Gods uitverkiezende liefde.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 19 apr 2004 13:07

Peter L schreef:Even reageren op het schriftcitaat van JacobH.
37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.

Staat hier, dat God van te voren al de keuze heeft gemaakt? Hij geeft aan, God Hem mensen geeft, die dan tot Hem komen. Maar wie God geeft en waarom (omdat ze tevoren bestemd zijn; of omdat ze zelf kiezen te geloven), staat er niet in.
39 En dit is de wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft, dat al wat Hij Mij gegeven heeft, Ik daaruit niet verlieze, maar hetzelve opwekke ten uitersten dage.

Hier geldt hetzelfde. Je kunt er wel predestinatie in lezen, maar het staat er niet.
En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Dit is een positieve uitspraak. Er staat niet, dat God wil, dat anderen verloren gaan.
44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Hier staat, dat we alleen kunnen komen, als de Vader trekt. Er staat niet dat het "trekken" een garantie is voor het "komen". Er staat ook niet, dat God de een wel trekt en de ander niet.
60 ¶ Velen dan van Zijn discipelen, dit horende, zeiden: Deze rede is hard; wie kan dezelve horen?

Ook deze tekst kreeg een kleurtje van Jacob. Waarom?
64 Maar er zijn sommigen van ulieden, die niet geloven. Want Jezus wist van den beginne, wie zij waren, die niet geloofden, en wie hij was, die Hem verraden zou.

Wat "van den beginne" is, is niet eenduidig uit de teks te lezen. Het Calvinisme leest hier "van voor de schepping", maar zuiver vanuit de grondtekst kan dit ook gewoon betekenen: vanaf het begin, dat Jezus met Zijn discipelen optrok. Hij heeft het dan gewoon gezien.
65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader.

Zie boven.
67 Jezus dan zeide tot de twaalven: Wilt gijlieden ook niet weggaan?
68 Simon Petrus dan antwoordde Hem: Heere, tot Wien zullen wij heengaan? Gij hebt de woorden des eeuwigen levens.
69 En wij hebben geloofd en bekend, dat Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
70 Jezus antwoordde hun: Heb Ik niet u twaalf uitverkoren? En een uit u is een duivel.
71 En Hij zeide dit van Judas, Simons zoon, Iskariot; want deze zou Hem verraden, zijnde een van de twaalven.

Denk hier eens over na. Jezus zegt, dat Hij alle twaalf discipelen heeft uitverkoren, maar toch valt er een af, omdat hij Hem zou gaan verraden. Dus wel uitverkoren, maar niet behouden??

Dan gaat Jacob verder:

Bots toch niet telkens weer tegen de muur van de uitverkiezing. Het is namelijk geen muur maar de enige weg tot zaligheid.

De uitverkiezing tot genade is ook geen muur, maar het idee van predestinatie is op z'n best een muur met hier en daar een deurtje.
En zoals je in dit gedeelte ook heel nadrukkelijk kunt lezen biedt de Heere Jezus zich aan. Maar Hij geeft ook heel eerlijk aan dat de mens dan van zichzelf niet wilt. Alleen degene die Hij van Zijn Vader gekregen heeft zullen geloven.

Waar zegt Hij, dat de mens per definitie zelf niet wil? Hij zegt ook niet "Alleen degenen...", maar "tenzij Hij hem trekke...". Jouw interpretatie is niet vanuit de tekst, maar vanuit de leer. "tenzij..." geeft aan, dat er geen andere mogelijkheid is. Natuurlijk kunnen wij alleen maar geloven, doordat God ons trekt en de Heilige Geest ons overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel (Joh. 16:8). Maar dat wil nog niet zeggen, dat het heil niet voor iedereen beschikbaar is.

Volgens mij is het al even geleden dat deze discussie is gevoerd.

dat zal jij mij ook nooit horen zeggen.

Het aanbod van genade is welmenend en voor iedereen die de Schrift hoort.

Volgens mij is de verkiezing weldegelijk van eeuwigheid besloten.

Hierin is Romeinen 8 vers 30 heel duidelijk. Ook vinden we dat in Efeze 1 vers 5.

En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.

Ik vind het verder niet eens zo heel erg belangrijk. Het draait voor een mens niet om uitverkiezing maar of we geloven in de Heere Jezus Christus.

Uitverkiezing is dus een troost. En zo moet het ook gebruikt worden. Verder is alleen in de dogmatiek dit een belangrijk aspect niet in de beleving van een christenmens.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2004 14:31

Ik zie geen troost in de uitverkiezing...

En welmenend vind ik eigenlijk een beetje een geforceerde term. Zo van: niet iedereen is uitverkoren, maar God bedoeld het wel goed. :roll:

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 apr 2004 15:03

Aragorn schreef:Ik zie geen troost in de uitverkiezing...

