de ware kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 10:10

Het Weermannetje schreef:In God is idd de Waarheid. Maar daaruit vloeit dan ook de leer. En ik denk dat er echt wel mensen op aarde zijn die zo van God zijn onderwezen dat ze de Waarheid voorstellen. Maar goed we zijn idd aan het cirkeltjes draaien.

Dat geloof ik dus absoluut niet! Alleen Jezus, dat was de enige Mens die de Waarheid in Zich had, ja zelfs de Waarheid Zelf was.

Bovendien: hoe zou je die mensen herkennen als er zouden zijn die toevallig wel precies de waarheid in pacht hadden? Dan is ook de halve wereld het daar weer mee oneens..

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 10:20

Deze mensen kunnen wij zonder zaligmakend licht van boven niet herkennen. Ook deze mensen zeggen wel eens verkeerde dingen idd. Maar je moet kijken naar het algemene.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 10:28

Het Weermannetje schreef:Deze mensen kunnen wij zonder zaligmakend licht van boven niet herkennen. Ook deze mensen zeggen wel eens verkeerde dingen idd. Maar je moet kijken naar het algemene.

Precies, niemand is volmaakt en iedereen heeft fouten. Daarom kan niemand claimen de ware leer te hebben.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 08 apr 2004 12:24

Het Weermannetje schreef:In God is idd de Waarheid. Maar daaruit vloeit dan ook de leer. En ik denk dat er echt wel mensen op aarde zijn die zo van God zijn onderwezen dat ze de Waarheid voorstellen. Maar goed we zijn idd aan het cirkeltjes draaien.
Je kan pas pretenderen dat je de leer hebt als je alwetend bent. Anders zijn er altijd dingen over God die je niet weet. Het zou betekenen dat je net als God precies weet welke mensen er wel en niet en hoe en waarom naar de hemel gaat. Alwetendheid is echter geen wens, dus niemand kan pretenderen alles te weten. Op het moment dat we niet alles weten wordt het gissen.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 12:49

Maar als een Alwetende het jou verteld, weet jij het wel!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2004 12:51

Ja.... en als 2 mensen met een verschillende leer allebei vertellen dat de Alwetende het hun heeft verteld word het lastig.

En hoe vertelt Hij dat? De bijbel is zijn woord... En schept blijkbaar daarin niet zoveel duidelijkheid, aangezien uit die ene bijbel juist een heleboel "leren" zijn ontstaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 13:01

Ik denk dat er veel mensen zijn die er een verkeerde leer uithalen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 08 apr 2004 13:02

Het Weermannetje schreef:Ik denk dat er veel mensen zijn die er een verkeerde leer uithalen.
Ik denk dat er te veel mensen zijn die er een leer uit willen halen. Een algemeen rekenmodel. Iets wat lekker concreet is in plaats van die vage begrippen als 'geloven vertrouwen liefhebben etc'
Afbeelding

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 13:12

Precies, ik vind ook dat er veel te veel mensen zijn die er een verkeerde leer uithalen. Maar we zullen het allebei wel anders bedoelen! :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 13:14

Het Weermannetje schreef:Precies, ik vind ook dat er veel te veel mensen zijn die er een verkeerde leer uithalen. Maar we zullen het allebei wel anders bedoelen! :mrgreen:

Hij zei niet er een verkeerde leer uit halen, maar om er uberhaupt een leer uit te willen halen. Dus dat je dingen niet kunt laten staan zoals ze zijn (soms paradoxaal), maar het allemaal in een sluitend systeem wilt proppen.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 13:24

Nee, maar ik dacht dat hij het zo bedoelde. Hij is het toch ook eens met maar 1 leer?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2004 00:55

Ik niet in elk geval. Als Jezus, Zijn offer... en God de Vader maar centraal staan. Dan boeit die leer (kinderdoop, volwassendoop en al die andere dingen) niet... God houdt van je zoals je bent... Hij houdt niet van je omdat je als kind of als volwassene bent gedoopt, maar houdt van je door Jezus Christus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 apr 2004 11:17

Het Weermannetje schreef:Nee, maar ik dacht dat hij het zo bedoelde. Hij is het toch ook eens met maar 1 leer?

Hm, ik heb op sommige punten wel bepaalde ideeen over welke leer ik beter acht en welke niet. Maar er zijn ook veel punten waarvan ik denk: misschien heeft die gelijk, misschien die, ik zou het niet precies weten, misschien hebben ze allebei wel een beetje gelijk..enz. En als het dan toch neit zo enorm belangrijk is.. :roll:

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 apr 2004 14:00

Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Precies, ik vind ook dat er veel te veel mensen zijn die er een verkeerde leer uithalen. Maar we zullen het allebei wel anders bedoelen! :mrgreen:

Hij zei niet er een verkeerde leer uit halen, maar om er uberhaupt een leer uit te willen halen. Dus dat je dingen niet kunt laten staan zoals ze zijn (soms paradoxaal), maar het allemaal in een sluitend systeem wilt proppen.
Zo bedoelde ik het ja :mrgreen:
Afbeelding

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 apr 2004 14:02

Het Weermannetje schreef:Nee, maar ik dacht dat hij het zo bedoelde. Hij is het toch ook eens met maar 1 leer?
Nee hoor, ligt iets complexer: Op sommige punten denk ik: leer A heeft gelijk, op andere punt B, op nog andere "ze vullen elkaar aan" en er zijn punten waarvan ik absoluut geen uitspraak durf te doen. Dus eens met één leer, nee niet echt :wink:
Afbeelding

Terug naar “Archief”