The Passion of the Christ

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 apr 2004 11:28

heej je doet wel een beetje selectief quoten klaas

Huh? Ik ben structureel het hele verhaal langs gegaan! Alleen het deel over de rol van Satan heb ik samengevat bij mijn weten. O ja, en het verhaal over Emmerich ook wat omdat meer over deze persoon ging dan over de film.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 06 apr 2004 11:50

tsjonge met deze postsnelheid kan ik de discussie niet meer bijhouden hoor. dus ik heb de laatste 2 pagina's globaal gelezen.

Ik ben gisteravond gewest en ik moet om te beginnen zeggen dat het een geweldige film was. Het commentaar dat Jezus onmachit zou worden afgebeed als een zwak mannetje is absoluut geen waar! In minstens 3 of 4 scenes legt hij uit dat dit de weg was die Zijn vader met hem voorhad, en dat hij volledig vrijwillig aan het kruis gaat. Dat is volgens mij 1 van de 3 hoofdthemas van de film.
Een ander hoofdthema is dat de film naast zijn mensheid ook zijn goddelijkheid aangeeft door 3 dingen:
1. Hij weerstaat alle verleidingen van de duivel (en weet ook wat er gaat gebeuren)
2. God laat een traan vallen (aardbeving) en de tempel scheurt.
3. Na anderhalf uur gemarteld gruwelijk gemarteld te worden (wat ik overigens niet zo gruwelijk vond als de recensies ons doen geloven maargoed) zegt hij verzchillende keren " vader vergeef het hun, ze weten niet wat ze doen". Als ultieme uiting van liefde. Gibson heeft behoorlijk wat aandacht besteed aan de geestelijke strijd in de film.
Het 3e hoofdthema is dat hij dit deed zodat (de kijker als) zondaar zalig kon worden. Dit had wat mij betreft overigens nog iets meer uitgewrkt mogen worden.

De films doet op sommige punten inderdaad wat rooms aan, er zijn dingen toegevoegd, maar dat gebeurt net zo goed in roman's die zich in die tijd afspelen (je hebt allerlei romans over ruth en david e.d.). Karakters zoals die van Herodes en Pilatus worden wat dieper uitgewerkt dan in de Bijbel. Voor mijn gevoel doet het niets af van het verhaal dat verteld wordt en vind ik het ook niet echt hinderlijk.

Het meeste commentaar wat ik hier lees, is vanwege de manier van beoordelen, er worden verwijten gemaakt van " dit komt zus en zovaak voor en in de bijbel maar of wel zus en zoveel". Mensen het is geen preek, het is een kunstuiting. Zelfs een preek zou dit commentaar niet overleven, omdat er daar ook meestal de nadruk op een paar versen gericht wordt (met name in de refomatorische kerken).

De film overtrof mijn (toch al redelijk positieve verwachtingen). Ik heb geen andere jezus film gezien waar zo duidelijk zowel zijn mens-zijn als zijn god-zijn naar voren komen. of zo duidelijk wordt wat zijn offer voor ons wel niet gekost heeft!

kvind het een absolute aanrader, en als ie uit is ga ik hem waarschijnlijk wel op dvd aanschaffen (ja volledig legaal :mrgreen:)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 06 apr 2004 11:51

jacobH schreef:
wormpje schreef:
RubenK schreef: Het is TE katholiek en daarom absoluut afwijkend van het evangelie.

Dat vond ik reuze meevallen. Ik heb natuurlijk van te voren ook al die enorme lappen tekst gelezen. Al dat commentaar en gedoe erover, dus ik had inderdaad wel een enorm vreemd iets verwacht.
Dat was dus helemaal niet zo. Natuurlijk zitten er katholieke elementen in, maar door alle commentaren lijkt het alsof de film daarom draait, terwijl het, als je hem kijkt, maar details blijken te zijn.

nou weerleg dan maar eens de "feiten" die differentdays heeft aangegeven.

Met een emotionele waardering kan ik niets.

Ik zeg niet dat het niet waar is wat diff.days heeft aangegeven, ik zeg alleen dat ik het buitenproportioneel vind.
Er wordt nu zo enorm veel heisa gemaakt over fracties van de film dat het net lijkt alsof de hele film 1 grote nepperij is. Terwijl het overgrote deel van de film gewoon wel bijbelgetrouw is. Daar wordt aan voorbij gegaan.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 06 apr 2004 11:52

volledig met wormpie eens. 80% is gewoon waargebeurd.
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2004 11:55

Maar ik ben heel erg benieuwd wat je van de film zal vinden. Ik hoop dat je zo eerlijk bent dat als je menng iets zal wijzigen dat je dat dan ook eerlijk hier zal neerzetten. Maar dat vertrouw ik je ook wel toe.

De vraag is of zijn mening wijzigt... Als je zwaar kitisch bent zal je mening na het kijken van de film ook kritisch blijven, maar als met een positieve insteek kijkt, om er wat van te leren, is je mening vaak oko redelijke positief omdat je ervan hebt geleerd. Vandaar dat Geelhoed ook zo kritisch is... dat is omdat hij dat ook al was... tja dan ga je heel scherp kijken naar wat er niet goed is in de film... in plaats van wat er wel goed is.