En welmenend vind ik eigenlijk een beetje een geforceerde term. Zo van: niet iedereen is uitverkoren, maar God bedoeld het wel goed. :roll:
de troost zit hem er hierin dat als je eenmaal gelooft Hij je niet meer zal laten gaan (want je was tenslotte uitverkoren), en als je God zoekt/ wilt leren kennen je hem zal vinden (want Hij heeft dat willen gewerkt).

Meer moet je met de uitverkiezing niet willen doen, dan gaat het mis (en niet alleen filosofisch)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2004 15:19

Maar zonder uitverkiezing weet je toch ook dat je niet meer verloren kan gaan als je niet gelooft? En uitverkorenen kunnen daar evengoed aan twijfelen, als ze niet geloven kunnen ze ook geloven dat ze niet uitverkoren zijn. Niks troost dus.

En het gewerkte willen is toch niet perse de uitverkiezing?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 19 apr 2004 16:19

Aragorn schreef:Maar zonder uitverkiezing weet je toch ook dat je niet meer verloren kan gaan als je niet gelooft? En uitverkorenen kunnen daar evengoed aan twijfelen, als ze niet geloven kunnen ze ook geloven dat ze niet uitverkoren zijn. Niks troost dus.

in een aanvechting van de duivel kan je zo op je zelf zijn terug geworpen dat je moet uitroepen dat alles voor niets lijkt te zijn geweest. Abram kon op zo'n moment de Heere "aanklagen" ;U had het mij toch beloofd een zoon?

lees (en zing) ook eens psalm 89

Daar in is troost. Maar goed vaak het je niet zo heel veel aan een ervaring uit het verleden. Daarom bevestigd God het telkens weer opnieuw. Je mag God houden aan Zijn beloften. Het was ook verkiezing dat jij die beloften gehoord hebt. Verkiezing moeten we niet zo verengen tot een feit.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 19 apr 2004 16:22

Aragorn schreef:Ik zie geen troost in de uitverkiezing...

het stelt de mens verantwoordelijk.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 apr 2004 16:35

Aragorn schreef:Maar zonder uitverkiezing weet je toch ook dat je niet meer verloren kan gaan als je niet gelooft? En uitverkorenen kunnen daar evengoed aan twijfelen, als ze niet geloven kunnen ze ook geloven dat ze niet uitverkoren zijn. Niks troost dus.

ik vind de meerwaarde ook niet zo bijzonder groot hoor. Ja God krijgt de eer, maar dat kreeg Hij zonder de uitverkiezing ook wel.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 20 apr 2004 07:55

jacobH schreef:Uitverkiezing is dus een troost.

Alleen voor de uitverkorenen dan?
jacobH schreef:En zo moet het ook gebruikt worden. Verder is alleen in de dogmatiek dit een belangrijk aspect niet in de beleving van een christenmens.

Ik denk dat de predestinatieleer wel degelijk grote invloed heeft op de beleving. Hoeveel mensen leven niet in angst, omdat ze niet zeker zijn van hun uitverkiezing? Als er in Joh. 3:16 staat, dat een ieder, die in Hem gelooft, eeuwig leven heeft, dan denken ze, verblind door deze leer, dat het alleen voor de uitverkorenen is. En dan slaat de twijfel en de paniek toe. Er zijn zelfmoorden gepleegd als gevolg van deze leer! Je kunt echt niet zeggen, dat het niet belangrijk is voor de beleving.
Daarnaast zie ik als gevolg van deze leer een verminderde zendingsactiviteit. Ik durf de stelling aan: "Hoe meer rigide een kerk in predestinatie gelooft, hoe minder die kerk aan zending/evangelisatie doet". Het is ook vrij logisch, want de bevolkingsregisters van hemel en hel zijn dan toch al voor de schepping geschreven, dus wat doet evangelisatie daar dan nog aan?
The Lord is the Potter, not Harry!!

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 20 apr 2004 18:30

Peter L schreef:
jacobH schreef:Uitverkiezing is dus een troost.

Alleen voor de uitverkorenen dan?
jacobH schreef:En zo moet het ook gebruikt worden. Verder is alleen in de dogmatiek dit een belangrijk aspect niet in de beleving van een christenmens.

