Costerus 'Als dan de ouders bondgenoten zijn, zo zijn ook hun kinderen in dat verbond des geloofs in gesloten'
hier werd Gen 17 naast Hand 2 gelegen. op deze basis kwamen ze tot deze conclusie
Ook Calvijn zegt in zijn Institutie dat 'in kleine kinderen het zaad van bekering en van het geloof door de verborgen werking van de Geest besloten ligt'
ook tal van andere gereformeerde theologen leerden dit.
De kleine kinderen hoorden al bij het verbond in het oude testament. Ze werden na 8 dagen besneden.... Waren ze daarmee dan gered? Nee... ze hadden een kado van God gekregen... Maar later zouden ze dat kado ook uit moeten pakken... God sloot zijn verbond met ze... maar op het moment dat ze nee kunnen zeggen daartegen kunnen ze het verbond dus afwijzen. Zolang ze geen nee konden zeggen hoorden ze daarmee nog wel bij het verbond. Zo is het denk ik ook met het nieuwe verbond. God sluit zijn verbond, maar je kunt later zelf dat kado uitpakken.. of dicht laten zitten. De bijbel geeft duidelijk aan dat Jezus de zonden van de hele wereld op zich nam... zoals het oude verbond voor het hele volk Israel was, zo is het nieuwe verbond voor de hele wereld... Maar kun je dat aannemen of naast je neerleggen. Zolang je dat niet kunt afwijzen heeft God wel een verbond met je... en denk ik dat je op basis daarvan ook gered kunt worden.
Nogmaals, ik geloof niet dat het leven een loterij is, waar je eeuwige lot wordt bepaald door het feit dat je toevallig christelijke ouders had.. of toevallig niet.