Sinds een aantal jaar heb ik een angstpatroon opgebouwd voor specifieke sociale settings. Het is een angst om plots ziek/misselijk te worden in een sociale omgeving (examenzaal, vol OV, kerkdienst) omdat je hier niet uit weg kan of raar wordt aangekeken als je ineens wegloopt (althans dat is hoe ik dat interpreteer). De angst is een soort zelf vervullend, omdat ik door de stress van de angst juist een soort misselijkheid ervaar (die overigens nooit resulteert in daadwerkelijk overgeven)
In examens en OV is dit door de jaren heen gelukkig door vrijwillige blootstelling veel beter geworden, en ook in de thuiskerken van mij en mijn vriendin. Ik heb echter wel heel veel last van het bezoeken van onbekende kerken, waar ik op voorhand al angst opbouw omdat ik dan het kerkgebouw niet ken, ergo niet weet hoe ik weg kan als ik dat wil, of dat ik de route wel weet maar heel erg langs het zicht van de gemeente moet lopen. In onze refogemeentes helpt het idee van een strakke "stugge " kerkorde mij dan ook niet omdat ik daardoor bang ben makkelijk op te vallen.
Dit ervoer ik vooral in de belijdenis en trouwdienst van een familielid. Sinds dat moment is de vrees voor mijn eigen trouwdienst en vooral belijdenisdienst (veel mensen, vooraan in de spotlight etc.) erg groot, mijn vriendin en ik zoeken namelijk ook een nieuwe gemeente waar we beiden de inhoud onderschrijven. Mijn vriendin en ik willen graag trouwen, maar ik ben puur vanwege deze fobie bang voor die dag. Wel wil ik de inhoud/doel van de trouwdienst en belijdenis van harte onderschrijven, overigens!
Het vervelende is dan dat bij het zoeken naar een nieuwe gemeente, ik bijna meer let op het formaat van de gemeente en de vorm van het kerkgebouw dan op de zaken die er toe doen! Het geeft me een gevoel van wanhoop dat ik niet uitzie naar trouwen en belijdenis, puur vanwege een angstpatroon. Naast het psychologische advies (dit heb ik al opgevolgd), weet ik niet wat ik hiermee moet. Wij willen graag trouwen maar ik heb het gevoel dat ik dat moeilijk maak vanwege angst naar nieuwe kerken te gaan etc.
Ik weet niet zo zeer wat mijn vraag concreet is; ik ben gewoon benieuwd hoe men hierop reageert!