Waar komt het kwaad vandaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

willemieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor willemieke » 13 apr 2004 17:57

God is goed en machtig en de zonde is door onze eigen schulde en de duivel in de wereld gekomen, ga er niet te veel over nadenken, er zijn dingen die wij nooit zullen begrijpen, want we zijn geen god.
GOD IS GOED MACHTIG EN TROUW

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 14 apr 2004 12:56

surfer schreef:dat een mens zondaar is kun je in een flink aantal gevallen ook wijten aan onwetendheid....

Dat zou kunnen. Maar ook onwetendheid kan niet ontstaan in een volmaakte wereld. Iets uit niets is eerder mogelijk dan kwaad uit goed. Goed kan verdraaid worden tot kwaad, maar iets volmaakts is al het kwade vreemd.
If you want world peace, fight for justice.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 14 apr 2004 13:00

Waarom heeft een mens dan zijn geweten, surfer?

willemieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor willemieke » 14 apr 2004 19:04

zo heeft God de mens geschapen, en Hij heeft ze niet fout geschapen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 apr 2004 20:21

willemieke schreef:God is goed en machtig en de zonde is door onze eigen schulde en de duivel in de wereld gekomen, ga er niet te veel over nadenken, er zijn dingen die wij nooit zullen begrijpen, want we zijn geen god.
GOD IS GOED MACHTIG EN TROUW
kbegin die "ga niet te veel denken posts beetje beu te raken, God heeft ons ons verstand niet voor niets gegeven (alleen moet je niet denken slimmer te zijn dan God)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 14 apr 2004 20:32

Inderdaad. Trouwens, God is zover boven je verheven, dat je Zijn 'gedachten' nooit zal kunnen ondermijnen, dus kwaad kan een beetje nadenken niet, hoor...

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

God almachtig?

Berichtdoor Fly29 » 14 apr 2004 20:54

Hoi allemaal,

Toen ik de topic las, dacht ik zo: daar heb ik wel eens eerder over nagedacht. Je ziet die vraag steeds weer terug komen.

Wat ik er zo van dacht en dat haal ik ook uit de diverse antwoorden hier. En eigelijk val ik dan in herhaling.

Duidelijk is dat God het begin en het einde is. God is van zichzelf Goed. Daar twijfel ik niet aan! God schiep een wereld waarin Hij een leven wilde maken. God schiep daarin wezens(de mensen en engelen) die een verstand mee kregen. Met dat verstand wilde God ons een vrijheid geven. Want wat heb je nu aan wezens(ik noem het zo even om algemeen te houden) die niet zelf na kunnen denken. Was het ook niet de Goedheid van God om ons die gave te geven? Het is algemeen duidelijk dat we eigelijk die gave niet goed kunnen gebruiken. We willen meer zijn dan onze Schepper en zo gaat het denk ik ook voor de engelen. Ook in de mensheid heb je duivels. Kijk eens naar die volksmoorden, oorlogen enz. Dat komt ook in de wereld van de Engelen voor. Dat is een geestelijke wereld. Wij hebben daar contact mee. Je kan bezeten zijn van de geest van de duivel maar ook van de Heilige Geest. God kan volgens mij ook niet op een andere manier met ons praten. Maar als wij zijn evenbeeld zijn dan moet je hier ook een overeenkomst mee kunnen hebben. Anders kan er geen contact tot stand komen. Komt wel bij dat je er open voor moet zijn. Maar dat lijkt mij ook duidelijk. Ik kan als ik dat wil naar of de duivel luisteren of naar God. Dat laatste probeer ik zoveel mogelijk te doen. De duivel kan het alleen soms winnen omdat ik dan voor de duivel kies. Dat is onze zwakheid ook. Het is best moeilijk voor mij om volledig voor God te kiezen. Toch mag ik zeggen dat ik heel vaak voor Hem wil kiezen maar dat ik zwak kan zijn> En een apostel heeft dat eens zo gezegt: De geest wil wel maar het vlees vaak niet. En dat blijkt maar al te vaak waar te zijn.

