Mag je als christen naar de Russich-Orthodoxe Kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Mag je als christen naar de Russich-Orthodoxe Kerk?

Berichtdoor Rudolf Meuser » 08 apr 2004 12:19

Wij zitten nu in Sint Petersburg en bezoeken zondag de Russisch-Orthodoxe Kerk. Het is een paasdienst. Wat vinden jullie hiervan? Kan dit?
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 apr 2004 12:20

Ja, waarom zou dat niet kunnen? Is toch interessant om eens in een andere kerk te kijken en te luisteren!!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Mag je als christen naar de Russich-Orthodoxe Kerk?

Berichtdoor @mic » 08 apr 2004 12:26

Rudolf Meuser schreef:Wij zitten nu in Sint Petersburg en bezoeken zondag de Russisch-Orthodoxe Kerk. Het is een paasdienst. Wat vinden jullie hiervan? Kan dit?
als je het adres weet en vervoer hebt kan dit ja.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 13:35

Als ze alleen Russisch praten? Versta je het dan wel? :mrgreen:
Maar goed, ik denk dat er niks mis mee is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 13:37

"Maar je gaat toch niet naar iets toe waar je principieel op tegen bent?"

:lol: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen: 8)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 13:38

Hehe, maar dat weet je dan nog niet. Wie weet leren ze wel precies hetzelfde! :!:

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 08 apr 2004 14:49

Ik denk dat het blikverruimend is om in andere, buitenlandse gemeentes naar de kerk te gaan. Ik ben afgelopen zomer in Bulgarije naar ee orthodoxe kerk geweest maar daar ga je echt niet dood aan hoor. En als je op vakantie bent oid, dan ontkom je er niet aan.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 15:08

Het Weermannetje schreef:Hehe, maar dat weet je dan nog niet. Wie weet leren ze wel precies hetzelfde! :!:

Als ik jou was zou ik maar uitkijken weermannetje, het zou nog weleens dicht bij de vervloekte paapse mis kunnen liggen! Dat zijn gevaarlijk oucumenische gedachten van je!! :x

Enneh, Gandalf: je kunt toch ook gewoon bandjes van je eigen dominee meenemen... dan weet je zeker dat je goed zit, want dat is natuurlijk de beste! :mrgreen:

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 08 apr 2004 15:14

Aragorn schreef:Enneh, Gandalf: je kunt toch ook gewoon bandjes van je eigen dominee meenemen... dan weet je zeker dat je goed zit, want dat is natuurlijk de beste! :mrgreen:

Dat is pas echt bekrompen. Dan mag je ook niet een keer naar een andere kerk (in Nl, vanwege een trouwerij oid), want stel je voor dat...

(Ik heb wel door dat je zit te stangen hoor :wink:).
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 15:19

Gandalf schreef:
Aragorn schreef:Enneh, Gandalf: je kunt toch ook gewoon bandjes van je eigen dominee meenemen... dan weet je zeker dat je goed zit, want dat is natuurlijk de beste! :mrgreen:

Dat is pas echt bekrompen. Dan mag je ook niet een keer naar een andere kerk (in Nl, vanwege een trouwerij oid), want stel je voor dat...

Heb je een der laatste Gezinsgidsen gelezen, en dan in het bijzonder het interview ve. moeder van een groot gezin in Friesland?

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 08 apr 2004 15:24

Aragorn schreef:
Gandalf schreef:

Heb je een der laatste Gezinsgidsen gelezen, en dan in het bijzonder het interview ve. moeder van een groot gezin in Friesland?

Nee, Gezindsgid lezen we niet. Komt bij dat ik door de week in Wageningen zit en daar lees ik helemaal niets. Heb echt het weekend nodig om Visie, Terdege en krant bij te werken :wink:.
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 15:27

Hm, ik lees het soms van m'n opa. Maar goed, die mensen gingen zelf niet naar een bestaande kerk (want er was geen kerk met de ware leer), maar zaten met nog wat gezinnen zelf in een of ander gebouw. En toen haar zoon trouwde met een gereformeerd meisje zijn de ouders niet bij de kerkelijke huwelijksbevestiging geweest... :? :shock:

Hoe kortzichtig kun je zijn...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 apr 2004 09:03

Hier in Berkenwoude hadden we een gezin dat thuis kerkte "omdat de vier Kerken in Berkenwoude (1 NH Midden-Orthodox, 1 NH Geref. Bond, 1 GerGem en 1 GerGeminNed) niet de "ware leer zouden onderhouden en onderwijzen".

Goed, dat is een ieders goed recht om dat te denken. Maar de ellende zat 'm hierin:

Een paar jaar geleden werd het officieel bekend (middels rechterlijke uitspraak) dat de vader door de jaren heen drie van zijn dochters had misbruikt.

Je kunt een hoop zeggen, maar vader had de ware leer zelf met voeten (?) getreden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

De leeuwenkoning
Verkenner
Verkenner

Re: Mag je als christen naar de Russich-Orthodoxe Kerk?

Berichtdoor De leeuwenkoning » 09 apr 2004 11:33

Rudolf Meuser schreef:Wij zitten nu in Sint Petersburg en bezoeken zondag de Russisch-Orthodoxe Kerk. Het is een paasdienst. Wat vinden jullie hiervan? Kan dit?

Waarom niet?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 apr 2004 11:57

Optimatus schreef:Hier in Berkenwoude hadden we een gezin dat thuis kerkte "omdat de vier Kerken in Berkenwoude (1 NH Midden-Orthodox, 1 NH Geref. Bond, 1 GerGem en 1 GerGeminNed) niet de "ware leer zouden onderhouden en onderwijzen".

Goed, dat is een ieders goed recht om dat te denken. Maar de ellende zat 'm hierin:

Een paar jaar geleden werd het officieel bekend (middels rechterlijke uitspraak) dat de vader door de jaren heen drie van zijn dochters had misbruikt.

Je kunt een hoop zeggen, maar vader had de ware leer zelf met voeten (?) getreden.

In zo'n afgesloten cultuurtje gebeuren zulke dingen denk ik ook sneller dan wanneer je meer midden in de maatschappij/kerk staat. Nu maak je je eigen leer zo'n beetje en kunnen idiote opvattingen er sneller insluipen.

Terug naar “Archief”