homoseksualiteit

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: elbert, henkie, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: homoseksualiteit

Berichtdoor Mortlach » 20 aug 2026 14:41

Marnix schreef:Dat heeft de maken met je Godsbeeld. Als je God ziet als een soort dictator die je bevelen geeft in zijn voordeel die jij zonder nadenken moet uitvoeren snap ik je punt. Als je God ziet als een vader die van je houdt en het beste met je voor heeft is het wat minder moeilijk om te luisteren naar wat Hij zegt en te doen wat Hij vraagt. Als ik tegen mijn kinderen zeg: "Doe dit en dat nou, dat gaat je echt helpen in je leven" zal dat niet voelen zoals jij het omschrijft. Daarbij schakel je niet of morele besef uit, het sluit daar vaak juist op aan...

Tja, maar als ouder heb je soms ook gewoon geen gelijk. Als je kind zegt "pap, hier doe je me kwaad mee!" zet je je mening dan alsnog door? Dat bedoel ik dus met die definitiekwestie: als je zegt dat God per definitie niets verkeerds kan doen, dan kun je de grootste gruweldaden in zijn naam uitvoeren want het kan per definitie geen gruweldaad zijn.

Dat maakt heel veel uit. Er zijn in naam van het geloof talloze misstanden geweest, misdaden gepleegd, oorlogen gevoerd etcetera maar je kan daarmee niet zeggen dat dat dus Gods wil was. Mensen blijken heel goed te zijn in het verdraaien van dingen, het laten buikspreken van de Bijbel etcetera omdat dat juist een manier was om de gelovige massa te overtuigen. Geef ze het idee dat God het wil en je kan doen wat je wil. Uiteindelijk draaide het juist om het tegenovergesteld van wat de Bijbel je leert om na te streven. Macht, je eigen zin doordrukken, je boven anderen plaatsen, beter vinden dan de ander. Het staat volledig haaks op de Bijbelse boodschap. Kortom, al die dingen zijn aan geloof gekoppeld omdat mensen religie hebben misbruikt maar je kan niet zeggen: Leven met God is helemaal niet beter dan voorbeelden aanhalen van dingen die haaks staan op het leven met Hem. Dat is net zoiets als zeggen: Democratie is een verschrikkelijke bestuursvorm want kijk maar wat er in Amerika is gebeurd, daar is op die manier een narccistische gek aan de macht gekomen. :wink:

Maar dan is het dus toch een No True Scotsman-drogreden. Als iemand iets doet wat achteraf een gruweldaad blijkt, dan was die persoon dus blijkbaar niet echt gelovig.

Als het onnodig leed is ben ik het daarin helemaal met je eens, ik zie om me heen ook allerlei christenen zie die zichzelf bepaalde regels opleggen waarvan ik denk: Volgens mij vraagt God deze dingen helemaal niet van je. Maar daar kan ik ze niet van overtuigen. En aan de andere kant zie ik niet-christenen zich soms ook zoveel vrijheden aan zichzelf opleggen waarvan ik me afvraag of ze daar echt gelukkig van worden, in de praktijk werkt dat vaak ook averechts. Want dat betreft denk ik neit dat je met het atheisme veel beter af bent.

Ik weet niet of ik het met dat "vaak" eens ben. Soms doen mensen dingen die niet uitpakken zoals gehoopt, zeker, zo loopt het leven nu eenmaal, maar "vaak"? Je maakt mij niet wijs dat een atheistische homo in een duurzame relatie in liefde en trouw slechter af is dan de christelijke homo die is wijsgemaakt dat 'ie zijn hele leven eenzaam en ongelukkig moet blijven.

En het probleem ontstaat natuurlijk wanneer allerlei christenen de wetten gaan bepalen. Want dan gaan ze anderen ineens dingen opleggen. Mensen die niet datzelfde Godsbeeld hebben als jij. En daarmee onnodig leed aanrichten omdat zij het menen beter te weten. Ja, dan wordt het zien van God als dictator mensen wel heel gemakkelijk gemaakt. Bedankt, SGP!

Of denk je dat de SGP de Bijbel hier laat buikspreken? :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 aug 2026 18:09

Mortlach schreef:Tja, maar als ouder heb je soms ook gewoon geen gelijk. Als je kind zegt "pap, hier doe je me kwaad mee!" zet je je mening dan alsnog door? Dat bedoel ik dus met die definitiekwestie: als je zegt dat God per definitie niets verkeerds kan doen, dan kun je de grootste gruweldaden in zijn naam uitvoeren want het kan per definitie geen gruweldaad zijn.

