homoseksualiteit

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: elbert, henkie, Moderafo's

katherina
Verkenner
Verkenner

homoseksualiteit

Berichtdoor katherina » 16 jun 2026 16:07

Op de website staat een artikel over of je wel of niet een lesbisch huwelijkspaar feliciteert met hun huwelijk. Ik hang de stelling aan dat de kijk die onze kerk heeft op homoseksualiteit dezelfde weg zal gaan als onze verhouding tot slavernij. Het weerhoud mij niet van een oprecht geloof, het weerhoud mij wel van oprechte liefde voor alle mensen in onze kerk. Als ik hoor hoe men spreekt over homoseksualiteit... dan kun je volgens sommigen beter je vrouw slaan.

Wat me vooral zo tegenstaat is dat men homoseksuelen met het grootste gemak liefde ontzegt voor de rest van hun leven. Terwijl wij, keurig getrouwde echtparen, weten hoe fijn het kan zijn om iemand te hebben waarmee je je leven kunt delen, een luisterend oor te hebben van iemand die jou door en door kent, iemand om mee naar huis te fietsen na een etentje bij vrienden, om de triviale dingen van het leven mee te delen, om getroost te worden als je verdrietig bent, iemand te hebben die je een spiegel voorhoudt als je vuurspugend thuis komt om een nare actie van een collega. En ook om samen mee in bed te liggen, om samen mee te bidden, om samen het leven aan te gaan, om een vakantie uit de zoeken of een nieuwe keuken.

Natuurlijk gaan weduwen of weduwnaars ook alleen door het leven, en we hebben in onze omgeving allemaal alleengaanden die de ware gewoon niet tegengekomen zijn, of die het prima vinden om alleen te leven. Maar we leggen het ze niet op! We bidden zelfs voor ze dat ze iemand vinden om hun leven mee te delen. We weten dus heus wel hoe eenzaam het leven alleen kan zijn. Stel je voor dat jouw kind je komt vertellen dat hij of zij homo of lesbienne is, hoe zou je dan willen dat je zelf reageert en hoe zou je willen dat je kind zijn of haar leven inricht?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: homoseksualiteit

Berichtdoor Mortlach » 16 jun 2026 17:08

katherina schreef:Op de website staat een artikel over of je wel of niet een lesbisch huwelijkspaar feliciteert met hun huwelijk. Ik hang de stelling aan dat de kijk die onze kerk heeft op homoseksualiteit dezelfde weg zal gaan als onze verhouding tot slavernij. Het weerhoud mij niet van een oprecht geloof, het weerhoud mij wel van oprechte liefde voor alle mensen in onze kerk. Als ik hoor hoe men spreekt over homoseksualiteit... dan kun je volgens sommigen beter je vrouw slaan.

Ik zal niet sarcastisch zijn, maar dat artikel schoot mij echt in het verkeerde keelgat. Dat achterhoedegevecht tegen het postmodernisme, alsof je dat nog teruggedraaid zou krijgen - of dat iets wenselijks zou zijn. Mensen die denken dat het vroeger beter was, die hebben niet genoeg literatuur uit die tijdsperioden gelezen.

En dan die kansloze scheiding tussen "wel zijn maar niet doen"; we kunnen je seksuele voorkeur niet aanpassen (hoewel ze het nog steeds proberen met zogenaamde conversietherapie!) dus dat moeten we accepteren, maar we willen er niets van merken!

Wat me vooral zo tegenstaat is dat men homoseksuelen met het grootste gemak liefde ontzegt voor de rest van hun leven. Terwijl wij, keurig getrouwde echtparen, weten hoe fijn het kan zijn om iemand te hebben waarmee je je leven kunt delen, een luisterend oor te hebben van iemand die jou door en door kent, iemand om mee naar huis te fietsen na een etentje bij vrienden, om de triviale dingen van het leven mee te delen, om getroost te worden als je verdrietig bent, iemand te hebben die je een spiegel voorhoudt als je vuurspugend thuis komt om een nare actie van een collega. En ook om samen mee in bed te liggen, om samen mee te bidden, om samen het leven aan te gaan, om een vakantie uit de zoeken of een nieuwe keuken.

Natuurlijk gaan weduwen of weduwnaars ook alleen door het leven, en we hebben in onze omgeving allemaal alleengaanden die de ware gewoon niet tegengekomen zijn, of die het prima vinden om alleen te leven. Maar we leggen het ze niet op!

Precies. En dan de vergelijking met "Maar al die hetero's die geen levenspartner kunnen vinden dan? Dat is toch ook heel erg!" alsof die situaties vergelijkbaar zijn.

We bidden zelfs voor ze dat ze iemand vinden om hun leven mee te delen. We weten dus heus wel hoe eenzaam het leven alleen kan zijn. Stel je voor dat jouw kind je komt vertellen dat hij of zij homo of lesbienne is, hoe zou je dan willen dat je zelf reageert en hoe zou je willen dat je kind zijn of haar leven inricht?

O, fijn dat je het ons vertelt; geef je even het zout door?"....
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2026 23:40

katherina schreef:Op de website staat een artikel over of je wel of niet een lesbisch huwelijkspaar feliciteert met hun huwelijk. Ik hang de stelling aan dat de kijk die onze kerk heeft op homoseksualiteit dezelfde weg zal gaan als onze verhouding tot slavernij. Het weerhoud mij niet van een oprecht geloof, het weerhoud mij wel van oprechte liefde voor alle mensen in onze kerk. Als ik hoor hoe men spreekt over homoseksualiteit... dan kun je volgens sommigen beter je vrouw slaan.

