Presidents/senaat verkiezingen 2020

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 15 sep 2026 18:50

katherina schreef:Weet je wat ik nog het engste vind? Dat die JD Vance al staat te trappelen om het stokje over te nemen. Daar is de wereld echt niet beter mee af. Trumps gekheid belet hem om echt goed beleid van de grond te komen, hij ontregeld enkel, en dat is al verschrikkelijk. Vance weet veel beter hoe hij het politieke spel moet spelen en is een nog grotere mafklapper. Echt, als je geen witte man bent in Amerika, dan gaat de wind nog veel guurder waaien dan hij nu al doet.

Pin me er niet op vast, maar het zou mij enorm verbazen als Vance de volgende president wordt, tenzij Trump in de komende 2 jaar aan een hartaanval bezwijkt.

De democraten zullen met hun minst uitgesproken kandidaat in jaren moeten komen. Een witte 40-jarige man, hoe graag ik het ook anders zie. Maar in elk geval iemand die Trump de baas kan in debatten.

Kamala Harris dus :-) Hoewel Trump als het goed is natuurlijk zelf geen debatten meer gaat voeren; hij is na 2 termijnen niet meer verkiesbaar en het moet wel heel vreemd lopen als hem wordt toegestaan voor een derde termijn te gaan.

Op die manier zullen gematigde rupublikeinse stemmers misschien overstappen en deze idioterie een halt toeroepen.

Ach, als de oorlog tegen Iran tegen die tijd nog steeds gaande is en olie $ 200 het vat aantikt, én AI ons nog niet allemaal heeft uitgeroeid omdat ze zich in het proces om kernwapens te lanceren hebben gewurmd, zou je een vingerplant tegenover de republikeinse kandidaat kunnen zetten en dan zou die plant nog winnen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 sep 2026 04:02

Lol! Vandaag maakte de Amerikaanse centrale bank, de Federal Reserve, of Fed, het nieuwe rentetarief bekend. +0,25%. Dit was een unanieme beslissing van de raad die daarover gaat, omdat de inflatie te hoog is en het werkeloosheidscijfer laag genoeg is om de afkoeling van de economie te kunnen opvangen.

Onthoud: hogere rente betekent lagere inflatie, maar ook slomere economie en dus minder werkgelegenheid. Het inflatiecijfer daar ligt al jaren boven de streefwaarde van 2% en dus is een renteverhoging op dit moment gepast. Er werd ook enigsinds gehint dat er meer verhogingen zullen volgen, maar het is altijd een beetje koffiedik kijken met de Fed.

Maar goed, Trump is er enorm op gebrand om de rente te verlagen en de economie zo verder aan te jagen, want hij denkt dat dat goed is voor zijn populariteit (negeer die torenhoge inflatie die het zou veroorzaken maar even). Hij voerde een genadeloze campagne tegen het voormalige hoofd van de Fed, Jerome Powel, omdat die weigerde de rente te verlagen. Powel werd recent vervangen door Kevin Warsh, en iedereen nam aan dat hij door Trump in die positie gezet is om de rente koste wat kost te verlagen. En hij zit er nog geen drie maanden of hij doet dus precies het tegenovergestelde!

Laat de volgende drukcampagne van Trump maar beginnen! Want hoewel de president het hoofd van de Fed wel benoemt, kan hij deze niet ontslaan (met uitzondering van wangedrag e.d.). De Fed is dus in principe onafhankelijk van het Witte Huis, en dat is maar goed ook, want presidenten willen altijd een lagere rente want daarmee is het goed campagne voeren.

Ondertussen heeft Trump ook iets erover getweet:
Interest Rates in the United States should be 1%, or less, because we are the Best Credit in the World — BY FAR. Our Country is BOOMING with new Investment! If we stopped Trading with every country that we have a Deficit with, which is most of them, we would make, at least, 1.5 Trillion Dollars a year. The word “Deficit” is nothing more than a fancy word for LOSS. We are “carrying” almost every country in the World, and that cannot go on any longer. LOWER THE INTEREST RATES FOR THE UNITED STATES OF AMERICA, AND FAST! President DONALD J. TRUMP

Oftewel, hij wil een rentepercentage van 1% (is momenteel 4%). Als het tarief daadwerkelijk 1% zou zijn, zou de financiële crisis van 2007-2008 slechts kinderspel lijken vergeleken met wat dat zou veroorzaken. Ook wil Trump blijkbaar alle handel met landen waarmee ze een handelstekort hebben stopzetten omdat hij denkt dat die landen jaarlijk 1,5 BILJOEN dollar van de Amerikanen stelen. Complete waanzin natuurlijk, want zo werkt de internationale handel helemaal niet, maar ja, wie maakt dat die orang utan in het Witte Huis wijs?

