Kerkscheuring en -leer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 apr 2004 13:13

Het behoeft evenmin uitleg als de vergelijking die jij citeerde.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 apr 2004 13:15

Je mag mensen die een verkeerde leer brengen wel baalspriesters noemen, hoor. En over die mollen, dat licht ging over de boodschap. Ik denk ook dat Blauwendraad en Van der Zwaag als mollen over het licht praten. Maar goed daar is al een topic over.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 apr 2004 13:21

Waarom denk je dat? En hoe kun jij dat beoordelen als je zelf ook nog een mol bent?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 apr 2004 13:22

Er gaat geen kracht vanuit. Als ik iemand hoor praten die echt bekeerd is, zoals bij onze dominee, gevoel ik heel wat anders, dan als ik een boek van Blaauwendraad of van der Zwaag lees.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 apr 2004 13:24

En als je Blauwendraad hoort praten en een boek van je dominee leest? :lol:

Bovendien moeten we dingen beoordelen naar de bijbel en niet naar of wij vinden dat er kracht vanuit gaat, want dat is me toch iets te subjectief allemaal..

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 apr 2004 13:27

Dan vind ik nog altijd dat onze dominee, die helaas een beroep naar een andere gemeente heeft aangenomen, de waarheid zegt en Blaauwendraad niet!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 apr 2004 13:31

Waarom vind je dat?

Offtopic: is dat ds. Roos? En waar gaat hij naartoe dan?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 apr 2004 13:40

Over Blaauwendraad is volgens mij al een topic en het is idd ds. Roos en hij hoopt naar Barneveld te gaan. Oke, weer on-topic.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 13 apr 2004 13:40

Het Weermannetje schreef:
Tabitha schreef:Weermanneke: lees 1 korinthe 13 vanaf vers 6/7 maar eens.
Over het 'wij kennen ten dele'.
Als Paulus dat al van zichzelf zegt.... hoeven wij denk ik niet zo'n grote mond te hebben over hoe een bekering gaat.

Ik heb geen grote mond, maar er moeten wel bepaalde dingen beleefd worden. De bekering van een ieder gaat weer anders, maar wel langs dezelfde weg.

Precies, dat ben ik helemaal met je eens. En die weg is Jezus Christus!!
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 apr 2004 13:41

Maar eerst dat een mens in zijn ellende terecht komt! Het ergste voor een mens als hij getrokken wordt door God en in zijn ellende komt, is het Godsgemis.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 apr 2004 13:46

Het Weermannetje schreef:Maar eerst dat een mens in zijn ellende terecht komt! Het ergste voor een mens als hij getrokken wordt door God en in zijn ellende komt, is het Godsgemis.

Dat is nu juist weer een aspect dat voor iedereen anders kan zijn.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 apr 2004 13:47

Hoe kun je dan weten wat het offer van Christus voor je inhoudt?

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 13 apr 2004 13:49

Het Weermannetje schreef:Maar eerst dat een mens in zijn ellende terecht komt! Het ergste voor een mens als hij getrokken wordt door God en in zijn ellende komt, is het Godsgemis.

Ik lees nergens in de Bijbel: Gij zult eerst in uw ellende en in godsgemis terechtkomen. Daarna zult gij getrokken worden door God.
God staat echt niet met een liniaal klaar om jou hoeveelheid zondekennis te meten hoor!
Er staat wel in de Bijbel dat de gezonden de medicijnmeester niet nodig hebben, maar dat hoeft niet geinterpreteerd te worden, zoals jij dat doet.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 apr 2004 13:50

Die liniaal, zo leg jij het uit. Maar dat een mens echt wel moet weten hoe diep hij gezondigd heeft, staat voor mij buiten kijf. Anders krijgt het offer van Jezus geen waarde voor je ziel. En zoals jij het zegt, staat het ook niet letterlijk in de Bijbel.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 13 apr 2004 13:54

Het Weermannetje schreef:Die liniaal, zo leg jij het uit. Maar dat een mens echt wel moet weten hoe diep hij gezondigd heeft, staat voor mij buiten kijf. Anders krijgt het offer van Jezus geen waarde voor je ziel. En zoals jij het zegt, staat het ook niet letterlijk in de Bijbel.

Een mens zal nooit weten hoe diep hij gezondigd heeft, want daar is ons verstand en ons inzicht niet toereikend voor. God vraagt dat ook niet van mij. Weet je wat God vraagt? Geef Mij je hart, belijd je zonden.
In de Bijbel staat: die gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn, die zal zalig worden. Er staat niet: Die zijn zonden in alle diepte heeft ervaren/bevonden en ingezien heeft, en die daarna getrokken wordt door de vader, zal zalig worden.

Terug naar “Archief”