Natuurlijk gaan weduwen of weduwnaars ook alleen door het leven, en we hebben in onze omgeving allemaal alleengaanden die de ware gewoon niet tegengekomen zijn, of die het prima vinden om alleen te leven. Maar we leggen het ze niet op! We bidden zelfs voor ze dat ze iemand vinden om hun leven mee te delen. We weten dus heus wel hoe eenzaam het leven alleen kan zijn. Stel je voor dat jouw kind je komt vertellen dat hij of zij homo of lesbienne is, hoe zou je dan willen dat je zelf reageert en hoe zou je willen dat je kind zijn of haar leven inricht?

De meeste mensen die ik ken die hiermee te maken krijgen worden wel wat milder als het bijvoorbeeld hun eigen kind betreft. Het is makkelijk zolang het een beetje op afstand blijft maar als het om je geliefden gaat word je toch vaak wel wat genuanceerder…
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 jun 2026 18:44

Marnix schreef:De meeste mensen die ik ken die hiermee te maken krijgen worden wel wat milder als het bijvoorbeeld hun eigen kind betreft. Het is makkelijk zolang het een beetje op afstand blijft maar als het om je geliefden gaat word je toch vaak wel wat genuanceerder…

Gek hè, hoe dat zo loopt... Maar ja, het is dan ook een stuk gemakkelijker om principieel te zijn over de ruggen van anderen. Ik ben wel altijd blij als ik ergens lees dat mensen wanneer ze er zelf mee te maken krijgen toch ineens wel manieren vinden om ermee om te gaan; zo onmogelijk is dat dus blijkbaar niet.

Ik haak dit hier even aan omdat de reacties in de Vragenrubriek zijn afgesloten: ik vind het bijzonder dat ervanuit wordt gegaan dan met je kind praten over masturbatie automatisch zal leiden tot de situatie waarin "de jongen schuldgevoelens krijgt ten aanzien van zijn eigen lichaam." Dit gebeurt blijkbaar zo vaak dat het gezegd moet worden dat dit zou moeten worden voorkomen.

Gaat er bij mensen dan echt geen lampje branden? "Als ik vanuit mijn geloofskader met mijn kind over masturbatie praat, is de kans levensgroot dat hij/zij schuldgevoelens t.a.z. zijn/haar lichaam ontwikkelt." En dat je dan niet denkt "Weet je, misschien ligt dat in dit specifieke geval wel aan mijn geloofskader?"

"Moet hij zich zelf schuldig voelen als hij masturbeert?" Het is toch bizar dat je je dit afvraagt?

"Vooral benadrukken dat je goed met seksualiteit omgaat. En als het dan wel eens tot masturbatie komt, daar dan ook niet te zwaar aan tillen."

Kijk, op zich is het antwoord positief, maar impliciet wordt er wel toegegeven dat masturbatie dus niet onder "goed met seksualiteit omgaan" valt.

Ook het idee dat de vader met zoons en de moeder met dochters zou moeten praten; het zou toch wat zijn als beide ouders hier met al hun kinderen over zouden kunnen praten. Want een dochter kan toch ook benieuwd zijn hoe jongens dit ervaren, en vice versa?

katherina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor katherina » 17 jun 2026 21:24

Mortlach schreef:
Ik haak dit hier even aan omdat de reacties in de Vragenrubriek zijn afgesloten: ik vind het bijzonder dat ervanuit wordt gegaan dan met je kind praten over masturbatie automatisch zal leiden tot de situatie waarin "de jongen schuldgevoelens krijgt ten aanzien van zijn eigen lichaam." Dit gebeurt blijkbaar zo vaak dat het gezegd moet worden dat dit zou moeten worden voorkomen.

Gaat er bij mensen dan echt geen lampje branden? "Als ik vanuit mijn geloofskader met mijn kind over masturbatie praat, is de kans levensgroot dat hij/zij schuldgevoelens t.a.z. zijn/haar lichaam ontwikkelt." En dat je dan niet denkt "Weet je, misschien ligt dat in dit specifieke geval wel aan mijn geloofskader?"

"Moet hij zich zelf schuldig voelen als hij masturbeert?" Het is toch bizar dat je je dit afvraagt?

"Vooral benadrukken dat je goed met seksualiteit omgaat. En als het dan wel eens tot masturbatie komt, daar dan ook niet te zwaar aan tillen."

Kijk, op zich is het antwoord positief, maar impliciet wordt er wel toegegeven dat masturbatie dus niet onder "goed met seksualiteit omgaan" valt.

Ook het idee dat de vader met zoons en de moeder met dochters zou moeten praten; het zou toch wat zijn als beide ouders hier met al hun kinderen over zouden kunnen praten. Want een dochter kan toch ook benieuwd zijn hoe jongens dit ervaren, en vice versa?

Ik vond het ook een bijzonder antwoord. Maar het tekent ‘onze houding’ met seks wel. Seks is vies en niet om over te praten, behalve als je getrouwd bent. En dan ook enkel traditioneel, want och arm, je zou het eens beide lekker vinden.

Wij hebben met de kinderen van jongs af over seks gesproken, dat je die gevoelens hebt en dat ze normaal zijn. Ik zie één van onze jongens (3 jaar oud) nog met een rood hoofd achter een stoel vandaan komen: ‘mama, als ik over mijn plasser wrijf is dat heel erg lekker’. Toen maar uitgelegd dat het dat inderdaad is, en dat hij dat bij zichzelf mag doen, als hij alleen is. Dat het niet ongevraagd bij anderen mag en dat anderen het ook niet bij hem mogen doen. Zeg maar het Lentekriebels-verhaal.

