De Kwade God versus Onschuldige Satan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 14 apr 2004 08:16

Op Flevoforum heb ik het volgende topic geplaatst. Ik vond het interessant genoeg om het ook hier te posten:

Ik zat eens te denken en dacht: laat ik het eens over een andere boeg gooien. Ik geef al tijden God de schuld van veel nare dingen die mij overkomen of die zich afspelen in onze verdorven wereld. Ik weet niet of dat terecht is en daar wil ik verder ook niet over discussieren hier en nu. Ik heb echter een fantasie hieronder gezet en ik wil jullie mening graag horen...

Wij, als zondige mensenkinderen kunnen nooit volledig uit onszelf voor God gaan. We zijn nietig en zondig en hebben de Genade van de Here Jezus Christus nodig, is wat christenen zeggen.

Wie is God?
God is degene die naar je op zoek is, zegt men dan. De enige die echt helemaal voor je wil gaan. Maar, dat hebben meer mensen tegen me gezegd. Nu is het misschien waar, voor christenen. Misschien is het hun waarheid, maar is het ook de waarheid van Coert van Mourik/Kurtyo?

Ik merk namelijk niets van de zoekende God. Ik merk niets van de liefdevolle Vader. Ik zie niets en ik hoor niets en ik voel niets. Ik kan er niet in geloven. Mijn godsbeeld is sowieso compleet verpest.

Nu zul je misschien zeggen: het gaat niet om welk beeld jij van God hebt, het gaat erom wie Hij echt is.
En, beste mensen, dat is nu net een van de problemen.
Want wie hij echt is, daar heb ik niets mee op dit moment. Ik heb geen idee wie Hij is. Ik zie een arrogante ** die leeft op een mooie roze wolk van liefde en mooie fantasieen. En echt mensen, dat doet pijn. Want ik zou het zo graag anders zien.

Er zijn meerdere mogelijkheden:
1: Ik heb gelijk, Hij is een arrogante ** jammer voor de christenen...
2: Christenen hebben gelijk: liefdevolle Vader en God: ik ben fout. In dat geval wil ik die God leren kennen i.p.v. mijn verbeelde god.
3: Er is geen God: het is slechts waanzin en fantasie, en dat is niet zo'n gek idee daar de wereld draait om dromen en fantasie...

Nu zul je misschien zeggen: de fout die jij maakt, beste Coert, dat is het feit dat jij je afvraagt waarom er allemaal nare dingen in de wereld en in jouw leven gebeuren en waarom God er niet is op die momenten. Maar, Coert, we moeten er rekening mee houden dat we zelf tegen God hebben gekozen. En het is niet Hij, maar Satan die het kwade veroorzaakt. Die over deze verdorven aarde 'regeert' en tekeer gaat als een briesende leeuw.
Toch is er, ook voor jou Coert, een manier om toch in Gods aanwezigheid te zijn!

Maar, nu gaat het komen beste mensen, is het niet God die het kwade in deze wereld heeft gebracht? Dat is namelijk een fout van veel christenen, die weigeren namelijk hierover na te denken.
Ik voel het en zie het al voor me: veel christenen staan nu op hun achterste poten, zeggende: Nee God heeft het kwade niet in de wereld gebracht: wij
hebben er zelf voor gekozen, wij hebben ervoor gekozen om het te volgen! En zo is het op aarde gekomen.
En ja, wij hebben gekozen voor het kwade, dat klopt. Maar we gaan nu even verder denken. Dat kwade is namelijk niet uit het niets ontstaan. Dat kwade is gekomen omdat God Satan heeft geschapen. Hij heeft hem geschapen terwijl Hij wist dat Satan zou vallen. Vervolgens valt Satan inderdaad en is er dus het kwaad in de wereld. Vervolgens maakt hij mensen naar Zijn beeld. En dan komen we bij een volgende fout die gemaakt wordt: God is zelf jaloers. Jaloezie is de zonde die de mensheid in haar greep heeft: de bakermat van de zonde. Vervolgens geeft Hij mensen een eigen keus: de mensen kiezen voor de jaloezie, maar dat is logisch want de mensen hebben het egoïsme en de jaloezie van God ook overgenomen, want ze zijn naar Zijn beeld gemaakt.

