Curatorium, tijd voor verandering?????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Curatorium, tijd voor verandering?????

Berichtdoor Bookman » 14 apr 2004 14:56

Het is weer bijna zo ver. In mei ( leggen alle vogeltjes een ei, ja dat weet ik) maar in mei dus, gaan er weer ongeveer 20 jonge mannen zich aanmelden om de opleiding tot predikant te volgen bij de Ger. Gem. We weten nu al, dat ze het niet alle 20 zullen halen. Hoogstens 4. Let maar op. Een belangrijke vraag is dan toch wel, zijn die kerkenraden die de afgewezenen hebben doorgestuurd dan zo blind? Zaten ze er zo ver naast? Of is het zo dat we het kerkverband opzettelijk zo vakant mogelijk houden. Het komt immers Remonstrants over om in elke gemeente een predikant te hebben. U begrijpt dat ik daar anders over denk. In elke gemeente hoort een predikant. Leesdienst is alleen een noodmiddel. Niet dat de Heere dat niet kan gebruiken. Maar we zijn het gewoon gaan vinden. Er is misschien wel nood, maar zien we dat ook zo? Of is het zo dat als we 20 jonge mannen aan zouden nemen, we bang zijn niet genoeg geld te hebben om ze te onderhouden? Ach, en zou de Heere dan niet zorgen? Ik hoop dat er een grote verandering komt in de werkwijze van het curatorium. Weten we eigenlijk wel dat het niet goed is zoals het nu gaat? De meeste leden van het curatorium zitten er al jarenlang in. De bedoeling ( volgens de kerkorde) was om per classis predikanten en ouderlingen te leveren. Verhuist een predikant, dan is hij curatorium-lid af. En zal hij door zijn nieuwe classis weer opnieuw moeten verkozen worden. Bij emiritaat houdt het dus zo wie zo op. Dan zou er plaats zijn voor de predikanten die met beide benen op de grond staan. Maar ik vrees dat wij van dit toelatingsburo een soort veredelt Sanhedrin hebben gemaakt dat onschendbaarheid geniet. En ik hoop dan ook dat er spoedig verandering komt in deze werkwijze die dateert van de jaren 20. Er wordt veel gebeden of de Heere nog arbeiders wil uitstoten in Zijn Wijngaard. En als Hij ze uitstoot sturen wij ze weg. En maar klagen...... Ja, degenen die zich melden doen dat vast zo maar. En als ze het met verkeerde bedoelingen zouden willen worden, dan moeten we geloven dat de Heere Zelf een schifting zal aanbrengen. Hij is Degene Wiens wan in Zijne hand is. Maar het doet mij leed als ik het puur menselijke gedrag van het curatorium zie. En ik hoop dan ook dat het eindelijk nog eens volgens de kerkorde zal gaan, zoals ik geschreven heb.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 apr 2004 14:59

ik denk dat het curatorium best alle 20 mensen als predikant wil, maar bij de ger. gem moet je je bekering kunnen aantonen (tenminste heb ik gehoord). en niet iedereen is geschikt om te preken. heb je daar wel eens bij stil gestaan?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Curatorium, tijd voor verandering????

Berichtdoor Bookman » 14 apr 2004 15:03

heb ik zeker aan gedacht Johannes. Maar dat zal dan blijken in de opleiding he? Onze oudvaders zijn in elk geval niet zo begonnen. Die gingen leren en als ze beroepen zouden worden was dat de bevestiging van hun roeping. [/quote]
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 14 apr 2004 15:06

Ik vind het huidige curatorium niet goed. Bij ons komen wel eens dominees die in de gergem 'afgekeurd' en 'niet goed genoeg bekeerd' zijn, want volgens mij komt het daar op neer.
Kunnen die paar mannetjes daar bepalen of iemand bekeerd is?
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 apr 2004 15:10

ze zullen heus niet over 1 nacht ijs gaan, zoals jullie willen laten zien
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 14 apr 2004 15:14

johannes1 schreef:ze zullen heus niet over 1 nacht ijs gaan, zoals jullie willen laten zien

Dat is niet mijn bedoeling, maar ik denk wel dat het goed fout zit als ik zie welke dominees ze afkeuren. Ten eerste zie ik geen kwaad in hun boodschap die ze preken en ten tweede is het de vraag of een stelletje mannetjes mogen en kunnen bepalen wie wel en niet goed preekt/bekeerd is.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 14 apr 2004 15:27

De methode van toelaten is in de protestantse wereld niet uniek. Andere kerken doen het ook zo, en op zich is daar ook wel wat voor te zeggen. Het gaat mij ook te ver om deze mensen als een soort Sanhedrin neer te zetten. Dat impliceert dat je hun integriteit in twijfel trekt, en daar heb ik onvoldoende aanknopingspunten voor.

