Zijn er conservatieve gemeenten waar de steun voor Israël minder prominent aanwezig is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: elbert, henkie, Moderafo's

Crispin
Verkenner
Verkenner

Re: Zijn er conservatieve gemeenten waar de steun voor Israël minder prominent aanwezig is?

Berichtdoor Crispin » 24 jun 2026 11:00

Hans1978 schreef:Het huidige (seculiere) Israël is inderdaad 75 jaar oud (overigens was ik niet degene die dat te berde bracht).

Of het huidige seculiere Israël één op één gezien moet worden als voortzetting van het Davidische rijk is volgens mij in christelijke kringen nog wel onderwerp van discussie.

Maar het gaat wel te ver om iemand die (terecht) kritisch is op het gedrag van Israël t.o.v. de Palestijnse bevolking van Gaza om die reden als antisemitiet weg te zetten.
In mijn optiek ( ik ben niet de topic opener) heeft Israël echt het recht wel om zich te verdedigen tegen Hamas of Hezbollah.
Maar de humanitaire ramp die daar nu uit voortgevloeid is is van een andere orde dan zelfverdediging.

Mijn ervaring is dan weer dat mensen die geen zinnige argumenten meer hebben gaan strooien met termen als "antisemiet", "nazi", "fascist" of "communist" al naar gelang het onderwerp van de discussie.

Zoals ik al zei, wordt steun voor de staat Israël in geen enkele andere gereformeerde kerk als bijbels principe beschouwd. In de Verenigde Staten, de bakermat van het christelijk zionisme, zou de retoriek die in GerGem of soortgelijke gemeenten te horen is, alleen voorkomen in hyperpinkstergemeenten met een dispensationalistische inslag. Vanuit een gereformeerd perspectief wordt aangenomen dat het verheffen van politiek tot doctrine onaanvaardbaar is en absoluut niet antisemitisch.

Hans1978
Verkenner
Verkenner

Re: Zijn er conservatieve gemeenten waar de steun voor Israël minder prominent aanwezig is?

Berichtdoor Hans1978 » 24 jun 2026 18:45

henkie schreef:De conservatieve kerken zijn meestal nogal bijbelvast en daar zul je dus weinig antisemieten vinden. Rond de kringen van de Linkse Kerk en Kairos-Sabeel heb je meer kans, denk ik.

Als het waar is wat je stelt ben ik wel heel blij dat het gedachtengoed van GH Kersten blijkbaar aan het verdwijnen is.
SGP en de GerGem zijn opgericht door iemand die bijzonder kritiekloos naar Adolf Hitler keek...
Laatst gewijzigd door Hans1978 op 24 jun 2026 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 26 jun 2026 15:23

Een aantal weken geleden heb ik een vraag gesteld over het Joodse volk. Bij mij in de kerk zijn ze gelukkig niet zo prominent in de steun voor Israël maar echt conservatief zijn we ook niet. Ik kerk PKN.
Mijn mening t.o.v. de staat Israël en het Joodse volk is aan het verschuiven. Ooit schreef ik hier ergens op het forum dat je als christen vierkant achter Israël moet staan maar dat is aan het verschuiven.
Niet alles wat Israël doet is goed en niet alles wat Israël heet is ook Israël.

Hieronder mijn vraag die ik half mei aan Refoweb gestuurd heb.
Ze hebben mij persoonlijk via de mail geantwoord en ik heb aan hen laten weten dat ik de vraag nu ook hier plaats:

Vrienden van ons beweren dat het Joodse volk door de geschiedenis heen en naar de wederkomst van de Heere Jezus toe een speciale positie hebben. Ik zelf heb daar steeds meer mijn twijfels over. Dat durf ik niet hardop te zeggen want dan wordt ik uitgemaakt voor een antisemiet.

Ik ben christen en geloof in de Bijbel. En ook in het Oude Testament. God heeft Abraham beloofd dat Hij hem tot een groot volk zou maken en Abraham moest gaan naar een ander land. Het beloofde land Israël. Dat er een volk Israël is geweest in het Oude Testament dat reizende was naar het beloofde land en zich gesetteld heeft in Israël ga ik niet ontkennen. Evenmin als dat uit hen de Messias is geboren. Jezus Christus.

Waar ik moeite mee heb is hoe ik in de tegenwoordige tijd dit volk en dat plan moet plaatsen.