Ik geloof echt dat God goed is en geen kwaad doet. En daarom geen verkeerde dingen aan je oplegt. Dat mensen in Zijn naam gruweldaden uitvoeren is niet omdat Hij niet goed zijn maar omdat (die) mensen slecht zijn. Dat was mijn punt, het verschil tussen wat God doet en mensen uitvoeren is een verschil van dag en nacht.

Maar dan is het dus toch een No True Scotsman-drogreden. Als iemand iets doet wat achteraf een gruweldaad blijkt, dan was die persoon dus blijkbaar niet echt gelovig.

Klopt voor een deel, aan de vruchten herken je de boom. Maar het is iets complexer dan dat, christenen hebben verschillende visies op dingen en je kan niet zeggen: Als je niet 100% alles goed interpreteert ben je dus geen christen. Je kan wel zeggen dat iemand niet handelt zoals God dat wil. Maar dan kom je weer bij de essentie van het christendom, we verdienen zelf geen dingen maar leven van genade. Het kan dus zijn dat iemand er stellig van overtuigd is dat je als homoseksueel persoon geen relatie met een ander kan aangaan en toch een echte christen is, misschien niet omdat hij op dat punt de Bijbel niet goed heeft geïnterpreteerd maar ondanks dat hij dat niet goed heeft gedaan.

Ik weet niet of ik het met dat "vaak" eens ben. Soms doen mensen dingen die niet uitpakken zoals gehoopt, zeker, zo loopt het leven nu eenmaal, maar "vaak"? Je maakt mij niet wijs dat een atheistische homo in een duurzame relatie in liefde en trouw slechter af is dan de christelijke homo die is wijsgemaakt dat 'ie zijn hele leven eenzaam en ongelukkig moet blijven.

Dat vraag ik me ook af, maar geluk is natuurlijk van meer dingen afhankelijk en ik probeerde hier naar het bredere plaatje te kijken. Want "de stelling als je bepaalde dingen van je geloof niet mag die je wel zou mogen als je niet zou geloven, maakt geloven je dus ongelukkiger dan niet geloven" klopt niet. Dan moet je iets breder kijken, naar wat het wel geeft. Er zijn onderzoeken die aan lijken te geven dat geloven mensen niet ongelukkiger maakt maar juist gelukkiger en ik kan me dat heel goed voorstellen.

En het probleem ontstaat natuurlijk wanneer allerlei christenen de wetten gaan bepalen. Want dan gaan ze anderen ineens dingen opleggen. Mensen die niet datzelfde Godsbeeld hebben als jij. En daarmee onnodig leed aanrichten omdat zij het menen beter te weten. Ja, dan wordt het zien van God als dictator mensen wel heel gemakkelijk gemaakt. Bedankt, SGP!

Of denk je dat de SGP de Bijbel hier laat buikspreken? :-oo

Ja het ius buikspreken en het is verdrietig dat de focus heel vaak op die dingen ligt en op wat je allemaal niet zou mogen, daardoor is ook een negatief beeld van christen-zijn ontstaan waar men vooral kijkt naar wat je niet mag. Ipv de vreugde en de zingeving die het heeft, hoe je er in een individuele tijd juist voor anderen kan zijn ipv voor jezelf te leven enzovoorts.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 aug 2026 18:37

Er ging iets fout met het quoten. Ik plaats later mijn reactie opnieuw.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 aug 2026 22:31

Marnix schreef:Ik geloof echt dat God goed is en geen kwaad doet. En daarom geen verkeerde dingen aan je oplegt. Dat mensen in Zijn naam gruweldaden uitvoeren is niet omdat Hij niet goed zijn maar omdat (die) mensen slecht zijn. Dat was mijn punt, het verschil tussen wat God doet en mensen uitvoeren is een verschil van dag en nacht.

Akkoord. En ik wil niet dat iemand het idee krijgt dat ik anderen ervan probeer te overtuigen dat ze het mis hebben, ook al is het mijn geloof natuurlijk niet.