Ik snap werkelijk niet waarom je je schuldig zou moeten voelen als je masturbeert. Dat is pas tegennatuurlijk! Lijkt me alleen maar heel fijn, dat je weet wat je lekker vindt en hoe dat werkt bij jezelf, voor je aan seks met een ander begint.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 jun 2026 22:02

katherina schreef:Ik vond het ook een bijzonder antwoord. Maar het tekent ‘onze houding’ met seks wel. Seks is vies en niet om over te praten, behalve als je getrouwd bent. En dan ook enkel traditioneel, want och arm, je zou het eens beide lekker vinden.

Wij hebben met de kinderen van jongs af over seks gesproken, dat je die gevoelens hebt en dat ze normaal zijn. Ik zie één van onze jongens (3 jaar oud) nog met een rood hoofd achter een stoel vandaan komen: ‘mama, als ik over mijn plasser wrijf is dat heel erg lekker’. Toen maar uitgelegd dat het dat inderdaad is, en dat hij dat bij zichzelf mag doen, als hij alleen is. Dat het niet ongevraagd bij anderen mag en dat anderen het ook niet bij hem mogen doen. Zeg maar het Lentekriebels-verhaal.

Ik snap werkelijk niet waarom je je schuldig zou moeten voelen als je masturbeert. Dat is pas tegennatuurlijk! Lijkt me alleen maar heel fijn, dat je weet wat je lekker vindt en hoe dat werkt bij jezelf, voor je aan seks met een ander begint.

Ik ben blij dat te lezen, want zo hoort het volgens mij ook te gaan!

Er zijn daarnaast ook bergen aan wetenschappelijk onderzoek die allemaal bevestigen dat het normaal, gezond en goed voor je is, zowel fysiek als mentaal! En voor zover ik weet geen onderzoek dat concludeert dat het slecht is.

Nederland is als ik het me goed herinner een van de landen met de meest uitgebreide seksuele voorlichting op school. Heel vroeg beginnen (kleuters!) met praten over wat het betekent om "vriendjes te zijn", over gevoelens, over handen vasthouden, over grenzen stellen en respecteren, dat soort werk, want seksuele voorlichting is qua term misschien ingeburgerd, maar het gaat natuurlijk om veel meer dan dat, het gaat om relaties (in al haar vormen) en de gevoelens die daarbij komen kijken.

Nederland is OOK een van de landen met een relatief laag abortuscijfer, voor landen waar het niet sowieso verboden is, uiteraard. Ongeveer de helft van het aantal per 100.000 vergeleken met Canada, de VS en 1/3 van het aantal in het Verenigd Koninkrijk.

We staan aan de absolute top wat betreft het aantal tienerzwangerschappen (het laagste cijfer); 13 keer lager dan in de VS, bijvoorbeeld. Ook zijn Nederlanders gemiddeld pas later seksueel actief. En daarnaast staan we altijd zeer hoog in lijstjes die seksueel welzijn/tevredenheid meten.

De reden mag dan ook duidelijk zijn: open, eerlijke en uitgebreide seksuele voorlichting (inclusief niet-heterozaken) leidt tot MINDER abortus, minder tienermoeders en meer tevredenheid. Daarom vind ik het altijd zo raar dat de christelijke hoek waar men zo tegen abortus is, zich OOK uitspreekt tégen seksuele voorlichting.

Je zou toch denken dat als het je echt te doen is om het abortuscijfer te verlagen, en seksuele voorlichting het abortuscijfer verlaagt, dat je daar dan de grootste supporter van zou zijn! Je zou bijna gaan denken dat het christenen daar dus toch niet om te doen is, maar dat is een cynische gedachte van mij.

katherina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor katherina » 18 jun 2026 08:22

Mortlach schreef:
Je zou toch denken dat als het je echt te doen is om het abortuscijfer te verlagen, en seksuele voorlichting het abortuscijfer verlaagt, dat je daar dan de grootste supporter van zou zijn! Je zou bijna gaan denken dat het christenen daar dus toch niet om te doen is, maar dat is een cynische gedachte van mij.

Ik ben nogal een feminist (lig daarover ook geregeld in de clinch met onze ouderling, best leuk!) en volgens mij gaat het helemaal niet om het voorkomen van abortussen. Het gaat om controle over het lichaam van de vrouw. Ken je Het verhaal van de dienstmaagd, van Margaret Atwood? Een dystopische roman over een land dat volgens de bijbel geregeerd wordt. Dat is geen pretje. Als ik JD Vance hoor praten, dan rijzen mij de haren te berge.

Maar terug naar mijn afsluitende vraag, waar ik zelf nog geen antwoord op heb gegeven. Mijn neefje is homoseksueel en wij, zijn familie reageerden daar allemaal heel ontspannen op. Dat we dat al wel wisten, dat we zijn worsteling gezien hadden en dat we altijd achter hem zouden staan. En raad eens: een verliefdheid bij hem is exact gelijk aan die van onze heteroseksuele kinderen. Het gaat gepaard met dezelfde twijfels en dezelfde opgetogenheid als de ander wel of niet heeft gekeken. Helaas voelden een aantal gemeenteleden zich genoodzaakt om hem te wijzen op zijn zonde, hij heeft brieven gekregen waar de honden geen brood van lusten. Echt verschrikkelijk. Zijn ouders hebben tijdens huisbezoek een aantal stukjes voorgelezen en daar schrokken de mannen toch wel van. Dat dat ook geen christelijke daad was. Maar inderdaad, of hij het wel zeker wist, en waarom hij zo volhardde in de zonde en dat ze voor hem zouden bidden. 'Nou', zei zijn vader, 'voor hem hoef je niet te bidden, hij zal wel op zijn pootjes terechtkomen. Jullie kunnen beter bidden voor menselijkheid bij de rest van de gemeente'. Dat is nogal hoog opgelopen, we zijn ook als familie even weggeweest naar een andere kerk, maar uiteindelijk toch weer teruggekomen. En daar ben ik blij mee. Maar bij de eerste vermaning zijn we vrees ik weer weg. Het is een wankel staakt het vuren.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 jun 2026 16:17

katherina schreef:Ik ben nogal een feminist (lig daarover ook geregeld in de clinch met onze ouderling, best leuk!) en volgens mij gaat het helemaal niet om het voorkomen van abortussen. Het gaat om controle over het lichaam van de vrouw. Ken je Het verhaal van de dienstmaagd, van Margaret Atwood? Een dystopische roman over een land dat volgens de bijbel geregeerd wordt. Dat is geen pretje. Als ik JD Vance hoor praten, dan rijzen mij de haren te berge.

