Kerkscheuring en -leer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 13 apr 2004 16:00

Het Weermannetje schreef:
hijwel schreef:
Het Weermannetje schreef:Huh? Optie C is wat anders hoor. Als jij tussen deze twee moest kiezen, dan geloof ik er niet veel van.

Niemand kan twee heren dienen;28) want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen29) en den anderen verachten; gij kunt niet God dienen en den Mammon.30)

Precies en daarom dien ik nog steeds de Mammon, omdat ik daar met de val voor gekozen heb.

Oké ik zal hem ff voor weermannetje aanpassen

mag je weer kiezen uit A t/md D:
A - Nee God interesseert me geen zien, geef mij nou maar lekker m'n leven zoals het nu is, als ik dood ben kijk ik wel verder
B - Ja ik zou graag kind van God willen zijn, al heb ik geen idee hoe ik dat moet worden want ik voel me er onmachtig toe
C - Alle andere antwoorden vallen onder A
D - Geen antwoord valt onder A.

Ga je voor A? Ben je daar tevreden mee? Zo nee waarom ga je dan niet voor B?

Ik dacht dat C wat anders was? Je weet mijn standpunt, waarom blijf je proberen iemand in een hokje te stoppen?

Maar je moet wel weten dat je nu op de weg naar de ondergang loopt!!!!

God laat niet met zich spotten! En ook niet met vrome mensen!

Bekeert u, want waarom zou je sterven?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 apr 2004 17:08

Precies en daarom dien ik nog steeds de Mammon, omdat ik daar met de val voor gekozen heb.

Dan heb je nog niet door dat Jezus je vrij wil maken... Je boeien zijn losgemaakt maar je blijft gewoon zitten en blijven volhouden dat ze nog vast zitten. Ik hoop dat God je ogen mag openen zodat je Hem echt leert kennen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 14 apr 2004 08:08

Christa schreef:
hijwel schreef:
Het Weermannetje schreef:Huh? Optie C is wat anders hoor. Als jij tussen deze twee moest kiezen, dan geloof ik er niet veel van.

Niemand kan twee heren dienen;28) want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen29) en den anderen verachten; gij kunt niet God dienen en den Mammon.30)

Oké ik zal hem ff voor weermannetje aanpassen

mag je weer kiezen uit A t/md D:
A - Nee God interesseert me geen zien, geef mij nou maar lekker m'n leven zoals het nu is, als ik dood ben kijk ik wel verder
B - Ja ik zou graag kind van God willen zijn, al heb ik geen idee hoe ik dat moet worden want ik voel me er onmachtig toe
C - Alle andere antwoorden vallen onder A
D - Geen antwoord valt onder A.

Ga je voor A? Ben je daar tevreden mee? Zo nee waarom ga je dan niet voor B?

Ik dacht dat C wat anders was? Je weet mijn standpunt, waarom blijf je proberen iemand in een hokje te stoppen?

Maar je moet wel weten dat je nu op de weg naar de ondergang loopt!!!!

God laat niet met zich spotten! En ook niet met vrome mensen!

Bekeert u, want waarom zou je sterven?

Niemand wil van nature bekeerd worden. Daarom kunnen we ook zo gemakkelijk voortleven op de weg waar we op zijn. We zien niet in hoe een groot gevaar we leven.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 14 apr 2004 08:09

Marnix schreef:

Dan heb je nog niet door dat Jezus je vrij wil maken... Je boeien zijn losgemaakt maar je blijft gewoon zitten en blijven volhouden dat ze nog vast zitten. Ik hoop dat God je ogen mag openen zodat je Hem echt leert kennen.

Ik heb geen vrije wil Marnix. We hebben vrij en moedwillig de duivel gekozen in het paradijs.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 apr 2004 09:10

We hebben vrijwillig van de boom van Kennis van het goede en het kwade gegegeten. Dat is voortgekomen uit de vrije wil.