Ter verduidelijking:
Egoïsme - 1 de levenshouding van iem. die voortdurend het eigen belang en eigen welzijn op het oog heeft => ikzucht, zelfzucht; <=> altruïsme

Jaloezie - 1 gevoel van leed of spijt over het goede dat een ander te beurt valt en dat men hem niet gunt => afgunst, ijverzucht, kinnesinne, naijver

God is een jaloers God die niet tegen mensen kan die nadenken. Want mensen die nadenken zouden wel eens bij Hem vandaan kunnen gaan. Mensen die niet nadenken ook wel maar die zijn makkelijker te indoctrineren over het algemeen. Vandaar dat Hij jaloers is als mensen niet naar Zijn wil leven. Nu vind ik het zelf wel eens vervelend als mensen niet naar mij luisteren maar naar een ander, dan ben ik jaloers. God heeft echter veel macht en die zet Hij in om mensen voor Zich te winnen. Echter, en dat is best vreemd, vaak merk je toch niets van Hem, God is weg. Te arrogant om zich met onze zaken te bemoeien? Levend op Zijn eigen roze wolk onder het mom van de grenzeloze liefde? Jezus is voor ons gestorven? Ja, Jezus is gestorven, een vreselijke dood, maar gestorven voor ons? Dat had niet nodig geweest als het kwade niet in de wereld was gekomen. Hij wilde geen robots dus vandaar de eigen wil, de gevoelens, e.d. in de mens. Stom is echter dat zodra die eigen wil gebruikt wordt en de gevoelens spelen op, God verdrietig is omdat deze niet kloppen met Zijn wil. Ondanks onze vrije wil en gevoelens vraagt God toch van ons om te zijn als een kind. En een kind denkt nog niet veel na over het algemeen. Een kind is gemakkelijk te manipuleren en indoctrineren (iets wat veel gebeurd binnen religies).

Maar goed, we hadden het over het kwade. Ik zal het eens als volgt zeggen: Satan is degene die het uitvoert, maar de veroorzaker van de zonde en het kwade is God.
En dan zeggen mensen toch: je moet kiezen voor God. Maar hoe kun je kiezen voor een God die zichzelf tegenspreekt? Voor een God die tegen kwaad is maar wel zelf Satan maakt terwijl Hij wist dat deze ging vallen? Wat is nu goed en wat is nu kwaad? Wat is nu God en wat is nu Satan? Goed en kwaad liggen zo dicht bij elkaar. Het is onmogelijk om het onderscheid te maken. Ook met behulp van God kan dit niet: Hij heeft namelijk zelf het kwade hier gebracht terwijl Hij het boegbeeld van het goede is. Dit spreekt elkaar behoorlijk tegen dunkt me?

Maar goed, ik zal jullie niet verder belasten met mijn kromme gedachtengangen. Toch hoop ik dat jullie serieus reageren. Overigens: dit is niet perce mijn mening of wat ik geloof. Dit is waar ik over nadenk en wat er uit mijn hersenpan komt. Wat ik geloof? Daar ben ik nog niet uit. Het is ook niet bedoeld om iemand tegen de schenen te trappen. Of om iemand pijn te doen. Het is puur een hersenspinsel. (Een van de velen in mijn hersenpan.)