Ja, dat gevoel ken ik en voel ik ook vrij intens wanneer ik in een cynische bui ben. Vance is inderdaad een griezel, en er zitten er meer in die hoek: mannen die echtscheiding weer willen verbieden en vrouwen het stemrecht willen ontnemen enzo.

Maar terug naar mijn afsluitende vraag, waar ik zelf nog geen antwoord op heb gegeven. Mijn neefje is homoseksueel en wij, zijn familie reageerden daar allemaal heel ontspannen op. Dat we dat al wel wisten, dat we zijn worsteling gezien hadden en dat we altijd achter hem zouden staan. En raad eens: een verliefdheid bij hem is exact gelijk aan die van onze heteroseksuele kinderen. Het gaat gepaard met dezelfde twijfels en dezelfde opgetogenheid als de ander wel of niet heeft gekeken. Helaas voelden een aantal gemeenteleden zich genoodzaakt om hem te wijzen op zijn zonde, hij heeft brieven gekregen waar de honden geen brood van lusten. Echt verschrikkelijk. Zijn ouders hebben tijdens huisbezoek een aantal stukjes voorgelezen en daar schrokken de mannen toch wel van. Dat dat ook geen christelijke daad was. Maar inderdaad, of hij het wel zeker wist, en waarom hij zo volhardde in de zonde en dat ze voor hem zouden bidden. 'Nou', zei zijn vader, 'voor hem hoef je niet te bidden, hij zal wel op zijn pootjes terechtkomen. Jullie kunnen beter bidden voor menselijkheid bij de rest van de gemeente'. Dat is nogal hoog opgelopen, we zijn ook als familie even weggeweest naar een andere kerk, maar uiteindelijk toch weer teruggekomen. En daar ben ik blij mee. Maar bij de eerste vermaning zijn we vrees ik weer weg. Het is een wankel staakt het vuren.

Brieven? Nog anoniem ook zeker? Wat een lafaards!

En ja, natuurlijk verloopt verliefdheid voor homoseksuelen hetzelfde als voor heteroseksuelen; het is bijna also homo's ook maar normale mensen zijn. Ik ben wel heel blij dat je neef zich zo door zijn gezin/familie gesteund wist, want als je die steun ook nog eens moet missen, dan wordt het weerstaan van alle negativiteit wel heel zwaar.

Op zich goed dat die huisbezoekers in ieder geval nog geschokt waren, maar aan de andere kant kan het ze toch ook weer niet heel erg verrast hebben? Ze weten toch zelf ook wel hoe de gemeente erover denkt? Horen ze het niet ook van de kansel komen? Of is het allemaal "we hebben er toch goede bedoelingen mee, dus hoe erg is het dan dat we je keihard op je ziel trappen?"

Wel een ijzersterke reactie van de vader! Ik zou ook weggelopen zijn en waarschijnlijk niet meer zijn teruggekeerd. Je zult er vast je redenen voor hebben gehad en daar wil ik niet aan twijfelen, maar inderdaad, in zo'n wankele situatie zitten waar je continu op je hoede moet zijn, dat kan toch niet bevordelijk zijn voor je geloofsinvulling?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2026 19:53

katherina schreef:Ik vond het ook een bijzonder antwoord. Maar het tekent ‘onze houding’ met seks wel. Seks is vies en niet om over te praten, behalve als je getrouwd bent. En dan ook enkel traditioneel, want och arm, je zou het eens beide lekker vinden.

Toch vind ik dit wel te kort door de bocht. Dat het geen probleem is dat je zoontje spelenderwijs zijn lichaam leert kennen is overduidelijk. Dat de houding “seks is vies en daar praten we niet over” fout is ook. Maar wat als hij porno zou kijken en masturberen als hij 10 jaar ouder is bijvoorbeeld? Ik kan me voorstellen dat Mortlach als atheist daar niet zoveel moeite mee zou hebben maar als je kijkt naar wat de Bijbel erover zegt wordt het dan wel wat ingewikkelder. De Bijbel roept ook op om op dat gebied heilig en rein te leven. Ook om monogaam te zijn, niet met iedereen het bed in te duiken enz. Dingen die onder niet-christenen soms wat minder gewoon zijn. Hoe ga je daarmee om? Als je je trouwens verdiept in de porno-industrie kom je er al snel achter wat een duistere wereld dat is.

En nou kan je je afvragen: waarom haal je dat erbij? Zeker als vrouw is dat een logische vraag maar ik heb even gezocht naar cijfers hierover:

Dat porno wordt gebruikt als hulpmiddel bij masturbatie is heel gebruikelijk. Onderzoek wijst echter uit dat er een groot verschil zit in hoe vaak en hoeveel mannen en vrouwen dit doen. Gebruik bij masturbatie:

Mannen: Van de mannen gebruikt ongeveer 70 tot 98% porno tijdens het masturberen.
Vrouwen: Bij vrouwen ligt dit percentage flink lager; hier gebruikt ongeveer 20 tot 30% porno als ondersteuning. 

