Vader bang voor hel door broer

Moderators: Memmem, Moderafo's

Jojo1989
Verkenner
Verkenner

Vader bang voor hel door broer

Berichtdoor Jojo1989 » 17 jan 2026 16:00

Beste mensen,

Ik zit met een dilemma. Mijn vader was in onze jeugd een boze dronk en heeft mijn en mijn broer veel ellende bezorgt. Wij zijn zelfs uit huis geplaatst en moesten een groot deel van onze jeugd doorbrengen met onze grootouders. Een paar jaar terug hoorde mijn vader dat hij ziek was en besloot zijn leven te verbeteren. Hij is gestopt met drinken en ik heb hem vergeven. Nu zijn zijn laatste dagen aangebroken en mijn vader is doodsbang dat hij naar de hel gaat omdat mijn broer hem nog steeds niet wil vergeven voor de ellende die hij ons heeft bezorgt in onze jeugd. Ik heb met mijn broer geprobeerd te praten maar hij wil er niks van horen. Mijn moeder maakt het alleen maar erger omdat zij weigert onze pijn te herkennen en doet alsof wij ons aanstelde en dat wij helemaal niet uit huis geplaatst hoefde te worden. Dus aan haar heb ik ook niks.
Mijn man kwam met de suggestie dat ik als mijn broer een brief zou schrijven met daarin de boodschap dat ik (als mijn broer) mijn vader zou vergeven. Zodat mijn vader met een gerust hart zijn laatste dagen hierop Aarde kan doorbrengen. Ik ben alleen bang als broer dit te weten komt dat hij woedend zou zijn. Maar ik weet niets anders om te doen. Mijn vader is door het gedrag van mijn broer doodsbang om in de hel te komen en ik weet niet wat ik moet doen om hem gerust te stellen. Heeft iemand hier suggesties?

Erik1960
Kapitein
Kapitein

Re: Vader bang voor hel door broer

Berichtdoor Erik1960 » 17 jan 2026 17:20

Het slechtste wat je kunt doen is de situatie nog complexer maken door je voor te doen als je broer in een brief aan je vader. Begin er niet aan.

Als je toch wat wilt ondernemen, stel je vader dan voor dat hij een brief aan je broer schrijft. Waarin hij zijn spijt betuigt en je broer het allerbeste wenst voor de rest van zijn leven.

Tenslotte: jouw broer heeft niet de sleutels van de hel.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Vader bang voor hel door broer

Berichtdoor DeDwaler » 17 jan 2026 17:35

Jojo1989 schreef:Ik zit met een dilemma. Mijn vader was in onze jeugd een boze dronk en heeft mijn en mijn broer veel ellende bezorgt. Wij zijn zelfs uit huis geplaatst en moesten een groot deel van onze jeugd doorbrengen met onze grootouders. Een paar jaar terug hoorde mijn vader dat hij ziek was en besloot zijn leven te verbeteren. Hij is gestopt met drinken en ik heb hem vergeven. Nu zijn zijn laatste dagen aangebroken en mijn vader is doodsbang dat hij naar de hel gaat omdat mijn broer hem nog steeds niet wil vergeven voor de ellende die hij ons heeft bezorgt in onze jeugd. Ik heb met mijn broer geprobeerd te praten maar hij wil er niks van horen. Mijn moeder maakt het alleen maar erger omdat zij weigert onze pijn te herkennen en doet alsof wij ons aanstelde en dat wij helemaal niet uit huis geplaatst hoefde te worden. Dus aan haar heb ik ook niks.
Mijn man kwam met de suggestie dat ik als mijn broer een brief zou schrijven met daarin de boodschap dat ik (als mijn broer) mijn vader zou vergeven. Zodat mijn vader met een gerust hart zijn laatste dagen hierop Aarde kan doorbrengen. Ik ben alleen bang als broer dit te weten komt dat hij woedend zou zijn. Maar ik weet niets anders om te doen. Mijn vader is door het gedrag van mijn broer doodsbang om in de hel te komen en ik weet niet wat ik moet doen om hem gerust te stellen. Heeft iemand hier suggesties?

Hoi!

Volgens mij gaat er theologisch gezien het een en ander mis. Om te beginnen: of iemand anders je wil vergeven (of niet) daar heb je geen invloed op. Als een ander jou na jouw schuldbelijdenis niet vergeeft, dan blijft dat aan de ander hangen en niet aan jou:

"Want als u de mensen hun overtredingen vergeeft, zal uw hemelse Vader u ook vergeven. Maar als u de mensen hun overtredingen niet vergeeft, zal uw Vader uw overtredingen ook niet vergeven."
Mattheüs 6:14-15

Hoe dan ook, je heil hangt er in elk geval niet vanaf. Een mens wordt behouden uit genade van God. De genade van God is mogelijk door het werk en offer van Gods Eigen Zoon, de Heere Jezus en niet door onze inspanningen. Het Evangelie is de bediening van de verzoening:

"Maar nu is zonder de wet gerechtigheid van God geopenbaard, waarvan door de Wet en de Profeten is getuigd: namelijk gerechtigheid van God door het geloof in Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven, want er is geen onderscheid.

Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God, en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus. Hem heeft God openlijk aangewezen als middel tot verzoening, door het geloof in Zijn bloed.

Dit was om Zijn rechtvaardigheid te bewijzen vanwege het voorbijgaan aan de zonden die eertijds hadden plaatsgevonden onder de verdraagzaamheid van God.

Hij deed dit om Zijn rechtvaardigheid te bewijzen nu in deze tijd, zodat Hijzelf rechtvaardig is én rechtvaardigt degene die uit het geloof in Jezus is.
"
Romeinen 3:21-26
.

Terug naar “Relaties”