los gelaten had. Dat God geen plan met Israel had. Ze dachten dat de kerk in de plaats van Israel was gekomen. Toen in 1948 de staat Israel werd gesticht verdween deze gedachte, want het bleek dat God nog zeker een plan had met Israel. Lees Romeinen 9 t/m 11 voor dat plan. Dat Israel weer teruggekeerd is in 1948 kun je lezen in Ezechiel 37 daar staat geprofeteerd dat Israel weer tot leven komt.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 20 apr 2004 13:38

Oke, dus nu niet meer. Ik dacht al, dat leren ze bij ons in de kerk echt niet hoor!

MJC

Berichtdoor MJC » 20 apr 2004 13:44

Marnix schreef:In het oude verbond werden kinderen besneden... maar waren de ouders dan verantwoordelijk voor ze? Ik lees dat nergens.

Aanbid ze niet en dien ze niet; want Ik de Heer, uw God, ben een naijverig God, die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, tot in het derde en vierde lid dergenen, die Mij haten; (Exodus 5:20)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 20 apr 2004 13:47

Staat ergens in Deutronomium dat God de zonden van de vaders niet op de kinderen zal straffen. (Volgens mij Deut. 24)

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 20 apr 2004 14:04

Marnix schreef:Worden kinderen als ze jong sterven gered? Zo niet, dan zijn ze inderdaad geen erfgenamen. Als ze dat wel zijn... zijn ze dus wel erfgenamen want ze erven dan het eeuwig leven.

ik wou dat ik hier een antwoord op kon krijgen!! :cry:

MJC

Berichtdoor MJC » 20 apr 2004 14:05

Marnix schreef:Waarom, als de kinderen bij het oude verbond wel tot het verbond hoorden... zou dit bij het nieuwe verbond niet meer gelden?

Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden. Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester. Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus. Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan. Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt een in Christus Jezus. En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen. (Galaten 3:23-29)

Hier staat dat wij door geloof erfgenamen van de belofte aan Abraham mogen zijn! Hoe kan een baby dat geloven? Als wij ons laten dopen dan doen wij Christus aan. Dat kan alleen door het geloof.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 apr 2004 14:12

MJC schreef:
Marnix schreef:In het oude verbond werden kinderen besneden... maar waren de ouders dan verantwoordelijk voor ze? Ik lees dat nergens.

Aanbid ze niet en dien ze niet; want Ik de Heer, uw God, ben een naijverig God, die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, tot in het derde en vierde lid dergenen, die Mij haten; (Exodus 5:20)

Joris heeft hier ook al een keer een andere verklaring voor gegeven...

Joris, kom es ff! :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2004 14:20

Hier staat dat wij door geloof erfgenamen van de belofte aan Abraham mogen zijn! Hoe kan een baby dat geloven? Als wij ons laten dopen dan doen wij Christus aan. Dat kan alleen door het geloof.

Waarom werden kinderen in het oude testament dan besneden? Konden die wel geloven? Nee, maar toch hoorden ze toen al bij het verbond.

Hoe zit dat dan met de kinderen nu? Ik ben het met deze tekst eens dat je als je KUNT geloven, ook daardoor erfgenaam bent. Maar oordeelt God op basis van je geloof als iemand zo jong overlijdt dat hij/zij niet KAN geloven?

Nogmaals MJC, wat denk je dat er gebeurt met een kind die komt de overlijden voordat hij/zij Christus heeft kunnen aannemen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 20 apr 2004 15:57

Aragorn schreef:
MJC schreef:

Joris heeft hier ook al een keer een andere verklaring voor gegeven...

Joris, kom es ff! :mrgreen:
Volgens mij is dit niet zozeer een straf maar gewoon iets wat gewoon logisch is: Als in een gezin incest gepleegd wordt, gescheiden wordt, er dronkenschap is, zie je dat dat in de gezinnen van de kinderen ook vaak gebeurt.
Afbeelding

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 20 apr 2004 16:04

Is de doop een teken dat God je redt? Ik denk het niet, dan zou ik namelijk tegen de kinderdoop zijn. Ik denk dat de doop het teken is dat God je wil redden, en als je opgroeit kun je dat aannemen... of afwijzen. En van die keuze (niet van je doop) hangt je redding af.
Volgens mij wel, waar nu de kinderdoop voor gebruikt wordt vind ik nergens terug in de bijbel onder doop, maar onder besnijdenis.

Doop heeft de volgende betekenis:
Rom 6:
Wat zullen wij dan zeggen? Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme? VOlstrekt niet! Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven? Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen. en verder...

Kolossenzen 2:12 Daar gij met Hem begraven zijt in de doop. In Hem zijt gij ook mede opgewekt door het geloof aan de werking Gods, die Hem uit de doen heeft opgewekt. Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold, door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen.
Afbeelding

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 20 apr 2004 21:00

Marnix schreef:
Nogmaals MJC, wat denk je dat er gebeurt met een kind die komt de overlijden voordat hij/zij Christus heeft kunnen aannemen?

Babbeltje schreef:
ik wou dat ik hier een antwoord op kon krijgen!!

Het antwoord is denk ik niet zo moeilijk. Hele jonge kinderen kunnen net zomin als anderen die nog nooit van God en Zijn Gebod gehoord hebben veroordeeld worden op laten wij zeggen de Mozaïsche wetten, die kennen ze immers niet! Ik denk dus dat volwassenen uit deze groepen door God geoordeeld worden op dezelfde wijze als waarop Hij de mensen die voor Mozes leefden oordeelde. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan Adam en Eva enzo. Van de kinderen heb ik de overtuiging, dat als God hun Geboorte en sterven bepaalt, dat het mij erg zou bevreemden als Hij deze mensen ter wereld zou laten komen om ze te kunnen veroordelen, net zoals Mozes bemekte dat God niet Zijn volk uit Egypte bevrijdt kon hebben om ze in de woestijn te vernietigen, dat geeft namelijk een heel ongepast beeld van God.

Ben benieuwd naar wat reacties.

Trouwens ten aanzien van de topic, kan mij wel vinden in de stelling.
Vooral omdat het Oude en Nieuwe Verbond, verbonden met Israël zijn.
Lees de woorden die gaan over deze verbonden maar in hun context, daar kom je steeds op Israël uit.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

Terug naar “Archief”