De Drie Formulieren van Enigheid anno 2004

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 15 apr 2004 19:39

Aragorn schreef:Ik kan begrijpen dat je medechristenen eerder daartegen waarschuwt dan tegen een heel andere religie ja.

En dan gaat het niet om iets minder juist, maar om echt fout. (Niet dat dat perse mijn mening is, maar dat zagen zij toen wel zo)

Ik vind het wel een beetje getuigen van gerichtzijn op je eigen christelijke omgeving. Toen waren die onderscheiden waarschijnlijk heel duidelijk en vormde dat 2 blokken in de maatschappij, maar tegenwoordig niet meer en daarom vind ik de hc soms een beetje achterhaald....
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 apr 2004 19:39

Aragorn schreef:(zelfs het woord uitroeien wordt in de mond genomen, maar dat is voor meerderlei interpretatie vatbaar..).

Hm... Welke interpretaties zijn er dan denkbaar? Ik kom niet verder dan één: van het aangezicht der wereld wegvagen. (eigenlijk soort inquisitie en daar wilden wij protestanten nou juist vanaf)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 17 apr 2004 18:55

Optimatus schreef:
Aragorn schreef:(zelfs het woord uitroeien wordt in de mond genomen, maar dat is voor meerderlei interpretatie vatbaar..).

Hm... Welke interpretaties zijn er dan denkbaar? Ik kom niet verder dan één: van het aangezicht der wereld wegvagen. (eigenlijk soort inquisitie en daar wilden wij protestanten nou juist vanaf)

dat lijkt mij inderdaad ook de enige interpretatie.
En volgens mij kan het uitroeien van een valse godsdienst niet zonder mensen om te brengen, en dat is de reden waarom ik het niet met artikel 36 eens ben.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 apr 2004 18:59

Optimatus schreef:

Vaak wordt het geinterpreteerd als het uitroeien van de religie en niet de mensen die hem belijden. Dus dan moeten we niet toestaan dat er moskeeen gebouwd worden en elke school verplicht christelijke godsdienst geven enzow, maar niet met het zwaard.

Is natuurlijk ook een poging om de NGB te redden en degenen die niet al te goedgelovig zijn maar toch vast willen houden aan de onfeilbaarheid van de 3 formulieren een ontsnappingsmogelijkheid te geven, maar oke.. :wink:

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 19 apr 2004 09:23

Ho, ho,

Vanwege dat uitroeien kun je toch niet heel artikel 36 overboord gooien! Het artikel is prima, maar wat tussen haakjes staat (dat uitroeien dus) kun je vergeten. Dat was de bedoeling van 'Amsterdam 1905' en dat lijkt me terecht.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2004 12:11

O nee, je hoeft ook niet het hele artikel overboord te gooien hoor. Maar ik vind het eigenlijk toch niet helemaal koosjer als een religieus geschrift uitspraken gaat doen over hoe de overheid zich zou moeten gedragen.

In mijn psalmbijbel staat het overigens niet tussen haakjes dacht ik...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 apr 2004 12:32

Aragorn, dat zou dus betekenen dat we alle moskeeën en dergelijke weer moeten sluiten? Hoe valt dat te rijmen met de grote hoeveelheid islamieten in ons land en de godsdienstvrijheid die de Grondwet biedt?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 19 apr 2004 12:38

Kijk eens goed. Of heb je een gergem-uitgave die misschien die haakjes weer weghaalt.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 19 apr 2004 16:38

Europeaan schreef:

Kijk eens goed. Of heb je een gergem-uitgave die misschien die haakjes weer weghaalt.

De gereformeerde synode van 1905 heeft het gedeelte over het uitroeien geschrapt. Alle andere (gereformeerde) kerken. NHK, CGK, GerGem etc. gebruiken de volledige versie.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 19 apr 2004 16:46

Aanvulling, ook de GKN gebruiken de volledige versie weer.
Blijven over de GKV en NGK.

Gereformeerde synode herziet besluit uit 1905
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Terug naar “Archief”