Dat geldt overigens ook voor christenen, blijkt uit onderzoeken. De cijfers liggen iets lager maar niet heel veel. Nogmaals, als je heel jong bent is dat anders maar als je wat ouder wordt moet je als je aan zelfbevrediging doet, ook opgewonden raken door dingen te kijken, luisteren of denken. Misschien dat knappe meisje in je klas of in de straat. Je denkt doorgaans dan niet aan letterlijke bloementjes en bijtjes. En dan kan je zeggen: daar heeft die ander toch geen last van?! Zolang die niet vastzit in de seksindustrie zal dat vast zo kunnen zijn. Desondanks denk ik dat Jezus er wel wat over zou willen zeggen, dat de Bijbel dat ook gewoon doet. En dan niet vanuit het perspectief “seks is vies” maar vanuit het tegenovergestelde: seks / seksualiteit is prachtig dus ga er zorgvuldig mee om, voor jezelf en de ander.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 jun 2026 21:13

Marnix schreef:Maar wat als hij porno zou kijken en masturberen als hij 10 jaar ouder is bijvoorbeeld? Ik kan me voorstellen dat Mortlach als atheist daar niet zoveel moeite mee zou hebben maar als je kijkt naar wat de Bijbel erover zegt wordt het dan wel wat ingewikkelder.

Ho ho. Misschien minder moeite dan de gemiddelde christen, maar dat is niet hetzelfde als geen moeite. Ik zie zelf ook wel dat er bijzonder veel kwalijks is aan de huidige vorm van pornoproductie en -consumptie. En zeker ook dat kinderen van 13 jaar daar veel sturing bij nodig hebben. Ik ben niet principieel tegen alle vormen van porno voor alle consumenten, maar dat betekent niet dat alles dus oké is.

Het is wel een realiteit, zeker nu iedereen een smartphone op zak heeft. Daar moet je dus in mijn ogen wat mee; net doen of het niet bestaat of tegen je kind "Niet doen hoor!" zeggen en verder niks, dat is wat mij betreft een verschrikkelijk slechte optie.

Dat porno wordt gebruikt als hulpmiddel bij masturbatie is heel gebruikelijk. Onderzoek wijst echter uit dat er een groot verschil zit in hoe vaak en hoeveel mannen en vrouwen dit doen. Gebruik bij masturbatie:

Mannen: Van de mannen gebruikt ongeveer 70 tot 98% porno tijdens het masturberen.
Vrouwen: Bij vrouwen ligt dit percentage flink lager; hier gebruikt ongeveer 20 tot 30% porno als ondersteuning. 

Dat zal deels te maken hebben met de sociale acceptatie die voor mannen en vrouwen toch verschillend is, zowel voor masturbatie als porno-gebruik. Ook is de gemiddelde porno zeer op mannen gericht en geweldadig tegen vrouwen; dat zal ook niet helpen. Je moet als vrouw gewoon meer moeite doen om iets te vinden dat bij je aansluit.

Maar ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat die percentages niet gelijk zouden zijn wanneer bovenstaande zaken geen factor waren.

Dat geldt overigens ook voor christenen, blijkt uit onderzoeken. De cijfers liggen iets lager maar niet heel veel. Nogmaals, als je heel jong bent is dat anders maar als je wat ouder wordt moet je als je aan zelfbevrediging doet, ook opgewonden raken door dingen te kijken, luisteren of denken. Misschien dat knappe meisje in je klas of in de straat. Je denkt doorgaans dan niet aan letterlijke bloementjes en bijtjes. En dan kan je zeggen: daar heeft die ander toch geen last van?! Zolang die niet vastzit in de seksindustrie zal dat vast zo kunnen zijn. Desondanks denk ik dat Jezus er wel wat over zou willen zeggen, dat de Bijbel dat ook gewoon doet. En dan niet vanuit het perspectief “seks is vies” maar vanuit het tegenovergestelde: seks / seksualiteit is prachtig dus ga er zorgvuldig mee om, voor jezelf en de ander.

Ik herinner me een artikel over een psychologisch onderzoek naar porno-gebruik en/of masturbatie op een christelijke universiteit; het probleem was dat ze zelfs daar geen controlegroep konden vinden; er waren simpelweg geen mensen die niet naar porno keken/die niet masturbeerden.

Maar die Bijbeltekst waar je op doelt, ik neem aan dat dat die "als je een vrouw in je hart begeert, heb je het overspel al gepleegd" of zoiets; ik kan me de precieze woorden even niet voor de geest halen en wil het niet opzoeken. Maar dat is me nogal een tekst. Ik begrijp het idee erachter wel, maar het zorgt wel voor een enorme "gedachtenpolitie" en koppelt ideeën waar je meestal geen controle over hebt - bij iedereen komen toch wel gedachten op waar ze zichzelf over verbazen? - aan werkelijke schade. Over schuldgevoel oplopen gesproken. Als je bij de bushalte een reclameposter met een aantrekkelijk persoon ziet en je denkt "die is aantrekkelijk zeg!", dat je dan meteen en LETTERLIJK overspel hebt gepleegd? Niemand gedraagt zich daar toch naar? Dat zou ook onmogelijk zijn. En omdat het onmogelijk is, kan het wat mij betreft ook geen voorwaarde zijn voor "zorgvuldig met seksualiteit omgaan".

Kijk, het is heel wat anders als je de mensen die in je gedachten opkomen ontmenselijkt; en helemaal als je ze vervolgens ook in werkelijkheid zo gaat behandelen. Ik ben mij er heel goed van bewust dat de aantrekkelijke mensen op tv uiteindelijk ook maar mensen zijn met echte levens, echte zorgen, echte hoop en echte vrees.