Klopt voor een deel, aan de vruchten herken je de boom. Maar het is iets complexer dan dat, christenen hebben verschillende visies op dingen en je kan niet zeggen: Als je niet 100% alles goed interpreteert ben je dus geen christen. Je kan wel zeggen dat iemand niet handelt zoals God dat wil. Maar dan kom je weer bij de essentie van het christendom, we verdienen zelf geen dingen maar leven van genade. Het kan dus zijn dat iemand er stellig van overtuigd is dat je als homoseksueel persoon geen relatie met een ander kan aangaan en toch een echte christen is, misschien niet omdat hij op dat punt de Bijbel niet goed heeft geïnterpreteerd maar ondanks dat hij dat niet goed heeft gedaan.

Het probleem is misschien ook deels dat de Bijbel op allerlei gebieden niet 1 consistente, onveranderlijke boodschap uitdraagt. Net als andere duurzame literaire werken moet het met elke generatie opnieuw worden geïnterpreteerd. Maar als je meent dat het een onfeilbaar document is dat altijd en overal exact hetzelfde betekent, dan gaat het dus mis. (buiten de theologische boodschap van redding en genade enzo, natuurlijk).

Dat vraag ik me ook af, maar geluk is natuurlijk van meer dingen afhankelijk en ik probeerde hier naar het bredere plaatje te kijken. Want "de stelling als je bepaalde dingen van je geloof niet mag die je wel zou mogen als je niet zou geloven, maakt geloven je dus ongelukkiger dan niet geloven" klopt niet. Dan moet je iets breder kijken, naar wat het wel geeft. Er zijn onderzoeken die aan lijken te geven dat geloven mensen niet ongelukkiger maakt maar juist gelukkiger en ik kan me dat heel goed voorstellen.

Kijk, het zal geen universele waarheid zijn, maar jij zult vast ook wel mensen kennen die echt lijden onder hun geloof. De eenzame homo die geen relatie mag aangaan; de echtgenote die wordt mishandeld, maar die niet mag scheiden; de man die gebukt gaat onder een verpletterend schuldgevoel omdat hij 1 keer per kwartaal masturbeert; etc. Natuurlijk zou het geloof in de ideale omstandigheden voldoende steun/troost moeten opleveren die dat leed compenseert, maar helaas zijn de omstandigheden niet altijd ideaal.

Ja het ius buikspreken en het is verdrietig dat de focus heel vaak op die dingen ligt en op wat je allemaal niet zou mogen, daardoor is ook een negatief beeld van christen-zijn ontstaan waar men vooral kijkt naar wat je niet mag. Ipv de vreugde en de zingeving die het heeft, hoe je er in een individuele tijd juist voor anderen kan zijn ipv voor jezelf te leven enzovoorts.

Waar voor mij de problemen beginnen, is wanneer mensen God boven hun naasten stellen.

Ben je bekend met James Talarico, een jonge christen die in Texas in de Senaat probeert te komen. Dat is iemand die ik oprecht bewonder. Onder andere omdat wanneer andere christenen daar een wet proberen door te voeren dat de 10 geboden in elk klaslokaal moeten worden opgehangen en vervolgens heel hard staan te liegen dat het echt niets met religie te maken heeft, echt niet!, dat Talarico dat dan probeert te voorkomen en zegt: "God gebiedt mij mijn naasten lief te hebben, al mijn naasten, dus ook de atheïst, de hindoe, de moslim, de Sikh, etc. Anderen mijn geloof door de strot duwen staat haaks op hen lief hebben."

Dat christenen hun eigen levens inrichten/inperken op een manier waarop zij denken dat het God's wil is, is helemaal prima. Het probleem ontstaat wanneer (bepaalde) christenen een klein beetje macht krijgen en die beperkingen ook aan anderen, aan niet-christenen gaan opleggen. Van de SGP mag ik mijn naam en gender niet aanpassen - nou ja, ze hebben (gelukkig) de macht niet om het volledig te verbieden, maar ze kunnen het me wel zo moeilijk mogelijk maken en dat doen ze dus ook - en ik zou dan moeten geloven dat dat op de een of andere onverklaarbare manier voor mijn eigen bestwil is?! Wat die lafaards doen is zich beroepen op een autoriteit die niet in twijfel mag worden getrokken zodat zij geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen voor het leed dat ze anderen aandoen. Als in God geloven je zo wreed en hartvochtig maakt als een SGP-er, dan heb ik echt geen interesse in die zogenaamde vreugde en zingeving. Dat kun je hopelijk wel begrijpen. Wat dat betreft heb ik liever het geloof van Talarico!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2026 10:39

Mortlach schreef:Akkoord. En ik wil niet dat iemand het idee krijgt dat ik anderen ervan probeer te overtuigen dat ze het mis hebben, ook al is het mijn geloof natuurlijk niet.