Ik denk dat de predestinatieleer wel degelijk grote invloed heeft op de beleving. Hoeveel mensen leven niet in angst, omdat ze niet zeker zijn van hun uitverkiezing? Als er in Joh. 3:16 staat, dat een ieder, die in Hem gelooft, eeuwig leven heeft, dan denken ze, verblind door deze leer, dat het alleen voor de uitverkorenen is. En dan slaat de twijfel en de paniek toe. Er zijn zelfmoorden gepleegd als gevolg van deze leer! Je kunt echt niet zeggen, dat het niet belangrijk is voor de beleving.
Daarnaast zie ik als gevolg van deze leer een verminderde zendingsactiviteit. Ik durf de stelling aan: "Hoe meer rigide een kerk in predestinatie gelooft, hoe minder die kerk aan zending/evangelisatie doet". Het is ook vrij logisch, want de bevolkingsregisters van hemel en hel zijn dan toch al voor de schepping geschreven, dus wat doet evangelisatie daar dan nog aan?

ik heb het idee dat ik in een hoekje door je wordt geplaatst waar ik absoluut niet in wil zitten.

Uitverkiezing in een troost voor degene die geloven.

Dat uitverkiezing tot verdrietige dingen zou leiden moet je dan maar voor God zelf neer leggen. Ik kan op grond van de bijbel niet anders concluderen dat God van eeuwigheid heeft besloten wie er zalig zal worden en wie niet. Maar ik weet ook dat ik geen stok en geen blok ben. Ik laat ze beide maar staan. Ik kan niet rekenen met Gods verborgen besluiten. Wel weet ik dit. Wie zoekt zal vinden!! En zoals ik eens een ds hoorde zeggen. Als je echt bekeerd wilt worden ECHT, dan zal je ook bekeerd worden. Daar ben ik het van harte mee eens.

Met vr gr

JacobH

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 21 apr 2004 07:48

jacobH schreef:ik heb het idee dat ik in een hoekje door je wordt geplaatst waar ik absoluut niet in wil zitten.

Het is absoluut niet mijn bedoeling jou in een bepaalde hoek te plaatsen.

jacobH schreef:Ik kan op grond van de bijbel niet anders concluderen dat God van eeuwigheid heeft besloten wie er zalig zal worden en wie niet.

Waaruit blijkt dat dan? Er staat toch op een aantal plaatsen duidelijk, dat God wil dat ALLE mensen behouden worden?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 21 apr 2004 08:26

Er zijn ook plaatsen in de Bijbel waar staat dat God mensen uitverkoren had! Misschien niet zo letterlijk, maar ze zijn er wel.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 21 apr 2004 09:23

Peter L schreef:
jacobH schreef:ik heb het idee dat ik in een hoekje door je wordt geplaatst waar ik absoluut niet in wil zitten.

Het is absoluut niet mijn bedoeling jou in een bepaalde hoek te plaatsen.

jacobH schreef:Ik kan op grond van de bijbel niet anders concluderen dat God van eeuwigheid heeft besloten wie er zalig zal worden en wie niet.

Waaruit blijkt dat dan? Er staat toch op een aantal plaatsen duidelijk, dat God wil dat ALLE mensen behouden worden?

klopt helemaal.

Maar er staat ook geschreven

Ro 9:13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.

Het is dus eenzijdig als je op maar 1 van beide aspecten de nadruk legt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2004 10:36

Ja, maar waarom haatte Hij Ezau en had Hij Jacob lief? Omdat Hij van tevoren al besloten had een hekel aan Ezau te krijgen, en sympathie voor Jacob te hebben? Of omdat Ezau zich van God afkeerde en Jacob niet?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 21 apr 2004 11:06

Omdat Hij van tevoren wist dat Ezau zou volharden in het kwaad en Jakob niet.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 21 apr 2004 11:18

jacobH schreef:Ro 9:13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.

Het is dus eenzijdig als je op maar 1 van beide aspecten de nadruk legt.

In mijn bijdragen in deze discussie, zeg ik nergens dat uitverkiezing onbijbels is, maar wel dat de calvinistische predestinatieleer onbijbels is. Zoals ik al eerder zei, wordt deze leer verdedigd door teksten uit hun verband te rukken en deze te betrekken op predestinatie, zonder dat je duidelijk uit de tekst kunt halen, dat het over zoiets gaat als predestinatie (wat logisch is, want het hele idee van predestinatie bestond niet in de eerste eeuwen van het christendom. Het is een latere theologische constructie).

Deze aanhaling is daar een perfect voorbeeld van. Om wat voor uitverkiezing gaat het hier? Om eeuwig behoud? Zie de context. Het gaat er hier om, welke zoon van Isaäk werd uitgekozen om de belofte te dragen. Welke belofte? De belofte aan Abraham. Die hield onder meer in "En met uw nageslacht zullen alle volken der aarde gezegend worden" (Gen. 22:18). God kiest een volk, om alle volken te redden. Dat is toch iets heel anders dan een predestinatie m.b.t. tot de eeuwige bestemming van een mens? Daar wordt in de bijbel niet over gerept.

Overigens, geloof jij, dat deze tekst inhoudt, dat Ezau voor eeuwig verloren is?

Terug naar “Archief”