Pesten & Roddelen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 12 apr 2004 11:47

Toch denk ik die dat lui zo onhandig zijn, maar dat ze dat riepen omdat ze je leuk vonden. Je zal chanche gehad hebben. Klinkt raar, maar dat is vaak de manier waarop zulke lui laten merken dat ze je leuk vinden.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 12 apr 2004 14:02

Als iemand je met 'he rooie' naroept, vind ik dat inderdaad ook niet echt pesten moet ik eerlijk zijn. En zeker ook niet om je druk om te maken. Vooral als het van werklui komt, want die roepen zowat elke vrouw na.

Maar dat is slechts mijn mening.

joris

Berichtdoor joris » 12 apr 2004 16:25

maar daarom is het nog niet normaal!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 12 apr 2004 17:03

Maar nou ook weer niet extreem abnormaal moet ik zeggen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 apr 2004 18:43

maar als je wel he zwarte zegt dan is het ineens discrimineren!??!?!?!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 12 apr 2004 18:51

Er wordt zovaak gezegd tegen mij,

'he blonde!' of 'he dom blondje!'.

Daar vergelijk ik het mee. En ik vind dat niet discrimeren nee.
Weet jij met welke bedoelingen die werklui dat zeiden? 'He zwarte' is toch echt eerder negatief als 'he rooie'. Dat kan je ook leuk opvatten namelijk of als een geintje. En met 'he zwarte' is dat toch anders ja.

jo
Verkenner
Verkenner

werklui

Berichtdoor jo » 12 apr 2004 19:38

AikonGirl schreef:Als iemand je met 'he rooie' naroept, vind ik dat inderdaad ook niet echt pesten moet ik eerlijk zijn. En zeker ook niet om je druk om te maken. Vooral als het van werklui komt, want die roepen zowat elke vrouw na.

Maar dat is slechts mijn mening.
    Inderdaad, werklui doen vaak zo, ze kijken naar je alsof je van een andere planeet komt. Soms irriteert het me wel eens :shock:

jo
Verkenner
Verkenner

vrouwen

Berichtdoor jo » 12 apr 2004 19:40

zouden vrouwen ook wel eens zo onbehouwen aan een vent roepen??

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 12 apr 2004 19:52

Ik heb roodgeverfd haar, en naar mij roepen ze ook soms rooie.
Vroeger, riepen alle bouwvakkers altijd naar je, of floten naar je. Door het feminisme doen ze dat nu minder (of komt het doordat ik ouder ben? )
Maar als ze je nafluiten of roepen, is voor mij eigenlijk wel als een compliment. Ik voel me dan het aanzien nog waard!
Maar het beste is, net doen of je doof bent. Niet kijken!

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 12 apr 2004 21:12

Mariamagdalena schreef:Maar als ze je nafluiten of roepen, is voor mij eigenlijk wel als een compliment. Ik voel me dan het aanzien nog waard!
Ik zie het fluiten van bouwvakkers echt niet als compliment. :? :|
Alleen als strontvervelend.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 12 apr 2004 22:55

Ik heb me pas na jaren gerealiseerd dat ik mede-dader was van een kind dat gepest werd in mijn klas op de basisschool. NIet gepest met schoppen en schelden, maar puur haar negeren, niet op feestjes vragen. over haar roddelen ect. Schijnt nog erger te zijn.

Ik was een heel rustig meisje en had de grootste lol samen met een vriendin. WE bemoeide ons nauwelijks met de anderen. Natuurlijk wist ik van dat meisje. En wij, we deden niet mee met negeren, waren tenminste noch middelmatig aardig tegen haar...als klasgenoten niet keken.
Maar verder heb ik nooit op haar gelet.

Jaren later sprak ik haar weer en vertelde ze wat het met haar gedaan heeft, dat negeren. En ik eb er nooit wat aan gedaan, ik heb dat negeren nooit verbroken. Terwijl ik dat had kunnen doen, want ik was rustig, maar iederen mocht me wel. Ben je dan niet heel erg medeschuldig?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Re: vrouwen

Berichtdoor Aragorn » 12 apr 2004 23:34

jo schreef:zouden vrouwen ook wel eens zo onbehouwen aan een vent roepen??

Ja.

Mariamagdalena schreef:Vroeger, riepen alle bouwvakkers altijd naar je, of floten naar je. Door het feminisme doen ze dat nu minder (of komt het doordat ik ouder ben? )

:mrgreen:

Maar ik vind dat je nu ook weer niet al te zwaar moet tillen aan bouwvakkers die eens een keertje fluiten. Zie het idd. gewoon als complimentje en verder: boeie! Dat is nu eenmaal hun manier om te laten merken dat ze je er wel leuk uit vinden zien...

meschianza schreef:Jaren later sprak ik haar weer en vertelde ze wat het met haar gedaan heeft, dat negeren. En ik eb er nooit wat aan gedaan, ik heb dat negeren nooit verbroken. Terwijl ik dat had kunnen doen, want ik was rustig, maar iederen mocht me wel. Ben je dan niet heel erg medeschuldig?

