vrouwelijke domine??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 03 apr 2004 12:42

Ik zou toch graag een GG-predikant op de preekstoel zien, en dan een gunnende, die scherp kan prediken.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 apr 2004 15:47

Christa...vrouwen mogen niet op de ledenvergadering komen? hmm wat voor kerk is dat..???????????????????????????????
dan wordt dus maar bewezen dat vrouwen wel deel van de gemeente zijn, maar niet mogen meedenken.

als alle kerken in NL eens wat meer aandacht aan de vrouwen zouden geven en ze hun zegje laten doen, zouden de kerken er heel wat beter aan toe zijn. kijk eens wat al die slimme mannen met de PKN hebben bereikt! om je dood te lachen toch? :( :( :(
Engaged @ 07-01-2005

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 apr 2004 16:54

Christa schreef:Ja, maar heeft het inhoud of uitwerking? Na zo'n 'preek'? Ik betwijfel het...

Dat denkt een evangelisch iemand waarschijnlijk ook na het horen ve. preek in een 'zware' kerk, terwijl een ander daar juist veel aan gehad kan hebben (en andersom).

En tja, een vrouwelijke dominee.. voor m'n gevoel zeg ik nee. Ik weet niet, maar ik voel me toch prettiger als er een man op de kansel staat, maar goed dat is mijn gevoel, dus niet echt een argument.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 03 apr 2004 17:53

joris schreef:.

De zegen vond ik het mooist aan het einde van de dienst.

Weet je hem nog ?:

De Heer zij vóór u, om u de juiste weg te wijzen.
De Heer zij achter u, om u te bewaren voor de listen van de boze.
De Heer zij naast u, om u in de armen te sluiten, om u te beschermen tegen het gevaar.
De Heer zij onder u, om u op te vangen wanneer u dreigt te vallen,
De Heer zij in u, om u te troosten wanneer u verdriet hebt.
De Heer omgeve u als een beschermende muur, wanneer anderen over u heen vallen.
De Heer zij boven u, om u te zegenen.
Zo zegene u God, vandaag , morgen en in der eeuwigheid.
Weest blij in de Heer !

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 apr 2004 18:58

wina schreef:
joris schreef:.

De zegen vond ik het mooist aan het einde van de dienst.

Weet je hem nog ?:

De Heer zij vóór u, om u de juiste weg te wijzen.
De Heer zij achter u, om u te bewaren voor de listen van de boze.
De Heer zij naast u, om u in de armen te sluiten, om u te beschermen tegen het gevaar.
De Heer zij onder u, om u op te vangen wanneer u dreigt te vallen,
De Heer zij in u, om u te troosten wanneer u verdriet hebt.
De Heer omgeve u als een beschermende muur, wanneer anderen over u heen vallen.
De Heer zij boven u, om u te zegenen.
Zo zegene u God, vandaag , morgen en in der eeuwigheid.

Tja, heel leuk en creatief allemaal, maar wat heb je er eigenlijk aan?
Dat gevoel blijft mij bij na zo'n dienst.
Is het syncretisme wat er in de dienst verkondigd wordt? Ik moest er even aan denken, met het noemen van die andere godsdiensten. Toch geeft zo'n dienst mij wel een iets ander gevoel dan een hindoe-bijeenkomst. Immers, het gaat nog wel over 'de christelijke God'. (Beetje raar gezegd, maar zo zeg ik het maar even.) Dat geeft toch een wat ander gevoel dan wanneer het over Allah, of Visjnoe of weet ik veel wie gaat.
Maar ja, het gaat dan over 'de christelijke God'. Toch op zo'n manier dat ik er absoluut niks mee kan. Immers, waar is de schuld, en waar is de verzoening door Christus? Nergens te bekennen. In plaats daarvan wordt de mensen de ogen dichtgesmeerd met: je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Dat vind ik inderdaad walgelijk! Want die grote kloof tussen God en de zondige mens, die zal toch overbrugd moeten worden, wil een mens veilig die eeuwigheid tegemoet gaan. Dan is er toch niks minder nodig dan een wedergeboorte, die door God gewerkt moet worden.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 03 apr 2004 19:07

Had jij dan wat anders verwacht van die dienst ?

Ik was allang blij dat het ter Linden niet was, die vond ik helemaal vreselijk bij die trouwerij.Verder ben ik het helemaal met je eens, behalve deze zinsnede :
.........................
Want die grote kloof tussen God en de zondige mens, die zal toch overbrugd moeten worden, wil een mens veilig die eeuwigheid tegemoet gaan. Dan is er toch niks minder nodig dan een wedergeboorte, die door God gewerkt moet worden.

..........................
Die kloof is al overbrugd door Jezus offer aan het kruis , alleen moeten wij het aannemen.
Weest blij in de Heer !

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 apr 2004 19:27

Overigens voordat we verschrikkelijk afdwalen binnen dit onderwerp: voor meningen over die uitvaartdienst heb ik een onderwerp geopend. Hier is 'ie: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=215314#215314
Daar kunnen jullie je gedachten spuien.
('k Ben benieuwd of het een levensvatbare discussie is, en of er nog heftige tegenstellingen aan het licht komen tussen mensen.)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 apr 2004 19:35

wina schreef:Had jij dan wat anders verwacht van die dienst ?