Dank jullie wel.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 apr 2004 09:09

Laat ik eerst zeggen dat ik heb puur godslasterlijk vind wat je schreef!
:(

De satan heeft God ook goed geschapen, hij was een engel, net als vele andere engelen, ze zeggen dat hij een aartsengel was, dus een hoge engel in zijn rang. Alleen hij kwam tegen God in opstand en vocht tegen God, omdat hij op de troon van God wilde zitten. Satan verloor het, en God zond hem in de put van de afgrond. Vandaaruit ging satan naar de aarde, en zag al het moois wat God gemaakt had. Dit kon hij niet verdragen al dat moois dat moest hij stuk maken. Hij zag de mens als pronkstuk van de schepping, en met list en bedrog liet hij de mens in de zonde vallen. De mens had in het paradijs de vrije wil op te kiezen, om niet van die boom te eten. Maar toch deed Eva het terwijl God het nog zo verboden had. Nee we moeten God hier niet de schuld van geven, en nog helemaal niet alles willen doorgronden. Het is de schuld van de satan en van de mens dat we in de zonden zijn gevallen en God vertoornd is op ons. Maar ondanks dat wij in de zonden vielen kwam de Heere in de hof en zocht de mens als eerste op. Toen deed God als eerste de moederbelofte, de belofte van de Messias, Die in Jezus Christus werkelijkheid werd. Door Jezus Christus is er de Weg terug tot de Vader.
God is liefde, trouw,wijs, almachtig, alwetend, alomtegenwoordig enz.
Hij kan geen gemeenschap hebben met de zonde, maar Hij wil wel gemeenschap met de zondaar! De satan en zijn trawanten kunnen nooit meer terug keren tot God, de gevallen mens wel. Zoek Jezus dan, en je zult ontdekken dat God vol liefde op je staat te wachten en je nooit af zal wijzen.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 14 apr 2004 09:22

Ja, Kurtyo, ik kan me er ook niet in vinden wat je schrijft.............

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 14 apr 2004 09:50

Kurtyo, ik vind het altijd jammer als ik mensen zie die niets van God's liefde zien. De vragen over goed en kwaad die jij stelt zijn herkenbaar en zelf denk ik dat in de duizenden jaren dat de bijbel is geschreven ook echt wel eens iemand hier iets over geroepen heeft. Maar vanaf Genesis tot Openbaringen staat het antwoord er niet... Ik geloof dan ook dat God het niet nodig vind dat wij precies weten hoe het kwaad in de wereld is gekomen en hoe de satan van een engel een duivel is geworden en meer van dat soort vragen. God is over een ding echter heel duidelijk:

1 Joh 1:5 "En dit is de verkondiging, die wij van Hem gehoord hebben, en wij u verkondigen, dat God een Licht is, en gans geen duisternis in Hem is."

Tsja, dan kun je eindeloos discusseren en filosoferen over kwaad en goed... maar ik denk niet dat je daar ooit een stap verder mee gaat komen als je er niet op vertrouwd dat God een licht is en dat er totaal geen duisternis in hem te vinden is.

Even nog een stukje om je aan nog wat hersenspinsels te helpen:

Jer 17:5-10 Zo zegt de HEERE: Vervloekt is de man, die op een mens vertrouwt, en vlees tot zijn arm stelt, en wiens hart van den HEERE afwijkt! Want hij zal zijn als de heide in de wildernis, die het niet gevoelt, wanneer het goede komt; maar blijft in dorre plaatsen in de woestijn, in zout en onbewoond land. Gezegend daarentegen is de man, die op den HEERE vertrouwt, en wiens vertrouwen de HEERE is! Want hij zal zijn als een boom, die aan het water geplant is, en zijn wortelen uitschiet aan een rivier, en gevoelt het niet, wanneer er een hitte komt, maar zijn loof blijft groen; en in een jaar van droogte zorgt hij niet, en houdt niet op van vrucht te dragen. Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen? Ik, de HEERE, doorgrond het hart, en proef de nieren; en dat, om een iegelijk te geven naar zijn wegen, naar de vrucht zijner handelingen.

Ik hoop dat je blijft zoeken... peace!
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 14 apr 2004 09:55

Het volgende stuk heb ik ff overgetikt uit een boek, misschien dat dat wat duidelijker wordt. Het geeft misschien geen echt antwoord op de vraag waarom de mens gevallen is, het laat wel duidelijk zien, waarom God de mens geschapen heeft.