Hm, moeilijke vraag. Ligt er misschien ook aan of je je dat toen ook bewust was (dat zij echt genegeerd werd en dat dat voor haar helemaal niet leuk was en dat je daar zelf iets aan zou kunnen doen)? Ik kan me wel goed voorstellen dat je het zelf zo voelt..

Het is ook iets wat je later nooit meer echt goed kunt maken, tenminste, niet ongedaan maken. Als je iemand gepest hebt lijkt me dat een van de dingen waar je later het meest wroeging over kunt krijgen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 apr 2004 08:15

Of je dan medeschuldig bent? Wat Aragorn zegt, klopt heel aardig. Het hangt er vanaf wat je intenties waren.

Ik ben vroeger ook aardig gepest (vooral in de onderbouw van de basisschool, altijd door de hogere klassen). Het heeft heel lang geduurd voordat ik enigszins normaal met iets oudere kinderen/mensen om kon gaan.

Tegenwoordig kan ik me nog steeds bijna woest maken als ik zie dat een klein kind door een groepje hufters gepest wordt. De neiging het schoolplein op te rennen en een paar harde meppen uit te delen welt steeds weer op. Maar tegelijkertijd komt dan ook de gedachte dat dit uiteindelijk niks oplost. Het kind zal toch weer worden gepest als ik niet in de buurt ben. Moet ik de leraar dan maar inlichten in de hoop dat hij er iets aan doet?

Optimatus
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 13 apr 2004 13:52

Optimatus schreef:Of je dan medeschuldig bent? Wat Aragorn zegt, klopt heel aardig. Het hangt er vanaf wat je intenties waren.

Ik ben vroeger ook aardig gepest (vooral in de onderbouw van de basisschool, altijd door de hogere klassen). Het heeft heel lang geduurd voordat ik enigszins normaal met iets oudere kinderen/mensen om kon gaan.

Tegenwoordig kan ik me nog steeds bijna woest maken als ik zie dat een klein kind door een groepje hufters gepest wordt. De neiging het schoolplein op te rennen en een paar harde meppen uit te delen welt steeds weer op. Maar tegelijkertijd komt dan ook de gedachte dat dit uiteindelijk niks oplost. Het kind zal toch weer worden gepest als ik niet in de buurt ben. Moet ik de leraar dan maar inlichten in de hoop dat hij er iets aan doet?

Optimatus

Kinderen kunnen erg hard zijn tegen elkaar. Ik denk dat ze niet beseffen hoe hun (pest)gedrag over komt op hun 'slachtoffer'. Je moet zelf slachtoffer zijn geweest om te weten hoe erg dit is.

Optimatus, ik denk dat je best de leraar kunt inlichten. Hij zou een gesprek kunnen aangaan met de pesters en het slachtoffer.
Ik denk dat de stap naar bewust maken van het gedrag, wat dit teweegbrengt bij de ander, een heel belangrijke stap is voor de pester.
Anders gaat hij, wat je zei, toch weer verder (uit het zicht van de leraar).

Het is een heel moeilijk punt dat pesten. Ik ben bang dat het nooit over zal gaan.
Een project kan helpen. Ik heb wel eens gehoord dat ze in een klas zo'n project hadden en afspraken met elkaar hadden gemaakt. Er werd daar niet meer gepest.
Ideaal..
En een training sociale vaardigheden is zeker onmisbaar op de basisschool, maar ook op de middelbare school...
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 13 apr 2004 14:17

Het is ook de schuld van de meelopers. Je hebt altijd een leider, en een groep meelopers, die meedoen, omdat ze bang zijn anders zelf het slachtoffer te worden. De meelopers moeten eigenlijk ook aangepakt worden. Op de lagere school waar mijn kinderen zaten, kwam een nieuw hoofd, en die pakte ook de meelopers aan. Die wist pesten heel goed op te lossen, zodat er nauwelijks meer gepest werd op die school. Mijn kinderen zijn ook altijd gepest, net als ik.
Als je je kids bescheiden opvoedt, zodat ze zich keurig gedragen, worden ze vaak gepest. Omdat ze niet meedoen aan rottigheid, omdat het dus geen meelopers worden.
In iedere klas zoekt de "leider" wel een slachtoffer. Omdat hij/zij een bril heeft, of rood haar of flaporen, of om iets onbenulligs, ze vinden altijd wel iets. Vaak worden gevoelige kinderen gepest, de pesters vinden het leuk om te merken dat zo'n kind zich er wat van aantrekt. Dan kan je als kind wel net doen of je je er niks van aantrekt, maar dat helpt niet, want ze hebben er een soort voelsprieten voor.
Soms is het enige wat helpt, je kind van school afhalen en een nieuwe start geven op een nieuwe school.
Wat ik wel gezien heb, en daar heeft een leraar mij eens op gewezen, is dat de "leiders" van vroeger, de "loosers" van later zijn.
Ik weet een jochie die op de lagere school altijd een van mijn zonen treiterde. Hij staat nu in een friteszaak, waar hij hoogstwaarschijnlijk zijn leven lang zal staan, en mijn zoon zit op het HBO en moest zo lachen toen hij frites ging halen, en die jongen daar zag staan...... :roll:

Terug naar “Archief”