Hoi Allemaal,
Zo eens een overdenking maken. Er zullen ongetwijfeld wel enkele antwoorden te vinden zijn op dit forum over het onderwerp wat ik zo bedacht. Mijn excuus als ik dan in herhaling val. Er waren dingen die ik er niet kon vinden.
Goed.. De vraag..
Een poosje geleden een vrij felle discussie gehad met mijn vriendin. Zij is van jongsaf aan op gegroeid met de kerkgang en alles wat daarbij hoort. Ik dus niet maar heb er wel veel over nagedacht en zo hier en daar mijn mening inmiddels ook over gegeven op dit forum.
Nu zat ik zo te denken over de wetenschap en christen zijn. Dat kan voor mij heel goed! Zo kwamen we ook op de vraag hoe of dat de wereld is gemaakt. Ik accepteerde dat de oerknal het begin inluide van onze aarde. Wetenschappelijk hebben ze ook die bewijzen gevonden. Elders las ik ook die vraag over de periode waarin deze aarde is gemaakt. Daar zag ik ook dat mensen het er moeilijk mee hebben om aan te nemen dat de wereld in 7 dagen is gemaakt. Maar waarom zou je niet mogen geloven dat de wereld met een oerknal begon? Je doet God toch geen kwaad daarmee, je laat Hem er toch mee in Zijn waarde? Ik probeerde mijn vriendin dus te overtuigen dat ik God als het Begin zag en Hij die oerknal in werking zette. Daarmee vond ik dat ik God er helemaal niet mee beledigde. Net als die discussie over de zeven dagen. Het principe is dat God een werkweek maakte en een rustdag. Menselijkerwijs hebben we dus 6 werkdag en 1 rustdag. Wat ik dus steeds probeer te bereiken is dat ik God in zijn waarde laat maar ook zelf durf na te denken over dingen zoals deze bijvoorbeelden. Ik durf dus veel dingen tegen het licht te houden zonder dat ik me op de plaats van God wil zetten. Wetenschap en Christen zijn kan voor mij dus heel goed samen gaan. Zolang ik er de mensheid mee dien en God in Zijn waarde laat, dan vind ik dat juist prima. Want ik geloof ook dat God mij een stel hersens heeft gegeven om na te kunnen denken en dingen ten goede te mogen uitvinden. Dat er met die grijze massa ook kwaad kan worden uit gedacht is heel jammer!
Voor mij is het wel duidelijk maar wilde ook eens kijken of mijn gedachte gang een beetje klopt. Want ik ben weinig naar de kerk geweest voor ik mijn vriendin kende en heb waarschijnlijk een eigen vorm van geloof en uiting daaraan gekregen. Wel las(lees) ik regelmatig in de bijbel en heb af en toe een gespreksavond met een kerklid over allerlei zaken die in het licht van de Bijbel staan. Het meer dat de omgeving(kerkleden) mij soms het gevoel kunnen geven alsof ik veel te veel wil nadenken en het beter zou weten. Maar ik respecteer dat God het Beginen het Einde is van mij. Ik ben een dienaar en leerling en luister graag naar mijn Meester. En als leerling mag je naar mijn gevoel best zelf nadenken en vragen stellen.
Groet en houdoe,
Fly29