Hans1978 schreef:Ergens ligt het dicht bij marteling (wat ze inderdaad haar slachtoffer ook aangedaan heeft, maar dan langduriger).
In de VS is de doodstraf een kwestie die door de afzonderlijke staten wordt bepaald. Er zijn dus staten die principieel tegen de doodstraf zijn en andere die de doodstraf voltrekken. Wat wel zo is, is dat de doodstraf volgens federaal recht niet neer mag komen op "cruel and unusual punishment" (wrede en ongewone bestraffing), want dat zou ingaan tegen het
achtste amendement van de grondwet. Daarom is steeds gezocht naar een voltrekking van de doodstraf die voor de betrokkene het minste lijden veroorzaakt. We zien dus in de loop der tijd verschillende vormen van executie die zijn uitgeprobeerd, waarbij de dodelijke injectie de laatste decennia uiteindelijk als de meest humane wordt gezien. Maar dit is dus in dit geval bij Christa Pike helemaal mislukt.
Hans1978 schreef:Maar hoe kan het dat een dergelijk land zelfs een esecutie niet voor elkaar krijgt? (en kom nu niet met de Trump-kaart, want dit speelt al veel langer).
Ik denk dat het om incompetentie gaat.
Als een doorsnee anesthesist iemand binnen een paar seconden onder zeil kan krijgen met anesthesie, dan zou het voor degene die de executie uitvoert een koud kunstje moeten zijn om vervolgens een dodelijke injectie toe te dienen.
Ik vermoed dat door dit soort voorvallen de discussie over de doodstraf verder op zal laaien.
Hans1978 schreef:En in hoeverre is het wenselijk dat de doodstraf bestaat (al is een humaan alternatief ook ingewikkeld, zeker als iemand altijd mag blijven hopen op vrijlating)?
Ik ben tegenstander van de doodstraf, maar voor bepaalde oorlogsmisdagiers, seriemoordenaars of notiore zedendelinquenten kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het alternatief (levenslange opsluiting) een risico is, en eveneens psychisch heel zwaar.
alleen de SGP is bij mijn weten voor de doodstraf, maar in Nederland zie ik het er niet zo snel van komen...
Ik ben zelf in principe voor de doodstraf, omdat er mijns inziens vergrijpen zijn die dermate misdadig zijn dat iemand daarmee het recht op leven heeft verspeeld. Maar ik vind ook dat de doodstraf alleen in uitzonderlijke gevallen moet worden toegepast. Dan denk ik aan oorlogsmisdadigers die zich bijvoorbeeld aan genocide of het doelbewust uitmoorden van een groot aantal mensen (massaterreur) hebben schuldig gemaakt. Nazi-kopstukken bijvoorbeeld en meer van dat soort misdadigers. Dan heb ik het dus niet over gewone criminaliteit, hoe ernstig ook. Dan zou ik voor levenslang pleiten, ook in het geval van Christa Pike, waarbij er volgens mij een aantal zaken in het proces niet zijn meegenomen. Er zijn dus twijfels over de zuiverheid van het proces. In de VS is er bovendien ook nog eens het feit dat opvallend veel mensen uit minderheden de doodstraf krijgen en dat maakt me helemaal huiverig om dit zomaar goed te keuren. Want de VS hebben qua racisme een bedenkelijke geschiedenis.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)