Mag je als christen een crematie bijwonen ??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hermanda

nieuwe vraag

Berichtdoor hermanda » 07 apr 2004 17:23

Mag j e als christen een crematie bijwonen ?? hoe moet je opstelling dan zijn??

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 apr 2004 17:26

moeilijke kwestie. aan de ene kant moet je er tegen zijn, maar aan de andere kant stel dat het je vader/moeder is, wat moet je dan?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2004 19:48

Dat mag.... Er zijn meer mensen door verbranding omgekomen... denk je dat daar veel van over is? Of van je lichaam als je een paar jaar onder de grond hebt gelegen? Ook niet veel... Begrafenis vind ik alleen mooier omdat het symbolisch is...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 07 apr 2004 21:48

Cremeren is natuurlijk wel iets heel anders dan door verbranding om het leven komen. Cremeren gebeurt bewust, verbranding niet. Ik zou er veel moeite mee hebben om naar een crematie te gaan, niet om naar een begrafenis van iemand die door verbranding om het leven is gekomen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 apr 2004 00:16

Over cremeren... Ik heb een keer een crematie meegemaakt. Ik vind het niks, maar als het nou de wens van de overledene is, heb ik toch het idee dat zijn/haar wens zwaarder telt dan mijn gevoel daarbij.

Het mooie van een begrafenis is dat je af en toe nog even langs een graf kan lopen en da's voor mij toch plezieriger dan die urn op de schoornsteenmantel (althans, ik ken iemand die de urn van zijn oma bovenop de schoorstenmantel bewaart).

Over je oma: speel eens een eenvoudig spelletje met haar. Met mijn overgrootmoeder (die werd 95) heb ik tot mijn 14de (vlak voor haar overlijden) het aloude kat en muis spelletje gedaan. Vier gekleurde muizen en een plastic bakje met een kat er op. En ze was bloedfanatiek en we hadden altijd de grootste lol. Lachen is gezond, zeggen ze, en volgens mij klopt dat ook wel. Oma was eigenlijk maar zeer zelden ziek.

Optimatus
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 apr 2004 06:20

ik zou er gewoon heen gaan ja, Je wilt toch afschreid nemen van diegene. Dat hij of zij er voor gekozen heeft om gecremeerd te worden id hun kreuze. Maar zie niet in waarom ik er niet heen zou mogen gaan.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 apr 2004 07:15

Ik vindt het best wel een moeilijke kwestie.

Wij hebben op school het over stervensbegeleiding. Daar ging het ook over crematie. De school zegt: Nee, aantal studenten stemmen daarin mee en hebben de volgende argumenten:

1. het is een heidense gewoonte
2. De Here Jezus heeft ons het voorbeeld gegeven: HJij werd in een graf gelegd.

Een aantal studenten zeiden: Dat is persoonlijk heel verschillende, want als het je ouders zijn of een familielid dan ga je daar heen.

Als bijv. een zorgvrager overlijdt tijdens je werk, ga je er niet heen.

Zo werd er gedacht over crematie bij mij op school.

Ik zelf vindt het wel dat je naar een crematie moet gaan. Om je meeleven te laten zien. Ook al kun je er niet mee eens zijn, toch zou ik gaan. (biddend gaan)

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 apr 2004 07:32

Moeilijk!! Zo op het eerste gezicht zei ik nee, maar stel dat het je niet christelijke oma of opa is?! Wat dan....? Moet je dan maar zeggen ik ga niet, of wil je er toch wel bij zijn omdat het iemand is die je lief is?!
Ik denk dat ik dan wel zou gaan, hoewel ik het er absoluut niet mee eens bent!! Je moet wel meer dingen doen in het leven waar je zelf niet achter kan staan, toch...?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 apr 2004 07:36

Evelien schreef:1. het is een heidense gewoonte

Dat vind ik nou niet echt hele sterke argumenten. Het gaat dan puur om culturele tradities. Jezus zal nog wel meer dingen anders gedaan hebben dan wij nu doen, moeten we dat dan ook allemaal veranderen?

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 08 apr 2004 08:38

Lalage schreef:
Evelien schreef:1. het is een heidense gewoonte

Dat vind ik nou niet echt hele sterke argumenten. Het gaat dan puur om culturele tradities. Jezus zal nog wel meer dingen anders gedaan hebben dan wij nu doen, moeten we dat dan ook allemaal veranderen?

Helemaal mee eens.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 09:13

Ik zie ook geen reden om niet te gaan. Dat je het er toevallig niet mee eens bent doet er totaal niet toe voor mij.

Met hetzelfde recht zou je kunnen zeggen niet op straat te gaan lopen omdat je het niet eens bent met de levensstijl van sommige mensen die daar ook zijn...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 apr 2004 09:21

Dat je jezelf niet wilt laten cremeren kan ik me iets bij voorstellen. Het bijwonen van een crematie is echter iets heel anders. Ik zie niet in hoe dat 'zondig' zou kunnen zijn. Integendeel, het principieel wegblijven lijkt me zonde. Een familie (je familie?) is in diepe rouw en jij zegt: sorry, ik kan je nu niet steunen want ik ben tegen cremeren...

Love is in the air....

Not.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 08 apr 2004 09:24

... ik zou het heel moeilijk vinden en ik hoop dat ik niet voor de keus gesteld word. Toch zou ik het niet laten afweten omdat mijn meele ven met de evt. familie niet betekent dat ik het eens ben met de crematie .
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 09:25

Bij je familie is het misschien een ander geval, maar anders mag je volgens mij niet naar een crematie gaan.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 apr 2004 09:28

Het Weermannetje schreef:Bij je familie is het misschien een ander geval, maar anders mag je volgens mij niet naar een crematie gaan.

Waarom niet?

Terug naar “Archief”