Jezus en de vijgeboom

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Jezus en de vijgeboom

Berichtdoor surfer » 13 apr 2004 17:26

Graag zou ik wat inhoudelijk commentaar hebben bij deze passage uit Markus:

Markus 11:13 En ziende van verre een vijgeboom, die bladeren had, ging Hij [om te zien], of Hij ook iets op denzelven zou vinden; en daarbij gekomen zijnde, vond Hij niets dan bladeren; want het was de tijd der vijgen niet.
14 En Jezus, antwoordende, zeide tot denzelven: Niemand ete [enige] vrucht meer van u in der eeuwigheid! En Zijn discipelen hoorden het.

15 En zij kwamen te Jeruzalem; en Jezus, in den tempel gegaan zijnde, begon degenen, die in den tempel verkochten en kochten, uit te drijven; en de tafelen der wisselaars, en de zitstoelen dergenen, die de duiven verkochten, keerde Hij om;
16 En liet niet toe, dat iemand enig vat door den tempel droeg.
17 En Hij leerde, zeggende tot hen: Is er niet geschreven: Mijn huis zal een huis des gebeds genaamd worden allen volken? Maar gij hebt dat [tot] een kuil der moordenaren gemaakt.
18 En de Schriftgeleerden en de overpriesters hoorden [dat], en zochten, hoe zij Hem doden zouden; want zij vreesden Hem, omdat de ganse schare ontzet was over Zijn leer.
19 En als het nu laat geworden was, ging Hij uit buiten de stad.
20 En des morgens vroeg voorbijgaande, zagen zij, dat de vijgeboom verdord was, van de wortelen af.
21 En Petrus, [zulks] indachtig geworden zijnde, zeide tot Hem: Rabbi, zie, de vijgeboom, dien Gij vervloekt hebt, is verdord.
22 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Hebt geloof op God.
23 Want voorwaar zeg Ik u, dat, zo wie tot dezen berg zal zeggen: Word opgeheven en in de zee geworpen; en niet zal twijfelen in zijn hart, maar zal geloven hetgeen hij zegt, geschieden zal, het zal hem geworden, zo wat hij zegt.

Ik heb grote moeite met deze geschiedenis. Het vervloeken van een vijgeboom omdat er buiten het seizoen geen vruchten aanzitten, dat vind ik eerlijk gezegd nogal onredelijk. Wat vinden jullie?

In schril contrast hiermee staat het volgende:

Lukas 13:6 En Hij zeide deze gelijkenis: Een zeker [man] had een vijgeboom, geplant in zijn wijngaard; en hij kwam en zocht vrucht daarop, en vond ze niet.
7 En hij zeide tot den wijngaardenier: Zie, ik kome nu drie jaren, zoekende vrucht op dezen vijgeboom, en vind ze niet; houw hem uit; waartoe beslaat hij ook onnuttelijk de aarde?
8 En hij, antwoordende, zeide tot hem: Heer, laat hem ook [nog] dit jaar, totdat ik om hem gegraven en mest gelegd zal hebben;
9 En indien hij vrucht zal voortbrengen, [laat hem staan]; maar indien niet, zo zult gij hem namaals uithouwen

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Geen vrucht

Berichtdoor Mapleleaf » 13 apr 2004 20:40

Ik denk dat de Heere de vijgeboom gebruikt als een gelijkenis hoe het de goddelozen zal vergaan in de dag des oordeels.

Dan zal Hij ons onderzoeken of er vrucht is. Is dat er niet dan zal Hij ons voor eeuwig verdoemen. Dus geen vrucht meer in de eeuwigheid.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2004 10:31

Van een ander forum geplukt:

de boom is een beeld van Israel. tegen de tijd dat de Messias kwam hadden ze eigenlijk vruchten moeten hebben, maar dat hadden ze niet. ze waren niet klaar, en daarom werden ze verworpen.