...Gods almachtige wijsheid is altijd actief en faalt nooit. Zijn scheppingsdaden, voorzienigheid en genade tonen dat. Als wij dat niet zien, komt dat, doordat wij er een verkeerde visie op hebben.Wij kunnen Gods wijsheid niet herkennen, als we niet eerst weten, wat het doel is, dat God voor ogen heeft. Veel mensen gaan hier de fout in. Wat bedoelt de Bijbel bijvoorbeeld als hij zegt dat God liefde is (zie 1 Joh. 4:8-10)? Men denkt wel dat het Gods doel is, alle mensen, ongeacht hun morele of geestelijke gesteldheid, een moeiteloos leven te geven. Men concludeert vervolgens dat alle narigheid en tegenslag (ziekte, ongeluk, verwonding, werkloosheid, leiden van geliefden in de omgeving) evenzovele tekenen zijn van het falen en tekortschieten van Gods wijsheid, Gods mach, of misschien wel van beide. De vraag dringt zich dan op, bestaat God wel echt? Maar hoe komt men erbij dat dit Gods doel voor de mensen zou zijn? Het is volkomen fout. Gods wijsheid is en was er nooit op gericht om een gevallen wereld gelukkig te houden, of om het de goddeloze naar de zin te maken. Zelfs aan de gelovigen heeft Hij noot een leven-zonder-zorgen beloofd: integendeel! Hij heeft een heel ander doel voor deze wereld op het oog dan eenvoudig het iedereen maar naar de zin maken.

Wat wil Hij dan? Wat is Zijn doel? Waar is Hij op uit? Toen Hij de mens schiep, was dat met het doel, dat de mens Hem zou liefhebben en eren en Hem zou aanbidden voor zijn prachtige, geordende wereld in al haar verscheidenheid. Dat de mens die wereld zou gebruiken overeenkomstig Gods wil en hij zou genieten van de schepping en haar Schepper. En alhoewel de mens gevallen is, heeft God dat eerste doel nooit opgegeven. Nog steeds wil God een menigte mensen bijeenbrengen die Hem liefhebben en vereren...

...Zijn directe doel is om individuen, mannen en vrouwen, te brengen in een relatie van geloof, hoop en liefde ten opzichte van Hem. Hij bevrijdt ze van zonde en toont de kracht van Zijn genade in hen...
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 14 apr 2004 09:59

Ik vind dat Kurtyo dit wel degelijk aan ons mag voorleggen. Door meteen G'dslasterlijk of met onbegrip te reageren, onderstreep je zijn grote vraagtekens en wie is verantwoordelijk voor? Wij! Het is is echt niet júllie verdiensten dat jullie in dit opzichte ´het´ snappen, dus laten we niet hoogmoedig raken :wink: Echter wil ik Kurtyo alsvast waarschuwen dat ik met mijn begrip voor hem me niet achter zijn wagentje laat spannen. Die acties ken ik ook en zal daar direct kortemetten mee maken :P

G'D heeft wel degelijk kwaad toegestaan in de wereld, doordat wij ervoor kozen kennis te krijgen over het kwaad (zie Gen.1-3). G'd heeft Lucifer geschapen. Lucifer kwam niet uit de hemel vallen. Echter G'd koos ervoor dat ook Lucifer en alle andere engelen keuzen voor zichzelf konden maken, met de risico´s die Hij ingecalculeerd heeft. Hij wist het van te voren. Lucifer koos om zich tégen G'd te keren (rebellie/kwaad). Kwaad/rebellie kwam hierdoor in de wereld. Lucifer werd HaSatan (De Tegenstander) en misleidde Chava (Eva).

G'd de Almachtige en zeker liefdevolle Vader (ik kan door veel ellende over mee praten hoe liefdevol Hij is!) werd Zelf mens in Yeshua Mashiach, Jezus Christus en wilde dat er geen één verloren zou gaan (hoezo geen liefdevolle G'D?). Hij overwon haSatan en het kwaad/rebellie en middels Hem kun je gered worden om strax voor eeuwig met Hem leven in vrijheid, blijheid, gezondheid en geluk.

