Mag je een allochtone vriendin hebben?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goose
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor goose » 27 mar 2003 07:31

Een niet-christelijke vriend / vriendin (misschien dus aanhanger van de Islam)??? Waarom niet???

Al wat ik hier boven gelezen heb is gebaseerd op verhalen / gebeurtenissen, maar ik ken ook zovele verhalen waarin het wel goed gegaan is! En ook tussen 2 christenen waarin het behoorlijk FOUT gegaan is!! "Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst"

Maar wat belangrijker is, wat doe je met het geloof van die ander???
Trouw je uiteindelijk dan maar niet in de kerk, omdat je verloofde dat niet wil? Trouw je zelfs op een Islaamse manier???
Oftewel, kun je je eigen geloof, op jouw manier, wel blijven uitvoeren?!? Denk dat dat HEEL belangrijk is, wil bijna zeggen het belangrijkste!!!

Natuurlijk is het ook vervelend als je niet kunt praten thuis over wat jij geloofd. Met een Islamitische vrouw / man praten over wat je zojuist in de kerk gehoord hebt... tja... dat is dus nogal lastig en vaak leidt dat dan ook dat je zelf ook niet meer naar de kerk gaat.

Dus het ligt aan jezelf! Hoe sterk sta je! Laat je je a.s. man / vrouw tussen jou en God komen of blijft God op de eerste plaats staan???

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 27 mar 2003 08:34

Echte extreme Moslims, die trouwen niet met Hollanders. Want dan verbreken ze hun eigen geloof.....

En ook tussen 2 christenen waarin het behoorlijk FOUT gegaan is!!

Dat is totaal anders. Die leven in dezelfde cultuur. Er is daar geen cultuurverschil tussen die 2. Bij Moslim-Christen, of terwijl Allochtoon-Autochtoon, zit er gewoon een cultuurverschil.

En bij sommigen(ik wil ze niet allemaal over 1 kamp scheren) zijn de gedachten van, als ik nou eens met een autochtoon ga trouwen dan mag ik (misschien) wel hier in dit land blijven..........

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 mar 2003 08:50

Het zweet breekt me uit Storyteller, je bent niet de enige die er zo over denkt. Gelukkig had ik indertijd een goede vriend die christen is en hij heeft me enorm gesteund...

Ik heb een vriend nodig die mij kan steunen in mijn geloof. Mijn geloof is zo belangrijk voor me, het is de basis voor al mijn beslissingen. In een relatie moet je samen beslissingen nemen en als je dat op een totaal andere manier doet, dan is dat heel lastig. Het deed me ongelooflijk veel pijn dat hij geen christen kon worden (hij zei dat hij wel wilde, maar niet kon geloven), terwijl juist hij het zo hard nodig had.

Ik heb een keer de volgende vergelijking gehoord: Als twee mensen willen trouwen en de ene woont op een woonboot, maar de andere heeft een rothekel aan water. Dan moet of de ene ervoor kiezen om op het land te gaan wonen of de andere moet z'n angst overwinnen en toch op die woonboot gaan wonen. Een andere weg is er niet.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 27 mar 2003 09:34

Ik heb wel eens de uitspraak gehoord: "Twee geloven op een kussen daar slaapt de duivel tussen"

Ik geloof echt dat dit waar is.
Ik heb zelf een relatie gehad met een jongen die uit de RK kwam maar zich er zo tegen verzet had dat hij anti geloof was. Dan kan de liefde nog zo sterk zijn maar het gaat problemen geven. Op een gegeven moment hebben we die relatie ook moeten verbreken.

Dan praat ik alleen nog maar over een nederlandse jongen.

Een moslim of allochtoon lijkt me veel moeilijker, Je zit allereerst al met de grote cultuurverchillen. En zeg nu niet dat die er niet zijn want die zijn er zeer zeker wel. De jongere generatie integreert erg goed. Maar zoek zoon jongere eens op in zijn huiselijke situatie waar opa en oma en pa en ma bij zijn. dat is het een totaal andere jongen.

