Wanneer is Genesis geschreven?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Wanneer is Genesis geschreven?

Berichtdoor surfer » 16 apr 2004 18:08

Ik las ergens de volgende opmerking:

The story of Abraham was written or rewritten about 600 BCE because the writer calls Ur "Ur of the Chaldeans". The Chaldeans (612-539 BCE). Genesis was written or rewritten in this period and not during the time of Moses, who is mentioned as the writer of the Pentateuch.

Hier ook een interessante link, met meer van dit soort gegevens:

http://www.bibleandscience.com/archaeology/genesisdate.htm

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 16 apr 2004 20:02

in het Nederlands? voor de dommen onder ons... :mrgreen: :mrgreen:
ik begrijp t namelijk niet helemaal.
Engaged @ 07-01-2005

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2004 10:15

Hehe komt ie:

Het verhaal van Abraham was geschreven of herschreven rond 600 voor Christus, omdat de schrijver Ur "Ur der Chaldeeën noemt." (Chaldeeën: 612-539 voor Christus) Genesis is gecschreven of herschreven in deze periode en niet in de tijd van Mozes, die als de schrijver van het Pentateuch (eerste vijf bijbelboeken) wordt genoemd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 18 apr 2004 20:11

ok dan...nou ,dan begrijp ik er nog weinig van, maar dat komt omdat ik me nooit zo verdiep in die achtergronddingetjes over de bijbel :oops:
Engaged @ 07-01-2005

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 18 apr 2004 20:38

ergens wel logisch dat de verhalen diverse keren opnieuw op 'papier' zijn gezet of herschreven zijn.
het perkament of papyrus waar Moses op schreef (en ook van latere herschrijvers?)had ook niet het eeuwige perkamenten leven.
kan slechts gissen naar de reden waarom Ur werd genoemd maar dat kan als reden hebben dat de mensen die toen die geschriften lazen, Ur wel kenden als naam maar niet de naam die Moses indertijd had opgeschreven. Als dat zo was dan, blijft gissen.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 19 apr 2004 09:13

Kijk, helemaal zeker weten gaan we dat toch niet. Maar persoonlijk denk ik dat Genesis wel meerdere schrijvers heeft. Denk maar eens aan de perspectief wisselingen in de gedeelten over de schepping. Het lijkt mij heel goed mogelijk dat delen hiervan bijvoorbeeld door Adam zelf gegeschreven zijn (bijbels gezien is het vrij logisch te denken dat de eerste mensen (voor de toren van babel) allemaal konden schrijven). Daarnaast zitten er nogal wat stijl veschillen in Genesis. Het lijkt me dat Mozes, met hulp van God, Genesis heeft gebudeld en misschien aangevuld...

Maar goed zeker weten doen we het niet en echt belangrijk is het ook niet denk ik...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Peter L
Sergeant
Sergeant

Re: Wanneer is Genesis geschreven?

Berichtdoor Peter L » 19 apr 2004 15:11

surfer schreef:The story of Abraham was written or rewritten about 600 BCE because the writer calls Ur "Ur of the Chaldeans". The Chaldeans (612-539 BCE). Genesis was written or rewritten in this period and not during the time of Moses, who is mentioned as the writer of the Pentateuch.

Ik heb effe geen tijd om de link te volgen, maar het lijkt me ook zeer wel mogelijk, dat 'der Chaldeeën' later is ingevoegd ter verklaring.

De simpelheid van de conclusie laat zien, hoe dun deze is. Er zijn zoveel verklaringen mogelijk.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 19 apr 2004 16:35

De grap is dat er meerdere Urren waren.
1 vlak bij Haran (zuiden van Turkije) en 1 in de buurt van de Perzische golf (zuiden van Irak). Misschien dat er nog meer zijn geweest.
Een achtervoegsel achter de naam Ur is dan logisch, om verkeerde interpretaties te voorkomen, tzou alleen erg jammer zijn als 'der Chaldeeën' pas 900 jaar na Mozes zou zijn toegevoegd. We hebben het wel over de Torah...
(Jota's.. tittels..?)
..

gilbert
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor gilbert » 29 apr 2004 15:15

Mozes heeft het boek toch geschreven? De bijbel die we nu hebben is geinspireerd door de Heilige Geest.
De groeten

SCA - De beste keuze.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 apr 2004 15:18

Ik heb altijd begrepen dat de meeste boeken van het Oude Testament in eerste instantie in verschillende varianten bestonden en tijdens de Babylonische Ballingschap eerst in een vaste vorm opgesteld zijn.

Trouwens, Gilbert, je weet toch dat Jesaja eigenlijk door (minimaal) twee Jesajae geschreven is?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Maakt het uit wie Genesis heeft geschreven?

