Jeugdkerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 apr 2004 20:39

Vin schreef:
zussie schreef:
Vin schreef:Er is bovendien niets heiligs aan sacramenten, gij roomse, en ambtsdragers zijn ook maar mensjes.

Dat vind ik een heel gewaagde uitspraak niets heiligs aan sacramenten...Waarom wordt het dan de HEILIGE doop en het HEILIG avondmaal genoemd?? omdat het toch instellingen van God zijn die hij als iets speciaals en heiligs ziet. Dat van de ambstdragers dat klopt dat zijn inderdaad mensjes:P

Dat vraag ik me ook af, waarom het HEILIGE doop word genoemd. Ik heb er zo mijn ideeen over.

Het lijkt me wel héél sterk dat het 'heilige doop' en 'heilig avondmaal' heet doordat de roomse zuurdesem nog na zou werken. Als dat de reden zou zijn geweest, lijkt het mij vanzelfsprekend dat de reformatoren daarop dan wel ingegrepen zouden hebben. Die hielden niet van half werk, lijkt mij zo.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2004 22:46

Het betekent inderdaad: Wat van de Here is.

Het is geen gemeente zoals een kerk dat is, maar het is wel van de Heer, en het gaat ook om Hem... en dat willen we de niet gelovigen duidelijk maken.

Ik niet, want de tucht wordt er niet gehandhaafd, en dan de bovengenoemde redenen. Dan kan het volgens mij geen kerk genoemd worden.
Hooguit een samenkomst.

Kijk, je geeft wat ik bedoelde mooi weer. Jij benadert het vanuit de kerk... als kerklid... Dan is het inderdaad geen kerk.

Klopt, voor een kerklid is het geen kerk... Wij kijken wat het voor een niet kerklid is... en willen hun ook duidelijkheid geven... Een samenkomst hoeft nog niks met geloof te maken te hebben... en dat willen we juist duidelijk maken, dat het geen gewone samenkomst is van jongeren, maar een samenkomst van christenen waar we niet christenen graag bij willen hebben.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 06 apr 2004 07:34

Boekenlezer schreef:
Vin schreef:
zussie schreef:
Vin schreef:Er is bovendien niets heiligs aan sacramenten, gij roomse, en ambtsdragers zijn ook maar mensjes.

Dat vind ik een heel gewaagde uitspraak niets heiligs aan sacramenten...Waarom wordt het dan de HEILIGE doop en het HEILIG avondmaal genoemd?? omdat het toch instellingen van God zijn die hij als iets speciaals en heiligs ziet. Dat van de ambstdragers dat klopt dat zijn inderdaad mensjes:P

Dat vraag ik me ook af, waarom het HEILIGE doop word genoemd. Ik heb er zo mijn ideeen over.

Het lijkt me wel héél sterk dat het 'heilige doop' en 'heilig avondmaal' heet doordat de roomse zuurdesem nog na zou werken. Als dat de reden zou zijn geweest, lijkt het mij vanzelfsprekend dat de reformatoren daarop dan wel ingegrepen zouden hebben. Die hielden niet van half werk, lijkt mij zo.
Dat lijkt mij ook ja, als je de geschiedenis na gaat en leest over de tijd van de beeldenstorm.....dat werd ook erg grondig aangepakt :| :!:
Ieder heeft recht op zijn mening. Respect is belangrijk

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 apr 2004 09:16

Anderzijds hielden ze de vergader- en conciliecultuur van Rome weer wel in ere. (daar hebben we de totstandkoming vd. DL aan te danken)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 06 apr 2004 11:20

Boekenlezer schreef:
Vin schreef:
zussie schreef:

Voor zover ik weet heet het heilig omdat het door Jezus ingesteld is. (net als de voetwassing als symbool voor de minste willen maar die stond ons kennelijk niet aan en zijn we maar 'vergeten' :roll:(maargoed de bijbel legt er ook minder nadruk op dan op avondmaal en doop) )
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2004 12:14

De bijbel spreekt zelf nergens over de heilige doop of het heilig avondmaal inderdaad. Ik vind dat "heilig" ook nogal overbodig, avondmaal en doop zijn voor mij bijzonder... dus dat heilig erbij is helemaal niet nodig.

