Waarom laat jij Jezus lijden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 07 apr 2004 14:49

Dan zou de eigenlijke schuld dus nooit afbetaald worden?
If you want world peace, fight for justice.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 apr 2004 15:03

Vrouwe Justitia schreef:Dan zou de eigenlijke schuld dus nooit afbetaald worden?

Tja, wat is de eigenlijke schuld? God de Vader accepteerde het offer van Zijn Zoon als genoegdoening, dus het was oke. Hij staat natuurlijk boven de wet, is opperrechter en kan dus zelf bepalen of een bepaald offer voldoende is of niet.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 07 apr 2004 15:04

Kijk, eigenlijk zou het niet vreemd zijn als de schuld door een iemand afbetaald kon worden, het is ook met een mens begonnen.

Maar door de zondeval viel de hele mensheid. Dan zou nu ook de hele mensheid behouden moeten worden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 apr 2004 15:10

Vrouwe Justitia schreef:Kijk, eigenlijk zou het niet vreemd zijn als de schuld door een iemand afbetaald kon worden, het is ook met een mens begonnen.

Maar door de zondeval viel de hele mensheid. Dan zou nu ook de hele mensheid behouden moeten worden.

Eigenlijk wel misschien. Maar God wil dat wij niet automatisch weer de hemel inspringen, maar bewust kiezen om weer 'goed te worden', gered te worden. Dan is de kans ook minder groot dat ze het daarna weer niet goed doen... :mrgreen:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 apr 2004 15:11

Vrouwe Justitia schreef:Kijk, eigenlijk zou het niet vreemd zijn als de schuld door een iemand afbetaald kon worden, het is ook met een mens begonnen.

Daarom moest God zelf naar aarde komen om als mens te betalen voor de zonden van de mens.

waarom zou de hele mensheid behouden moeten worden? Als iemand niet wil aanvaarden dat Jezus ook voor Hem gestorven is, dan kan God toch ook niet voor Hem betalen (ook al heeft hij wel betaald) (de fout ligt dan dus bij de mens die het geschenk moet aannemen)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 07 apr 2004 15:16

Hm, maar we zijn ook niet bewust de hel ingesprongen. Wel als mensheid, maar we konden daar individueel niet meer voor kiezen.

En Hijwel, de hele mensheid, omdat het met verlorengaan ook de hele mensheid was. En het gaat niet om aanvaarden, het gaat er om, dat Jezus' lijden ten diepste een goedmaken van Adams fout was. Hij heeft dan dus voor iedereen voldaan. Individuele naast universele afrekening is niet nodig.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 apr 2004 15:23

Nouja, door Adam is onze aard verdorven, via erfelijkheid enzo. Dus konden we moeilijk weer ff goed worden om opnieuw voor het slechte te kiezen. Maar dat kan nu dus wel. En iedereen bestond nog niet in het paradijs, maar bestaat nu wel. Dus toen was de keuze van 1 mens genoeg, nu zijn er veel meer individuen en die moeten allemaal persoonlijk kiezen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 apr 2004 15:38

Hm, maar we zijn ook niet bewust de hel ingesprongen. Wel als mensheid, maar we konden daar individueel niet meer voor kiezen.

de mens had in adam de keuze om voor God te kiezen of voor de duivel. En de mens kon dat ook allebij. En jij hebt in het paradijs ook gekozen om de duivel te dienen. (waarom zou jij daar niet voor kiezen?)

En Hijwel, de hele mensheid, omdat het met verlorengaan ook de hele mensheid was. En het gaat niet om aanvaarden, het gaat er om, dat Jezus' lijden ten diepste een goedmaken van Adams fout was. Hij heeft dan dus voor iedereen voldaan. Individuele naast universele afrekening is niet nodig.

