Frost schreef:Aragorn schreef:(Tenminste, dat kan wel, maar niet als je almachtig bent.. dus eigenlijk kunnen niet-almachten in dat opzicht meer dan almachtigen
Merkwaardige definitie van almacht. Houdt alwetendheid ook in dat je in sommige opzichten minder weet dan een niet-alwetende? En algoed dat je in sommige opzichten slechter bent dan iemand die niet algoed is?
Er is natuurlijk ook een verschil tussen macht en iets kunnen. God is niet minder machtig dan een mens, maar kan zulk soort onzinnige dingen niet. Want ik denk niet dat je wilt gaan beweren dat het kunnen maken van een steen die zo zwaar is dat je hem niet op kan tillen van erg veel macht getuigt. Eerder van een dermate grote verveling dat je met zulk soort dingen je tijd gaat vullen.(En beschuldig me nu ff niet van semantisch geneuzel, ik probeer gewoon het begrip almacht wat verder uit te kristalliseren)
Een mens kan iets wel wat God niet kan, namelijk iets maken dat zo zwaar is dat hij het zelf niet op kan tillen. God kan dat niet. Maar wie is er nu machtiger? Ik denk God, want die kan veel zwaardere dingen maken en kan ze ook nog eens optillen. En dat Hij niet iets kan maken dat zo zwaar is dat Hij het niet kan optillen komt omdat Hij zo machtig is dat hij oneindig zware dingen kan maken en alles op kan tillen. Deze 2 gegevens leiden tot de onmogelijkheid van de gestelde casus. Ik vind het een beetje flauw om dan te zeggen dat je dan niet almachtig zou zijn.
Neem ook het volgende voorbeeld: is een mier machtiger dan een mens omdat hij wel onder de deur door kan kruipen? Ik ben geneigd om hier met nee op te antwoorden. Ondanks het feit dat de mier iets kan wat ik niet kan.
En ik denk inderdaad dat een alwetende dingen niet kan weten die een niet-alwetende wel weet. Bijvoorbeeld wat het is om iets niet te weten. Dat weet een alwetende niet.
Een almachtige heeft macht over alles, maar is niet in staat iets niet te kunnen. Ik vind niet dat het niet in staat zijn om iets
niet te kunnen afbreuk doet aan de almacht.
Nouja, beetje rommelig verhaal zo af en toe, maar ik denk dat de strekking wel duidelijk moet zijn..