Ik weet echt niet meer waar ik dit ooit heb opgepikt, maar die uitspraak van Jezus zou gezien kunnen worden in het perspectief van het feit dat vrouwen destijds vaker werden lastiggevallen; dat mannen bij wijze van spreken, of zelfs letterlijk, openlijk begonnen te masturberen als er een aantrekkelijke dame langs de marktkraam liep. In dat geval is er natuurlijk wel wat voor Jezus' uitspraak te zeggen. Maar buiten dat soort specifieke situaties slaat de balans tussen behulpzaam en niet vrij snel door naar de niet-zijde.

Daar komt nog eens bij dat de gevolgen voor vrouwen destijds/in die cultuur oneindig veel groter waren dan voor mannen. Een vrouw die niet als maagd het huwelijk inging, moest gestenigd worden; iets waar Jezus dan wel weer een einde aan heeft gemaakt. Maar in die situatie wordt er niet gesproken over de man in kwestie; sterker nog, als de man ontdekt dat zijn bruid geen maagd is, dan is de man het slachtoffer! Ja, als een man seks heeft met een vrouw die niet van hem is, dan is er een consequentie. Maar dat reduceert een vrouw wel tot bezit: eerst van haar vader, daarna van haar echtgenoot. Je bent als vrouw dus nooit "van jezelf"; een gedachte die echt ontzettend vreemd is.

katherina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor katherina » 18 jun 2026 21:39

Ik denk dat álle jonge jongens en bijna alle jonge meisjes masturberen. Zeggen dat het zondig is, schieten we niks mee op. We weten allemaal dat onthouding voor problemen in de katholieke kerk heeft gezorgd.
Zeer veel porno is slecht en van twijfelachtig allooi. Maar ik denk dat de meeste 14-jarigen geen porno nodig hebben om te masturberen. Denken dat ze het niet zullen doen omdat het zondig is, dat is je ogen sluiten voor de werkelijkheid.
Je kinderen maar niks vertellen over masturberen omdat ze er schuldgevoelens over krijgen omdat het een zonde is, is ook niet juist. Je kunt er beter wel met ze over praten en ze vertellen dat porno niets te maken heeft met goede seks. Dat is een goede relatie seks is ietswaar beiden enorm veel plezier aan beleven, dat moet je ze bijbrengen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2026 08:19

katherina schreef:Ik denk dat álle jonge jongens en bijna alle jonge meisjes masturberen. Zeggen dat het zondig is, schieten we niks mee op. We weten allemaal dat onthouding voor problemen in de katholieke kerk heeft gezorgd.
Zeer veel porno is slecht en van twijfelachtig allooi. Maar ik denk dat de meeste 14-jarigen geen porno nodig hebben om te masturberen. Denken dat ze het niet zullen doen omdat het zondig is, dat is je ogen sluiten voor de werkelijkheid.
Je kinderen maar niks vertellen over masturberen omdat ze er schuldgevoelens over krijgen omdat het een zonde is, is ook niet juist. Je kunt er beter wel met ze over praten en ze vertellen dat porno niets te maken heeft met goede seks. Dat is een goede relatie seks is ietswaar beiden enorm veel plezier aan beleven, dat moet je ze bijbrengen.

Daar ben ik het helemaal mee eens, je moet er over praten en niet doen alsof het er niet is. Maar je moet ook niet naïef zijn. Ik reageerde op “ik zou niet weten waarom je je schuldig moet voelen als je masturbeert”. Maar als dat gepaard gaat met verkeerde gedachten of beelden denk ik dat dat schuldgevoel wel ergens vandaan komt en niet per se fout is. Je kan zeggen dat de meeste 14-jarigen geen porno nodig hebben en dat kan, ze kunnen ook aan dingen denken maar niet al die gedachten zijn goed. En in de praktijk gebruiken heel veel mensen wel porno. Dus het is wat genuanceerder dan gesteld werd maar ik ben het met je eens dat de oplossing in praten en opvoeden zit ipv het onbesproken te laten!

Ik reageer misschien later ook naar jou Mortlach maar heb nu geen tijd en heb geen laptop bij de hand want aan het kamperen :-)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jun 2026 13:42

Marnix schreef:Ik reageer misschien later ook naar jou Mortlach maar heb nu geen tijd en heb geen laptop bij de hand want aan het kamperen :-)

Lol, heb ik je zonder het zelf te beseffen uit je tent gelokt? :-)

Veel plezier in ieder geval, en het forum is geduldig hoor, dus ga eerst maar lekker genieten.

Jan1975
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jan1975 » 19 jun 2026 20:26

Iemand wees mij erop dat er hier verdergepraat werd. Ik zal me beperken tot de stelling die we bespraken: In de Bijbel wordt homoseksualiteit afgekeurd. Er werden zoals velen aangaven -ook niet door de mensen die hier posten- helemaal geen argumenten gegeven die dat ontkrachten (Want die zijn er ook niet in de Schrift), er werd alleen blind ontlezen wat er staat in bv. Rom. 1:25-27 door te zeggen de tekst alleen in een specifieke (historische) context geldig zou zijn, zodat je het gebod in onze context naast je neer kan leggen. Jammer dat er dan in deze 'echokamer van het forum' met gelijkgezinden alleen maar over het gevoel wat men erbij heeft wordt gesproken. Als je op deze manier moeite hebt met Gods geopenbaarde wil, en je Godsbeeld overeen moet komen met wat een 'eerlijk God' zou zijn volgens je gevoel, dan is God toch maar klein, want blijkbaar gaat Hij je (rechtvaardigheids)gevoel niet te boven. Dan is het einde van de 'omenselijke en oneerlijke' hel ook binnen handbereik, want ook hier heeft een mens zich te onderwerpen aan zijn Schepper die autoriteit heeft over, en recht heeft op heel het leven van de mens.