Een mens zonder vrije wil kan geen eigen verantwoordelijkheid hebben. Dit staat haaks op de bijbel.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 apr 2004 09:18

Voor de zondenval hadden we een vrije wil, na de zondeval is onze wil gebonden door de zonden, de satan en ons eigen vlees. Maar dat is geen excuus om dan God maar de schuld te geven dat je niet tot Hem terug wil keren, nee, je wilt niet! Dat is het grote probleem, omdat de wereld nu eenmaal veel boeiender overkomt. Je werkt juist tegen als God je bekeert, maar Jezus aannemen is van de ene kant helemaal van God, en van de andere kant ook helemaal neem je Hem zelf aan.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 14 apr 2004 09:50

Sabra schreef:We hebben vrijwillig van de boom van Kennis van het goede en het kwade gegegeten. Dat is voortgekomen uit de vrije wil.

Een mens zonder vrije wil kan geen eigen verantwoordelijkheid hebben. Dit staat haaks op de bijbel.

Door de zondeval is onze wil gebonden aan de zonde. We hebben al gekozen.

Voor de zondenval hadden we een vrije wil, na de zondeval is onze wil gebonden door de zonden, de satan en ons eigen vlees. Maar dat is geen excuus om dan God maar de schuld te geven dat je niet tot Hem terug wil keren, nee, je wilt niet! Dat is het grote probleem, omdat de wereld nu eenmaal veel boeiender overkomt. Je werkt juist tegen als God je bekeert, maar Jezus aannemen is van de ene kant helemaal van God, en van de andere kant ook helemaal neem je Hem zelf aan.

Ik kan hier alleen maar mee instemmen. Maar, om 1 misverstand uit de wereld te helpen: Ik geef God absoluut niet de schuld.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 apr 2004 10:19

Marnix schreef:

Ik heb geen vrije wil Marnix. We hebben vrij en moedwillig de duivel gekozen in het paradijs.

als jij geen vrije wil hebt wil het nog niet zeggen dat het er geen verlangen in je hart kan zijn om God te dienen. God werkt zelf dat verlangen, jij hoeft dat verlangen niet te werken. Jou taak is alleen om in je hart te kijken: wat jou verlangen is. Verlang je er na om de duivel te dienen, dien hem dan. Verlang je er na om God te dienen, geef je hart dan aan God. (en tussen weg is er niet, niet gekozen is ook gekozen)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2004 10:51

Marnix schreef:

Laat maar... je wil het zelf niet snappen.... ik ga ervoor bidden.... genoeg erover gezegd, anders wordt dit een discussie zonder einde.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2004 10:55

Yael schreef:Voor de zondenval hadden we een vrije wil, na de zondeval is onze wil gebonden door de zonden, de satan en ons eigen vlees. Maar dat is geen excuus om dan God maar de schuld te geven dat je niet tot Hem terug wil keren, nee, je wilt niet! Dat is het grote probleem, omdat de wereld nu eenmaal veel boeiender overkomt. Je werkt juist tegen als God je bekeert, maar Jezus aannemen is van de ene kant helemaal van God, en van de andere kant ook helemaal neem je Hem zelf aan.

De stokbewaarder werkte volgens mij niet echt tegen, net als Lydia de purperverkoopster...

Maar je kunt niet wel bekeerd willen worden, maar toch is het je eigen schuld dat je het niet wil.. :roll: Beetje raar wel.