Daar ben ik heilig van overtuigd :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 06 apr 2004 13:06

Ieder heeft inderdaad zijn eigen interpretatie daarbij.
Persoonlijk zie ik het avondmaal en de doop wel als iets heiligs..Je gaat een verbond aan met een heilig God.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 06 apr 2004 13:52

zussie schreef:Ieder heeft inderdaad zijn eigen interpretatie daarbij.
Persoonlijk zie ik het avondmaal en de doop wel als iets heiligs..Je gaat een verbond aan met een heilig God.
alles is heilig want het is door een heilige God gemaakt :wink:
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 06 apr 2004 14:24

@mic schreef:
zussie schreef:Ieder heeft inderdaad zijn eigen interpretatie daarbij.
alles is heilig want het is door een heilige God gemaakt :wink:

hahah ok... maar een verbond aan gaan is iets anders als de natuur bekijken.. :wink:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 apr 2004 14:38

zussie schreef:
Boekenlezer schreef:
Vin schreef:
zussie schreef:

Dat lijkt mij ook ja, als je de geschiedenis na gaat en leest over de tijd van de beeldenstorm.....dat werd ook erg grondig aangepakt :| :!:

Ik bedoelde eigenlijk niet zo maar iedere onwillekeurige aanhanger van de Reformatie. Nee, ik dacht meer aan de respectabele voortrekkers ervan, zoals Johannes Calvijn bijvoorbeeld. Die hadden overigens onderling natuurlijk ook wel hun verschillen.
Maar dat Luther, Zwingli en Calvijn als club zouden samenkomen en zeggen "Kom op, nou gaan we die roomse kerken eens kort en klein slaan!", dat lijkt mij zéér onwaarschijnlijk.

Nee, als je kijkt naar de mensen die overgingen naar de kerk van de Reformatie, dan zat daar ook best raar volk tussen. Sommigen waren heel erg pragmatisch daarin. Dat had echt niet altijd met waar geloof te maken. Er waren erbij die nauwelijks wat wisten, en erg oppervlakkig dachten. En in iets latere tijd was het zelfs zo dat mensen lid werden om maar in aanmerking te kunnen komen voor een belangrijke functie in de maatschappij, net als onder Constantijn de Grote en daarna.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 06 apr 2004 15:06

A.u.b. geen discussie over Heilige Doop en Heilig Avondmaal hier. :)

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 06 apr 2004 15:24

henkie schreef:A.u.b. geen discussie over Heilige Doop en Heilig Avondmaal hier. :)

yes sir :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2004 15:51

Heej zullen we het anders eens over jeugdkerken gaan hebben :P

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 06 apr 2004 19:13

Marnix schreef:Ze zijn heel goed... :) Ik help ze af en toe met wat dingen... dus ik ken ze wel goed... Zijn toffe lui... en de act is leuk... ik ben benieuwd naar je mening dus laat die hier ff horen als je ze hebt gezien ;)

Ze waren idd goed! Alleen, moet ik eerlijk toegeven, heb ik weinig kaas gegeten van artistieke dingen :oops: (maffe TU-student :) ). Maar goed, ze legden het uit en ik vond het een goed stuk!

En nu hoor ik hier ontzettend vaak alleen de blije boodschap van jeugdkerken. Niet alleen dus. Afgelopen zaterdag ging het erover dat geloven niet alleen maar fijn is, maar dat je er ook wat mee moet doen. Straal die liefde, die je van God krijgt, uit in de wereld!

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 07 apr 2004 07:11

Marnix schreef:Heej zullen we het anders eens over jeugdkerken gaan hebben :P

Wat een ontzettend goed idee!!! doen we :P :wink:

Terug naar “Archief”