Dus:
G'D schiep engelen met een eigen wil
G'D schiep mensen met een eigen wil
Wat wij allen met die wil doen, is onze zaak. G'D behoedt ons echter wèl van het kwaad wanneer wij voor Hem en het goede kiezen.

G'D is de Schepper van het Universum, mag Hij dan als de Allerhoogste naijverig zijn? Als Hij dat niet zou zijn, zou ik raar kijken. Gezonde jaloersie is nl geen zonde! Als Hij niet jaloers zou zijn wanneer ik voor god Baäl zou knielen, dan houdt Hij niet van mij :!: :!:

Nog iets: jouw leven is Zijn genade. Hij wordt niet gelukkiger of ongelukkiger als er mensen zijn, omdat Hij compleet tevreden en gelukkig is in Zichzelf en met Zichzelf. Maar omdat Hij Liefde is en deze wilt delen met mensen dieren en engelen, geeft Hij ons het leven uit pure genade.

Nogmaals: hoezo geen liefdevolle G'D?
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 apr 2004 10:07

Huh God heeft de satan toch niet zo geschapen? Die is toch gevallen?
De Bijbel noemt de satan en zijn trawanten gevallen engelen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 apr 2004 10:17

De vraag dringt zich dan op, bestaat God wel echt? Maar hoe komt men erbij dat dit Gods doel voor de mensen zou zijn? Het is volkomen fout. Gods wijsheid is en was er nooit op gericht om een gevallen wereld gelukkig te houden, of om het de goddeloze naar de zin te maken. Zelfs aan de gelovigen heeft Hij noot een leven-zonder-zorgen beloofd: integendeel! Hij heeft een heel ander doel voor deze wereld op het oog dan eenvoudig het iedereen maar naar de zin maken.
Door 'ervaring' wijs geworden denk ik steeds vaker dat dit niet meer dan een verklaring is om God's (veronderstelde) liefde en de chaos in de wereld met elkaar in verzoening te brengen. Ofwel: dit lijken me voornamelijk theoretische verklaringen. Er komt geen antwoord van boven, dus verzinnen we zelf een oplossing. Het probleem is (denk ik) trouwens niet zozeer de pijn, maar het niet kunnen ervaren van de bijstand van God in een bezoeking (zie Job bv.)

Wat wil Hij dan? Wat is Zijn doel? Waar is Hij op uit? Toen Hij de mens schiep, was dat met het doel, dat de mens Hem zou liefhebben en eren en Hem zou aanbidden voor zijn prachtige, geordende wereld in al haar verscheidenheid. Dat de mens die wereld zou gebruiken overeenkomstig Gods wil en hij zou genieten van de schepping en haar Schepper. En alhoewel de mens gevallen is, heeft God dat eerste doel nooit opgegeven. Nog steeds wil God een menigte mensen bijeenbrengen die Hem liefhebben en vereren...
sinds de tijd van het OT heeft God dan wel een geweldige shift doorgemaakt. Want in het OT is er geen enkel probleem om op grote schaal mensen (nou ja, heidenen... :? ) om te brengen. Ook bv. gruwelijke marteling door de 'man Gods' David leidt niet tot bestraffing. Daarentegen worden andere zonden van hem bezoch aan zijn volk :roll: Het lijkt er op dat er meerdere godsbeelden door elkaar lopen in de Bijbel.

En zelfs Jezus valt wel eens uit zijn rol...en dreigt diegenen die niet willen geloven met de hel. (Tenminste, volgens de schrijvers van de evangelien). Voor mij onvoorstelbaar, dat iemand die alles opgeeft om de mens te redden, de ongehoorzamen nog zou willen pijnigen als soort wraakactie.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 apr 2004 10:27

[[/quote] Door 'ervaring' wijs geworden denk ik steeds vaker dat dit niet meer dan een verklaring is om God's (veronderstelde) liefde en de chaos in de wereld met elkaar in verzoening te brengen. Ofwel: dit lijken me voornamelijk theoretische verklaringen. Er komt geen antwoord van boven, dus verzinnen we zelf een oplossing. Het probleem is (denk ik) trouwens niet zozeer de pijn, maar het niet kunnen ervaren van de bijstand van God in een bezoeking (zie Job bv.)

