Wie heeft deze boeken gelezen en wat vind je er van?
Optimatus
Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:Het boek van Jezus Sirach vond ik erg interessant. Wel heel moeilijk.
Ik heb nooit begrepen waarom de boeken der makabeën nooit in onze Bijbel zijn opgenomen. Ze bevatten een stukje historie van Israel tussen de terugkeer uit Babylonië en de geboorte van onze Heer Jezus Christus.
Optimatus
Optimatus schreef:Het boek van Jezus Sirach vond ik erg interessant. Wel heel moeilijk.
Ik heb nooit begrepen waarom de boeken der makabeën nooit in onze Bijbel zijn opgenomen. Ze bevatten een stukje historie van Israel tussen de terugkeer uit Babylonië en de geboorte van onze Heer Jezus Christus.
Optimatus
TheKeimpe schreef:Als je de boeken van de makabeën leest, dan staan daar soms ook wel heel wazige dingen in. Zo biedt een zekere tekst (helaas heb ik hier het boek niet bij de hand, en anders kan ik hem ook niet zo opzoeken) een grond voor het vagevuur. Er staat zoiets als:
"Als het geen zin had zou hij natuurlijk niet voor de doden gaan bidden"
Wjisheid en Jezus Sirach zijn volgens mij best goed om te lezen, er staat erg veel levenswijsheid in. Ze hebben alleen niet de status van het Goddelijk Woord.
2 Mak 11: 44-45 (Want indien hij niet had verwacht, dat degenen die gevallen waren, weder zouden opstaan, zo zou het tevergeefs en dwaas geweest zijn voor de doden te bidden) Daarbenevens dat hij aanmerkte dat degenen, die godzalig ontslapen zijn, een zeer schone genade weggelegd is.Aragorn schreef:Dat vraag ik me ook sterk af ja, waarom dit wel en dat niet..?
Je kunt zeggen dat het basis geeft aan de gedachte van vagevuur, maar misschien bestaat het vagevuur wel. En heeft men het eruit gelaten omdat men dat toen theologisch niet aanvaarden wilde..
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten