Relishoppen - Zinvol of Tijdverspilling?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 10 apr 2004 14:47

wina schreef:Maar waarom juist 2x naar je eigen kerk ? Dat is door mensen ingesteld hoor. Als ze het in hun hoofd zouden halen om er 3x van te maken, zou dat zeker ook weer moeten, en dan de 4e keer naar een andere.

Maar 'die andere' is toch óók een Godshuis ?

Ik denk dat Johannes bedoeld dat het niet minder is om naar een andere kerk te gaan, maar dta het ook belangrijks om een iegen gemeente te hebben waar je bijhoort. IN debijbel is de gemeente heel belangrijk, dat zou als het lichaam van christus moeten zijn. Met ieder zijn taak, een gemeenschap.

Als je maar heel sporadisch je gezicht laat zien, werkt dat niet helemaal denk ik.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 apr 2004 15:16

bedankt voor je hulp, meschianza. zo bedoelde ik het ja.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

regenboog
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor regenboog » 10 apr 2004 20:39

Hoezo 'kiezen' voor jouw smaak kerk? God heeft je toch mét bedoeling in de kerk geplaatst waar je bent opgevoed?
(ik weet nog niet helemaal of ik het hier mee eens ben, maar het word vaak gezegd)
Jezus zegt: Ik ben de WEG, de WAARHEID en het LEVEN.
(datgene dus waar ieder mens naar zoekt)

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 10 apr 2004 22:58

tanteoranje schreef:Bij ons zie je dat mensen vrij makkelijk naar een andere gemeente hobbelen als er een dominee preekt die niet naar de zin is of omdat ze op de eigen predikant beetje uitgekeken zijn.

Wat jij "vrij gemakkelijk" noemt, kan wel een zaak van grote zorg en veel gebed zijn.

Wij "shoppen" ook nogal eens, maar echt niet "vrij gemakkelijk", niet omdat we 't zo leuk of interessant vinden om te shoppen, maar omdat we hòngeren naar een rechte verkondiging van het Evangelie en omdat we die missen in onze eigen gemeente! Tijdens een huisbezoek hebben we dat ook eerlijk aan de kerkenraadsleden voorgelegd: misschien valt het jullie weleens op dat wij er soms niet zijn, maar dan zijn we elders, waar we het Woord hopen te horen zonder alle menselijke beperkingen en toevoegingen die onze dominee erbij meent te moeten maken. Men gaf ons geen ongelijk. Wel wees men op de angst om mensen te bedriegen, of, zoals het dan wel heet, "met een ingebeelde hemel naar de hel te sturen".

Maar als men, uit angst om "al te evangelisch" [wat dat dan ook moge zijn] het Evangelie niét meer predikt, waar komen we dan terecht?
Angst is een slechte raadgever! Maar we zien allerwegen dat déze raadgever toch erg veel gehoor krijgt!

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 12 apr 2004 07:57

Je moet idd uitkijken mensen te veroordelen die opzoek zijn in andere kerken. DAt is idd wat andersdan 'shoppen'

Misschien dat sommige mensen te snel 'm peren uit hun eigen kerk. Ik denk soms ook: als je graag dingen anders zou zien, blijf dan juist!
Maar er zijn ook gevallen dat mensen gewoon hun geestelijk voetsel niet meer kunnen ontvangen. Een vriendin van mij zat in zo'n starre, introverte, dode kerk. Dat ik haar heel goed begrijp dat ze het daar letterlijk niet meer uithield. Ze had er veel omgebeden, en kwam toen in een gemeente terecht waar ze nu helemaal opbloeid. Dan zie ik daar ook Gods leiding in!

En dan nog.... God heeft nmij in een gemeente geplaats: namelijk waar mn ouders toe behoren. Maar dat zeg nog niet dat ik in exact die gemeente moet blijven!
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 12 apr 2004 16:31

SDG schreef:
tanteoranje schreef:Bij ons zie je dat mensen vrij makkelijk naar een andere gemeente hobbelen als er een dominee preekt die niet naar de zin is of omdat ze op de eigen predikant beetje uitgekeken zijn.

Wat jij "vrij gemakkelijk" noemt, kan wel een zaak van grote zorg en veel gebed zijn.

SDG

... inderdaad ligt het dan wel anders, maar kies je er dan niet liever voor om je definitief bij een andere gemeente aan te sluiten?
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 14 apr 2004 12:49

Je moet oppassen dat je niet de verkeerde kant ermee opgaat.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 apr 2004 13:29

hoe gebeurt dit dan?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 14 apr 2004 13:34

Kijk die verkeerde kant is voor iedereen anders, als je dus 'lichter' wordt.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 apr 2004 13:35

nooit geweten dat je kan afvallen van kerken :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2004 13:36

Het Weermannetje schreef:Kijk die verkeerde kant is voor iedereen anders, als je dus 'lichter' wordt.

En als je er door vergelijkend warenonderzoek nu achterkomt dat dat wat je eerste 'te licht' pleegde te noemen eigenlijk dichter bij Gods Woord staat dan de leer die je eerst aanhing? Dat lijkt me alleen maar verrijkend!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 14 apr 2004 13:36

Natuurlijk wel. Van de ene kerk rol je in de andere! :mrgreen:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 apr 2004 13:37

maar als het andersom is aragon, dan werkt het 'verarmend'

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2004 13:54

johannes1 schreef:maar als het andersom is aragon, dan werkt het 'verarmend'

Dat is waar. Maar het lijkt me logisch dat je bij verbreding van je blikveld juist een betere keuze kan maken. Mits je deze keuze natuurlijk wel op de goede gronden maakt.

Als je altijd alleen maar binnen je eigen kerk kijkt weet je niet waarom je daarvoor kiest, maar als je alles een beetje onderzocht hebt en dan een bewuste keuze maakt denk ik dat dat een betere keuze is.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 14 apr 2004 14:10

Moeten we dan ook maar naar bordelen gaan? Misschien is dat ook wel goed.

Terug naar “Archief”