Presidents/senaat verkiezingen 2020

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 28 jul 2026 14:12

elbert schreef:De oorlogen in het Midden-Oosten en Oekraïne staan op het punt om samen te vloeien tot 1 conflict. De aanleiding is het feit dat Iran wapenleveranties aan Rusland doet. Afgelopen week heeft Oekraïne een Iraans schip in de Kaspische Zee aangevallen dat naar verluidt wapens vervoerde naar Rusland. Daarbij viel een dode en meerdere gewonden. Iran dreigt nu om Oekraïne met ballistische raketten aan te vallen als vergelding.
Vandaag is Zelensky bij Trump op bezoek, net als trouwens Netanyahu. Interessante samenloop van omstandigheden, om het maar zacht te zeggen.

Ik hoorde ook dat de hoge benzineprijzen een gevolg zijn van de oorlog in Oekraïne, meer dan de oorlog in Iran. Rusland was namelijk een benzine-exporteur voor de oorlog begon. Nu ze dankzij Oekraïne met enorme tekorten dreigen, moeten ze het importeren. Aanbod omlaag, vraag omhoog = torenhoge prijzen voor iedereen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 28 jul 2026 18:03

Over blamages gesproken...

Vrijdag werd de herkansing van het White House Correspondents Dinner gehouden (voor de perspool die het WH verslaat) omdat er de eerste keer die poging tot een aanslag was.

Het is gebruikelijk voor het WHCD dat de President een toespraakje houdt waarin luchtige grapjes over de pers en over de regering worden gemaakt. Een soort "roast" dus. Zo had Obama een keer een "woede-vertaler" omdat Obama zelf altijd zo nuchter blijft.

(Dit doet me denken aan de keer dat een leraar Grieks op mijn Middelbare school zijn afscheidsrede in het Oud-Grieks (Attisch) dat niemand natuurlijk verstond, maar hij had een leerling met grote vellen karton waar de "visuele vertaling" op stond - meestal dingen als ezels en vuur en middelvingers enzo)

Maar nu is het 2026 en is Trump president en besloot hij een speech te geven. Die was ongetwijfeld grappig bedoeld, maar ja, Trump is nu eenmaal Trump. En als Trump ergens niet tegen kan, is het als mensen grappen over hem maken. Dat kan zijn tere narcistische geestje niet aan, dus wordt hij vals.

Het geheim van een goede "roast" is dat je in je hart genegenheid hebt voor het doelwit. Dan zijn de grappen leuk. Maar Trump is een hatelijk mannetje en dus sloegen al zijn "grappen" als een tang op een varken. Dit is trouwens ook de reden dat rechtse satire nooit leuk is; want ook bij satire moet je je materiaal in je hart waarderen, anders is het gewoon giftigheid.

Het publiek reageerde zoals je zou verwachten: geschokt en stil. Trump merkte het vrij snel en begon te klagen over de speech die hij op dat moment aan het voordragen was. Ook probeerde hij een paar keer een grap uit te leggen, en dat staat altijd garant voor succes, toch? Hij maakt op een gegeven moment een opmerking over Adam Schiff - nogmaals, als je genegenheid voor Schiff hebt, had het grappig kunnen zijn - maar hij wijdde vervolgens een aantal minuten lang uit over hoe hij Schiff echt haat.

Het was al met al een volledige afgang. Zelfs zijn mensen in het publiek waren stil.

Maar weet je, op een bizarre manier denk ik toch dat het een overwinning voor Trump was. Want hij sprak bijna een UUR en niemand liep weg, niemand roep "Boe!", hij werd niet van het podium gejouwd. En dat kan alleen als HIJ macht over het publiek had. Ook dit doet me denken aan een concert dat ik ooit bijwoonde met een verschrikkelijke slechte opening act, de slechtste die ik ooit heb meegemaakt. Het duurde niet lang voordat iedereen in de zaal de rug naar het podium had gekeerd. We wilden niet weglopen want we kwamen voor de hoofd-act, en jouwen hielp niks, dus was glashard negeren de enige optie.

Ik wou dat ze dat ook bij Trump hadden gedaan.

Hier het item dat Jon Stewart van de Daily Show er gisteren over had, als je wilt zien hoe de avond verliep. Ik vraag me af of ze Trump volgend jaar weer uitnodigen; hoewel er t.z.t. hopelijk iemand anders aan de macht is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Actualiteit & Politiek”