Wat ik me wel afvraag, is of deze mensen wel overzien welke schade het een gemeente geeft om lang zonder predikant te zijn. Ook bij de gergemmers lijkt me dit een belangrijk en misschien ook onderbelicht punt.

En ja, je moet elke zoveel jaar iets anders doen, dus mij lijkt een periode van 7 jaar voor zo’n functie een mooie periode. Dat voorkomt verstarring en bedrijfsblindheid die op zo’n post wel hoogst onwelkom is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2004 23:55

Wat wel een beetje dubieus is, is dat sommigen die door de gergem afgekeurd worden het vervolgens in de nhk proberen (positief bedoeld) en daar toegelaten worden. Wordt er dan de oprechtheid van het geloof getoetst of de leeropvattingen?
Laatst gewijzigd door Aragorn op 15 apr 2004 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 15 apr 2004 03:22

Aragorn schreef:Wat wel een beetje dubieus is, is dat sommigen die door de gergem afgekeurd worden het vervolgens in de ngk proberen (positief bedoeld) en daar toegelaten worden. Wordt er dan de oprechtheid van het geloof getoetst of de leeropvattingen?

Daar wordt je gewoon toegelaten omdat je student Theologie bent en de gereformeerde leer aanhangt. Als je het plat wilt zeggen zou je kunnen zeggen dat het zoiets is als Techniek studeren en bij Sony gaan werken. :lol:

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 15 apr 2004 07:07

Ik denk dat het idd ook te maken heeft met de leer. Als jij een andere leer brengt dan wordt je idd niet toegelaten.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Curatorium, tijd voor verandering?????

Berichtdoor hijwel » 15 apr 2004 09:56

Het is weer bijna zo ver. In mei ( leggen alle vogeltjes een ei, ja dat weet ik) maar in mei dus, gaan er weer ongeveer 20 jonge mannen zich aanmelden om de opleiding tot predikant te volgen bij de Ger. Gem. We weten nu al, dat ze het niet alle 20 zullen halen. Hoogstens 4. Let maar op.

Kom op he! Geloof jij in de krachtige werking van de Heilige Geest? Geloof jij in Godskracht? Ik zit ook in de ger. gem. en weet dat er moeilijk dominees binnen kunnen komen. Maar ik zie ook dat God enorm bezig is in bijv onze gemeente onder jongeren. Als God dat doet, dan zal hij mensen harten ombuigen om zijn dienaars op de juiste plek te krijgen.

Ik vindt het ook onzettend jammer dat vorig jaar zo weinig mensen met Gods liefde in hun hart zijn afgewezen. Ik voel me machteloos als ik kijk naar het curatorium, wat een verantwoordelijkheid hebben hun. Ze dragen de verantwoordelijkheid over 10 duizenden mensen harten.
Wij kunnen er op onze beurt niks aan doen, (behalve de mensen die de dominees kennen die daar in zitten, zij moeten zeker in gesprek gaan hierover) Wat wij als gemeente moeten doen is bidbijeenkomsten onganiseren, samen gelovig bidden of de dominees die in het curatorium zitten doorstroomt mogen worden met de Liefde van de Heilige Geest.

Ik weet voor 100% zeker als we daar met zijn allen voor bidden, dat God hun harten zal ombuigen naar Zijn eigen wil! Laten we met alle ger. gemmers en andere kerken bidden tot God en met God!

Dus straks zullen we 20 nieuwe predikanten hebben! (de dominee zij het laatst nog: verwacht grote dingen van God)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 15 apr 2004 09:57

Ik ben ook benieuwd of er nog studenten bijkomen bij de Ger.Gem in Ned, het is wel te hopen voor dit kerkverband!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 15 apr 2004 10:01

Ik hoop het ook, met je! :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 apr 2004 10:21

Petertje schreef:
Aragorn schreef:Wat wel een beetje dubieus is, is dat sommigen die door de gergem afgekeurd worden het vervolgens in de ngk proberen (positief bedoeld) en daar toegelaten worden. Wordt er dan de oprechtheid van het geloof getoetst of de leeropvattingen?

Daar wordt je gewoon toegelaten omdat je student Theologie bent en de gereformeerde leer aanhangt. Als je het plat wilt zeggen zou je kunnen zeggen dat het zoiets is als Techniek studeren en bij Sony gaan werken. :lol:

Sorry, typefoutje.. ik bedoelde de nhk. De ngk ken ik niet goed, dus daar kan ik nix over zeggen. Ik vind overigens idd wel dat je het erg plat en onnodig kwetsend zegt.

Fijn dat ze in jou kerk(?) alleen de allergoeiste doorlaten... :?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 15 apr 2004 14:11

Maar moeten de dominees dan niet onderwezen worden? En moeten ze dan niet de zuivere leer uitdragen? Daar is het curatorium voor, omdat te onderzoeken.

Terug naar “Archief”