Wat me vooral zo tegenstaat is dat men homoseksuelen met het grootste gemak liefde ontzegt voor de rest van hun leven

liefde is geen recht, maar een onverdiende zegen. We zijn niet zielig maar zondig. Jezus was ook geen zielige Martelaar, maar de Middelaar. Alles meer dan de eeuwige geestelijke en lichamelijke dood van Adam en Eva in Gen. 3 is genade. Maar daarvoor wordt God niet gekend als we hier onze vrijheden en rechten opsommen. Jezus had het voor ons over om ook zeker 33 jaar ongetrouwd te zijn, had Hij niet het recht om de mens aan zijn lot over te laten zodat Hij niet vernietigd zou worden door onze zonde? Of ben je dan ook eerlijk en zegt je gevoel dat het onredelijk was dat Hij die geen zonde gekend of gedaan had moest komen voor een ander? Dat is toch pas onredelijk, dat kan je iemand niet opleggen. Wil je dan zelf verloren gaan omdat het oneerlijk zou zijn om Zijn offer (wat betekent dat Hij een gruwelijke dood moest ondergaan) te accepteren? Waarom zou je wel het goede (Jezus en Zijn heerlijke genade!) uit Gods hand willen nemen en het kwade (wat oneerlijk/kwaad is volgens je eigen gevoel) niet ontvangen? Wij kennen ten delen en zijn zondig, ook in ons gevoel. Wees dan toch alsjeblieft eerlijk naar God je Schepper die alle eer waardig is en die je nooit zult begrijpen... God is alleen te kennen in de paradox van Hem niet begrijpen maar wel lief te hebben. Zo was ook het kruis de paradox van heil door onheil. Het toont ons ook dat God zich juist bekend wil maken in de weg van het lijden waarin geen goedkope antwoorden zijn.

Natuurlijk gaan weduwen of weduwnaars ook alleen door het leven, en we hebben in onze omgeving allemaal alleengaanden die de ware gewoon niet tegengekomen zijn, of die het prima vinden om alleen te leven. Maar we leggen het ze niet op!

Dat doen mensen niet, God legt het op omdat Hij dat als Schepper en Insteller van de morele orde eisen mag. Als je daar moeite mee hebt, moet je zoals Job bij God zijn. Je kan altijd bij Hem terecht en mag Hem ook vertellen dat je Hem niet begrijpt. Het is dan makkelijk om je mening hier met gelijkgestemden te laten klinken, maar waarom dan hen die Gods Woord wel principieel willen volgen wegzetten met 'kansloos'?

Ik zal niet sarcastisch zijn, maar dat artikel schoot mij echt in het verkeerde keelgat. Dat achterhoedegevecht tegen het postmodernisme, alsof je dat nog teruggedraaid zou krijgen - of dat iets wenselijks zou zijn. Mensen die denken dat het vroeger beter was, die hebben niet genoeg literatuur uit die tijdsperioden gelezen.
Emotie en inhoud scheiden is allereerst een basisprincipe van een eerlijke discussie. Daarin gaat het om inhoudelijke argumentatie en niet om persoonlijke smaak of gevoel. Je hanteert hiermee een relativistische mindset die vrijheid vorm geeft. Het zwaktste wat een christen kan doen is zich bij een zaak neerleggen, alsof God onderworpen zou zijn aan hoe onze geschiedenis loopt. God staat hier juist boven, zoals Augustinus als geen ander wist. Een christen is wel in deze wereld, maar niet ván de wereld. Juist door het geloof wordt de wereld overwonnen, die zich tegen God keert. Er is ook nergens gezegd dat het vroeger beter zou zijn, dat leg je een ander in de mond. Je hebt ook nergens in de reacties zelf literatuur aangedragen, wat ik wel heb gedaan met o.a. Carl Truemans 'Een vreemde nieuwe wereld'.

En dan die kansloze scheiding tussen "wel zijn maar niet doen"; we kunnen je seksuele voorkeur niet aanpassen (hoewel ze het nog steeds proberen met zogenaamde conversietherapie!) dus dat moeten we accepteren, maar we willen er niets van merken!

'kansloos' dit 'verkeerde keelgat', maar er is helemaal nergens gesteld dat die mensen hun seksuele voorkeur zouden moeten aanpassen en bv zich als een hetero moeten gedragen. 'Conversietherapie' is een term met een negatieve connotatie die vooral in de media wordt gebruikt. Hierdoor wordt veel pastorale steun wegzet als zijn een poging om iemands geaardheid aan te passen. En waardom vanuit gebrek aan inhoudelijk argumenten om vanuit de Bijbel te onderbouwen dat homoseksualiteit voor God wel oke is deze stelling koppelen aan andere thema's -die je verfoeilijk vindt- om zaken te legitimeren?

Die scheiding is duidelijk gemotiveerd in de reacties. Als je die dan toch niet wilt maken, besef dan wel dat je het dan ook zelf bent die seksualiteit zo groot maakt in iemands leven, dat de door je gepropageerde term 'obsessie' juist in je eigen denken op zijn plaats is.

En dan de vergelijking met "Maar al die hetero's die geen levenspartner kunnen vinden dan? Dat is toch ook heel erg!" alsof die situaties vergelijkbaar zijn.
Omdat seksualiteit alleen door God wordt toegestaan in het huwelijk tussen 1 man en 1 vrouw, hebben zij net zo goed die mogelijkheid niet. En zoals benoemd hebben ook zij niet het 'recht' daarop. Het is Gods gave. Wie ongetrouwd is heeft daarnaast meert tijd voor God.