Overigens vraag ik me ook af wat nu precies vrije wil is. Is dat dat je zelf kunt bepalen wat je wilt? Dat is eigenlijk vreemd, wanthoe bepaal je dat dan? Dat zou een soort wil achter je wil impliceren, waarachter ook weer een wil moet zitten, enz...
Of is vrije wil dat je vrij bent van dwang? We worden niet gedwongen om de duivel te dienen, dus dat zou dan wel kunnen kloppen. Maar dan zou ik het eerder vrijheid van het uitvoeren van je wil noemen..
Wie heeft hier iets zinnigs over te zeggen? Ik ben niet deterministisch, helemaal niet zelfs, maar weet ook ff niet hoe ik vrije wil nu moet definieren.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 apr 2004 11:03

Zo heb ik hetzelf ervaren. Dat tegenwerken tegen God enz. Je komt niet allemaal via dezelfde weg tot God. Mijn eigen wil is in iedergeval wel gebonden. Je doet zonden die je niet wil doen. Je wil uit zonden losraken maar dat lukt niet. Heb ik dan een vrije wil?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 apr 2004 11:08

Aragorn, ik denk dat de vrije wil helemaal niet moeilijk is. (ander topic btw, enne daar had ik nog een andere mening naar mijn weten)

Wij hebben gekozen in het paradijs voor de duivel (daarna zijn we onze wil om God te dienen kwijt geraakt) Wel hebben we nog de wil om dingen te doen, en om dingen goed te doen. Maar niet om alles tot eer van God te doen.

De nieuwe wil (de Heilige Geest) (Jezus Geest) die God in je werkt is een wil waarmee je weer naar God gaat zoeken, waarmee je weer het verlangen krijg om God te eren en hem te volgen. Je oude wil (verkeerde wil) gaat er nog al eens tegen in. (het goede dat ik(nieuwe wil) wil dat doe ik niet(met je oude wil), maar het kwade dat ik niet wil(nieuwe wil) dat doe ik(oude wil)

*ow moet eten*
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2004 11:08

Yael schreef:Zo heb ik hetzelf ervaren. Dat tegenwerken tegen God enz. Je komt niet allemaal via dezelfde weg tot God. Mijn eigen wil is in iedergeval wel gebonden. Je doet zonden die je niet wil doen. Je wil uit zonden losraken maar dat lukt niet. Heb ik dan een vrije wil?

Hm, ik denk dat je dan wel een vrije wil hebt ja. Kijk, dat het nu even niet lukt om van die zonden af te komen is een praktische complicatie, maar je wil het wel. En die wil is vrij, want je had het ook niet kunnen willen.
Paulus zegt daarom ook dat de geest gewillig is, maar het vlees zwak...

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 apr 2004 11:13

Aragorn schreef:
Yael schreef:Zo heb ik hetzelf ervaren. Dat tegenwerken tegen God enz. Je komt niet allemaal via dezelfde weg tot God. Mijn eigen wil is in iedergeval wel gebonden. Je doet zonden die je niet wil doen. Je wil uit zonden losraken maar dat lukt niet. Heb ik dan een vrije wil?

Hm, ik denk dat je dan wel een vrije wil hebt ja. Kijk, dat het nu even niet lukt om van die zonden af te komen is een praktische complicatie, maar je wil het wel. En die wil is vrij, want je had het ook niet kunnen willen.
Paulus zegt daarom ook dat de geest gewillig is, maar het vlees zwak...
misschien is de wil er wel maar de uitvoerende macht (zelfdiscipline/ controle) er niet?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 14 apr 2004 12:04

hijwel schreef:
Marnix schreef:

als jij geen vrije wil hebt wil het nog niet zeggen dat het er geen verlangen in je hart kan zijn om God te dienen. God werkt zelf dat verlangen, jij hoeft dat verlangen niet te werken. Jou taak is alleen om in je hart te kijken: wat jou verlangen is. Verlang je er na om de duivel te dienen, dien hem dan. Verlang je er na om God te dienen, geef je hart dan aan God. (en tussen weg is er niet, niet gekozen is ook gekozen)

Zodra God het verlangen in je gewerkt heeft, wil je echt niet anders meer.

Laat maar... je wil het zelf niet snappen.... ik ga ervoor bidden.... genoeg erover gezegd, anders wordt dit een discussie zonder einde.

Over dat niet willen snappen: Ik snap best wat jij bedoeld, maar ik ben het daar niet mee eens.

Terug naar “Archief”