In het geslachtsregister van Jezus is Ruth opgenomen. Ruth was een Moabitische uit het volk Moab. De Moabieten zijn het volk wat ontstaan is uit de verhouding die een dochter van Lot met haar vader aanging door bij hem te liggen terwijl hij dronken was, gemeenschap met hem had, en zo zwanger raakte van haar vader. Genesis 19 vers 30-38. Dan kun je toch niet beweren dat Jezus puur Joods is.

Wat is bovendien puur Joods? Wanneer heb je het recht om jezelf Joods te noemen en je te rekenen tot dat uitverkoren volk Israël? Het zionisme is een beweging die streeft naar de oprichting van een internationaal erkend nationaal tehuis voor het Joodse volk in het land Israël. Ik heb sinds de oorlog van Rusland tegen Oekraïne behoorlijk wat geld gespendeerd aan christenen voor Israël om maaltijden te verzorgen voor Joodse Oekraïners. Dat geld is ook gebruikt om Joden ‘thuis’ te brengen in Israël. Alijah noemen ze dat.

Voor zover ik weet ben ik een Nederlandse. Tenzij er in mijn stamboom ergens iemand verstopt zit met een Joodse identiteit. Wordt wel lastig zoeken 2000 jaar terug naar het jaar nul. (Maar daarvoor kan natuurlijk ook iemand verstopt zitten met een joodse identiteit. Het houd niet op met het jaar nul.) Ik hoor dus blijkbaar niet bij dat speciale Joodse volk dat in Israël moet wonen. Mensen die geen Joodse moeder hebben maar wel een Joodse vader horen er ook niet bij omdat alleen erkend wordt in Israël dat je Joods bent als je een Joodse moeder hebt. Misschien moet ik als vrouw dan maar Joods worden (kan dat?) dan hebben mijn toekomstige kinderen nog kans om als Jood erkend te worden.

Hoe moet ik als christen me verhouden tot het uitverkoren volk Israël de Joden? Bestaat dat volk eigenlijk wel? En mogen bepaalde christenen zich wel zo beroepen op een speciaal volk met een speciaal plan want in Christus is er toch geen onderscheid?

Dit is een oprechte vraag.

Sommige mensen hier zullen het inmiddels wel weten... ik probeer trouw te reageren maar slaag daar niet altijd in! Bij deze heb ik dat maar weer eens gezegd #-o

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 27 jun 2026 12:48

@ Crispin

Wat is de huidige gemeente waar jij naar de kerk gaat?

Jesaja40
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jesaja40 » 30 jun 2026 12:47

@Crispin

Het punt is dat ik liever buig voor het woord van God dan voor een 75 jaar oud land vol ongelovigen.

Er zijn gelukkig zeer veel gelovigen in Israël die buigen voor het Woord van G'd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jun 2026 16:01

Jesaja40 schreef:@Crispin

Er zijn gelukkig zeer veel gelovigen in Israël die buigen voor het Woord van G'd.

Hoeveel zijn dat er ongeveer? En doel je dan op christenen inclusief messiasbelijdende Joden (wat volgens mij ook christenen zijn) of ook op Joden die Jezus niet kennen maar de Tenach als Gods Woord zien?

Ik lees bij Christenen voor Israel:

In 2020 leefden er in Israël en de bezette gebieden 7,1 miljoen Palestijnen (inclusief kleine Arabische minderheden) op een totale bevolking van 14,3 miljoen. Eind 2021 was het aantal christenen in Israël (excl. bezet gebied) ruim 180.000 ofwel 1,9% van de Israëlische bevolking (waarbij de joodse kolonisten in bezet gebied wel zijn meegerekend). Dat waren er in 1946, 1949, 1970 en 1990: 145.000, 34.000, 75.000 en 115.000. De Grieks Orthodoxen en leden van andere Byzantijns-orthodoxe kerken vormen de meerderheid. Bijna een kwart van deze christenen is niet-Arabisch. In de cijfers zijn niet begrepen enkele tienduizenden christelijke buitenlandse arbeiders zonder permanente verblijfsvergunning. In de bezette gebieden (incl. Gaza en Oost-Jeruzalem) is het aantal christenen ongeveer 50.000.

Het aantaal messiasbelijdende Joden wordt geschatg op 10000 tot 25000
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”