Het gezinsleven bij moslims is nu eenmaal anders dan bij ons. Hun eetgewoontes, hun moraal, hun ideen over opvoeding. Hun opvatting over de postitie van de vrouw.

En kijk is naar hun geloof. daar zitten teveel verschillen. Het kan best een keer goed gaan. Maar vaak blijkt na verloop van jaren dat het toch fout gaat omdat de druk te groot werd. En dan heb je het gegooi in de glazen.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 27 mar 2003 10:47

Lalage,

Ik heb respect en bewondering voor je keuze. Kan me dan ook niet vinden in de posting van Storyteller. Het is volgens mij zo dat er een keuze gemaakt zal moeten worden (zoals je aanhaalde met dat voorbeeld met die woonboot). Eén van m'n beste vrienden (de beste misschien wel) is een Turk, ik merk al dat wat geloof betreft er dan een scheiding is. Als je dat in een vriendschap al merkt dan is het voor een huwelijk al helemaal een struikelblok.

Grt,
Calvin
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 mar 2003 10:51

Thanx Calvin, ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat het heel lang heeft geduurd voor ik de knoop kon doorhakken. Ik wist wel dat het fout was wat ik deed, maar om dan echt die keus te maken... je hoopt en bidt toch dat de ander zich misschien toch bekeert.
Maar dat is ook de reden dat ik anderen wil waarschuwen om op tijd te stoppen.

hanneke
Verkenner
Verkenner

verkering met een buitenlander.

Berichtdoor hanneke » 27 mar 2003 16:41

Opzich is er niets mee. Alleen is het vaak moeilijk. Je moet kiezen, hopelijk kies je in zo'n situatie voor God. :?
Verkering met een moslim zal inderdaad erg moeilijk worden.
Toch denk ik dat je het zelf moet weten. Het is net hoe sterk je in je schoenen staat. 8)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 06 jun 2003 08:42

het is niet alleen moeilijk als je verkering hebt met een moslim, maar ook met iemand van een andere kerk... dan zijn er ook vaak veel verschillen...en dan is het denk ik moeilijk om de keuze te maken, over naar welke kerk je dan gaat enzo... ik denk dat het best mogelijk is om er samen uit te komen, door er samen over te praten, en dan tot een goede keuze te komen. Dat is niet altijd mogelijk.. ik ben niet begonnen aan een verkering, omdat die jongen van een andere kerk was, en er niet veel over wilde praten over die verschillen en zelf eingelijk ook niet wist wat hij dan vond, hoe het zat en zo.. en dan wordt het denk ik moeilijk om dan later tot een goede beslissing te komen.. het is en blijft lastig denk ik

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 06 jun 2003 15:07

Ik vind het belangrijk dat ik het Allerbelangrijkste uit mijn leven kan delen met mijn toekomstige partner. Je hebt dan een gelijke basis... Weet hoe lastig het kan zijn om een relatie te hebben met iemand die niet (hetzelfde) gelooft als ik....

jo
Verkenner
Verkenner

huidskleur

Berichtdoor jo » 08 apr 2004 23:57

Welke huidskleur of welk van welk ras je toekomstige man/vrouw is maakt natuurlijk niet uit (vind ik), maar er staat wel in de Bijbel: gaat geen juk aan met een ongelovige. Het is wel belangrijk dat hij/zij wel christen is. Maar ja, je zal maar verliefd zijn of houden van iemand die niet gelooft, ik zal er niets van zeggen, het kan iedereen over komen. :?

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 09 apr 2004 11:19

2 geloven op 1 kussen...daar slaapt de duivel tussen...

en daar sta ik ook achter! 1 zijn in geloof gaat niet met een moslim en is wel de bedoeling in een huwelijk
Engaged @ 07-01-2005

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Re: Mag je een allochtone vriendin hebben?