Berichtdoor groenrondballetje » 29 aug 2004 20:59

Ik vraag me af hoe relevant het is wanneer Genesis is geschreven ...

De schrijver Mozes of iemand die nog later is geboren was geen ooggetuige van de zaken die in Genesis zijn beschreven .... :!:

Zonder de inspiratie van de Heilige Geest zou de Bijbel zowiezo inhoudsloos zijn geweest :idea: maar ik geloof dat de schrijver van Genesis heeft geschreven vanuit de inspiratie door de Heilige Geest :wink:
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 30 aug 2004 10:30

Hoogstwaarschijnlijk heeft Mozes iedergeval wel bronnen gebruikt om zijn boeken te schrijven. Ook wel logisch, hoe kan hij nl weten wat er in de eerste jaren is gebeurt? Of uit mondelinge overleveringen (dit hoop ik niet, dan is het niet zo betrouwbaar), of uit geschreven bronnen. Of zou het ook kunnen dat God hem alles verteld heeft? We lezen niets van visioenen ofzo die Mozes had.

Maar heeft Mozes de boeken wel geschreven? Waarom schrijf hij dan over "Mozes deed..." en niet van uit het 'ik' perspectief? En hoe zit het met de laatste periode van zijn leven? Dat kan hij nooit zelf hebben geschreven.

Stel dat de eerste vijf boeken niet door Mozes zijn geschreven, maar bijv veel later door een andere schrijver die door Gods Geest is geïnspireerd. Zou dat uitmaken voor het gezag van de bijbel?

polleke
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor polleke » 30 aug 2004 14:12

sparow schreef:Hoogstwaarschijnlijk heeft Mozes iedergeval wel bronnen gebruikt om zijn boeken te schrijven. Ook wel logisch, hoe kan hij nl weten wat er in de eerste jaren is gebeurt? Of uit mondelinge overleveringen (dit hoop ik niet, dan is het niet zo betrouwbaar), of uit geschreven bronnen. Of zou het ook kunnen dat God hem alles verteld heeft? We lezen niets van visioenen ofzo die Mozes had.

Maar heeft Mozes de boeken wel geschreven? Waarom schrijf hij dan over "Mozes deed..." en niet van uit het 'ik' perspectief? En hoe zit het met de laatste periode van zijn leven? Dat kan hij nooit zelf hebben geschreven.

Stel dat de eerste vijf boeken niet door Mozes zijn geschreven, maar bijv veel later door een andere schrijver die door Gods Geest is geïnspireerd. Zou dat uitmaken voor het gezag van de bijbel?

En schrijft mozes ook niet over zijn eigen dood?

Niet de hele pentateuch is geschreven door Mozes. En om een ander sprookje uit de werled te helpen.. OOK NIET OP PERKAMENT!
If my answers frighten you stop asking scary questions

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 02 sep 2004 20:23

Optimatus schreef:Ik heb altijd begrepen dat de meeste boeken van het Oude Testament in eerste instantie in verschillende varianten bestonden en tijdens de Babylonische Ballingschap eerst in een vaste vorm opgesteld zijn.

Ach.. een docent van me beweerde dat het OT ten tijde van de Babylonische Ballingschap geschreven waren, om alles wat men niet begreep te verklaren, net zoals er net zoveel scheppingsverhalen ed zijn als volken. (Tja, de docent was voor zover ik weet niet christelijk, dus 'geïnspireerd door God' was voor hem dan ook geen verklaring :? )
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Riska

Berichtdoor Riska » 16 sep 2004 13:00

FV schreef:
Ach.. een docent van me beweerde dat het OT ten tijde van de Babylonische Ballingschap geschreven waren, om alles wat men niet begreep te verklaren, net zoals er net zoveel scheppingsverhalen ed zijn als volken. (Tja, de docent was voor zover ik weet niet christelijk, dus 'geïnspireerd door God' was voor hem dan ook geen verklaring

Die docent heeft voor een deel gelijk en voor een deel ongelijk.
De "Vijf boeken van Mozes" zijn inderdaad geschreven ten tijde van de Ballingschap.
Er was uitsluitend mondelinge overlevering. De verhalen gingen van geslacht op geslacht.
Toen in de Ballingschap ( de Diaspora - de verspreiding) het Joodse volk uitelkaar gedreven werd, werd de noodzaak groot om al die verhalen van Gods trouw en liefde op te schrijven, om ze voor het nageslacht te bewaren.
Dat heeft dus niets te maken met verklaren wat niet begrepen werd, maar vastleggen wat anders verloren dreigde te gaan..

Riska

Terug naar “Archief”