Zoals anderen ook al hebben vermeld is Israël hier uitgebeeld. Een vijgenboom draagt tegelijkertijd vrucht als hij bladeren heeft. Deze boom heeft op een verkeerd tijdstip van het jaar wel bladeren, maar geen vruchten. Hier klopt dus iets niet. Israël suggereert iets te hebben wat er niet is. Daarom vervloekt Jezus Israël, het is een profetie die na de pinksterdag en de verwoesting van Jeruzalem definitief werkelijkheid werd. Echter de vijgenboom zal ook weer uitbotten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 apr 2004 10:44

Marnix schreef:Van een ander forum geplukt:

1.
de boom is een beeld van Israel. tegen de tijd dat de Messias kwam hadden ze eigenlijk vruchten moeten hebben, maar dat hadden ze niet. ze waren niet klaar, en daarom werden ze verworpen.

2.
Zoals anderen ook al hebben vermeld is Israël hier uitgebeeld. Een vijgenboom draagt tegelijkertijd vrucht als hij bladeren heeft. Deze boom heeft op een verkeerd tijdstip van het jaar wel bladeren, maar geen vruchten. Hier klopt dus iets niet. Israël suggereert iets te hebben wat er niet is. Daarom vervloekt Jezus Israël, het is een profetie die na de pinksterdag en de verwoesting van Jeruzalem definitief werkelijkheid werd. Echter de vijgenboom zal ook weer uitbotten.

1. Vervangingstheologie! :(
God heeft Israel helemaal niet verworpen :!: :!:

2. Het lijkt me sterk dat Jezus het hier heeft over Israel. Het gaat over de vijgeboom niet over Israel. Al dat vergeestelijken! word je moe van.
Jezus voorzegt de verwoesting van Jeruzalem heel ergens anders.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 14 apr 2004 10:47

Yael schreef:

1.

2.

1. Vervangingstheologie! :(
God heeft Israel helemaal niet verworpen :!: :!:

2. Het lijkt me sterk dat Jezus het hier heeft over Israel. Het gaat over de vijgeboom niet over Israel. Al dat vergeestelijken! word je moe van.
Jezus voorzegt de verwoesting van Jeruzalem heel ergens anders.

dit gaat puur om de vrijmacht van God.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 apr 2004 10:50

...en heeft niks met Israel te maken

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2004 14:37

Hm Jeruzalem wordt niet door God vergeten. Jezus stierf ook voor de Joden... als ze dat dan maar willen geloven. Maar Pinksteren begon inderdaad wel in Jeruzalem. Maar Israel raakte wel zijn aparte status, als het volk van God kwijt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 14 apr 2004 14:40

Marnix schreef:Hm Jeruzalem wordt niet door God vergeten. Jezus stierf ook voor de Joden... als ze dat dan maar willen geloven. Maar Pinksteren begon inderdaad wel in Jeruzalem. Maar Israel raakte wel zijn aparte status, als het volk van God kwijt.

Er staan nog steeds hele mooie beloften in de bijbel voor Israel. Daar moeten we niet zomaar overheen stappen.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 apr 2004 16:16

Marnix schreef:Hm Jeruzalem wordt niet door God vergeten. Jezus stierf ook voor de Joden... als ze dat dan maar willen geloven. Maar Pinksteren begon inderdaad wel in Jeruzalem. Maar Israel raakte wel zijn aparte status, als het volk van God kwijt.

Israel is en blijft het uitverkoren volk van God, wij christenen zijn er bijgekomen lees Rom 11 eens. Israel heeft de Messias dan wel verworpen maar God heeft Israel niet verworpen. Hij blijft trouw aan Israel. En wie zijn wij de Joden te dwingen te geloven in Jezus, daar is al een heleboel ellende uit voort gekomen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2004 09:52

Hm, geldt het nieuwe verbond, wat er door Jezus is gekomen dan niet voor de Joden?

Het oude verbond was tijdelijk... uiteindelijk brachten de offers geen vergeving van de zonde maar wezen ze op Hem door wie er vergeving zou komen. Zolang Hij er nog niet was goldt het oude verbond, maar dit verbond is nu vervangen door een nieuw verbond, het oude verbond bestaat niet meer en kan dus ook geen redding meer brengen.