Ik heb een heleboel mensen gesproken die de film wel hebben gezien, ze vinden de film over het algemeen heel bijbelgetrouw, er zitten wel wat dingetjes in die niet kloppen: Daarvan zeggen ze: Tja das jammer, maar toch heb ik ontzettend veel van deze film geleerd en ben ik er weer iets meer van Gods liefde gaan inzien.

Waarom moet de film 100% bijbelgetrouw zijn? Zou op zich mooi zijn, maar we kunnen zelf toch kijken, leren, en nadenken of iets klopt met wat de bijbel zegt?

Waar leer je nou meer van, van het kijken naar wat niet goed is of van het kijken naar wat wel goed is?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 apr 2004 11:57

Marnix:
De vraag is of zijn mening wijzigt...

Waarom niet? Ik heb op voorhand ook wel wat bedenkingen n.a.v. de stukken die ik gezien heb. Of ik de film wel of niet goed vind valt dus nog te bezien. Ik zie alleen op voorhand geen principiële bezwaren.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 06 apr 2004 17:40

Als je 3 pagina.s moet inhalen en de hele lappen tekst leest, dan valt mij op dat degenen met de meeste bezwaren, de film nog niet eens gezien hebben.
en wie hem wel gezien heeft, is over het algemeen niet ontevreden.

Ook ik had de neiging om de film steeds met de bijbel te vergelijken, en dan vind je altijd wel verschillen.

Maar Maria komt er echt niet meer uit dan hoe een moeder zou reageren.

Het probleem is, dat wij na jarenlang het evangelie gelezen te hebben , zonder beelden erbij, ons een eigen beeld gevormd hebben, en als dat niet overeenkomt met de film, dan botst dat in je fantasie.

Ik zag ook dat Maria zijn voeten aan het kruis kustte, terwijl je in de bijbel leest dat de vrouwen van verre toekeken.

Maar zover kunnen ze ook niet gestaan hebben , als Jezus tegen hen zegt : Vrouw zie uw zoon, zoon zie uw moeder. Maar ook hier had ik mij jarenlang een beeld gevormd.

Zelf vond ik dat de geseling in de film wat te lang duurde, ik dacht : Nog even,dan overleeft Hij die geseling niet eens.
Weest blij in de Heer !

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2004 18:42

Nee de mensen met de meeste bezwaren willen de film niet zien :)

Waarom niet? Ik heb op voorhand ook wel wat bedenkingen n.a.v. de stukken die ik gezien heb. Of ik de film wel of niet goed vind valt dus nog te bezien. Ik zie alleen op voorhand geen principiële bezwaren.

Klopt maar jij maakt onderscheid tussen:

1. Kritiek op het gaan kijken van de film
2. Kritiek op de film zelf

Terwijl anderen kritiek hebben op de film... en hem daarom niet gaan kijken. Terwijl ik dan denk: Ga dan inderdaad maar een beetje kritisch kijken... maar ga kijken, zo niet, waarom zou je anderen dan aanraden om niet te gaan kijken als je zelf de film niet kent.

Ik ken ook een boel films waarbij ik kritisch was, na afloop het met dingen niet eens was.... Maar waarbij ik toch ook een hoop had geleerd en daarom blij was dat ik de film had gezien, en zodat ik er ook goed over mee kon praten...

Sommige mensen laten de optie "kritisch kijken" niet open... je hebt kritiek dus je kijkt niet... of je hebt geen kritiek en je kijkt wel... dat vind ik nogal zwart/wit.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 07 apr 2004 09:35

Nou, als je dus gaat kijken, dan breng je jezelf heel duidelijk in de verleiding.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 apr 2004 10:33

Het Weermannetje schreef:Nou, als je dus gaat kijken, dan breng je jezelf heel duidelijk in de verleiding.

Welke verleiding?

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 07 apr 2004 10:37

Ik zag net wat voorstukjes voor pasen op tv, afgewisseld JEzus aan het kruis en een koor. Ik weet niet zeker of het stukjes uit Passion waren of uit een andere Jezus-film, maar weet nu wel zeker dat ik er niet heen wil. Het kan misschien realiteit zijn van toen, maar ik denk niet dat het goed is om dat te verfilmen.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 07 apr 2004 11:32

Hm... ik ga vanavond naar The Passion, zal mijn bevindingen hier wel droppen...
If you want world peace, fight for justice.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 07 apr 2004 11:34

Ben erg benieuwd. Tzal ongetwijfeld indrukwekkend zijn...Maar ben benieuwd wat de verdere bevindingen zijn.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 apr 2004 11:38

janneke schreef:Ben erg benieuwd. Tzal ongetwijfeld indrukwekkend zijn...Maar ben benieuwd wat de verdere bevindingen zijn.
Er staan al reacties van 2 of 3 mensen in deze topic die er naar toe geweest zijn.
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 apr 2004 11:40

@mic schreef:
janneke schreef:Ben erg benieuwd. Tzal ongetwijfeld indrukwekkend zijn...Maar ben benieuwd wat de verdere bevindingen zijn.
Er staan al reacties van 2 of 3 mensen in deze topic die er naar toe geweest zijn.

En we w88 nog op de uitgebreide recensie van @mic... 8)

Terug naar “Archief”