Ken je God persoonlijk? Zelf heb ik ervaren dat God in moeilijke tijden ook/juist bij je is. Zonder Hem zou ik er niet door heen gekomen zijn.
Gods liefde is niet verondersteld, als je erzo over gaat denken vraag ik me af of je eigenlijk wel gelooft in de Bijbel. Het boek Job moet je helemaal lezen. Heb je ook gelezen hoe het afliep? Job werd dubbel gezegend.

[. [/quote] sinds de tijd van het OT heeft God dan wel een geweldige shift doorgemaakt. Want in het OT is er geen enkel probleem om op grote schaal mensen (nou ja, heidenen... :? ) om te brengen. Ook bv. gruwelijke marteling door de 'man Gods' David leidt niet tot bestraffing. Daarentegen worden andere zonden van hem bezoch aan zijn volk :roll: Het lijkt er op dat er meerdere godsbeelden door elkaar lopen in de Bijbel.

David nooit gestraft? Na de zonde met Batsheba waar een kind uit werd geboren stierf dat kind als straf op die zonde. David is weldegelijk gestraft voor de zonde die hij deed.

En zelfs Jezus valt wel eens uit zijn rol...en dreigt diegenen die niet willen geloven met de hel. (Tenminste, volgens de schrijvers van de evangelien). Voor mij onvoorstelbaar, dat iemand die alles opgeeft om de mens te redden, de ongehoorzamen nog zou willen pijnigen als soort wraakactie.[/quote]

Logisch dat wanneer je niet in Jezus gelooft je ook niet bij Hem kan leven in Zijn Koninkrijk, de hemel. Juist omdat Hij alles opgegeven heeft, mag Hij verwachten dat je de toevlucht tot Hem neemt om vergeving van zonden te verkrijgen. (kern van het Evangelie) De hel hebben we trouwens verdient, de verzoening met Jezus Christus niet/ de hemel dus ook niet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2004 11:54

Hoe kon Lucifer voor het kwade kiezen? Dan moest er eerst iets bestaan als het kwade, dat moet dan dus ook door God gemaakt zijn, want Hij is het begin en einde van alle dingen, toch?

En hoe merken jullie God´s nabijheid dan?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 apr 2004 12:55

Aragorn schreef:Hoe kon Lucifer voor het kwade kiezen? Dan moest er eerst iets bestaan als het kwade, dat moet dan dus ook door God gemaakt zijn, want Hij is het begin en einde van alle dingen, toch?

En hoe merken jullie God´s nabijheid dan?

Omdat lucifer een vrije wil had. God heeft het kwaad niet bedacht, of gemaakt. lucifer was ''kwaad'' toen hij tegen God opstond, hij wist immers dat God goed was en had God van aangezicht gekend. Toch kwam lucifer in opstand. (Niet Gods schuld.) (Het is wel beledigend als je denkt dat God het kwade heeft bedacht...!)

Ja hoe merk je Gods nabijheid... Dat merk je in je hart, je voelt je heel gelukkig en voelt dat Hij je hoort als je bv. tot Hem bid. Het is iets wat jezelf moet ervaren, het is niet in woorden uit te drukken. Maar het verbreekt je hart wel voor God. Hij is echt zo groot in liefde en trouw!
Voor zo'n zondaar als ik.
:oops:
Het kan voor jou zeker! :D