Gek hè, hoe dat zo loopt... Maar ja, het is dan ook een stuk gemakkelijker om principieel te zijn over de ruggen van anderen.
Is God dan principieel over de ruggen van mensen? Ook als Hij mensen die zich nooit aan Hem wilden onderwerpen naar de hel laat gaan, (wat zij ten diepste liever wensen dan zich ooit volledig aan God te onderwerpen -The Great Divide, C.S. Lewis-). En was Gods afkeer van de zonde van de Kanaänieten die tot een oordeel over hen leidde dan ook principieel over hun ruggen? Denk je hier dan (onbewust) ook al niet anders over dan een werkelijke realiteit? Een visie dat alleen principes die niet 'over de ruggen van anderen' gaan goed zouden zijn, past niet bij de Bijbelse God. Het erkennen van Gods heiligheid en soevereiniteit is fundamenteel voor God in waarheid kennen en om het offer van Jezus op waarde te mogen leren kennen.
Wie een ander Godsbeeld schept dan de Schrift leert, dient andere goden die hij zich naar zijn gelijkenis maakt.
Wees dan ook niet tweeslachtig in je gedachten om wel de gruwelijke kruisdood van Christus aan te willen nemen (Die ons dé ernst van de zonde laat zien!) aan te nemen en tegelijk te stellen dat God van ons geen heiligheid en reinheid zou mogen eisen. Als de zonde niet zo ernstig was geweest, had Hij ook wel een minder 'onmenselijke' weg kunnen kiezen dan de kruisdood. Die -als het goed is- tegen ons gevoel ingaat, zeker wanneer we in andere 'zondekwesties' ons wel beroepen op ons gevoel. Het kruis is niet glad gepolijst, maar een ruwhouten kruis: een martelwerktuig.
God laat zich niet begrijpen en roept een ieder op om Hem te eren door zijn Woord te houden, ook wanneer wij dit niet kunnen begrijpen.
God zegt: Wie Mij eert, zal Ik eren. Het wonder van Hem te kennen is God God laten. Daarin gaat Hij ons denken en begrip te boven.

En wie God zo in Christus heeft leren kennen, kan niemand voor de zonde (welke dan ook) overhebben, zoals Hij terugging om dat ene schaap te redden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2026 04:17

Jan1975 schreef: ... alsof God onderworpen zou zijn aan hoe onze geschiedenis loopt. God staat hier juist boven, zoals Augustinus als geen ander wist. Een christen is wel in deze wereld, maar niet ván de wereld.

Ik moest even denken aan een opmerking in de vragenrubriek. Iemand bracht slavernij ter sprake en toen was het ineens "nee, nee, God is niet vóór slavernij, hij gaf die regels om ergere uitwassen te voorkomen" of zoiets. Ik weet niet of jij dat zei of iemand anders.

Maar goed, ergens regels voor geven is iets impliciet niet afkeuren. Voor homoseksuele relaties wordt 1 regel gegeven want het is God een gruwel: als je je ermee inlaat, wacht je de doodstraf. Helder! Voor het houden van slaven echter... "Wat uw slaaf en uw slavin betreft die u zult hebben: uit de heidenvolken die rondom u zijn, uit hen moet u een slaaf en een slavin kopen"; waarom hier niet "gij zult geen slaven hebben; degene die slaven houdt, wacht de doodstraf"?

Hier is het blijkbaar ineens wel "ach, de tijdsperiode; ach, de cultuur; het was toch ook niet uit te bannen, etc. etc." Terwijl de voor de hand liggende conclusie gewoon is dat God ten tijde van Leviticus simpelweg niet tegen slavernij was; en aangezien God en zijn absolute moraliteit niet veranderen, nu dus nog steeds niet. Maar dat komt natuurlijk slecht uit in 2026 dus begint het hypocriet in bochten wringen om dit maar weg te wuiven.

'Conversietherapie' is een term met een negatieve connotatie die vooral in de media wordt gebruikt. Hierdoor wordt veel pastorale steun wegzet als zijn een poging om iemands geaardheid aan te passen. En waardom vanuit gebrek aan inhoudelijk argumenten om vanuit de Bijbel te onderbouwen dat homoseksualiteit voor God wel oke is deze stelling koppelen aan andere thema's -die je verfoeilijk vindt- om zaken te legitimeren?

Conversietherapie is dus echt niet alleen iets van de media. Hier een video over conversietherapie zoals die heden ten dage in het Verenigd Koninkrijk in de praktijk wordt gebracht. Ik weet dat het 2 uur is, maar ik hoop toch dat je er de tijd voor wilt nemen. Hier gaat het dan met name om transgender mensen, maar vervang transgender met homoseksueel en je hebt de situatie van 30-40 jaar geleden; hetzelfde draaiboek wordt toegepast.

En even tussen neus en lippen door, rond de 45 minuten begint er een opsomming van de grote namen in die kringen momenteel en hoe incenstueus die allemaal samenwerken, en als je de namen nazoekt, blijkt dat het ALLEMAAL christenen zijn. Dat is echt niet toevallig.

Omdat seksualiteit alleen door God wordt toegestaan in het huwelijk tussen 1 man en 1 vrouw,

Ja joh, alsof mensen voor het ja-woord allemaal seksloze robots zijn en met de ringen de "seks-aanknop" wordt omgezet.

hebben zij net zo goed die mogelijkheid niet. En zoals benoemd hebben ook zij niet het 'recht' daarop. Het is Gods gave. Wie ongetrouwd is heeft daarnaast meert tijd voor God.

Kijk, alleen maar voordelen!

Een visie dat alleen principes die niet 'over de ruggen van anderen' gaan goed zouden zijn, past niet bij de Bijbelse God.

Ik wist dat er een reden was dat ik dat hele gedoe pertinent afwijs!

Het erkennen van Gods heiligheid en soevereiniteit is fundamenteel voor God in waarheid kennen en om het offer van Jezus op waarde te mogen leren kennen.

Nee, bedankt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”