Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 apr 2004 13:18

Het Weermannetje schreef:
Marnix schreef:
Ik denk niet dat je mag oordelen over of zelfmoord verdoemenis is.

Ik denk dat je dat wel mag. Ik denk dat je mag geloven dat hij nu bij God is. Dat is dan niet mijn mening... maar gebaseerd op Gods verbondsbeloften.

Ik denk dat dat absoluut niet mag. Dan gaan wij, gebrekkige mensen, oordelen over medemensen.

moet je even lezen op welke grond marnix dat doet
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 apr 2004 13:38

Ja, dat heb ik gedaan, maar je moet consequent blijven toch :wink: Alleen als je het heel zeker weet mag je het wel doen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 apr 2004 15:02

Het Weermannetje schreef:Ja, dat heb ik gedaan, maar je moet consequent blijven toch :wink: Alleen als je het heel zeker weet mag je het wel doen.

Als ik mijn opa hoor zeggen voor zijn sterven. Dat hij mag geloven in jezus Christus die voor hem is gestorven. Ga ik na zijn dood toch ook geen vraagtekens plaatsen bij zijn behoud. Ik mag op grond van zijn woord geloven dat hij in de hemel is. Als het anders is, dan zal God daar rechtvaardig oordelen.

zo is het ook bij mensen die zelfmoord plegen, als die persoon heeft gezegt: ik mag geloven dat Jezus Christus voor mij gestrorven is. Dan mag ik geloven dat hij nu bij Jezus is in de hemel. Ik mag die persoon geloven op grond van zijn getuigen.

Oordelen is iets anders dan vertrouwen op grond van zijn beloftes (dat als je geloof, je dan behouden zal worden).
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 apr 2004 18:32

Het Weermannetje schreef:
Marnix schreef:
Ik denk niet dat je mag oordelen over of zelfmoord verdoemenis is.

Ik denk dat je dat wel mag. Ik denk dat je mag geloven dat hij nu bij God is. Dat is dan niet mijn mening... maar gebaseerd op Gods verbondsbeloften.

Ik denk dat dat absoluut niet mag. Dan gaan wij, gebrekkige mensen, oordelen over medemensen.

Nee. Dat doe je dan niet. Ik zeg toch: Het is niet maar je mening, je eigen oordeel... maar gebaseerd op Gods verbondsbeloften.

Jezus zegt: Wie in Mij gelooft zal leven, ook al is hij gestorven... En ieder die in Hem gelooft gaat neit verloren maar heeft eeuwig leven. Daarmee zeg ik niet dat iemand die in Hem geloofde gered is... dat heeft Hij zelf gezegd. Dan zou je pas een fout maken, omdat je dan niet vertrouwt op Zijn woorden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 14 apr 2004 10:19

vraagje: Mogen mensen zeggen of iemand wel of niet bekeerd is? Of is dat inbreken in Gods Heilig Raadsplan?
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 apr 2004 11:04

tkf schreef:vraagje: Mogen mensen zeggen of iemand wel of niet bekeerd is? Of is dat inbreken in Gods Heilig Raadsplan?
wel dat iemand wel bekeerd is maar niet dat iemand niet bekeerd is :wink:

aan de vruchten zie je wat voor boom het is, maar als er geen vruchten zijn kan het of geen goede boom zijn, of een boom die eerst nog moet groeien, dat het alleen nog maar een worteltje is.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 14 apr 2004 12:30

hijwel en Marnix: Ik begreep het wel hoor, en als je het zeker van iemand mag weten, dan mag je het heus wel zeggen. Dat doe ik ook.

Terug naar “Archief”