Zwanger uit overspelige relatie (vragenrubriek)

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: elbert, henkie, Moderafo's

Hans1978
Verkenner
Verkenner

Zwanger uit overspelige relatie (vragenrubriek)

Berichtdoor Hans1978 » 24 aug 2026 15:14

Met stijgende verbazing heb ik het antwoord van dhr Harinck gelezen op een nogal complexe vraag.
Ik vraag me in alle oprechtheid af of dit de manier zou zijn geweest waarop Jezus gereageerd zou hebben.

Er zijn 2 mogelijkheden: de volledgie vraag is niet gepubliceerd vanwege privacy, of het antwoord is op zijn zachtst gezegd nogal dubieus.
Al mer al is het ongeboren kind bij voorbaat al kind van de rekening als we de lijn van Harinck zouden mogen volgen...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Zwanger uit overspelige relatie (vragenrubriek)

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2026 18:20

Hans1978 schreef:Met stijgende verbazing heb ik het antwoord van dhr Harinck gelezen op een nogal complexe vraag.
Ik vraag me in alle oprechtheid af of dit de manier zou zijn geweest waarop Jezus gereageerd zou hebben.

Er zijn 2 mogelijkheden: de volledgie vraag is niet gepubliceerd vanwege privacy, of het antwoord is op zijn zachtst gezegd nogal dubieus.
Al mer al is het ongeboren kind bij voorbaat al kind van de rekening als we de lijn van Harinck zouden mogen volgen...

Ik vind het ook vreemd. De vrouw in kwestie geeft aan dat haar man getrouwd was. En nu niet meer is. Sowieso weten we weinig over de scheiding en de reden ervan. Werd ze gewoon verliefd op een ander, waren er andere redenen. Hoe dan ook, ze zijn niet meer bij elkaar dus terug gaan naar haar eerste man is geen optie. Wat ds. Harinck precies voor ogen heeft weet ik niet, blijkbaar is het bij een onwettige relatie beter om alleenstaand moeder te zijn en de kind contact met zijn vader te onthouden? Of moet de vrouw met buitenechtelijk kind terug naar haar eerste man?

Overigens vind ik een groot ander deel van de reactie wel heel begrijpelijk: Je hebt je willens en wetens in een verkeerde situatie gebracht (dat had je ook kunnen voorkomen) en daarna ben je zwanger geraakt (ook dat had voorkomen kunnen worden), zorg dat het weer goed komt tussen jou en God want ik zie bij de vraagsteller wel "ellendekennis" maar daar blijft het ook bij. Wat dat betreft bevreemdt een deel van het antwoord me, maar de vraag ook. Het is heel naief, we hebben telkens verkeerde keuzes gemaakt en nu kunnen we alleen nog uit verkeerde opties kiezen, welke optie is dan het minst verkeerd? En het doet wel pijn dat we zondigen natuurlijk maar dan hoef je toch geen brief te schrijven om te snappen dat je daar iets mee moet gaan doen. Het lijkt erop dat men dat wel beseft maar al jaren niet doet wat ze moeten doen.

Dat je hier iets met de kerk mee moet regelen snap ik trouwens ook wel, iemand is getrouwd en twee jaar later is ze zwanger van een andere man die weg is bij zijn eigen gezin en waarvan ze zelf vinden dat ze Bijbels gezien niet zouden mogen trouwen. Ik snap dat die situatie in de kerk ook voor wat vraagtekens zorgt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Algemeen”