Oke je zou kunnen zeggen dat Jezus zijn liefde heeft gegeven voor heel de wereld (het aanbod). Hij bied zijn liefde aan iedereen. Hij doet dus iedereen het aanbod: ik heb betaald voor jou straf. Wij kunnen zeggen: ja dat geloof ik, nee dat wil ik niet ik draag zelf mij straf wel.

op dat moment maakt de mens de keuze om de straf zelf te dragen, terwijl Jezus al voor Hem heeft betaald. (als ze zelf de straf willen dragen, dan mag dat)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 apr 2004 15:52

Vrouwe Justitia schreef:Hm, maar we zijn ook niet bewust de hel ingesprongen. Wel als mensheid, maar we konden daar individueel niet meer voor kiezen.

volgens mij zegt de bijbel het ook zo, schrijft paulus ergens niet dat we door de eerste adam met z'n allen verdoven zijn, en dat we daarom ook door één mens, de tweede adam (jezus) allen weer behouden kunnen worden?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 09:33

Volgens ons wel, maar volgens God niet. God had rechtvaardig iedereen verloren kunnen laten gaan.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 08 apr 2004 11:34

Het Weermannetje schreef:

Volgens ons wel, maar volgens God niet. God had rechtvaardig iedereen verloren kunnen laten gaan.

Inderdaad was het rechtvaardig als God dat zou doen. Maar Hij wilde dat niet. Daarom is het ook genade dat Christus zelf aanboodt om naar de aarde te gaan om die straf te dragen. Wij hebben Christus niet "gedwongen" om de hemel te verlaten omdat wijzelf die straf niet kunnen dragen, Hij heeft het zelf gewild. Dat God de aarde destijds niet vernietigd heeft kunnen wij ook niet begrijpen. Wees er daarom verwonderd over dat je nog leeft en hier op het forum kunt schrijven en weet ik wat allemaal. Je verdiende het om nooit geboren te worden (dat er überhaupt iemand geboren zou worden na de zondeval), maar toch wil God dat je leeft. Je draagt iets in je van Hem, je bent (ondanks dat je een zondaar bent) een beelddrager van de Levende God. En wij moeten proberen steeds aan Zijn evenbeeld gehoorzaam te worden (door de zonde te mijden en ons steeds meer en meer te richten op Hem). Uiteindelijk zullen we dan, mits we geloven in Hem, in de hemel (of op de nieuwe aarde, na het oordeel) aan Zijn evenbeeld gelijk zijn.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 11:38

We zijn geen beelddrager Gods meer hoor. Dat beeld hebben we na de zondeval verloren.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 08 apr 2004 11:42

Het Weermannetje schreef:We zijn geen beelddrager Gods meer hoor. Dat beeld hebben we na de zondeval verloren.

Is dat zo? Volgens mij niet hoor! Alleen is het nu een onduidelijk/vertekend beeld. Maar voor God zijn wij nog steeds beelddrager. De mens is geschapen tot Zijn evenbeeld, dus ook de mens(en) die nu nog geboren worden. Er is na de zondeval niet een nieuw soort mensen gekomen (in de zin van ander soort wezen dat ook de naam mens gekregen heeft).
Afbeelding

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 11:44

Denk jij dat een wezen dat alles totaal verzondigd heeft, nog iets van het beeld Gods in zich kan hebben? Bij de uitverkorenen wordt dit beeld weer enigszins hier op aarde en volledig in de hemel hersteld.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 08 apr 2004 11:51

Het Weermannetje schreef:Denk jij dat een wezen dat alles totaal verzondigd heeft, nog iets van het beeld Gods in zich kan hebben? Bij de uitverkorenen wordt dit beeld weer enigszins hier op aarde en volledig in de hemel hersteld.

Ik denk inderdaad dat de mens nog iets van het beeld van God in zich heeft (hoewel wij dat moeilijk kunnen ontdekken). Het is maar net wat je onder 'beeld van God' verstaat. Is dat een visuele voorstelling, of meer een beeld in woorden die beschrijft wie God is. Waarom zou iemand die heel erg begaan is met het lot van z'n naaste op dit punt geen afspiegeling kunnen zijn van God?
Afbeelding

Terug naar “Archief”