Verzekeren en geloof, kan dat samen gaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 10:37

Het Weermannetje schreef:Nee, dat zeg ik. Het ligt er ook aan in welke context je het plaatst. Ook waar een grotere kans voor geldt, mag je niet verzekeren.

Waarom begin je dan elke keer dat er wel grote kans is dat je ziek wordt als je zonder muts loopt en niet dat je een ongeluk krijgt? Dat is dan toch volkomen irrelevant geleuter of niet?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 10:42

Nee, de kans is dan 100%. Dus de kans is dan idd groter en op zijn grootst. Dus dan is dat gevaar ook aanwezig. Dus het is geen geleuter.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 11:10

Het Weermannetje schreef:Nee, de kans is dan 100%. Dus de kans is dan idd groter en op zijn grootst. Dus dan is dat gevaar ook aanwezig. Dus het is geen geleuter.

Hm, laten we dan maar stellen dat de kans dat je zonder muts ziek wordt 100% is (wat overigens een belachelijke veronderstelling is, maar oke). Laten we dan ook maar stellen dat de kans op een ongeluk 10% is. Het gevaar is dan in beide gevallen aanwezig, alleen in het eerste geval is de kans dat het jou treft groter dan in het tweede geval.

En waarom zou je je dan wel voor die 100% mogen verzekeren en niet voor die 10%?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 11:24

Je verzekert je dan niet, je bent op dat moment zonder muts aan het ziek worden. Dus als geneesmiddel gebruik je je muts.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 11:29

Het Weermannetje schreef:Je verzekert je dan niet, je bent op dat moment zonder muts aan het ziek worden. Dus als geneesmiddel gebruik je je muts.

Echt niet.

Die muts zal je niet genezen hoor. Hooguit een kuurtje van de dokter. Die muts gebruik je om te voorkomen dat je ziek wordt. Preventief dus, en niet curatief.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 08 apr 2004 11:33

Wat ik nog steeds niet snap:
Ga eens examen doen voor je brommercertificaat.
Er kan een vraag bij staan of je zonder geldig verzekeringsbewijs de weg op mag.
Nee dus.
Als je ja antwoordt, heb je het fout.
Als je zonder geldig plaatje en verzekeringsbewijs gaat rijden krijg je een boete als je aangehouden wordt.
Dit heb ik gisteren nagevraagd.
Dus? Hoe zit dat dan?

Ook als je nergens anders voor verzekerd bent.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2004 11:35

Waarschijnlijk moet het dan wel omdat je de overheid moet gehoorzamen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 11:35

Mariamagdalena schreef:Wat ik nog steeds niet snap:
Ga eens examen doen voor je brommercertificaat.
Er kan een vraag bij staan of je zonder geldig verzekeringsbewijs de weg op mag.
Nee dus.
Als je ja antwoordt, heb je het fout.
Als je zonder geldig plaatje en verzekeringsbewijs gaat rijden krijg je een boete als je aangehouden wordt.
Dit heb ik gisteren nagevraagd.
Dus? Hoe zit dat dan?

Ook als je nergens anders voor verzekerd bent.

Misschien dat een ontheffing om principiele bezwaren ook als een geldig 'verzekeringsbewijs' gezien wordt?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 11:37

Er is idd volgens mij overal ontheffing voor te vragen. Maar zoals ahuibers al ergens zei, als je voor je auto ontheffing aanvraagt, mag je ook nergens anders voor verzekerd zijn. Dat vind ik ook wel zo consequent.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 11:54

Kijk, weermannetje: vergeet deze niet!

Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Je verzekert je dan niet, je bent op dat moment zonder muts aan het ziek worden. Dus als geneesmiddel gebruik je je muts.

Echt niet.

Die muts zal je niet genezen hoor. Hooguit een kuurtje van de dokter. Die muts gebruik je om te voorkomen dat je ziek wordt. Preventief dus, en niet curatief.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 11:58

Maar, als je die muts niet op doet wordt je ziek! Die kans is 100%

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 12:29

Het Weermannetje schreef:Maar, als je die muts niet op doet wordt je ziek! Die kans is 100%

En als je niet verzekert, moet je betalen als je een ongeluk krijgt! Die kans is 100%

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 12:31

Maar ik snap dat je dan 100% zeker ziek wordt, alleen heb je me daarmee nog niet uitgelegd waarom ik me wel mag verzekeren tegen iets dat mij 100% zeker zal overkomen en niet tegen iets waarvan de kans 10% is dat het mij overkomt.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 08 apr 2004 12:32

Het Weermannetje schreef:Maar, als je die muts niet op doet wordt je ziek! Die kans is 100%
Nee hoor, die kans is absoluut geen honderd procent. Zelfs als je volledig nat bent en het vriest, heb je kans dat je niet ziek wordt als je maar goed blijf bewegen.

Enne... in de Bijbel krijgen dienstmeisejs op hun hoofd omdat ze zich niet verzekerden tegen de kans dat de olie opraakte. (je kunt niet zeggen dat ze van te voren wisten dat ze zouden verdwalen of er lang over zouden reisden).

Bovendien is het onzin om onderscheid te maken tussen met hoog risico verzekeren en met klein risico verzekeren. Dat beteknt dat je wel een klein beetje op God moet vertrouwen, maar veel niet hoeft.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 12:34

@mic schreef:
Nee hoor, die kans is absoluut geen honderd procent. Zelfs als je volledig nat bent en het vriest, heb je kans dat je niet ziek wordt als je maar goed blijf bewegen.

Enne... in de Bijbel krijgen dienstmeisejs op hun hoofd omdat ze zich niet verzekerden tegen de kans dat de olie opraakte. (je kunt niet zeggen dat ze van te voren wisten dat ze zouden verdwalen of er lang over zouden reisden).

Bovendien is het onzin om onderscheid te maken tussen met hoog risico verzekeren en met klein risico verzekeren. Dat beteknt dat je wel een klein beetje op God moet vertrouwen, maar veel niet hoeft.

@mic, we hadden voor het gemak even gesteld dat je 100% zeker ziek zou worden zonder muts en 10% kans op een ongeluk hebt. Dan heb je een voorbeeld en discussieerd het wat makkelijker.

Maar idd is weermannetje er nog niet in geslaagd uit te leggen welk verschil er is tussen hoog en laag risico ivm verzekeren.

Terug naar “Archief”