Conclusie

God heeft in het beginsel geen kwaad gemaakt. Dat was Zijn opzet ook niet. God dacht er goed aan te doen om ons een eigen denk vermogen te geven. Dat God almachtig is geloof ik ook. Ik geloof dat Hij zo Almachtig is dat Hij ons tijd wil geven om te kunnen presteren voor Hem. Dat is toch alleen maar mooi? Wij (lees er ook de engelen) misbruiken helaas vaak dat mooie geschenk om zelf te mogen nadenken. Ik Respecteer Hem en daarom durf ik ook veel na te denken. Alles ten goede mag toch? Ik vind het een dooddoenertje als je alles maar moet aan nemen zonder er bij na te denken. Wij mogen onderzoeken en het goede behouden. Ik wil liever kunnen zeggen: God, mijn Vader, Ik ben dankbaar dat ik mag nadenken over hetgeen U mij gegeven heeft. Ik ben Hem dankbaar dat Hij van mij geen robot heeft gemaakt. Ik gebruik heel graag mijn denkvermogen ten goede. Je mag er over nadenken over vragen die je hebt over de bijbel. Hoe zou God dit bedoeld hebben bijv. Dan denk je toch ook? Ik respecteer wat de bijbel zegt en mij probeerd te vertellen. Daar doe ik niets aan af. Het is niet verkeerd om na te denken wel om helemaal niet na te denken. Dat zou op gemakzucht duiden. Ik denk niet na want dat is te moeilijk. Of een omzeiling omdat je het gewoon niet weet. God is geen boeman. Dat geloof ik niet. Hij is wel rechtvaardig. Of denk ik nu weer erg vrijzinnig? Want ik ben best wel een denker. Want dan kun je wel eens flink gaan dwalen.

Groet en houdoe,

Fly29

willemieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor willemieke » 14 apr 2004 22:29

ben helemaal met je eens, bedankt voor je antwoord :lol:

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 15 apr 2004 16:43

Hm... Fly29, misschien zie ik wat over het hoofd in je posting, maar waar kon het kwaad nu vandaan komen..? Kwaad uit volmaaktheid?

Ten eerste, lijkt me in eindeloze goedheid een kiem van kwaad niet mogelijk. Ook kan zo'n kiem niet ontstaan in volmaaktheid.

En stel nu, dat dat allemaal wel zou kunnen. En God haalt het kwaad erbij, om ons geen robots te laten worden.
Hoe zit het dan met God Zelf? Hij heeft zelf blijkbaar geen kwaad nodig, om te kunnen denken. Dus we moeten zelf kunnen kiezen, zonder kwaad. Toch?

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Nog een keertje dan..

Berichtdoor Fly29 » 15 apr 2004 19:13

Vrouwe Justitia schreef:Hm... Fly29, misschien zie ik wat over het hoofd in je posting, maar waar kon het kwaad nu vandaan komen..? Kwaad uit volmaaktheid?

Ten eerste, lijkt me in eindeloze goedheid een kiem van kwaad niet mogelijk. Ook kan zo'n kiem niet ontstaan in volmaaktheid.

En stel nu, dat dat allemaal wel zou kunnen. En God haalt het kwaad erbij, om ons geen robots te laten worden.
Hoe zit het dan met God Zelf? Hij heeft zelf blijkbaar geen kwaad nodig, om te kunnen denken. Dus we moeten zelf kunnen kiezen, zonder kwaad. Toch?

Hoi Vrouwe Justitia,

Waar het kwaad vandaan zou kunnen komen. We nemen toch allemaal als uitgangspunt dat God alleen maar goed kan doen? Hij Heilig is? Dus het kwaad is ergens anders vandaan gekomen. Zou het zo kunnen? God schiep ons met een zekere hoeveelheid denkvermogen en beslissingsmogelijkheden. Zouden wij die misbruikt kunnen hebben? Want vanuit het beginsel weten we heel goed wat goed en fout is dus wij creëren zelf het kwaad. Wij kunnen immers kiezen tussen het goede en het kwade. Het doet God ook veel pijn als wij kiezen voor het kwaad. Er zijn twee machten te vinden in deze wereld. We kennen het goede(God) en het kwade(de duivel). Ik geloof dat God heb goed met ons voor heeft maar dat wij die verantwoording niet altijd even goed aan kunnen. Dat is mijn denkbeeld.

Heb je nu meer aan dit antwoord?

Groet,

Fly29
Laatst gewijzigd door Fly29 op 15 apr 2004 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 apr 2004 19:15

We wisten pas van goed en kwaad toen we van de boom der kennis des goeds en des kwaads gegeten hadden toch?

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

dat klopt

Berichtdoor Fly29 » 15 apr 2004 19:21

Aragorn schreef:We wisten pas van goed en kwaad toen we van de boom der kennis des goeds en des kwaads gegeten hadden toch?

Hoi Aragorn,

Ja, dat klopt. Zo heb ik het ook geleerd. Dus God schiep eerst de geestelijke wereld. De duivel is een gevallen engel. De geestelijke wereld(de engelen) konden al niet omgaan met de goede en de kwade vormen. Dus wij mensen werden er al niet beterder op. Wij waren dus vrij zwak en hadden niet genoeg aan een verbod om niet te eten van de boom des levens. De boom die inzicht gaf in het goede en het kwade. Waarom wilde wij dan weten wat die boom precies zou geven? Als je logisch na gaat denken dan zou je haast zeggen: God gaf min of meer een mogelijkheid om het verkeerde pad in te gaan. Of moesten wij een prestatie kunnen leveren door dat verbod na te leven? Daarin hebben we dan gefaald.

Groet,

Fly29

Terug naar “Archief”