The Passion of the Christ

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 apr 2004 12:01

Aragorn schreef:
@mic schreef:
janneke schreef:Ben erg benieuwd. Tzal ongetwijfeld indrukwekkend zijn...Maar ben benieuwd wat de verdere bevindingen zijn.
Er staan al reacties van 2 of 3 mensen in deze topic die er naar toe geweest zijn.

En we w88 nog op de uitgebreide recensie van @mic... 8)
staat er al!
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 apr 2004 12:02

@mic schreef:tsjonge met deze postsnelheid kan ik de discussie niet meer bijhouden hoor. dus ik heb de laatste 2 pagina's globaal gelezen.

Ik ben gisteravond gewest en ik moet om te beginnen zeggen dat het een geweldige film was. Het commentaar dat Jezus onmachit zou worden afgebeed als een zwak mannetje is absoluut geen waar! In minstens 3 of 4 scenes legt hij uit dat dit de weg was die Zijn vader met hem voorhad, en dat hij volledig vrijwillig aan het kruis gaat. Dat is volgens mij 1 van de 3 hoofdthemas van de film.
Een ander hoofdthema is dat de film naast zijn mensheid ook zijn goddelijkheid aangeeft door 3 dingen:
1. Hij weerstaat alle verleidingen van de duivel (en weet ook wat er gaat gebeuren)
2. God laat een traan vallen (aardbeving) en de tempel scheurt.
3. Na anderhalf uur gemarteld gruwelijk gemarteld te worden (wat ik overigens niet zo gruwelijk vond als de recensies ons doen geloven maargoed) zegt hij verzchillende keren " vader vergeef het hun, ze weten niet wat ze doen". Als ultieme uiting van liefde. Gibson heeft behoorlijk wat aandacht besteed aan de geestelijke strijd in de film.
Het 3e hoofdthema is dat hij dit deed zodat (de kijker als) zondaar zalig kon worden. Dit had wat mij betreft overigens nog iets meer uitgewrkt mogen worden.

De films doet op sommige punten inderdaad wat rooms aan, er zijn dingen toegevoegd, maar dat gebeurt net zo goed in roman's die zich in die tijd afspelen (je hebt allerlei romans over ruth en david e.d.). Karakters zoals die van Herodes en Pilatus worden wat dieper uitgewerkt dan in de Bijbel. Voor mijn gevoel doet het niets af van het verhaal dat verteld wordt en vind ik het ook niet echt hinderlijk.

Het meeste commentaar wat ik hier lees, is vanwege de manier van beoordelen, er worden verwijten gemaakt van " dit komt zus en zovaak voor en in de bijbel maar of wel zus en zoveel". Mensen het is geen preek, het is een kunstuiting. Zelfs een preek zou dit commentaar niet overleven, omdat er daar ook meestal de nadruk op een paar versen gericht wordt (met name in de refomatorische kerken).

De film overtrof mijn (toch al redelijk positieve verwachtingen). Ik heb geen andere jezus film gezien waar zo duidelijk zowel zijn mens-zijn als zijn god-zijn naar voren komen. of zo duidelijk wordt wat zijn offer voor ons wel niet gekost heeft!

kvind het een absolute aanrader, en als ie uit is ga ik hem waarschijnlijk wel op dvd aanschaffen (ja volledig legaal :mrgreen:)
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 apr 2004 12:04

oja... :oops:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2004 12:36

Justitia, hoe was het?

Nou, als je dus gaat kijken, dan breng je jezelf heel duidelijk in de verleiding.

Als je zo redeneert moet je ook niet over straat lopen, breng je jezelf ook in verleiding. En dan moet je bij godsdienstlessen ook geen andere godsdiensten en stromingen binnen het christelijk geloof gaan behandelen... je mocht es in verleiding komen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 apr 2004 13:02

Marnix schreef:Justitia, hoe was het?

Nou, als je dus gaat kijken, dan breng je jezelf heel duidelijk in de verleiding.

Als je zo redeneert moet je ook niet over straat lopen, breng je jezelf ook in verleiding. En dan moet je bij godsdienstlessen ook geen andere godsdiensten en stromingen binnen het christelijk geloof gaan behandelen... je mocht es in verleiding komen.

Dat is natuurlijk iets anders. Je moet wel over straat, maar hoeft niet naar de bios.
(Maar dat neemt nog niet weg dat ik geen idee heb welke verleiding weermannetje bedoelt..)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 10:26

Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Nou, als je dus gaat kijken, dan breng je jezelf heel duidelijk in de verleiding.

Welke verleiding?

Verleiding om film te gaan kijken en, als je er eigenlijk eerst voor bent, dat deze film zo'n enorme impact op je heeft, dat het kan gebeuren dat je de verkeerde kant op gaat.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 apr 2004 10:27

Je spreekt in raadselen...
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 10:34

Klaas schreef:Je spreekt in raadselen...

Nee joh, tis heel simpel: als je een film gaat kijken, dan kom je in de verleiding om een film te gaan kijken!
En dan is de kans groot dat je de verkeerde kant opgaat, want misschien dat je er daardoor wel toe aangezet wordt om film te gaan kijken...

(toch?)

8)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 11:31

Fijn dat er mensen zijn die me tenminste snappen. :lol:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2004 11:39

Verleiding om film te gaan kijken en, als je er eigenlijk eerst voor bent, dat deze film zo'n enorme impact op je heeft, dat het kan gebeuren dat je de verkeerde kant op gaat.

Of de andere kant op.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 apr 2004 11:40

Wat is de verkeerde kant?

Klaas

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 11:41

Klaas schreef:Wat is de verkeerde kant?

Klaas

Ik heb geen enkel idee... misschien dat weermannetje nog een keer echt kan uitleggen wat hij nu precies bedoelde?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 11:50

Nou, neem een voorbeeld van iemand die ervan overtuigd is, dat het niet goed is. Nadat hij de film heeft gezien, vindt hij dat de manier waarop het daar gepresenteerd is, dat de goede manier is. Het enige wat hij echt geweldig vindt aan de film is geweld. Deze iemand gaat hierna steeds vaker geweldfilms kijken.

Misschien wel een beetje vreemd voorbeeld, maar dat bedoelde ik ongeveer.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 apr 2004 11:52

Wedden dat jij de film niet gezien hebt?

Klaas

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 08 apr 2004 11:54

Het Weermannetje schreef:Nou, neem een voorbeeld van iemand die ervan overtuigd is, dat het niet goed is. Nadat hij de film heeft gezien, vindt hij dat de manier waarop het daar gepresenteerd is, dat de goede manier is. Het enige wat hij echt geweldig vindt aan de film is geweld. Deze iemand gaat hierna steeds vaker geweldfilms kijken.

Misschien wel een beetje vreemd voorbeeld, maar dat bedoelde ik ongeveer.

Waarom kan ik nu geen hoogte krijgen van jouw? Misschien is het goed je standpunten eerder dan na een aantal vragen goed te onderbouwen. Na een post of 8 van jouw kant snap ik eindelijk wat je bedoelt. :mrgreen: :idea:
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Terug naar “Archief”