Het probleem is misschien ook deels dat de Bijbel op allerlei gebieden niet 1 consistente, onveranderlijke boodschap uitdraagt. Net als andere duurzame literaire werken moet het met elke generatie opnieuw worden geïnterpreteerd. Maar als je meent dat het een onfeilbaar document is dat altijd en overal exact hetzelfde betekent, dan gaat het dus mis. (buiten de theologische boodschap van redding en genade enzo, natuurlijk).

Kijk, het zal geen universele waarheid zijn, maar jij zult vast ook wel mensen kennen die echt lijden onder hun geloof. De eenzame homo die geen relatie mag aangaan; de echtgenote die wordt mishandeld, maar die niet mag scheiden; de man die gebukt gaat onder een verpletterend schuldgevoel omdat hij 1 keer per kwartaal masturbeert; etc. Natuurlijk zou het geloof in de ideale omstandigheden voldoende steun/troost moeten opleveren die dat leed compenseert, maar helaas zijn de omstandigheden niet altijd ideaal.

Waar voor mij de problemen beginnen, is wanneer mensen God boven hun naasten stellen.

Ben je bekend met James Talarico, een jonge christen die in Texas in de Senaat probeert te komen. Dat is iemand die ik oprecht bewonder. Onder andere omdat wanneer andere christenen daar een wet proberen door te voeren dat de 10 geboden in elk klaslokaal moeten worden opgehangen en vervolgens heel hard staan te liegen dat het echt niets met religie te maken heeft, echt niet!, dat Talarico dat dan probeert te voorkomen en zegt: "God gebiedt mij mijn naasten lief te hebben, al mijn naasten, dus ook de atheïst, de hindoe, de moslim, de Sikh, etc. Anderen mijn geloof door de strot duwen staat haaks op hen lief hebben."

Dat christenen hun eigen levens inrichten/inperken op een manier waarop zij denken dat het God's wil is, is helemaal prima. Het probleem ontstaat wanneer (bepaalde) christenen een klein beetje macht krijgen en die beperkingen ook aan anderen, aan niet-christenen gaan opleggen. Van de SGP mag ik mijn naam en gender niet aanpassen - nou ja, ze hebben (gelukkig) de macht niet om het volledig te verbieden, maar ze kunnen het me wel zo moeilijk mogelijk maken en dat doen ze dus ook - en ik zou dan moeten geloven dat dat op de een of andere onverklaarbare manier voor mijn eigen bestwil is?! Wat die lafaards doen is zich beroepen op een autoriteit die niet in twijfel mag worden getrokken zodat zij geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen voor het leed dat ze anderen aandoen. Als in God geloven je zo wreed en hartvochtig maakt als een SGP-er, dan heb ik echt geen interesse in die zogenaamde vreugde en zingeving. Dat kun je hopelijk wel begrijpen. Wat dat betreft heb ik liever het geloof van Talarico!

Mee eens. Hetzelfde geldt voor zogenaamde christenen die met borden met teksten als "God hates faggots-borden" en "you will burn in hell" bij pride-bijeenkomsten en zo staan te demonstreren. Jezus wordt gevraagd wat het belangrijkste gebod is (Mattheus 22: 37-40) en men hoopt dat hij daar zegt: God dienen of er zijn voor je naaste zodat ze hem op het andere kunnen vangen. En Hij zegt: Het grootste gebod is God liefhebben met alles in je, maar het tweede is net zo belangrijk: Je naaste liefhebben zoals je jezelf liefhebt. De hele wet en de profeten zijn gestoeld op die twee principes en ze zijn even groot, je mag niet het ene tegen het andere gaan wegstrepen. Hij laat geen enkele ruimte voor God dienen ten koste van je naaste omdat het ene belangrijker zou zijn dan het ander. En als christenen (en niet christenen) daar wat meer naar zouden luisteren zou dat inderdaad een heleboel ellende schelen!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”