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 apr 2004 11:33

Rudolf Meuser schreef:Die moslim is?

Als jij een moslim meisje wilt, dan zijn er dingen waar je rekening mee moet houden:
Je zult ook moslim moeten worden, anders kan je geen huwelijk met haar hebben, want volgens de koran is het zo, dat de man boven de vrouw hoort te staan, maar een mosilmvrouw staat boven een nietmoslimman, dus moet de aanstaande bruidegom zich laten besnijden en moslim worden. Want anders kan het niet volgens haar geloof.
Je zult ook toestemming aan haar vader moeten vragen.
Als je je niet kunt beheersen en je gaat toch tijdens de verkeringstijd met haar naar bed, ben je gedwongen met haar te trouwen. Doe je dat niet, en is ze dus haar maagdelijkheid kwijt, dan maakt ze haar familie ten schande, en heeft ook geen kans meer om te trouwen. De familieeer is heel belangrijk in deze cultuur, en ontmaagd en ongetrouwd betekent, een hel van een leven, als ze al in leven mag blijven. Dus als ze hier in Nederland woont zou ze moeten weglopen en nooit haar familie meer zien, want anders wordt ze gepakt door een van haar broers of neven.
Als je met haar trouwt, moet je nooit van haar scheiden, want anders is zij ook de schande van de familie en heeft ze een afschuwelijk rotleven.

Nee, zo makkelijk is het niet. Je kunt beter als vrouw met een moslimman trouwen dan als man met een moslimmeisje.

Hoe weet ik dit allemaal? Wel, ik heb in Jordanie gewoond. Dus ik ken de moslimcultuur. Nou is Jordanie nog wel een van de meest vrije tollerante landen.
Maar ik denk dat je het beter bij je eigen cultuur kunt houden.
Als vrouw kun je wel met een moslimman trouwen, maar dan moet je wel gehoorzaam zijn, en weten dat zijn wil wet is, en dat is voor de meeste Nederlandse vrouwen moeilijk. Moslimmeisjes worden al jong geleerd hoe ze hun man moeten dienen, en daar komt echt heel veel bij kijken, en dus ook dat je je man niet moet tegenspreken, en zelfs ik (onderdanige Christenvrouw) heb daar nog wel eens moeite mee :wink:

Een echte Christenman regeert ook het huis en verwacht ook dat zijn vrouw hem gehoorzaamd, maar bij ons gaat het toch wat prettiger en subtieler, Christenmannen hebben ook niet van die hele losse handen, over het algemeen. En wij mogen gewoon alleen dingen doen, zoals naar clubs en eens een dag naar een stad om te winkelen met een vriendin, dat hoef je bij een moslimman ook niet te doen. Daar is je plaats in huis.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 apr 2004 11:55

Het lijkt me ook wel onwaarschijnlijk dat je met je westerse opvattingen echt kunt matchen met een orthodox moslimmeisje.. om elkaar echt te kunnen begrijpen zal ze iig toch wel wat liberaler moeten denken dan de gemiddelde moslim, anders kmo je toch nooit bij elkaar?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 apr 2004 14:13

Aragorn schreef:Het lijkt me ook wel onwaarschijnlijk dat je met je westerse opvattingen echt kunt matchen met een orthodox moslimmeisje.. om elkaar echt te kunnen begrijpen zal ze iig toch wel wat liberaler moeten denken dan de gemiddelde moslim, anders kmo je toch nooit bij elkaar?

Het maakt niet uit of zij liberaler denkt, het gaat erom dat haar vader liberaler denkt. Want die is baas.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 apr 2004 14:19

Maar zij kan zich best vrijgevochten hebben van de opvattingen van haar vader en daar dus niet meer naar luisteren. En aangezien ik toch niet val op types die vanzelfsprekend naar hun vader luisteren, is dat gevaar voor mij niet zo aanwezig... :mrgreen:

Terug naar “Archief”