Hans1978 schreef:Rubio doet het eigenlijk niet slecht volgens mij. Het is in elk geval de enige die niet zo sterk op het MAGA gedachtengoed leunt
Vergeleken met de rest, zeker, maar een potplant is dat ook! Maar het feit dat hij net zo'n 'sycophant' (slijmerd, ja-knikker) is al de rest, is voor mij genoeg om hem voorgoed te diskwalificeren.
(hoewel de basisgedachte achter MAGA misschien nog niet eens zo gek is, namelijk het voorkomen dat Amerika als wereldmacht in het verval raakt). In die zin zie ik nog wel een verschil tussen het MAGA en het MTAG (make Trumps America Great)
Verhelderend om te weten dat je denkt dat dat de basisgedachte is; ik ben het niet met je eens trouwens. Het zit vooral in het 'Again'; het 'terug willen' naar een tijd dat zogezegd alles beter was; ja, misschien als je een gezonde, blanke heteroman bent. Want die mythische periode waar MAGA zo naar terugverlangt, was echt zo goed niet als je dat niet was.
En ik neem aan dat "nog wel een verschil" een understatement is, want ik zou het werkelijk waar niet weten hoe je de positie van Amerika in de wereld harder zou kunnen ondermijnen dan wat Trump aan het doen is.
Over het Charisma van Harris: ik denk dat we het daar niet over eens worden, maar ik denk wel dat het een veramerikanisering van de politiek is dat charism blijkbaar belangrijker is dan inhoud (zie je in Nederland ook steeds meer gebeuren).
Dat is inderdaad kwalijk, maar ik moet wel zeggen dat ik ook achter Harris' inhoud stond. Niet eens "in vergelijking met Trump", maar de plannen van Harris spraken me zeker aan.
Dat hij geen derde wereldoorlog begonnen is: Eens, maar ik vraag me wél af of Poetin Oekraine zou zijn binnengevallen met Trump in het Witte huis.
Meen je dat echt? Waar baseer je dat op? Ik denk namelijk dat als Poetin de oorlog tijdens Trumps regime was begonnen, Oekraïne nu al lang niet meer had bestaan. Het feit dat Trump claimt dat Poetin dat nooit gedaan zou hebben, is natuurlijk totaal niets waard.
En vooralsnog is Trump ook geen oorlog begonnen, het Iran conflict is namelijk eerder door Netanyahu opgestart dan door Trump (wat niet wegneemt dat Trump daarin wél vrolijk met Netanyahu meedeed). Al met al denk ik dat Trump een volslagen idioot is, maar dat zijn meest recente wapenfeit feitelijk iets is waar Israel hem tot actie gedwongen heeft (en hij zich heeft laten dwingen...).
Dat is wel een beetje haarkloverij, in mijn ogen. Ik heb er geen enkel probleem mee om te zeggen dat Amerika de oorlog tegen Iran is begonnen. Het afschuiven op Israël en vasthouden aan het feit dat het technisch gezien geen oorlog is (want alleen Congress kan de oorlog verklaren) is van hetzelfde kaliber als Poetin die zegt dat Oekraine geen oorlog maar een "special military operation" is.
Nog even een niews-update! Trump heeft een nieuwe, tijdelijke DNI aangesteld, Director of National Intelligence; je weet wel, die positie aan de top van de Amerikaanse inlichtingendiensten, voorheen bezet door Tulsi Gabbard. Als kandidaat heeft hij Bill Pulte gekozen, een 38-jarige nepo-baby zonder enige achtergrond of ervaring in de inlichtingenwereld. Pulte runt momenteel Freddy May en Fanny Mac (die de Amerikaanse hypotheekmarkt overzien) en blijft dit doen, NAAST de DNI-positie dus, alsof dat geen fulltime baan is.
Pulte heeft laten blijken dat hij alles doet om bij Trump in een goed blaadje te komen; financiële informatie delen om Trumps politieke vijanden te vervolgen, bijvoorbeeld (een aantal zijn aangeklaagd voor hypotheek-gerelateerde misdrijven). Nu deze man toegang heeft tot ALLE inlichtingen die Amerika bezit, zal het binnenkort wel losbarsten met de politieke vervolgingen.
DNI vervalt dus van voornamelijk op het buitenland gerichte inlichtingenverzameling naar het binnenland. Het zou me verbazen als de bondgenoten die de VS nog heeft informatie met hen blijven delen, want die is nu echt niet meer in veilige handen. Maar omdat het een "tijdelijke" instelling is (200 dagen, meen ik), is er geen bevestiging door de Senaat nodig. En na 200 dagen zet Trump er gewoon de volgende ja-knikker weg.
Al met al is DNI dus geen serieuze positie meer, en dat heeft enorme gevolgen voor de nationale veiligheid. Het idee van de positie was dat de 18(?) verschillende inlichtingendiensten niet genoeg met elkaar communiceerden en dat de aanslag op het World Trade Center op 9/11 daarom kon gebeuren. Het doel is dus om dat te voorkomen, maar met Pulte aan het roer kunnen ze de deur voor een nieuwe aanslag gewoon openzetten!
Congress en de Senate laten trouwens wel afkeurende geluiden horen, zelfs een aantal Republikeinen, dus wie weet of ze er nog iets tegen zullen doen.