Heeft God berouw?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2004 14:23

Tja, ik blijf het toch ingewikkeld vinden die hele voorzienigheid. Ik denk dat wij er maar vanuit moeten gaan dat alles wat wij doen invloed heeft en niet gedetermineerd is, anders kon er niets gebeuren.

Het maakt ook niet uit of God het nu al weet of besloten heeft of niet. Als er geen God zou zijn, zou ook al 'vastliggen' wat ik morgen ga doen. Alleen staat dat nergens opgeschreven en is er geen wezen die dat weet, maar veranderen doet het niet. Als ik nu besluit iets anders te gaan doen lijkt het alsof het veranderd, maar dat is op het uiteindelijke moment niet zo. Nouja, blablabla, het is een grote warboel in m'n hoofd en dit is offtopic.. misschien nog maar een keertje een ander topic over openen.. :roll:

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Heeft God berouw?

Berichtdoor Carl » 04 apr 2004 10:09

surfer schreef:kan God nu wel of geen berouw hebben?

........etc. ............

Mijn conclusie: een duidelijk voorbeeld dat in de bijbel door mensen over God geschreven wordt. Mensen met verschillende visies.

Hoi Surfer,

ik ben het helemaal met jouw conclusie eens. Met jou als bronvermelding heb ik het stuk integraal geplaatst op Prikkersnet: http://prikkers.net/modules.php?name=Fo ... 1305#11305
Overigens zijn er wel meer belangrijke tegenstellingen in de bijbel te bestuderen, en valt miuj ook op dat God in de ontwikkeling van de tijd steeds minder geweld wordt toegeschreven. Ofschoon we dan even niet op het boek Openbaring moet letten. Daar komt alle geweld nog weer even terug om uiteindelijk in een nieuwe hemel en aarde uit te kunnen monden.

Zou dat overigens mogelijk zijn?
Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde waar geen tranen meer zullen zijn, geboren uit zoveel hemels en globaal geweld?
Overigens teveel offtopic.

je broeder
Carl
Laatst gewijzigd door Carl op 04 apr 2004 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 apr 2004 16:37

Je hebt deels gelijk, Carl. Iemand die een biografie over God geschreven heeft, zegt: 'God wordt beschaafder en rustiger naarmate je verder in de Bijbel komt'. Met andere woorden: met de beschaving van het volk Israel wordt ook hun beeld van God beschaafder. Toch zijn er nog steeds hele geweldadige uitspraken, bijvoorbeeld ook aan Jezus toegeschreven. Heel wonderlijk: iemand die zijn leven geeft voor de verloren mens, maar als die zich niet vrijwillig overgeeft, wordt diegene 'vertreden zodat het bloed aan de wanden spat' en 'gedorst met een ijzeren scepter'. Daar zit toch geen logica in?

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 04 apr 2004 16:59

Welk citaat bedoel je precies?

Jesus was voor mij een drempelfiguur, die de geest van het NT al belichaamde, maar nog leefde met de ideeen van het OT.

je broeder
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 apr 2004 17:08

Hm..ik heb een beetje vrij geciteerd. Maar ik bedoel deze teksten:

Openbaring 2 27 En hij zal ze hoeden met een ijzeren staf; zij zullen als pottenbakkersvaten vermorzeld worden; gelijk ook Ik van Mijn Vader ontvangen heb.
Openbaring 9 9 En zij hadden borstwapenen als ijzeren borstwapenen; en het gedruis hunner vleugelen was als een gedruis der wagens, wanneer vele paarden naar den strijd lopen.
Openbaring 12 5 En zij baarde een mannelijken zoon, die al de heidenen zou hoeden met een ijzeren roede; en haar kind werd weggerukt tot God en Zijn troon.
Openbaring 19 15 En uit Zijn mond ging een scherp zwaard, opdat Hij daarmede de heidenen slaan zou. En Hij zal hen hoeden met een ijzeren roede; en Hij treedt den wijnpersbak van den wijn des toorns en der gramschap des almachtigen Gods.

Openbaringen 14:
17 En een andere engel kwam uit den tempel, die in den hemel is, hebbende ook zelf een scherpe sikkel.
18 En een andere engel kwam uit van het altaar, die macht had over het vuur; en hij riep met een groot geroep, tot dengene, die de scherpe sikkel had, zeggende: Zend uw scherpe sikkel, en snijd af de druiftakken van den wijngaard der aarde, want zijn druiven zijn rijp.
19 En de engel zond zijn sikkel op de aarde en sneed [de druiven] af van den wijngaard der aarde, en wierp ze in den groten wijnpersbak des toorns Gods.
20 En de wijnpersbak werd buiten de stad getreden, en er is bloed uit den wijnpersbak gekomen, tot aan de tomen der paarden, duizend zeshonderd stadien ver.

Dit zou de opgestane en verheerlijkte Jezus doen, volgens het boek Openbaringen.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 04 apr 2004 17:45

Daarbij kom je dus in Openbaringen terecht, waarvoor ik in mijn oipmerking een uitzondering maakte.

Dit boek lijkt overigens wel een bewijs voor de stelling dat de Godsopvattingen door de primitieve mens (wellicht in het jagher/verzamerlaarstijdperk) beslist agressief moeten zijn geweest. Hoe kunnen dergelijke beelden anders immers in het menselijke onderbewustzijn van Johannes terecht gekomen zijn?

je broeder
Carl

Terug naar “Archief”