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 14 apr 2004 13:16

Yael schreef:
Ja hoe merk je Gods nabijheid... Dat merk je in je hart, je voelt je heel gelukkig en voelt dat Hij je hoort als je bv. tot Hem bid. Het is iets wat jezelf moet ervaren, het is niet in woorden uit te drukken. Maar het verbreekt je hart wel voor God. Hij is echt zo groot in liefde en trouw!
Voor zo'n zondaar als ik.
:oops:

Waarom een bijbel vol, als het niet in woorden uit te drukken is?
Het lijkt me niet vreemd, dat het mogelijk is dat je in contact komt met de Godheid. Maar wat mij altijd opvalt, is de tweedeling in het christelijke geloof. De theorie is heel vastomlijnd, overal is een oplossing voor gevonden, men kan precies uitleggen hoe God wel en niet is. Maar als het dan op persoonlijk contact aankomt, heeft men niets te vertellen.
Je bent er wel zeker van, dat jou God dezelfde is als de god van de bijbel?

Want ik vind het eerlijk gezegd een beetje zwak, als christenen hun geloof verdedigen door te zeggen dat je de God om je heen kunt zien, dat je Hem kunt ervaren etc. Want niet-christenen ervaren die God net zo goed. Zij hebben er alleen een andere gedachtengang om heen geconstrueerd, of misschien helemaal geen gedachten, behalve dat wat zij zelf van die Macht voelen.

En als je bang bent om na te denken over een godsbeeld, ligt dat aan je beeld, want een God is onfeilbaar.

Met kurtyo kan ik een heel eind meekomen. Al zou ik die 'God' niet God willen noemen. Maar het komt wel voor een groot deel overeen met het christelijke godsbeeld (als je even de moeite neemt verder te denken over theorieën).

Want als er iemand is, die het Begin en het Einde, het alomvattende is, is het niet mogelijk dat een ander dan diegene iets de wereld inbrengt. Mits zijn albeheersendheid niet volmaakt is.
If you want world peace, fight for justice.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2004 13:45

Vrouwe Justitia schreef:Waarom een bijbel vol, als het niet in woorden uit te drukken is?
Het lijkt me niet vreemd, dat het mogelijk is dat je in contact komt met de Godheid. Maar wat mij altijd opvalt, is de tweedeling in het christelijke geloof. De theorie is heel vastomlijnd, overal is een oplossing voor gevonden, men kan precies uitleggen hoe God wel en niet is. Maar als het dan op persoonlijk contact aankomt, heeft men niets te vertellen.

Mij lijkt dat helemaal niet vreemd. Je kunt hele boeken schrijven over de liefde, maar je moet het toch ook ervaren om echt te weten wat het is?

Want als er iemand is, die het Begin en het Einde, het alomvattende is, is het niet mogelijk dat een ander dan diegene iets de wereld inbrengt. Mits zijn albeheersendheid niet volmaakt is.

Dat vond ik dus ook een beetje problematisch...

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 14 apr 2004 13:53

Aragorn schreef:
Vrouwe Justitia schreef:Waarom een bijbel vol, als het niet in woorden uit te drukken is?

Mij lijkt dat helemaal niet vreemd. Je kunt hele boeken schrijven over de liefde, maar je moet het toch ook ervaren om echt te weten wat het is?

Ja, maar ik begrijp dan niet hoe men zo zeker weet, dat die ervaring bij het gecreëerde beeld hoort...
If you want world peace, fight for justice.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2004 13:58

Ik denk omdat de ervaring daar nu eenmaal goed in past. En het creeeren van zo'n beeld is natuurlijk ook een beetje self fulfilling prophecy. Dingen die daar niet inpassen horen dan (voor je gevoel) niet bij je ervaring, en de rest wel. Dan bevestig je het beeld dat je had. (Behalve als het fundamenteel anders is, maar dat zal blijkbaar niet het geval zijn)

Het is misschien ook een beetje zoals de weg en het doel. Er staan in het boek aanwijzingen voor de weg en wat beschrijvingen van het doel, maar uiteindelijk zul je hem zelf moeten wandelen om er te komen en het doel echt te kennen.

Terug naar “Archief”