Ik was allang blij dat het ter Linden niet was, die vond ik helemaal vreselijk bij die trouwerij.Verder ben ik het helemaal met je eens, behalve deze zinsnede :
.........................
Want die grote kloof tussen God en de zondige mens, die zal toch overbrugd moeten worden, wil een mens veilig die eeuwigheid tegemoet gaan. Dan is er toch niks minder nodig dan een wedergeboorte, die door God gewerkt moet worden.

..........................
Die kloof is al overbrugd door Jezus offer aan het kruis , alleen moeten wij het aannemen.

Voor mijn reactie, zie: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=215322#215322 :wink:

bloempjuh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bloempjuh » 16 apr 2004 16:24

Cor schreef:IK ben er niet voor dat vrouwen DS zijn, volgens mij zijn de hogepriesters in de Bijbel allemaal man, en de priesters waren ook allemaal man, de profeten waren allemaal man, en de richters waren ook allemaal man.
Het lijkt mij daarom wel vrij duidelijk.

Joris waarom oudsten in de kerk, volgens mij mag je de kerk alleen kerk noemen als er een kerkenraad, anders is het geen kerk, God heeft zelf de ambten ingesteld.

heejuh de richters waren nie allemaal man er was ook een vrouw bij Deborah dusz en wat maakt dat nouw uit vrouwen kunnen toch ook evangeliseren enzo en waar haal je het vandaan dat een vrouw geen dominee mag zijn ik heb da nog noooooit gelezuh!!!!! :cry:

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 16 apr 2004 20:10

bloempjuh schreef:
Cor schreef:IK ben er niet voor dat vrouwen DS zijn, volgens mij zijn de hogepriesters in de Bijbel allemaal man, en de priesters waren ook allemaal man, de profeten waren allemaal man, en de richters waren ook allemaal man.
Het lijkt mij daarom wel vrij duidelijk.

Joris waarom oudsten in de kerk, volgens mij mag je de kerk alleen kerk noemen als er een kerkenraad, anders is het geen kerk, God heeft zelf de ambten ingesteld.

heejuh de richters waren nie allemaal man er was ook een vrouw bij Deborah dusz en wat maakt dat nouw uit vrouwen kunnen toch ook evangeliseren enzo en waar haal je het vandaan dat een vrouw geen dominee mag zijn ik heb da nog noooooit gelezuh!!!!! :cry:

nouw, sta tog wel in du bijbul hor, moe je maar nog es goed lezuh :wink: :mrgreen: kijk es bij pauluz ofzo, da ka je wel wa vinduh
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2004 10:19

In 1 Corinthiers 14 staat de tekst die je bedoelt:

34 Waar gelovigen bijeen komen, moeten de vrouwen zwijgen. Zij mogen niet spreken, maar moeten zo nederig zijn dat aan de mannen over te laten. Dat staat trouwens ook in de wet van Mozes. 35 Als zij iets willen vragen, moeten zij dat thuis aan hun man vragen. Want een vrouw hoort in de gemeente niet te spreken.

De vraag is in hoeverre deze tekst in deze tijd nog van toepassing is, en wat voor invloed de cultuurverschillen tussen vroeger en nu hier op hebben.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 apr 2004 20:36

Als God zelf vrouwelijke profetessen aanwijst, dan wijst Hij ook vrouwelijke predikanten aan. Kolder om op Joodse-orthodoxe traditeis en Schriftgeelerdheid zoals de Farizeese,een leer verkondigen, die niet het voorbeeld van Jezus is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2004 11:25

Boudewijn, wat vind jij van 1 Corinthiers 14:34 en 35 dan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 23 apr 2004 11:38

Marnix schreef:In 1 Corinthiers 14 staat de tekst die je bedoelt:

34 Waar gelovigen bijeen komen, moeten de vrouwen zwijgen. Zij mogen niet spreken, maar moeten zo nederig zijn dat aan de mannen over te laten. Dat staat trouwens ook in de wet van Mozes. 35 Als zij iets willen vragen, moeten zij dat thuis aan hun man vragen. Want een vrouw hoort in de gemeente niet te spreken.

De vraag is in hoeverre deze tekst in deze tijd nog van toepassing is, en wat voor invloed de cultuurverschillen tussen vroeger en nu hier op hebben.

In de kanttekeningen wordt de passage 'Want een vrouw hoort niet in de gemeente te spreken' zonder enige verwijzing naar een andere tekst zo uitgelegd:

lelijk voor de vrouwen
Dat is, onbetamelijk, kwalijk passende, omdat daarmede de orde omgekeerd wordt, die God gesteld heeft tussen man en vrouw, en dat zulks ook strijd tegen de eerbare schaamte, die bij de vrouwen behoort te zijn.

In de statenvertaling staat: 'Het staat vrouwen lelijk te spreken in de gemeente'. In de vertaling van Marnix komt dit ook naar voren. Paulus verwijst hier helemaal niet naar de scheppingsorde. Had hij dat willen doen (dwz: Had God hem dat geïnspireerd), dan zou dat erbij hebben gestaan. Dit is mijns inziens een voorbeeld van de manier waarop wij zelf toevoegingen maken aan de bijbel. Ik zie deze passage dan ook als cultuurgebonden.

Meteen ook de vraag: is de scheppingsorde belangrijk voor ons persoonlijk geloof?
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2004 12:21

Ik zie de man en de vrouw als gelijkwaardig, ik voel mezelf niet beter omdat mijn sekse toevallig eerder werd geschapen.

Ik denk dat die verhoudingen tegenwoordig ook heel anders liggen dan vroeger... en vraag me af God zoals met zoveel andere dingen hierin ook met de tijd mee gaat.

Terug naar “Archief”