Jehova getuigen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 27 nov 2002 23:15

Cathy schreef:Ik lees hier weinig over de inhoudelijke leer van de Jehova's getuigen. Weet iemand daar meer vanaf??

Ja, wat wil je weten dan?
De Jehova's Getuigen zijn lid van het zogenaamde Wachttorengenootschap. Een paar van de basisdoctrines zijn deze:
- Gods Koninkrijk werd in het jaar 1914 in de hemel opgericht, waarmee de tijd van het einde begon;
- Christus kwam in dat jaar onzichtbaar terug om de christelijke denominaties te inspecteren;
- Christus verwierp uiteindelijk alle christenen, behalve het Wachttorengenootschap en zijn aanhangers;
- Christus stelde in het jaar 1919 het Wachttorengenootschap aan als zijn enige “instrument” op aarde.

Ik vind dit één van de meest interessante sektes...
Laatst gewijzigd door Eelco op 27 nov 2002 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 27 nov 2002 23:22

Jehova's getuigen geloven dat Jezus onzichtbaar is teruggekeert op aarde. voorheen profeteerden zij dat Hij in, ik meen 1918 (kan er wat jaartal best wel wat naast zitten), zou terugkomen. Toen er vervolgens in dat jaar niet de jongste dag kwam leggen zij het uit als: Jezus is teruggekeert op aarde, maar onzichtbaar. Hij maakt eerst de kerk klaar/ bereid voor Zijn zichtbare wederkomst. Op DIT PUNT een beetje vergelijkbaar met de leer van de zevende dags adventisten. Anderzijds is hun bijbelinterpretatie toch ook wel erg vaag. Heilsfeiten als kerst, pasen worden niet gevierd (ze vieren trouwens doorgaands echt niets) en het Jezus schijnt toch niet bepaald in hun gedachte goed te leven..... Wel hebben ze veel regels. B.v. is bloedtransfusie bij hen verboden.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 27 nov 2002 23:43

Geloven zij- in een opname, alleen voor de heidenen?
- dat het 'duizendjarig rijk' alleen voor de Messiasbelijdende Joden is?

Leren zij dat - het houden van de wet,
- tongentaal,
- gebedsgenezing
alleen voor de Messiasbelijdende Joden is?

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 27 nov 2002 23:55

Messiasbelijdende Joden

Messiasbelijdende Joden????? Wat hebben die nu met Jehova's getuigen te maken? 't is geen Joodse sekte.....

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 nov 2002 13:25

Nog even terugkomend op:

-Rianne- schreef:Ik denk wel dat we deze mensen ook een beetje als voorbeeld kunnen zien.
Als ik naar mezelf kijk: ik zou nooit durven, zo langs de deuren gaan!
Zij doen dat wel, wat dat betreft heb ik wel respect voor wat ze doen en zie ik dat wij in onze kerk nogal wat tekort schieten...

Ik ben blij dat wij in onze kerken geen dergelijke agressieve, gedwongen manier van evangelisatie kennen. Dacht je werkelijk dat ze voor hun 'plezier' op pad gaan? Ze MOETEN, anders mogen ze later niet naar de hemel...

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 28 nov 2002 16:11

Volgens mij hebben wij van God de opdracht gekregen om het Woord te verspreiden.
Als je kijkt naar de Jehova's, zie je dat zij daar druk mee bezig zijn. Nu heb ik het dus niet over hun leer, maar puur over het evangeliseren wat zij doen.
Ik heb me nooit in ze verdiept, geen idee wat ze allemaal denken daar, maar het gaat mij erom dat we zelf qua evangeliseren (in het algemeen, dus niet langs de deuren gaan maar weetikveelwat) tekort schieten. Laat ik maar voor mezelf spreken dan, misschien vinden anderen dat ze genoeg aan evangeliseren doen.
Je kunt dus vanalles negatiefs over ze zeggen, maar zij hebben iets wat wij voor mijn idee te weinig hebben.

geertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geertje » 01 dec 2002 21:11

je moet oppassen met deze mensen!!!!!!!!!
in 1963 hebben een heleboel mensen zich verhangen met de cubacrisus
jehova's getuigen zeiden toen en dan komt het.
ze kwamen bij mijn moeder aan de deur en zeiden; morgen om 2 uur vergaat de wereld.zo zijn ze bij vele mensen langs geweest.dat is een gelijk stellen aan god alleen god weet wanneer.maar mijn moeder was ook niet van gisteren die zij heb je er bericht van gekregen?een grap?
maar toch konden ze het in hun zak steken[mijn moeder was gelovig]
ze zetten ook hun voet tussen de deur als je ze niet te woord wil staan.
BRUTAAL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 dec 2002 12:29

Geertje,
ze zetten geen voet meer tussen de deur. Ze groeten vriendelijk als ze weggaan. Ze zijn veranderend in hun uiterlijke verschijningsvormen.
Maar het blijft een sekte van de ANTICHRIST.

"Deze is de antichrist, die den Vader en den Zoon loochent. Een iegelijk, die den Zoon loochent, heeft ook den Vader niet." 1 Joh. 2:22b-23

Merel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Merel » 04 dec 2002 09:01

Er zijn een heleboel boeken over de leer van Jehova's, ook zijn er beschrijvingen van ex-Jehova's. Misschien kunnen jullie deze lezen. Ik weet zo gauw geen titels. Je leest hierin dat de jehova's-getuigen gehersenspoeld worden. De Bijbel wordt wel gebruikt, maar de teksten worden totaal uit zijn verband gerukt. Ze moeten langs de deuren gaan anders worden ze bestraft. Er zijn elke week meetings en diensten. Ze geloven in het Armageddon. Er worden steeds nieuwe datums en jaartallen berekend wanneer dat plaats gaat vinden. Het komt nooit uit!
Het schijnt ook heel moeilijk te zijn om met deze sekte te breken. Het is erg interessant om deze boeken te lezen. Je weet dan ook wel beter wat je moet zeggen als ze aan de deur komen. En zij gaan langs de deur, maar bij ons staan de kerkdeuren open!

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 04 dec 2002 12:49

Ik ben het met NIght en Rianne eens dat we ergens een voorbeeld kunnen nemen aan hun evangelisatiedrift.

Let goed dit is geen pleidooi voor hun opdringerigheid want dat keur ik af.
Maar zei komen voor hun geloof uit, terwijl van ons zicht voor het geloof schamen.

Inhoudelijk ben ik het totaal neit met hen eens. Heb ooit eens gezegd met ze te willen discuseren als ze met de statenvertaling kwamen. Ik heb ze daarna nooit meer gezien.

Heb ooit eens gelezen dat ze de eerste 5 bijbelboeken ( mozes) niet in hun bijbel hebben staan en die ook verwerpen.

IN hoeverre dat precies waar is weet ik niet.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 04 dec 2002 13:04

Ik ben het nog steeds NIET eens dat we iets van hun evangelisatiedrift kunnen leren.

Ze komen uit voor hun geloof omdat het MOET. Ze gaan echt niet vrijwillig leuren langs de deuren. En zolang het niet vrijwillig is, zie ik het niet als voorbeeld.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 04 dec 2002 13:47

Wij moeten het ook. Lees de Bijbel maar goed. Maar wij doen het niet.

Zij gehoorzamen een aardse meester. Gehoorzamen wij de Meester??

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 04 dec 2002 13:48

Die vraag mag je je inderdaad wel stellen. Maar ik denk niet dat wij een voorbeeld moeten nemen aan het volgen van een aardse meester. Dat is mijn punt.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 04 dec 2002 14:00

Nee absolutt niet. Hun intentie is dan ook fout. Maar als ze bij me aan de deur staan net als de mensen van het leger des heils, dan voel ik toch ergens schaamte

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 04 dec 2002 14:03

Schaamte in de zin van: Zij offeren hun leven aan een aardse meester, en wij doen het niet eens aan de Hemelse?

Terug naar “Archief”