Psalm42 schreef:Het centraal staan van Bijbelgetrouwheid vind ik alleen erg belangrijk en ik probeerde een beetje te schetsen wat voor gemeente ik bedoelde...
Ik moet eigenlijk 'stiekem' wel lachen om alles wat je schreef.
Je lijkt al helemaal te weten hoe het allemaal in elkaar zit, wat waar is, goed en Bijbelgetrouw.
Welke volgorde God oke vindt, welke liederen in wat voor uitvoering hij mooi vindt ....
Maar waarom zou je dat keer op keer steeds opieuw willen horen, wat leer je er allemaal bij dan?
Het doet me denken aan iemand die precies wist wat dominee goed gezegd had, wat hij gemist had in de preek, waar dominee de plank mis sloeg, en waar hij beter wat meer nadruk op had kunnen leggen of andersom, juist minder nadruk.
Psalm42 schreef:Minimaal 4 van de 6 zangmomenten een OB Pslam
Psalmen zijn vaak bijbelgetrouwer dan liederen, maar dat betekent zeker niet dat je geen liederen mag zingen (ze kunnen een mooie toevoeging zijn).
Hmm, net zoiets als dat dominee minimaal 4 van zijn 6 preken over de Psalmen moet preken.
Een keertje uit het evangelie van Johannes en max nog een 1 hoofdstuk uit een brief van Paulus, vooruit, dat mag en kan een mooie toevoeging zijn.
Psalm42 schreef:Over de kleding gesproken in Korinthe staat dat de vrouw haar hoofd moet bedekken, dus vandaar
Statanvertaling (HSV is oke maar liever de Statenvertaling)
Maar waarom niet gewoon Grieks, dichterbij kun je niet komen, toch?
Het lijkt me de beste kans om iets te leren wat je nog niet wist, elke vertaling is een verschraling inclusief de S.V., toch?
Er staat dat de vrouw een macht over haar hoofd moet hebben. In het Grieks staat er exousia, ik citeer de betekenis: recht van keuze, vrijheid om te doen zoals men wenst, macht van gezag (invloed) en van recht (privilege)....
Wat er dus eigenlijk staat is dat een vrouw zelf bepaald of ze wel of niet aan hoofdbedekking doet, ze heeft de macht en zegggenschap over haar eigen hoofd, alsdus Paulus.
En ja, Paulus had een mening over de hoofdbedekking van vrouwen, gebaseerd op de cultuur van die tijd.
Dat zullen ze je in de Ger Gem of de HHK niet vertellen hoor, anders dan Paulus passen die zich niet aan aan de de gangbare cultuur; waardoor ze hun doel ruimschoots voorbij schieten door hun biblicisme.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)