waarom is de mens geschapen...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

waarom is de mens geschapen...

Berichtdoor JialiKelly » 21 nov 2002 13:58

waarom is de mens geschapen als God toch wist dat we hem zoveel verdriet zouden doen?

let op, ik bedoel niet dat ik iets verkeerds zeg van Gods werken, maar ik begrijp het niet helemaal...

En al die mensen die niks van God willen weten, worden allemaal verdoemd...
Hadden we dan niet beter helemaal niet kunnen bestaan??

We waren de kroon van de schepping, maar dat is inmiddels wel een doornenkroon dan...

hoe denken jullie hierover? heb ik het helemaal mis?
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Tears
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tears » 21 nov 2002 15:17

waarom waarom, altijd maar waarom, wij hebben niet het recht naar het waarom te vragen, wij waren goed en naar zijn beeld geschapen, God wilde plezier aan ons beleven, maar we blowed it, Wij hadden de keus, wij hebben nog het geluk dat die keus nog steeds bestaat in de omgekeerde vorm door Jezus, anders was je opmerking inderdaad terecht, Ik betrap me ook vaak op de gedachte dat dit hele leven maar een zinloze pijniging van de ziel is, Darker then ever, maar anyway. Is echt niet zo, het niet bestaan van jezelf ontneemt je de kans om eeuwig gelukkig te zijn, Voorzover je dit kan stellen.

en we zijn nog steeds de kroon van de schepping,
Declare this an Emergency...

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 21 nov 2002 18:29

waarom waarom, altijd maar waarom, wij hebben niet het recht naar het waarom te vragen,
zeker wel. Iemand die zich voor God interesseert gaat proberen om meer over Hem te weten te komen. Als je van iemand houdt wil je toch ook graag meer over diegene weten?

waarom is de mens geschapen als God toch wist dat we hem zoveel verdriet zouden doen?
Bedenk ook wat een vreugde het God moet geven als mensen uit eigen beweging (na verlichting door de Geest) naar Hem terug komen. Het heet niet voor niets de wedergeboorte (tweede geboorte).

En al die mensen die niks van God willen weten, worden allemaal verdoemd...
Hadden we dan niet beter helemaal niet kunnen bestaan??
daar is ook een ander topic over, JK, ik geloof onder Godsbeeld. De verdoemenis bestaat er mi voornamelijk uit dat een mens God buitensluit. Een mens verdoemt zichzelf. Hij is de oorzaak van zijn eigen ongeluk.

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 28 nov 2002 16:58

Ik zit voornamelijk met het volgende (het probleem is niet zo oneerbiedig bedoeld als ik beschrijf):

Waarom ben ik uberhaupt geboren?
Ik heb er toch niet om gevraagd om dit leven aan te gaan en een zeer grote kans te hebben in de hel te belanden?
Als je het op een tijdbalk bekijkt, wordt ik geboren en heb oneindig weinig tijd om "bekeert te worden" in vergelijking met de "onmiddelijk" aansluitende eeuwigheid. Oneerbiedig gezegd wordt je bij wijze van spreke direct in de hel geworpen (zeker bij sterfte van jonge kinderen/baby's...).

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 nov 2002 18:08

Beste Vito,

je bent geboren om een schitterend, eeuwig leven te hebben.

Ik heb er toch niet om gevraagd om dit leven aan te gaan en een zeer grote kans te hebben in de hel te belanden?
in de hel beland je alleen als je er zelf wilt zijn....Kijk voor de discussie hierover eens bij de topic over Godsbeeld en 'God houdt van iedereen evenveel'.
En lees bijvoorbeeld 'de grote scheiding' van C.S. Lewis.

Oneerbiedig gezegd wordt je bij wijze van spreke direct in de hel geworpen (zeker bij sterfte van jonge kinderen/baby's...).
mensen die geen keuze hebben gehad worden zeker niet in de hel geworpen. Dat zou betekenen dat God onrechtvaardig zou zijn. Kijk voor een discussie ook bij de genoemde topics.

Bekeert worden moet je niet zien als een verplichting om aan de verdoemenis te ontsnappen.
Bekering is de verlichting met God's Geest waardoor je werkelijk tot leven komt. Onbekeerde mensen leven niet echt, die bestaan alleen maar....
Eigenlijk is dat een afgezwakte vorm van de verdoemenis. Het verschil tussen een onbekeerd leven hier op aarde en de hel is dat God zich in de hel volledig terugtrekt (behalve in Zijn toorn) en dat we hier nog te maken hebben met een gedeeltelijke aanwezigheid van God in Zijn liefde.

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 29 nov 2002 08:11

Vito schreef:Ik zit voornamelijk met het volgende (het probleem is niet zo oneerbiedig bedoeld als ik beschrijf):

Als je het op een tijdbalk bekijkt, wordt ik geboren en heb oneindig weinig tijd om "bekeert te worden" in vergelijking met de "onmiddelijk" aansluitende eeuwigheid. Oneerbiedig gezegd wordt je bij wijze van spreke direct in de hel geworpen (zeker bij sterfte van jonge kinderen/baby's...).