Ik zie hem er wel voor aan om een embargo aan de hele wereld op te leggen...

katherina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor katherina » 17 sep 2026 08:59

Zou hij echt denken dat Amerika in alles zelfvoorzienend kan zijn dan? Want dat is dan toch eigenlijk wat hij zegt?
Maakt trouwens niet uit, domme republikeinen geloven inderdaad dat andere landen stelen van amerika en dat er niks voor terug komt.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 sep 2026 13:57

Mortlach schreef:Kamala Harris dus :-) Hoewel Trump als het goed is natuurlijk zelf geen debatten meer gaat voeren; hij is na 2 termijnen niet meer verkiesbaar en het moet wel heel vreemd lopen als hem wordt toegestaan voor een derde termijn te gaan.
Of John Ossoff, al heeft die aangegeven (nog) niet geinteresseerd te zijn. Ik zie in hem een Democratische kandidaat die zou kunnen winnen: een jonge eerste termijns senator die waarschijnlijk herkozen wordt, die bovendien in staat is om nieuwe kiezers aan zich te binden. Zoals Obama ooit.
Harris zie ik dat niet doen. Want Harris mocht dan het debat tegen Trump gewonnen hebben, ze verloor de verkiezingen duidelijk en dat was vooral omdat ze de kiezers niet duidelijk maakte waar ze nu precies voor stond, waardoor de indruk ontstond dat ze een verlengstuk van Biden was, waar de kiezers in meerderheid nu juist niet op zaten te wachten.
katherina schreef:Zou hij echt denken dat Amerika in alles zelfvoorzienend kan zijn dan? Want dat is dan toch eigenlijk wat hij zegt?
Maakt trouwens niet uit, domme republikeinen geloven inderdaad dat andere landen stelen van amerika en dat er niks voor terug komt.
Het is verkiezingsretoriek en zo moeten we het denk ik ook zien. Het is bovendien een leugen.
Net zoals de leugen dat de oorlog tussen Rusland en Oekraine de reden is voor de hoge benzineprijzen momenteel. Trump geeft nog steeds Biden de schuld van die oorlog (ten onrechte natuurlijk). Dat terwijl de hoge benzineprijs door de oorlog tegen Iran komt en daar is Trump zelf verantwoordelijk voor. Maar dat kan hij niet aan de kiezers verkopen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 sep 2026 16:56

katherina schreef:Zou hij echt denken dat Amerika in alles zelfvoorzienend kan zijn dan? Want dat is dan toch eigenlijk wat hij zegt?

Tja, ze kunnen daar vast wel zonder koffie of bananen. Misschien dat ze er een paar Hawaiiaanse eilanden bij bouwen. Zal goed werk zijn voor de Nederlandse baggeraars... o nee, wacht.

Ik vermoed dat de meeste Amerikanen nooit of te nimmer aan het handelstekort denken tenzij Trump ze er iets over voorliegt. En het probleem is eigenlijk vooral dat er niemand is in Trump's kring die 'Nee' tegen hem zegt, of in ieder geval dat hij naar niemand luistert. Hij weet immers alles en is overal de beste in. En als je dan een stelletje ja-knikkers hebt die zijn hersenspinsels proberen te interpreteren en uit te voeren, dan krijg je ineens importheffingen tegen een eiland waar alleen pinguins wonen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 sep 2026 17:10

elbert schreef:Of John Ossoff, al heeft die aangegeven (nog) niet geinteresseerd te zijn. Ik zie in hem een Democratische kandidaat die zou kunnen winnen: een jonge eerste termijns senator die waarschijnlijk herkozen wordt, die bovendien in staat is om nieuwe kiezers aan zich te binden. Zoals Obama ooit.

Ossoff zou een goeie zijn, Kevin Newsom uit California ook. En James Talarico uit Texas, hoewel die pas over een aantal jaar.

Ik noemde haar dan ook met een knipoog. Dat Harris verloren heeft lag aan een aantal zaken, waaronder dat "verlengstuk". Haar campagne was gezien de omstandigheden heel sterk. Er zijn niet veel mensen die 3 maanden voor de verkiezingen beginnen met campagne voeren die vervolgens nipt verliezen. En vóór dat moment kon ze Biden natuurlijk niet openlijk afvallen. We zullen t.z.t. hetzelfde zien met Vance, vermoed ik. Verder is het helaas ook zo dat Amerika blijkbaar liever op een blanke, mannelijke crimineel stemt dan op een competente vrouw met integriteit.

[/quote]

Je hoort journo's tegenwoordig vaker vragen wanneer de verjaringstermijn voor "Het is Bidens schuld" verloopt. Trump is nu 17 maanden aan de macht en nog steeds is het Trump als er iets goed gaat, en Biden als er iets fout gaat.

Er is wel enigszins een punt wat betreft de oorlog in Oekraïne. Ik hoorde vandaag dat Rusland zo'n 10% van de wereldproductie aan diesel levert. Als dat onder druk staat, zul je dat zeker merken. Niet dat Oekraine moet stoppen met die druk zetten, natuurlijk.

Maar ik hoorde ook dat een grote raffinaderij in het Mid-westen van de VS recent een stroomstoring had en is stilgevallen. De dieselgeneratoren zijn er alleen om de raffinaderij van stroom te voorzien zodat ze hem veilig kunnen afsluiten. Maar de dieselprijs in die regio zal dus de komende 2 weken enorm stijgen, en dat komt niet door Iran en al helemaal niet door Oekraïne.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”