Net zoals je tegenwoordig niet meer met guldens kan betalen, zo is het oude verbond ook niet meer geldig. Jezus zegt heel duidelijk: IK ben de weg, de waarheid en het leven, niemand kan tot de Vader komen dan door Mij. En Petrus roept ook de Joden op de pinksterdag heel duidelijk op om zich te BEKEREN (volgens jou redenering, Yael, zou dat niet nodig zijn).

Alles in het oude verbond wees naar de Messias, die zijn volk zou komen redden, hoe kan je dan gered worden als je vervolgens die reddingbrengende Messias afwijst?

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 15 apr 2004 11:45

Daar gaat het niet over in dit topic mensen :)

Wat betreft de vijgeboom, Yael, volgens mij is het algemeen bekend en geaccepteerd dat die staat voor Israel (dan wel volk, dan wel land/natie)
Maar zo niet, wat wordt er dan bedoeld met deze bijbelgedeelten, wat is je alternatief? 'Gewoon' uiting van macht?
..

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 apr 2004 16:09

Marnix schreef:Hm, geldt het nieuwe verbond, wat er door Jezus is gekomen dan niet voor de Joden?

Het oude verbond was tijdelijk... uiteindelijk brachten de offers geen vergeving van de zonde maar wezen ze op Hem door wie er vergeving zou komen. Zolang Hij er nog niet was goldt het oude verbond, maar dit verbond is nu vervangen door een nieuw verbond, het oude verbond bestaat niet meer en kan dus ook geen redding meer brengen.

Net zoals je tegenwoordig niet meer met guldens kan betalen, zo is het oude verbond ook niet meer geldig. Jezus zegt heel duidelijk: IK ben de weg, de waarheid en het leven, niemand kan tot de Vader komen dan door Mij. En Petrus roept ook de Joden op de pinksterdag heel duidelijk op om zich te BEKEREN (volgens jou redenering, Yael, zou dat niet nodig zijn).

Alles in het oude verbond wees naar de Messias, die zijn volk zou komen redden, hoe kan je dan gered worden als je vervolgens die reddingbrengende Messias afwijst?

Dit ben ik met je eens, maar dat bedoelde ik helemaal niet. Ik bestrijdt de gedachte dat God met Zijn beloften is overgegaan op de kerk en dat Israel er niet meer toe doet. Terwijl je duidelijk kunt lezen in Rom. 11 dat wij er bij zijn gekomen maar niet ipv Israel. Zowel in het oude en in het nieuwe verbond houdt God Zijn beloften aan Israel, en blijft het Zijn uitverkoren volk.
Laatst gewijzigd door Yael op 15 apr 2004 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 apr 2004 16:11

Invincible schreef:Daar gaat het niet over in dit topic mensen :)

Wat betreft de vijgeboom, Yael, volgens mij is het algemeen bekend en geaccepteerd dat die staat voor Israel (dan wel volk, dan wel land/natie)
Maar zo niet, wat wordt er dan bedoeld met deze bijbelgedeelten, wat is je alternatief? 'Gewoon' uiting van macht?

Die uitleg dat het op Israel sloeg had ik tot nu toe nog nooit van gehoord, ik zag het inderdaad altijd als uiting van macht.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 15 apr 2004 16:22

Matthew Henry geeft in zijn bijbelverklaring aan dat Christus hier het volk van Israel bedoelde.

Matthew Henry schreef:Dit was bedoeld als een beeld van oordeel dat over het Joodse volk komen zou, tot wie Hij gekomen was zoekende vrucht, maar vond ze niet

surfer schreef:Ik heb grote moeite met deze geschiedenis. Het vervloeken van een vijgeboom omdat er buiten het seizoen geen vruchten aanzitten, dat vind ik eerlijk gezegd nogal onredelijk.

Matthew Henry schreef:Hij had gehoopt vruchten te vinden, want de tijd om vijgen te oogsten was nabij, maar het was te tijd der vijgen niet. Er was zelfs niet een vijg aan de boom te vinden, hoewel de boom zwaar in blad stond.

Het was dus bijna oogsttijd. Maar er waren zelfs geen onrijpe vruchten aan de boom. Dus wel binnen het seizoen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 apr 2004 16:25

Ik denk er niet zo over als M. Henry.

Terug naar “Archief”