Beste Vito,

Je bent geboren om God te loven en te prijzen. Dat dit voor ons mensen een onmogelijke taak hebben hebben we aan ons zelf te danken. Maar als je er werkelijk mee zit, waarom niet al je vrije tijd die je heb gebruiken om te bidden of God je bekeren wilt. De Bijbel zegt toch niet voor niets: "Wie Mij aanroept in de nood, vindt Mijn gunst oneindig groot". Bij sterfte van jonge kinderen/baby's staat in de dordse leerregels dat bij jong gestorven kinderen van gelovige ouders, de ouders niet mogen twijfelen of dat hun kind "bekeerd" is.

Ik hoop dat dit voor jou wat ruimte schept
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 01 dec 2002 00:25

surfer schreef:De verdoemenis bestaat er mi voornamelijk uit dat een mens God buitensluit. Een mens verdoemt zichzelf. Hij is de oorzaak van zijn eigen ongeluk.

Bedoel je hiermee dat God jou Zijn genade schenkt, maar dat, als jij die genade niet wilt aannemen, jij jezelf verdoemt ?
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Borkdude
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Borkdude » 01 dec 2002 18:57

Waarom zijn wij geschapen? Het antwoord op die vraag: om God te dienen, is volgens mij wel het goede antwoord.
Hebben wij het recht om te zeggen: waarom ben ik geboren, dat wil ik eigenlijk helemaal niet? Nee, wij zijn Gods eigendom en hebben daarom niet het recht om over onze eigen existentie te beschikken. God heeft gewild dat jij geboren werd en meer kun je er niet over zeggen. God heeft in principe alles voor het zeggen en wij zijn geboren zonder rechten. In de loop van de geschiedenis heeft God wel enkele beloftes aan ons gedaan, waar we God aan mogen houden. Dat recht heeft God ons in principe geschonken. We mogen er ook op vertrouwen dat God doet wat Hij zegt. Hij blijft immers altijd dezelfde (ik ben die ik ben) en zal nooit veranderen. Het komt er op neer dat God jou heeft gemaakt en dat je niet kunt zeggen: maar ik wil niet. Je bent Gods eigendom en niet je eigen eigendom.
Afbeelding

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 dec 2002 09:46

Bedoel je hiermee dat God jou Zijn genade schenkt, maar dat, als jij die genade niet wilt aannemen, jij jezelf verdoemt ?
precies. Dat staat o.a. in Johannes 3 (ik zal ook eens wat vaker gaan citeren :wink: ):

18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld,32) dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
19 En dit is het oordeel, dat33) het licht in34) de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 02 dec 2002 10:17

Er is een andere vrag:

waarom heeft de mens zichzelf bereid gevonden tegen God in opstand te komen. En waarom doet ze dat nog steeds?
Geen ontwikkeling zonder conflict!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 dec 2002 14:50

moeilijke vraag.
Is het echt zo dat mensen met opzet tegen God in opstand komen?
Of is het voor een belangrijk deel ook onwetendheid?
Ik zou het werkelijk niet weten.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 dec 2002 15:02

Stelling: De mens wist niet wat goed en kwaad was... Dus handelde de mens uit onwetendheid in het paradijs. (1)

Vervolgstelling: Nu weet de mens wat goed en kwaad is, maar nu kan hij/zij geen goed meer doen. (2)

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 02 dec 2002 16:56

Ik geloof niet dat de mens niet wist wat goed en kwaad was. De mens is in een perfecte staat geschapen, en Adam en Eva hadden ook een zeer nauwe band met God. Ze wisten echt wel dat God dat niet wilde. En of de mens nu wel weet wat goed is..... tja, het geweten geeft enig inzicht maar het feit dat waarden en normen zo cultuur gebonden kunnen zijn geeft wel aan dat het toch niet helemaal een vast gegeven is.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 dec 2002 17:03

TK: De mens wist niet wat goed en kwaad was... Dus handelde de mens uit onwetendheid in het paradijs. (1)

De mens wist wat goed was: God gehoorzamen en liefhebben. In zekere zin volgt daaruit dat ze wisten dat ongehoorzaamheid en niet-liefhebben niet goed was. Deze kennis was echter een abstract gegeven en geen praktische kennis. Pas toen Gods gebod overtreden werd wisten Adam en Eva uit ervaring wat 'kwaad' was.
M.i. kwam die 'kennis van goed en kwaad' ook niet uit die vrucht, maar was deze kennis vrucht van daadwerkelijke ongehoorzaamheid.

TK: Vervolgstelling: Nu weet de mens wat goed en kwaad is, maar nu kan hij/zij geen goed meer doen. (2)

Een ieder voor een morele keuze gesteld wordt weet wat goed en fout is. Dat biedt dan ook de concrete mogelijkheid om het goede te kiezen. Je kunt als een priester langs een hulpbehoevende lopen maar ook als Samaritaan deze persoon helpen. Als we werkelijk niet het goede konden doen zouden we niet verantwoordeijk zijn voor onze verkeerde keuzes.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 dec 2002 19:28

RPTGB zegt:
Ik geloof niet dat de mens niet wist wat goed en kwaad was.

in genesis 2 vers 17 lezen we: maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten.

dan lezen we in hoofdstuk 3 vers 5b: en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad.

dus betekent dat ze dit nog niet wisten. pas als ze er van aten zouden ze het weten.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”