Oosterse religies

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chroí
Verkenner
Verkenner

Oosterse religies

Berichtdoor Chroí » 16 apr 2004 09:46

Het is me op gevallen dat veel christenen niets tot nauwelijks iets afweten van andere religies (voornamelijk oosterse religies) en al is dat wel het geval dan is het nog vaak zo dat men het niet wil begrijpen. Vaak wordt de religie geinterpreteerd vanuit het eigen soort denken, en toch meent men erover te kunnen oordelen?

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Oosterse religies

Berichtdoor Kena » 16 apr 2004 10:06

Chroí schreef:Het is me op gevallen dat veel christenen niets tot nauwelijks iets afweten van andere religies (voornamelijk oosterse religies) en al is dat wel het geval dan is het nog vaak zo dat men het niet wil begrijpen. Vaak wordt de religie geinterpreteerd vanuit het eigen soort denken, en toch meent men erover te kunnen oordelen?

Ik kan er over oordelen, omdat ik een Inische vader heb die daar geboren en getogen is. Hij weet er alles van.

Oosterse religies? Wolf in schaapskleren.
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 apr 2004 10:49

Jezus zegt: "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven"

Als Hij de Waarheid is, waarom zou ik dan nog gaan onderzoeken of een andere religie misschien ook waarheidselementen bevat? Hij is de Waarheid, dus kan iets anders niet ook waar zijn.
Ziehier mijn redenering waarom ik het nodeloos vind mij in dergelijke filosofieën te verdiepen. Stel dat ik iemand op mijn weg kreeg die wel tot een dergelijke religie behoort, dan zou het anders zijn, maar dan niet voor mijzelf, maar om de ander.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 apr 2004 11:14

Hm, ik vind het meestal wel interessant. Heb me er nog niet heel veel in verdiept, maar wil er nog wel een keer wat meer vanaf weten. Al is het alleen maar om te weten waar je over praat.

Chroí
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chroí » 16 apr 2004 11:58

Kena schreef:
Oosterse religies? Wolf in schaapskleren.

En waar baseer je dat op?

wieb83zd
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor wieb83zd » 16 apr 2004 15:39

Blijkbaar op wat Kena van haar vader heeft gehoord.

Ik heb er wel wat van opgestoken, maar ik snap het niet helemaal. Ik probeer het juist van binnenuit te bekijken, dus niet met mijn eigen veronderstellingen, omdat ik weet dat mijn christelijke cultuur een compleet andere is. Maar omdat ik niet zo geinteresseerd ben, dat ik mijn eigen opvattingen op het spel wil zetten, ben ik nog niet verder op onderzoek uitgegaan.
Reageren is geen kunst, begrijpen wel.
Afbeelding

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 16 apr 2004 16:46

wieb83zd schreef:Blijkbaar op wat Kena van haar vader heeft gehoord.

Dank je, je sloeg de spijker op zijn kop. Dat klopt, Wieb.

Het blijft mijn roots. Mijn Joods christelijke achtergrond vertelt mij vanuit de Bijbel dat het niet kosjer is. Wanneer ik dit naast mijn referentiekader, ook nog eens als Indo, naast leg, weet ik voldoende.

Hier een vb uit velen:
wajangpoppen

Ik blijf erbij: wolf in schaapskleren.
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

regenboog
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor regenboog » 16 apr 2004 20:29

Hoi
wij krijgen op school les over alle wereldgodsdiensten, dus ook over het boeddhisme, hindoeïsme enz. De godsdienstleraar gaat altijd met ons in gesprek/discussie over bepaalde dingen in deze godsdiensten en onze visie erop. Het is dus niet helemaal zo dat christenen niks van oosterse godsdiensten weten. Alle (ex)Ichthus-gangers weten er dus wel wat van.
Jezus zegt: Ik ben de WEG, de WAARHEID en het LEVEN.
(datgene dus waar ieder mens naar zoekt)

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 17 apr 2004 18:26

Verdiepen de meeste niet-christenen zich wel veel in oosters religies dan?
Ken uzelf.

Mijn web-log!

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 17 apr 2004 19:14

d ekennis vna andere religies en denksystemen is bij velen sowieso niet groot ondanks eigen overtuiging. Men denkt vooralsnog toch veel in stereotypen en vooroordelen, even los van de ware godsdienstvraag. Kijk maar naar alle kolder die er over islam wordt verteld, dè islam bestaat net zo min als hèt christendom. Er zijn tig richtingen.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 18 apr 2004 14:11

Chroí schreef:Het is me op gevallen dat veel christenen niets tot nauwelijks iets afweten van andere religies (voornamelijk oosterse religies)

Nou, ik ben toch ook een echte Christen, maar ik kan wel zeggen dat ik in mijn pubertijd overal over gelezen heb, want ik denk altijd: als je ergens niks vanaf weet, kan je er ook niet over meepraten.
Dus heb ik over verschillende soorten religies boeken gelezen, ook over Mohammed en in de koran en over de koran, dat deed ik omdat ik tussen moslims woonde, en gewoon wilde weten waar zij het over hadden.
Ik vind eigenlijk, dat als atheisten over ons geloof willen praten (Christendom), dat ze toch ook de bijbel gelezen moeten hebben, anders kunnen ze er niet over praten. Dat merk ik dus wel, dat mensen erover praten, maar niet bv het nieuwe testament hebben gelezen. Waar baseer je je oordeel dan op? Op vage verhalen die je gehoord hebt?

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 23 apr 2004 08:06

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het Boedisme? Mensen die wellicht zelf uit die religie komen? Dit is meer dan alleen een vraag uit interesse. Ik sta in contact met iemand die christen is geworden, maar komt uit het Boedisme en veel aspecten daarvan zeer moeilijk los kan laten. Alvast bedankt!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 apr 2004 11:14

Wat voor aspecten zijn dat dan bijvoorbeeld?

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 23 apr 2004 11:45

Het is heel erg interessant om als christen te verdiepen in andere godsdiensten. Je mening wordt gescherpt, je blik verdiept..
Ik had een Hindoe als rij-instructeur. Dat was heel erg interessant. (op een gegeven moment meer discussie dan rijles, maar oke)
Het kan wel een heleboel aspecten door de war gooien die jij voor waar hebt aangenomen. Maar daar leer je juist van nadenken...

Oké op de middelbare school hoor je ook van alle wereldgodsdiensten wat. Toch is mijn ervaring dat je meer leert van iemands religie als je in contact bent met een anders gelovige.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 apr 2004 11:50

Klopt, lijkt me alleen voldoende als je de basis weet waarop die godsdiensten zijn geformeerd.

Terug naar “Archief”